Gå til innhold

Hva er veien videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg eier en liten del av tomannsbolig. Pga en oppstått situasjon så må jeg skaffe et mye større plass. Jeg skal leie et større plass. Jeg vil ikke selge denne og skal leie ut. Men dette er første gang jeg gjør det,så vet ikke hvordan, hva og når ting skal gjøres.

Jeg flytter til den nye leiligheten som jeg skal leie, om 1uke. Det skjedde ganske fort dette. Huset mitt har jeg lagt ut annonse på i går. Siden jeg skal ut om 1uke, skal jeg ringe strømselskaper og slå av strømmen og ringe interbettselskapet og slå av det også? Jeg er redd om noen skal komme og bo her, så har de ikke strøm eller internett. Men siden jeg ikke vet når jeg får leid ut, så er det så dumt å la det gå slik.  Hva gjør man i en slik situasjon? Hvis jeg stenger av alt, kan leietaker bare ringe og få slått på alt på en dag, eller er det ting som tar mange dager?  Leietaker skal tegne strøm og internett selv. 

Anonymkode: b8f4e...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ikke stenge strømmen. Det må stå på litt varme slik at vannrør ikke fryser.

Anonymkode: af145...3f2

• Liker 3
Skrevet

Hei.

Strøm

Stenger du strømmen kan det oppstå frostskader.

Ny leietaker

Snakk med strømselskapet, slik at du i annonsen kan opplyse om fremgangsmåte for enkel oppkobling.

Nett

Ny leietaker

Snakk med nettselskapet, slik at du i annonsen kan opplyse om fremgangsmåte, for enkel oppkobling.

Utleie

Her er lenken til husleieloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Her vil du finne det du må følge.

Anbefaler på det sterkeste å følge loven.

Utleiekontrakt

Her er lenken til Forbrukerrådets husleiekontrakt

https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/hus/husleiekontrakt-bokmal/

Forsikring

Kontakt forsikringsselskapet og hør om de har egen forsiring mot hærverk, og manglende betalt

husleie, som går utover depositumsbeløpet, osv. f.eks. hvis du må gå til utkastelse (dette kalles fravikelse» av leietaker, da du må betale alle omkostninger ved en utkastelse, i begynnelsen. Disse utgiftene belaster du leietaker med senere

Skatt av utleieinntekter

Her er lenken til Skatt ABC hvor du kan søke deg frem til alt om skatt og utleie

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/

Utgifter

Du kan trekke alle utgifter du får i forbindelse med utleie, fra leieinntektene.

Dette vil gjelde forsikring / litteratur / opprettelse av depositumskonto.

Jeg anbefaler at du følger lover og regler slik at du vil unngå problemer som vil kunne oppstå i fremtiden.

Dette vil kunne se ut som en del arbeid, og det vil det være i og med at du er «førstegangshusvert», men det vil kunne hjelpe deg, slik at du vil kunne slippe å kontakte advokat ved det aller minste.

Du kan også kjøpe kommentarutgaven av husleieloven. I den boken vil det stå «på Norsk» hva husleieloven sier. Det er ikke alltid lett å lese «direkte» ut av en lovtekst, hva loven faktisk betyr.

Cappelen Akademiske forlag skrevet av: Harald S Kobbe, Henriette Løken Berle og Anders Pind.

Håper dette er til hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Skrevet

Litt utenom: vil dette lønne seg..? Og du har ikke skaffet leieboer enda..? Mulig du har god økonomi, men kom bare til å tenke på det. 

Anonymkode: 6bbf5...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...