Gå til innhold

Foreldrebetaling/samboer/betaling av bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har akkurat fått samboer. Kommunen sier de regner med samboer sin inntekt med en gang, men i reglene står det at man må ha vært samboer i 12 av de siste 18 mnd. 
men de følger ikke denne regelen tydeligvis. 

det jeg lurer på er, kan jeg få hjelp av nav til å dekke barnehage? 
jeg har kun en vikar stilling og er redd jeg ikke får nok hver mnd. Tror jo det skal gå, men vist det skjærer seg en måned. ( har 2 barn ) og mottar kun bidragsforskudd og barnetrygd i tillegg til vikar stillingen. Jeg betaler på gjeld osv, men dette dekker ikke sosialen, så de sier vel da at jeg må betale bhg og ikke lån. da blir jeg jo nødt og selge bilen, og da har jeg ikke jobb og må leve på sosialen. Ond sirkel 😂 

Vet de regner med hans inntekt på sosialen og, men han betaler ikke for mine utgifter, så uansett kommer jeg meg ingen vei vist jeg ikke får nok vakter. 

hva gjør dere andre? Som har gått inn i samboerskap og fått økte barnehageutgifter? 
betaler dere barnehage selv, 50/50 på mat osv? 
jeg har mye mindre i inntekt enn samboer og betaler alt 50/50 som vil si jeg sitter igjen med 0. Mens han sitter igjen med 10-15.000 til sparing. ( planen er og spare til egenkapital ) 

noen som har litt tips/råd, eller vært igjennom det samme ? 

Anonymkode: ef6db...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I din situasjon ville jeg latt være å bli samboer.

Anonymkode: 7db9e...d41

• Liker 28
Skrevet

De skal følge reglene. Du kan klage på vedtak. 

I ditt tilfelle ville jeg latt være å bli samboer. Hvis dere  være samboere, så må dere ha en mer rettferdig betalingsbrøk. Regn ut hvor mye dere bidrar med i prosent. Hvis han f.eks. står for 60% av inntekten, skal han ta 60% av utgiftene.

Dere skal begge to ha penger igjen til sparing eller forbruk. Det er ikke rettferdig at du går i null og han kan spare masse. 

Anonymkode: 27d4a...ba8

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor ble du samboer når du ikke har råd til det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De skal følge reglene. Du kan klage på vedtak. 

I ditt tilfelle ville jeg latt være å bli samboer. Hvis dere  være samboere, så må dere ha en mer rettferdig betalingsbrøk. Regn ut hvor mye dere bidrar med i prosent. Hvis han f.eks. står for 60% av inntekten, skal han ta 60% av utgiftene.

Dere skal begge to ha penger igjen til sparing eller forbruk. Det er ikke rettferdig at du går i null og han kan spare masse. 

Anonymkode: 27d4a...ba8

Det jeg og sa til dem, men de regnet oss som samboer med en gang vi får adresse sammen, syns det er merkelig når det står noe annet i reglene. Er det så forskjell fra kommune til kommune? 😅 regler er jo regler. 
jeg får snakke med samboer. Men han er veldig ditt er ditt og mitt er mitt, men han hjelper vist det trengs, han er ikke vanskelig på det. Men hvordan skal jeg forklare dette til han da? Han mener uansett 50/50. 
hadde han bodd alene, måtte han ha betalt ca 5.000 mer enn vist han nå hadde betalt 70% av utgiftene. 

han sier ofte han føler han har tatt ett steg tilbake i forhold til økonomi, pga han måtte betale alt for moren når de bodde sammen, det gikk fremover når han flyttet alene, og når vi flyttet sammen så var det tydeligvis et steg tilbake. Men han sparer jo mye mer nå. Bare at han la ut for 1 mnd med full husleie fordi jeg måtte betale for gamle leiligheten.  

men hvordan la være å bli samboer? Da må jeg søke om overgangsstønad, det blir ikke riktig det heller når vi er sammen, men ikke bor sammen. Vet ikke om man kan ha kjæreste når man mottar os, alt er bare vanskelig når man ikke får seg fast jobb 😕 

Ts

Skrevet

Men er det ikke en mulighet for deg å jobbe 100%? Altså å finne deg en fast jobb i stede for å jobbe vikartimer?

Jeg er i utgangspunktet for at man skal hjelpe hverandre som samboere, altså den som tjener mest betaler mest. Men det er jo ikke helt riktig om han jobber fullt og du ikke gjør det. At man ikke jobber fullt er jo et valg man tar, med mindre man gjør hva man kan for å skaffe seg mer jobb da selvsagt..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det jeg og sa til dem, men de regnet oss som samboer med en gang vi får adresse sammen, syns det er merkelig når det står noe annet i reglene. Er det så forskjell fra kommune til kommune? 😅 regler er jo regler. 
jeg får snakke med samboer. Men han er veldig ditt er ditt og mitt er mitt, men han hjelper vist det trengs, han er ikke vanskelig på det. Men hvordan skal jeg forklare dette til han da? Han mener uansett 50/50. 
hadde han bodd alene, måtte han ha betalt ca 5.000 mer enn vist han nå hadde betalt 70% av utgiftene. 

han sier ofte han føler han har tatt ett steg tilbake i forhold til økonomi, pga han måtte betale alt for moren når de bodde sammen, det gikk fremover når han flyttet alene, og når vi flyttet sammen så var det tydeligvis et steg tilbake. Men han sparer jo mye mer nå. Bare at han la ut for 1 mnd med full husleie fordi jeg måtte betale for gamle leiligheten.  

men hvordan la være å bli samboer? Da må jeg søke om overgangsstønad, det blir ikke riktig det heller når vi er sammen, men ikke bor sammen. Vet ikke om man kan ha kjæreste når man mottar os, alt er bare vanskelig når man ikke får seg fast jobb 😕 

Ts

Du kan motta OS når du har kjæreste, dersom dere ikke bor sammen. (Så lenge kjæresten ikke er far til barnet).

Anonymkode: 28025...e0d

• Liker 1
Skrevet

Du må skille mellom dobbel barnetrygd og nedsatt foreldrebetaling som følge av økonomi. På sistnevte er det husstandens samlede inntekt som legges til grunn. Max 6% av inntekten skal gå til å betale barnehage.

Anonymkode: c13ab...bd3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må skille mellom dobbel barnetrygd og nedsatt foreldrebetaling som følge av økonomi. På sistnevte er det husstandens samlede inntekt som legges til grunn. Max 6% av inntekten skal gå til å betale barnehage.

Anonymkode: c13ab...bd3

Ja. Vist man har samlet inntekt på ca 560.000, blir det da 33600 i året? 3054 per barn per mnd? Har 2 barn, er jo 30% på den ene men usikker hvordan vi regner ut. Men syns fortsatt det er merkelig at det står i reglene at man må ha vært samboer i 12 av de siste 18 mnd eller noe stod det, før man skal regne med samboers inntekt. Men ifølge kommunen sa de at de regner med en gang. 😅

• Liker 1
Skrevet

Hvis han mener det skal fortsette slik at han har 10-15K til sparing mens du ikke får endene til å møtes ville jeg revurdert hele forholdet, TS. Det som er vanlig er å dele utgifter etter inntekt.

Og så må du skaffe deg en jobb så du kan stå på egne ben!

Anonymkode: 3a5da...d92

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han mener det skal fortsette slik at han har 10-15K til sparing mens du ikke får endene til å møtes ville jeg revurdert hele forholdet, TS. Det som er vanlig er å dele utgifter etter inntekt.

Og så må du skaffe deg en jobb så du kan stå på egne ben!

Har snakket med han idag, han går med på å betale litt mer. Vi skal jo hjelpe hverandre, så han var heldigvis ikke helt mot meg😅 ja jeg prøver og jobber med saken 😄 men er ikke så lett å få noe bortsett fra vikar vakter. 

Skrevet

Er du registrert hos alle vikar/bemanningsbyråene? Jeg har alltid fått mye jobb gjennom de. Manpower etc. 

Anonymkode: b8efb...c16

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg får være med å betale over skatteseddelen til folk som spekulerer i hvordan de skal få mest mulig fra det offentlige 😛
Det er slike ting om fører til at flere og flere synes vi betaler for mye i skatt. For nå er det ikke lenger til de som ikke klarer seg selv, men også til de som ikke gidder. Men unger skal man ha!

Anonymkode: 7c203...a99

• Liker 5
Skrevet

Altså jeg tenker at når man velger å bli samboer med noen som har barn så må man bidra til familien. Det inkluderer utgifter med klær, barnehage osv. 

Min samboer bidrar like mye til sønnen min som jeg gjør. For vi er en familie. Jeg bidrar til jentene hans. Her er ingenting mitt, men vårt. 

Vi har en regningskonto og fører over penger nok til det. Så har vi en felles konto til klær og utstyr. Eneste vi deler 50/50 er innbetaling til huslånet slik at det er ryddig tilfelle ting ryker. Jeg kjøpte meg inn da jeg flyttet inn. 

Vi hjelper hverandre og støtter hverandre. Han sa at de pengene vi begge tjener er alles penger. Ikke mitt eller ditt. Jeg tjener ca 25 000kr og han 35 000kr. Eneste som er øremerket er barnebidraget, for det er pengene til sønnen min. De fører jeg over på sparekontoen hans. Barnetrygden går til utgifter med barnehage. 

Anonymkode: 0a317...8eb

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha lest en del tråder om samboerskap, dine/mine/våre barn og kostnadsfordeling, vil jeg anslå at dette forholdet har ca 3,9% sjanse for å vare lenger enn 1år.

• Liker 1
Skrevet

For å være ærlig synes jeg ikke at en fersk samboer skal være med å betale BHG utgifter til ditt barn. Er noe annet når man har vært sammen i flere år, og forholdet er sterkt og varig. Får du ikke noe bidrag fra barnets far? Tenker det er greit at samboer betaler noe mer i mat osv - men direkte utgifter til ditt barn tidlig i relasjonen bør du stå for. Går det ikke rundt mener jeg det er mer riktig at dere forblir særboere, slik at du ikke gjør deg avhengig av han for å ta vare på barnet ditt 😊 

• Liker 1
Skrevet
Uten navn skrev (1 time siden):

For å være ærlig synes jeg ikke at en fersk samboer skal være med å betale BHG utgifter til ditt barn. Er noe annet når man har vært sammen i flere år, og forholdet er sterkt og varig. Får du ikke noe bidrag fra barnets far? Tenker det er greit at samboer betaler noe mer i mat osv - men direkte utgifter til ditt barn tidlig i relasjonen bør du stå for. Går det ikke rundt mener jeg det er mer riktig at dere forblir særboere, slik at du ikke gjør deg avhengig av han for å ta vare på barnet ditt 😊 

Men da blir man jo aldri samboere, og dermed kommer man aldri dit at man kan dele på utgiftene?

Skrevet
Uten navn skrev (1 time siden):

Jeg mener ikke at han skal betale for bhg utgiftene, de må jeg jo ta selv. 😊 får bare forskudd, pga han er sykemeldt og sykepengene mister han nå så han står uten inntekt. 
ja tenker det jeg også. Men vi snakket om dette i går, og han hjelper gjerne til, han var ikke så nazi på det som jeg fikk inntrykk av.😄 jeg regner med det skal gå bra. Så lenge jeg får tatt nok vakter. Men er jo alltid en usikkerhet på hvor mye man får. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er så glad for at jeg får være med å betale over skatteseddelen til folk som spekulerer i hvordan de skal få mest mulig fra det offentlige 😛
Det er slike ting om fører til at flere og flere synes vi betaler for mye i skatt. For nå er det ikke lenger til de som ikke klarer seg selv, men også til de som ikke gidder. Men unger skal man ha!

Anonymkode: 7c203...a99

Også må du tenke på at folk kan ha hatt en full jobb når de fikk barn, men mistet jobben eller andre ting som gjør at man ikke klarer seg selv nå i disse tider😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er du registrert hos alle vikar/bemanningsbyråene? Jeg har alltid fått mye jobb gjennom de. Manpower etc. 

Anonymkode: b8efb...c16

Kun 1, men har mange ringevikar stillinger i private barnehager. 
er ikke lov å være ansatt i fler bemanningsbyrå innenfor samme yrke. Det får ikke jeg lov til hos Manpower, det står i kontrakten. Men hos private kan jeg. 
får mye vakter, men de blir tatt med en gang. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...