AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Jeg og min mann har vært sammen i 10 år og har feiret jul sammen de siste 8 årene. Vi har heldigvis ganske like tradisjoner når det kommer til jul, bortsett fra at han er oppvokst med ribbe og jeg med pinnekjøtt. Vi har løst det fint med at vi feirer annenhver jul hos hans foreldre med ribbe og hos oss med hans og mine foreldre hvor vi serverer både ribbe og pinnekjøtt. Jeg hører dessverre historier fra flere venninner som har store konflikter rundt juletradisjoner.. Har dere konflikter rundt tradisjoner? Hvordan løser dere det? Anonymkode: 9a95a...86a
Polly Ester Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Da jeg vokste opp var det også sånn - den ene siden av familien var vant til ribbe og den andre var vant til pinnekjøtt. Vi (de) løste det ved å ha ribbe på julaften og pinnekjøtt på nyttårsaften. Fram til det ble vanlig med kalkun, da ble det sånn at vi hadde kalkun i tillegg på nyttårsaften. Men alltid ribbe på julaften. Og etter at jeg ble voksen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Vi har både pinnekjøtt og ribbe på julaften, jeg er vant til begge deler hjemmefra, og vi har valgt å videreføre det. Svigermor er alltid litt misfornøyd med det, da hun mener vi bruker opp den ene romjulsmiddagen når vi serverer begge deler på julaften... Anonymkode: 673d5...22d 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Vi lagde vår egen tradisjon og feirer vi hos oss har vi and. Ribbe en dag i løpet av jula, og pinnekjøtt en dag. Er vi hos andre spiser vi det de serverer. Anonymkode: 6449a...091 3
SoWhat? Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 To av mine brødre har norsk kone, og det var uvant for dem å feire julaften som i Norge, da 1.juledag er den "største" dagen der vi kommer fra. Ikke er det så "voldsom" julefeiring der heller, med så mye pynt osv 🙂 julekrybbe er i fokus, og så har man juletre da. Ikke levende lys da det forbindes med begravelser faktisk 🙂 så mye ulikt. Men nå går det helt fint, og vi alle har for lengst vent oss til norsk jul. Men vi markerer også 1.juledag hvor barnebarna får åpne gaver fra besteforeldre, og hvor det blir servert ordentlig lasagne og italienske kaker 🙂 3
Arkana Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 Hva man skal spise på julaften ville jeg ikke kalle en stor konflikt da. Jeg tenker det er så enkelt som at man tar annenhver jul med sin favorittmat evt lager begge deler. Her er mannen oppvokst med pinnekjøtt og jeg med kalkun. Nå har det seg slik at pinnekjøtt er omtrent det aller verste jeg vet og en av de få tingene jeg ikke på noe vis klarer å tvinge i meg en gang så jeg har foreslått at han lager pinnekjøtt og så lager jeg ribbe eller kalkun slik at vi deler på å lage julemiddagen. Det gidder han ikke, så da veksler vi mellom kalkun og ribbe ut fra hva vi har lyst på det året og har aldri hatt pinnekjøtt. Og siden dette er KG, nei, det er ikke synd på mannen min. Utover det sammenfaller tradisjonene våre ganske bra. 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 Her er det litt forskjellig, i år er første gang jeg feirer med min partner og har fått viljen min med pinnekjøtt, så blir det ribbe i romjula. En annen i familien ønsker seg lutefisk på julaften men det kommer aldri til å skje 😆 Da jeg var yngre så måtte vi alltid i kirken på julaften, velger det bort selv nå men tenker at slike tradisjoner hadde vært vanskeligere å forsone. Altså at julaften skal inneholde noen visse punkter og at tidsplanen alltid må være den samme. Anonymkode: ccbfd...751
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Her er både jeg og mannen oppvokst med kalkun som julemiddag, men ingen av oss er noe særlig glad i kalkun. Jeg foretrekker ribbe og mannen foretrekker pinnekjøtt, så i år skal vi ha begge deler på julaften. Tidligere har vi kun hatt ribbe. Anonymkode: 24412...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #10 Skrevet 11. desember 2020 Samboeren min er fra Storbritannia så her har vi ihvertfall forskjellige tradisjoner. Men verken jeg eller han har ting som vi ABSOLUTT må holde fast på i forhold til mat eller andre ting, så vi har laget våre egne tradisjoner. Anonymkode: e47f9...928 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 Her er jeg vokst opp med kalkun og han med stek, så på julaften har vi bestemt oss for ribbe. Kalkun har vi første juledag og stek en annen dag i jula. Litt av det å bli en familie er jo å lage tradisjoner sammen Anonymkode: 296c5...af3 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #12 Skrevet 11. desember 2020 Ser ingen grunn til å lage konflikt av det. Jeg har vokst opp med både ribbe og pinnekjøtt på julaften fordi foreldrene mine var vant til hver sin ting hjemmefra. Mannen er vokst opp med ribbe, men vi har begge deler siden vi feirer sammen med min familie. (Svigers bor for langt unna.) Ellers har mannen videreført de tradisjonene som er viktig for ham og jeg de som er viktig for meg, og til sammen er de våre tradisjoner. Anonymkode: 2c074...649 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #13 Skrevet 11. desember 2020 Da kan dere enkelt og greit ha både ribbe og pinnekjøtt på julaften. Det hadde jeg i barndommen. Anonymkode: 1bd04...db6 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #14 Skrevet 11. desember 2020 Det kan og enkelt løses med å ha en av hver rett på julaften og førstedag. Evt. ha begge deler på jualften. Om man damper pinnekjøttet på forhånd, trengs det bare å varmes opp i ovene før middagen, og det gjør seg selv. Ribba står og fint for seg selv i ovenen. Mye av tilbehør er likt. Finnes mange måter å løse «mat-konflikten» på 😄 Anonymkode: a6cc8...21a 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #15 Skrevet 11. desember 2020 Nå tenkte jeg på større konflikter enn julemat da, selv om det kan krangles ganske mye om ribbe vs. pinnekjøtt også 😅 At man har så store forskjeller når det kommer til gaveåpning, for mange gaver, hva man ser på tv osv. - TS Anonymkode: 9a95a...86a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #16 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå tenkte jeg på større konflikter enn julemat da, selv om det kan krangles ganske mye om ribbe vs. pinnekjøtt også 😅 At man har så store forskjeller når det kommer til gaveåpning, for mange gaver, hva man ser på tv osv. - TS Anonymkode: 9a95a...86a Det eneste vi har som kan være litt konfliktfylt er julegudstjeneste. Men der har mannen bare å finne seg i at vi drar på julegudstjeneste, tross alt var det han som insisterte på at datteren vår skulle døpes i den norske kirke. Jeg personlig er for voksendåp selv om jeg ikke er pinsevenn, et menneske bør kunne ta valget om sin egen tro selv. Så jeg har sagt til min mann at siden datteren vår er døpt, da skal vi følge opp dette, og han skal være med i kirken siden det var han som lagde drama ut av jeg ikke ville døpe 😂 Anonymkode: 24412...0f3 3
Minerwa Skrevet 11. desember 2020 #17 Skrevet 11. desember 2020 Vi har ulike juletradisjoner når det gjelder mat ja. Mannen og hans familie spiser ribbe, medisterkaker og medisterpølse. Min familie spiser juletorsk. Så vi kliner like godt til med begge deler på julaften. Går supert. I begynnelsen var det noen som ikke kunne begripe at man spiste fisk på julaften. Andre kunne ikke tenke
Minerwa Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 Minerwa skrev (Akkurat nå): Vi har ulike juletradisjoner når det gjelder mat ja. Mannen og hans familie spiser ribbe, medisterkaker og medisterpølse. Min familie spiser juletorsk. Så vi kliner like godt til med begge deler på julaften. Går supert. I begynnelsen var det noen som ikke kunne begripe at man spiste fisk på julaften. Andre kunne ikke tenke seg ribbe for da ble de tunge og dorske og orket ikke åpne pakker. Men nå spiser alle litt av alt og storkoser seg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #19 Skrevet 11. desember 2020 SoWhat? skrev (1 time siden): To av mine brødre har norsk kone, og det var uvant for dem å feire julaften som i Norge, da 1.juledag er den "største" dagen der vi kommer fra. Ikke er det så "voldsom" julefeiring der heller, med så mye pynt osv 🙂 julekrybbe er i fokus, og så har man juletre da. Ikke levende lys da det forbindes med begravelser faktisk 🙂 så mye ulikt. Men nå går det helt fint, og vi alle har for lengst vent oss til norsk jul. Men vi markerer også 1.juledag hvor barnebarna får åpne gaver fra besteforeldre, og hvor det blir servert ordentlig lasagne og italienske kaker 🙂 Jeg er norsk, (men katolsk), og synes også det er veldig rart å ikke feire 1. juledag. Mulig et skandinaviskt fenomen ? For meg er begge dager like «store», og vi har julestrømpe og små gaver 1. juledag. Anonymkode: aa1da...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #20 Skrevet 11. desember 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nå tenkte jeg på større konflikter enn julemat da, selv om det kan krangles ganske mye om ribbe vs. pinnekjøtt også 😅 At man har så store forskjeller når det kommer til gaveåpning, for mange gaver, hva man ser på tv osv. - TS Anonymkode: 9a95a...86a Vi hadde store forskjeller i tradisjonen ved gaveåpning også, i min familie ble alt åpnet i full fart, mens i mannens tok man seg god tid og åpnet en og en. Etter første feiring med min familie spurte mannen om vi kunne gjøre det på hans måte neste gang. Så gjorde vi det, og fant ut at vi andre også syntes det var bedre, så da fortsatte vi med det. Vi HAR konflikter vi også altså, men ikke om ting som er så enkle å løse som dette. Anonymkode: 2c074...649 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå