Gå til innhold

Polarhund - Tips og råd!

Anbefalte innlegg

Samboeren og jeg skal adoptere hund 🙉 Vi har begge vokst opp med hunder, så er sånn sett vant til det. Vi har riktignok ikke hatt hund på ca. 8-10 år begge to, og vi ønsker da å være så godt informert og rustet for dette som mulig.
Til opplysning skal vi få tak i omplasseringshund, så den vil nok være alt i fra 1 år og oppover.
Vi har ikke funnet en bestemt hund enda, men det blir polarhund (type malamute, husky, samojed, grønlandshund) :-)  Har derfor MANGE ( og lange) spørsmål. 

- Vi har fra før to kastrerte hann katter. De bodde med hund i 2 måneder for to år siden (før vi adopterte dem). Etter dette har de ikke hatt noe kontakt med hunder. Har dere et godt tips for å "venne" de på hverandre? For det er uaktuelt å skulle omplassere kattene, da de hadde en tøff start på livet og har litt spesielle behov (ifht. både mat/medisin og oppmerksomhet/kos). 😺

- Den ene katten er litt "eiesyk" på meg (vi kastrerte han veldig sent, på grunn av at den ene ballen hans kom så seint😂), og jeg er litt nervøs for at den skal bli veldig sjalu/ulykkelig om det kommer enda en firbeint i hjemmet. Erfaringer? 

- Både jeg og samboeren jobber. Han jobber mandag-fredag fra 08.00-16.00. Jeg jobber derimot turnus, og jobber alt i fra 07.30-15.00 / 15.00-23.00 på hverdager og annenhver helg. Vi skal selvfølgelig se an hunden og se hva den er komfortabel med, men hva tenker dere er akseptabelt i forhold til å la den være hjemme alene? Den blir nok fort hjemme alene (med kattene) i mellom 7-9 timer på noen hverdager, andre 2-4 timer. Helger blir den ikke hjemme alene uansett. Er dette vanlig og akseptabelt? 

-Det å være alene hjemme: Bør dette vennes på "med en gang" hjemme hos oss (hvis den er vant til det), eller burde vi vente? Vi har begge *kanskje* mulighet til å ta den med på jobb i starten, men her må jeg sjekke med arbeidsgiver. Til informasjon så jobber jeg i en resepsjon hvor jeg kan ha den i bakrommet hvor kunder ikke får inn, og samboer jobber på et verksted som også har et bakrom hvor den kan være hvor det ikke er støy/kunder. 

- Har dere tanker ang. å la den stå ute i hundegård mens vi er på jobb så lenge været er greit? Vi bor skjermet og landlig, så liten til ingen sannsynlighet at vi får besøkende som kommer til å være borti hunden i en hundegård. Samtidig vet man liksom aldri, så her er jeg litt usikker. 

- Når jeg var ung gikk vi tur med hundene i ca 20-40 minutter før skole/jobb, og deretter 40-60 minutter etter skole/jobb + at vi luftet de ute i gårdsplassen ved behov. Er dette vanlig, eller burde vi påregne mer tid? Har flere vennepar som kun slipper hunden ut døra på morgenen for å gjøre sitt fornødne og drar på jobb, men det må jeg innrømme at jeg ikke har samvittighet til.  

- KLØVBÆRING! Noen tips for å venne på en hund dette? De aller fleste vi har kikket litt på nå har vært mest brukt til trekking (kickbike, vanlig sykkel, ski og slede), men det nevnes ikke noe om kløv. Vi er fjelltur entusiaster og går langturer nesten hver helg, så hadde vært fint om den også kunne bært litt 😄

Anonymkode: 829b3...23e

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1432438-polarhund-tips-og-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her: Til informasjon er jeg oppvokst med alaska huskyer og malamuter. Mine foreldre var svært aktiv med sledekjøring (noe jeg naturligvis også var med på da), så jeg har erfaring med polarhunder tidligere. Samboer er vokst opp med border collier. 😊

Mange polarraser har drøyt jaktinstinkt og kan være veldig etter katter😬 Så hadde vært svært forsiktig der. 

De kan også som du vet kreve ganske mye mosjon, så mulig disse turene må strekkes eller varieres som du skriver med kløv, trekk, osv.

Anonymkode: e2ffc...df1

• Liker 4

Tenkte også på jaktinstinktet til polarhundene. Vet ikke om det er en god kombo med katter?

Ellers ville jeg sjekket om hunden liker å være inne. Vi hadde tidligere en finsk lapphund, en nydelig hund, familiekjær og verdens snilleste. Men pga pelsen ble det fort varmt inne, og han ville gjerne ligge ute. Av den grunn valgte vi en annen rase når vi måtte ta han. Ønsket mer selskap av hunden inne. 

Anonymkode: fd127...2e9

• Liker 3

TS igjen her: Har snust litt (sett på) på en hannhund som har bodd med katter og aksepterer de, så krysser fingrene for at det går bra sånn sett.
Men det er den andre veien jeg er mest bekymret,  vil kattene være såpass tilpasningsdyktige at de vil akseptere en  ny storebror (hund) 😄

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

KLØVBÆRING! Noen tips for å venne på en hund dette? De aller fleste vi har kikket litt på nå har vært mest brukt til trekking (kickbike, vanlig sykkel, ski og slede), men det nevnes ikke noe om kløv. Vi er fjelltur entusiaster og går langturer nesten hver helg, så hadde vært fint om den også kunne bært litt 😄

Vi liker non stop sin kløv veldig godt til vår hund. Vi har ikke holdt på så lenge, men hun ser ut til å trives med det. Husk å start med bare håndklær inni, så hunden blir vandt med at det stikker noe ut på sidene før dere tar gradvis mer og mer vekt oppi.

ifht til katter har vi gjort det sånn at hunden ikke får gå i trappene, så kattene har kjelleren og 2. etasje 100% hundefritt. Det gjør at de kan stikke av når de vil. I starten satt de mye bare i trappa og så på hunden. Vi har også passet på at kattene er sjefen over hunden, og vi er også nøye på at kattene får sin bit med oppmerksomhet. 

Anbefaler non stop freemotion til trekksele av dere, line harness til vanlig tur (der kan du feste båndet foran på selen også, og har dermed full kontroll på hunden🤩) og vi liker også non stop strong leash 3 meter, det tåler sterk hund og gjør ikke vondt å holde i selvom hunden trekker. Magebelter har også vært lifesaver for armer, her har vi prøvd non stop trekking belt og cani x belt i fra non stop😄 Non stop fan som du skjønner, men ikke sponsa (dessverre😂)

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS igjen her: Har snust litt (sett på) på en hannhund som har bodd med katter og aksepterer de, så krysser fingrene for at det går bra sånn sett.
Men det er den andre veien jeg er mest bekymret,  vil kattene være såpass tilpasningsdyktige at de vil akseptere en  ny storebror (hund) 😄

Det er jo fordelen med voksen omplasseringshund, at man vet litt mer hva man får og hva hunden krever (selv om det jo tar litt tid før den "lander" i nytt hjem).

Det kan jo hende at kattene vil streve litt med den overgangen, ja 😛 Finnes en del ressurser på nett om introduksjon av hund og katt. Har dere mulighet til å dele av hjemmet slik at kattene kan holde avstand hvis de ønsker det? Eller f.eks komme seg opp i høyden, hvis de føler seg trygge der?

Anonymkode: e2ffc...df1

• Liker 1
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samboeren og jeg skal adoptere hund 🙉 Vi har begge vokst opp med hunder, så er sånn sett vant til det. Vi har riktignok ikke hatt hund på ca. 8-10 år begge to, og vi ønsker da å være så godt informert og rustet for dette som mulig.
Til opplysning skal vi få tak i omplasseringshund, så den vil nok være alt i fra 1 år og oppover.
Vi har ikke funnet en bestemt hund enda, men det blir polarhund (type malamute, husky, samojed, grønlandshund) :-)  Har derfor MANGE ( og lange) spørsmål. 

- Vi har fra før to kastrerte hann katter. De bodde med hund i 2 måneder for to år siden (før vi adopterte dem). Etter dette har de ikke hatt noe kontakt med hunder. Har dere et godt tips for å "venne" de på hverandre? For det er uaktuelt å skulle omplassere kattene, da de hadde en tøff start på livet og har litt spesielle behov (ifht. både mat/medisin og oppmerksomhet/kos). 😺

- Den ene katten er litt "eiesyk" på meg (vi kastrerte han veldig sent, på grunn av at den ene ballen hans kom så seint😂), og jeg er litt nervøs for at den skal bli veldig sjalu/ulykkelig om det kommer enda en firbeint i hjemmet. Erfaringer? 

- Både jeg og samboeren jobber. Han jobber mandag-fredag fra 08.00-16.00. Jeg jobber derimot turnus, og jobber alt i fra 07.30-15.00 / 15.00-23.00 på hverdager og annenhver helg. Vi skal selvfølgelig se an hunden og se hva den er komfortabel med, men hva tenker dere er akseptabelt i forhold til å la den være hjemme alene? Den blir nok fort hjemme alene (med kattene) i mellom 7-9 timer på noen hverdager, andre 2-4 timer. Helger blir den ikke hjemme alene uansett. Er dette vanlig og akseptabelt? 

-Det å være alene hjemme: Bør dette vennes på "med en gang" hjemme hos oss (hvis den er vant til det), eller burde vi vente? Vi har begge *kanskje* mulighet til å ta den med på jobb i starten, men her må jeg sjekke med arbeidsgiver. Til informasjon så jobber jeg i en resepsjon hvor jeg kan ha den i bakrommet hvor kunder ikke får inn, og samboer jobber på et verksted som også har et bakrom hvor den kan være hvor det ikke er støy/kunder. 

- Har dere tanker ang. å la den stå ute i hundegård mens vi er på jobb så lenge været er greit? Vi bor skjermet og landlig, så liten til ingen sannsynlighet at vi får besøkende som kommer til å være borti hunden i en hundegård. Samtidig vet man liksom aldri, så her er jeg litt usikker. 

- Når jeg var ung gikk vi tur med hundene i ca 20-40 minutter før skole/jobb, og deretter 40-60 minutter etter skole/jobb + at vi luftet de ute i gårdsplassen ved behov. Er dette vanlig, eller burde vi påregne mer tid? Har flere vennepar som kun slipper hunden ut døra på morgenen for å gjøre sitt fornødne og drar på jobb, men det må jeg innrømme at jeg ikke har samvittighet til.  

- KLØVBÆRING! Noen tips for å venne på en hund dette? De aller fleste vi har kikket litt på nå har vært mest brukt til trekking (kickbike, vanlig sykkel, ski og slede), men det nevnes ikke noe om kløv. Vi er fjelltur entusiaster og går langturer nesten hver helg, så hadde vært fint om den også kunne bært litt 😄

«Standardoppskriften» er vel å starte med en tom kløv og øke gradvis derfra. Kan ellers varmt anbefale Togo kløven dersom du vil ha en gjennomtenkt kvalitetskløv som varer i mange år. Min har vært med i 22 år og er fortsatt hel og intakt. Ellers enig i det de andre nevner om polarhunders jaktinstinkt i kombinasjon med katt. Spør i et polarhundforum så får du svar fra de som har førstehånds erfaring med spørsmålene du nevner. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg elsker hund og har flere, men vær så snill og ikke si «adoptere» hund. Det er noe man skaffer seg, ikke et barn man adopterer. 

Anonymkode: d2c84...769

Adoptere brukes når man tar til seg en omplasseringshund. Det kommer ikke til å endre seg. 

Anonymkode: c7b4b...751

• Liker 2

Når det kommer til tilvenning av katt så er tilrettelegging alfa omega. Bruk grinder for alt det er verdt! I begynnelsen kan det være nødvendig med et pledd eller lignende over grinda slik at dyrene kan høre hverandre, men ikke se hverandre. 

Jeg har holdt på i over ett år nå å venne hunden min (7 år) til katten til kjæresten, etter en veldig gradvis tilvenning kan de nå være i samme rom. Hunden min klikka bare hun hørte katta.

Anonymkode: 01557...1a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...