AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Jeg har nettopp fått meg jobb som byggesaksbehandler, men oppstart er ikke før i januar. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dagene til en byggesaksbehandler ser ut. Er det noen her som kan dele? Hvordan kan jeg forberede meg for å bli en best mulig byggesaksbehandler? Jeg har kjøpt «Plan og bygningsrett i et nøtteskall» og lest litt inne på dibk.no. Anonymkode: 9e868...730
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Gratulerer! Det blir sikkert mye behandling av byggesaker og ellers en del kaffedrikking. Anonymkode: a9f30...491
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Samboeren min er det, så jeg kan ikke si 100% hvordan det er. Men han trives veldig godt med jobben. Han jobber i en hyttekommune, så her er det tidvis en storm av folk som trenger div godkjenninger samtidig, å nå under corona skal plutselig alle pusse opp. Mye papirarbeid, rutiner, de har en veldig sosial arbeidsplass så det hjelper på der når det er mye å gjøre. Anonymkode: f1fb9...ff1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Er ikke det beskrevet i etaten, mer Atle Antonsen? Anonymkode: a9e55...5a1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 *Er ikke det beskrevet i etaten, med Atle Antonsen? Anonymkode: a9e55...5a1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Du får en byggesak, f. eks. et hus. Du studerer søknaden, tegninger osv. Foreligger ansvarsrett for de nødvendige delene av prosjektet? Er det tilstrekkelig nabovarslet? Sjekk kartet. Hvordan er grunnforholdene? Er det kvikkleire, ligger det vannledninger o.l. i grunnen? Hvor langt unna nabogrensa skal huset oppføres? Hva sier reguleringsplanen om ny bebyggelse? Er tiltaket i samsvar med plan eller trengs det noen dispensasjoner? Er det i så fall søkt om dispensasjon? Osv. Mange ting å ta hensyn til. Så skriver du vedtaket dersom alt ser greit ut. Alle kommuner har litt forskjellige måter å skrive vedtak på. Du må sette deg inn i forvaltningsloven i tillegg til plan- og bygningsloven. Naturmangfoldloven kan også være nyttig. Byggesaksforskriften og byggteknisk forskrift blir du godt kjent med, og dibk.no er en fin side. Du får jo søknader om alt mulig; hytte, hus, levegg, støttemur, kjøpesenter, låve, gjødselkum, osv. Kan være en interessant jobb til tider, og kan være litt kjedelig til tider. Jeg jobber med klager på byggesaker nå, det er morsommere Anonymkode: 2e800...ce9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå