Gå til innhold

Vil lage pepperkaker, men det er ikke så godt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Dattera mi på snart fire synes det er innmari gøy å lage pepperkaker. Og det er jo egentlig det, men jeg synes ikke det er spesielt godt. Ikke mannen heller, eller noen andre i familien forsåvidt.. Tror ikke hun selv synes det er så godt heller.. 

Så.. Er det noen andre type kjeks som lages med former? Som blir like bra? Jeg kan ikke navnet på noen kjeks og kaker, så hadde vært fint med navn så jeg kan google det eller eventuelt en oppskrift du liker? 

Anonymkode: ef9a9...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig kan alt av "mordeig", som kjevles ut og skjæres stikkes ut med former.  For eksempel sirupssnipper eller fattigmann.
Det hadde vært morsomt med "bordstabler" i form som stjerner eller hjerter.  :)

Ellers er "hvite kakemenn" et godt alternativ.  De kan også lages i alle mulige varianter (stikkes ut)
 Jeg personlig liker det bedre enn pepperkaker.

Men hva med å lage "pepperkaker" av trolldeig?

Da får hun gleden av å lage kakene, men dere slipper å kaste kaker som ikke blir spist.  :)

Anonymkode: 0be8d...3ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Egentlig kan alt av "mordeig",

mørdeig

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig kan alt av "mordeig", som kjevles ut og skjæres stikkes ut med former.  For eksempel sirupssnipper eller fattigmann.
Det hadde vært morsomt med "bordstabler" i form som stjerner eller hjerter.  :)

Ellers er "hvite kakemenn" et godt alternativ.  De kan også lages i alle mulige varianter (stikkes ut)
 Jeg personlig liker det bedre enn pepperkaker.

Men hva med å lage "pepperkaker" av trolldeig?

Da får hun gleden av å lage kakene, men dere slipper å kaste kaker som ikke blir spist.  :)

Tusen takk for svar 😊❤️ får sjekke ut de navnene, og kanskje prøve meg på en enkel deig i helgen med barnet 😊

Det kan bli bra, vi prøvde oss på trolldeig en gang, men da ble babyborn foret med det og siden har den vært sånn 😂 

Nå nok lage noe spiselig som er godt til kaffen 😊

Skrevet

Det koster 20 kr for 1 kg pepperkakedeig, 30 for pynt og 60 kr for ferdig melisglasur. Ingen i huset som spiser pepperkaker,men barna elsker å lage og spise. Jeg vil heller glede barna enn å si at jeg ikke liker det og heller vil lage noe annet. Du kan strekke deg litt lenger i jula syns jeg. 

Anonymkode: 9a951...4d3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det koster 20 kr for 1 kg pepperkakedeig, 30 for pynt og 60 kr for ferdig melisglasur. Ingen i huset som spiser pepperkaker,men barna elsker å lage og spise. Jeg vil heller glede barna enn å si at jeg ikke liker det og heller vil lage noe annet. Du kan strekke deg litt lenger i jula syns jeg. 

Stått opp på feil fot i dag eller? 

Anonymkode: 496cb...5b2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar 😊❤️ får sjekke ut de navnene, og kanskje prøve meg på en enkel deig i helgen med barnet 😊

Det kan bli bra, vi prøvde oss på trolldeig en gang, men da ble babyborn foret med det og siden har den vært sånn 😂 

Nå nok lage noe spiselig som er godt til kaffen 😊

Da er mørdeigskaker et veldig godt alternativ.  :)

Mørdeig er egentlig en fellesbetegnelse på alle deiger som er laget av smør, sukker, mel og egg.  Det er typen søtstoff (eks sukker vs sirup) og krydder som skiller de ulike kaketypene, og det skal godt gjøres å ikke finne et alternativ som ikke passer smaksmessig.

Vil du ha noe som er nøytralt smaksmessig, er "bordstabler" et veldig godt alternativ.
Det er bare vaniljekjeks med mandelfyll på toppen. 
En stjerne, et hjerte eller et reinsdyr med litt mandelfyll og litt melisglasur er garantert veldig søtt, men helt sikkert også veldig godt.  :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er greit at det er billig, men hvorfor oppfordre til matsvinn når det finnes andre, og veldig gode, alternativer?

Det handler jo ikke om pepperkakene for barnet, det handler om bakeopplevelsen, og den kan hun få på andre måter enn å lage noe som ikke blir spist.

• Liker 3
Skrevet

Hva med kakemenn? Den kan lages med former og «male» på den når den er ferdig stekt. Kakemenn dyppet i sjokolade er kjempe godt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 9.38):

Vi har gjort det. Hun ville bake det hjemme, selv nå er de såvidt rørt og har blitt myke. Hun liker de ikke. Hun vil fortsatt bake, fordi hun synes det er gøy. Og derfor jeg spurte. 

AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 9.45):

Da er mørdeigskaker et veldig godt alternativ.  :)

Mørdeig er egentlig en fellesbetegnelse på alle deiger som er laget av smør, sukker, mel og egg.  Det er typen søtstoff (eks sukker vs sirup) og krydder som skiller de ulike kaketypene, og det skal godt gjøres å ikke finne et alternativ som ikke passer smaksmessig.

Vil du ha noe som er nøytralt smaksmessig, er "bordstabler" et veldig godt alternativ.
Det er bare vaniljekjeks med mandelfyll på toppen. 
En stjerne, et hjerte eller et reinsdyr med litt mandelfyll og litt melisglasur er garantert veldig søtt, men helt sikkert også veldig godt.  :)

Takk for tips ❤️

Zaroos skrev (På 11.12.2020 den 9.56):

Hva med kakemenn? Den kan lages med former og «male» på den når den er ferdig stekt. Kakemenn dyppet i sjokolade er kjempe godt 

Takk for tips, har aldri smakt selv før, så det kan jeg prøve 😊 

AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 9.47):

Det er greit at det er billig, men hvorfor oppfordre til matsvinn når det finnes andre, og veldig gode, alternativer?

Det handler jo ikke om pepperkakene for barnet, det handler om bakeopplevelsen, og den kan hun få på andre måter enn å lage noe som ikke blir spist.

Nettop det, hun elsker å bake og formet ut hele pepperkakedeigen selv. Hun koste seg skikkelig, særlig da hun pyntet med melis😊 eneste er at hun ikke ser ut til å like det nevneverdig. Vi lagde en eller annen deig som kan formes den helgen og det var veldig moro, og kjeksene gikk ned. Nå skal vi prøve Sirupsnipper 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi har gjort det. Hun ville bake det hjemme, selv nå er de såvidt rørt og har blitt myke. Hun liker de ikke. Hun vil fortsatt bake, fordi hun synes det er gøy. Og derfor jeg spurte. 

Takk for tips ❤️

Takk for tips, har aldri smakt selv før, så det kan jeg prøve 😊 

Nettop det, hun elsker å bake og formet ut hele pepperkakedeigen selv. Hun koste seg skikkelig, særlig da hun pyntet med melis😊 eneste er at hun ikke ser ut til å like det nevneverdig. Vi lagde en eller annen deig som kan formes den helgen og det var veldig moro, og kjeksene gikk ned. Nå skal vi prøve Sirupsnipper 😊

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor sirupsnipper når dere ikke liker pepperkaker? Er ikke det akkurat det samme bortsatt fra fasongen?

Skrevet
Sago skrev (1 minutt siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor sirupsnipper når dere ikke liker pepperkaker? Er ikke det akkurat det samme bortsatt fra fasongen?

Jeg tenkte faktisk å droppe krydder og kun ha kardemomme 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte faktisk å droppe krydder og kun ha kardemomme 😊 

Aha! Men da kan dere gjøre det og stikke ut kaker, ettersom hun syns det er gøy?

Skrevet
Sago skrev (23 timer siden):

Skikkelige sirupssnipper er ikke det samme som pepperkaker, selv om de har en viss likhet. :)  Jeg synes sirupssnipper er enda bedre. 

Anonymkode: c4a1a...36d

• Liker 1
Skrevet

Sugar cookies 🙂

Anonymkode: 6b1e0...aff

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Skikkelige sirupssnipper er ikke det samme som pepperkaker, selv om de har en viss likhet. :)  Jeg synes sirupssnipper er enda bedre. 

Anonymkode: c4a1a...36d

Men hva er forskjellen? Jeg googlet faktisk i tilfelle jeg hadde gått glipp av noe, og eneste forskjellen jeg fant var at det var stjerneanis i sirupsnippene. Deigen utenom krydderet er jo den samme?

Skrevet

Har du prøvd å smake pepperkaker med blåmuggost og akasjehonning/valnøttblanding oppå? Nyyyydelig! En god vin til, så er det 👌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...