AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Uffff Har nylig utført utdannelse innen IT. Det er ikke en bachelor grad, men en høyere fagskole grad innen Nettverk og IT. Jeg har søkt en på del ledig stillinger i Oslo omegn men har dessverre ikke fått noe respons. Dette gjør meg så deppa og nedenfor... Er det slik at det er vanlig at det skal ta flere måneder før man før seg en jobb? jente 27 Anonymkode: 60add...fcf
Skildpadde Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Vil du sende meg en PM? Jeg har IKT-fagbrev og erfaring, har fått mye jobbtilbud nå. Kanskje jeg kan hjelpe deg litt på veien? Er like gammel som deg. Går på en fagskoleutdanning innenfor nettverk ved siden av. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Markedet for drift/support og nettverk har endret seg veldig de siste årene. Det er rett og slett ikke like mange jobber som det var før. Og dessverre så er ikke fagskoleutdannelse så attraktivt når arbeidsgivere lett kan plukke noen fra universitet eller høgskole. Har du vurdert å ta en bachelor? Det vil lønne seg på sikt. Anonymkode: 2bcfb...11f 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Markedet for drift/support og nettverk har endret seg veldig de siste årene. Det er rett og slett ikke like mange jobber som det var før. Og dessverre så er ikke fagskoleutdannelse så attraktivt når arbeidsgivere lett kan plukke noen fra universitet eller høgskole. Har du vurdert å ta en bachelor? Det vil lønne seg på sikt. Anonymkode: 2bcfb...11f Uff enig... Ja har vurdert det og ønsker det, men privat så koster dette en del. Så vil gjerne ut i arbeid og muligens få litt mer kunnskap også evt. ta en bachelor. ts. Anonymkode: 60add...fcf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Det er vanlig at man må søke noen måneder. Jeg har mastergrad og søkte i ett år før jeg fikk relevant jobb. Anonymkode: 70fc3...665 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #6 Skrevet 12. desember 2020 Hei, Ja det tar ofte litt tid å søke jobb og det kan være demotiverende å få avslag på avslag. Har du vurdert å få hjelp til å søke jobb? Du kan ta kontakt med en karriere rådgiver. De kan hjelpe deg med å sette opp cv, skrive søknadsbrev og fikse en god LinkedIn profil. Her er et eksempel på ei som kan hjelpe deg - https://www.virtuala.no/?fbclid=IwAR2VU-b9FhHDR4t2GGZv5ZtX95q8oMOvIynuu1tUUL7eBNKXKoEhd6jCyNk Mange får jobber gjennom nettverket sitt. Har du vært aktiv gjennom studiet og skaffet deg kontakter i næringslivet? Er det mennesker der ute som vet at du «er mer» enn karakterene dine? Jeg fikk selv jobb gjennom nettverking og bruk av LinkedIn. Ta kontakt med vikariatbyråene og skaff deg en profil hos dem. Sjekk opp om det er bedrifter du kan sende åpen søknad til. Ring gjerne til bedriftene også og følg opp søknadene dine. Sjekk Finn.no, LinkedIn og Nav.no. Ikke alle bedrifter legger ut på alle sidene så sjekk ut alle sidene. Masse lykke til Anonymkode: fe88f...a93 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 8.20): Markedet for drift/support og nettverk har endret seg veldig de siste årene. Det er rett og slett ikke like mange jobber som det var før. Og dessverre så er ikke fagskoleutdannelse så attraktivt når arbeidsgivere lett kan plukke noen fra universitet eller høgskole. Har du vurdert å ta en bachelor? Det vil lønne seg på sikt. Anonymkode: 2bcfb...11f Ja og nei. Det er litt færre drifts/supportjobber og nettverksjobber enn før, men de er der absolutt. Ikke nødvendigvis alltid i Norge. Mange virksomheter har flyttet mange tjenester over i skyen, og det gjør at mange av disse jobbene nå i større grad konsentreres hos skytilbydere som AWS eller Azure direkte, eller via et av selskapene som tilbyr dette f. eks. Initlity eller Basefarm. Universitet/Høyskole kan hjelpe, men i Norge er det meste rettet mot systemutvikling in eller annen form, eller vitenskapelige applikasjoner. Selv om systemutvikling og drift henger sammen i en viss grad, så er systemutvikling ofte knyttet opp mot domenet, enten vi snakker om finans eller noe annet. Det vil ikke nødvendigvis hjelpe å ha tyngde innen systemutvikling hvis man søker drifts eller supportjobber. Her vil jeg foreslå å forsøke å få internship/praksisplass et sted om man ikke har nettverk, slik at man kan få vist hva man er god for og få erfaring/referanser ned på CV'en. En del blir også med i open source prosjekter eller starter et eget prosjekt, men det kan være litt mer vrient å få til når det gjelder support/driftsjobber, da det meste av open source miljøet er rettet mot systemutvikling. Uansett er det koronasituasjon ennå, og det er ikke den enkleste tiden å søke nye jobber, rett og slett fordi mange har hjemmekontor og med mindre mulighet for å ta inn folk til intervju. Flere jeg kjenner har droppet å ta inn nye nå før situasjonen stabiliserer seg. Anonymkode: 361c3...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Har du vurdert å jobbe med salg og IT? Super spennende bransje og vi trenger flere kvinner💪 Anonymkode: 8e08e...661
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du vurdert å jobbe med salg og IT? Super spennende bransje og vi trenger flere kvinner💪 Anonymkode: 8e08e...661 Hvordan type arbeid eller stillinger er det? 😄TS. Anonymkode: 60add...fcf
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Ja det tar ofte litt tid å søke jobb og det kan være demotiverende å få avslag på avslag. Har du vurdert å få hjelp til å søke jobb? Du kan ta kontakt med en karriere rådgiver. De kan hjelpe deg med å sette opp cv, skrive søknadsbrev og fikse en god LinkedIn profil. Her er et eksempel på ei som kan hjelpe deg - https://www.virtuala.no/?fbclid=IwAR2VU-b9FhHDR4t2GGZv5ZtX95q8oMOvIynuu1tUUL7eBNKXKoEhd6jCyNk Mange får jobber gjennom nettverket sitt. Har du vært aktiv gjennom studiet og skaffet deg kontakter i næringslivet? Er det mennesker der ute som vet at du «er mer» enn karakterene dine? Jeg fikk selv jobb gjennom nettverking og bruk av LinkedIn. Ta kontakt med vikariatbyråene og skaff deg en profil hos dem. Sjekk opp om det er bedrifter du kan sende åpen søknad til. Ring gjerne til bedriftene også og følg opp søknadene dine. Sjekk Finn.no, LinkedIn og Nav.no. Ikke alle bedrifter legger ut på alle sidene så sjekk ut alle sidene. Masse lykke til Anonymkode: fe88f...a93 Ja veldig, tusen takk. Skal sjekke ut🤩. Ts. Anonymkode: 60add...fcf
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 Se om du kan komme deg inn på support i større bedrift. Der jeg jobber er det mange som begynte på kundeservice, fikk fremhevet sin kompetanse og gjorde en god jobb, og så avansert innen konsernet. Meg inkludert. Anonymkode: d840d...857 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 Elkjøp trenger datakyndige folk Anonymkode: 302b6...8e6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 8.10): Uffff Har nylig utført utdannelse innen IT. Det er ikke en bachelor grad, men en høyere fagskole grad innen Nettverk og IT. Jeg har søkt en på del ledig stillinger i Oslo omegn men har dessverre ikke fått noe respons. Dette gjør meg så deppa og nedenfor... Er det slik at det er vanlig at det skal ta flere måneder før man før seg en jobb? jente 27 Anonymkode: 60add...fcf Hvor gikk du skole/hvilken utdanning tok du? Anonymkode: 68580...2c0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #14 Skrevet 13. desember 2020 Mulig jeg er en del av problemet 🙈 Har tatt bachelor innenfor IT og slo alle de andre søkerne med lavere utdannelse til en jobb innenfor drift. Anonymkode: ad169...805
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #15 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mulig jeg er en del av problemet 🙈 Har tatt bachelor innenfor IT og slo alle de andre søkerne med lavere utdannelse til en jobb innenfor drift. Anonymkode: ad169...805 Hvilken skole gikk du på? Anonymkode: 68580...2c0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #16 Skrevet 13. desember 2020 Bruk bemanningsbyrå. Du får erfaring, referanser og kontakter. Fungerer veldig bra! Anonymkode: 7113d...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå