Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på tide at flere oppdager at kvinner ikke kan oppdra gutter til å bli menn.

Jeg ser dette i sammenheng med sjekkemarkedet. Når kjønnene blir for like blir den seksuelle spenningen borte. Når menn blir kvinner og kvinner forblir kvinner får vi en skjevhet som rammer begge kjønn. For guttene som vokser opp med kun moren blir problemet ekstra stort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var det skrekkelig mange flere menn i barnehagene før da?

eller er dere ikke skikkelige menn dere som gikk i barnehagen før menn i det hele tatt tok særlig inntog der?

at menn bør ha mannlige rollemodeller i livene sine, er jeg helt enig i, men at disse plutselig skal være viktig i barnehagen skjønner jeg ikke helt.

hadde barnehagene tidligere blitt drevet av menn, mens kvinner nå i større og større grad jaget mennene vekk derfra slik at ikke barna lenger fikk samme samvære med menn ibarnehagen og utifra det så vi at menn ble mindre menn idag en de var før.... men var det slik?

de barnehagene jeg så og kjente til før, var det hovedsakelig kvinner som jobbet i, og jeg opplever da flere av mine jevngamle herrer (og eldre) som skikkelige menn?

Skrevet
For guttene som vokser opp med kun moren blir problemet ekstra stort.

tror forøvrig, som jeg var inne på, at det er viktig at barna generellt har mannlige rollemodeller i livene og hverdagene sine. Dette gjelder jentebarn også, da de også må "læres" å omgåes menn og deres væremåter.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er problematisk for kvinner å oppdra gutter, gutter trenger mannlige forbilder.

Skrevet

Gutter som vokser opp uten en far kan fint ha andre mannlige rollemodeller som f.eks en onkel, en bestefar, en lærer, en god nabo osv. Tror det er mer skadelig for barn å vokse opp i et utrygt hjem.

Skrevet

ja, jeg skjønner, far og mor = utrygt

mor alene = trygt.

Skrevet

Stakkars de menn i dag, må føle seg som mindre menn ut i fra denne artikkelen :ler:

Nei er det mulig :klappe:

Enig med Aline

Skrevet
ja, jeg skjønner, far og mor = utrygt

mor alene = trygt.

Nei ikke nødvendigvis, poenget jeg prøvde å få frem er at det ikke alltid er best for et barn å vokse opp med både mor og far. For noen kan det være tryggest å bo sammen med bare mor og for andre kan det være trygges å bo sammen med bare far. Uansett er det ikke heldig for et barn å vokse opp i et utrygt hjem, eller et hjem med mye bråking og krangling eller fysisk/psykisk vold.

Skrevet

Ja, dette blir bare bekreftet igjen og igjen. Gutter som vokser opp hos mor blir veike og for alvorlige problemer senere i livet. Dette har også blitt bevist ved at gutter av alenemødre gjør det generellt dårligere på opptaksprøvene i militæret. All respekt til likestilling osv, men gutter trenger et mannlig forbilde som de har daglig kontakt med.

Gjest Gjestepia
Skrevet

Jeg blir egentlig litt lei meg når jeg leser dette, jeg :tristbla: Jeg er alenemor til en 5-åring, har vært alene siden han ble født. Strever med å finne gode, mannlige forbilder til ham - vi er fem kvinner og ingen menn i familien. Han er hos faren sin annen hver helg (måtte "tvinge" faren i begynnelsen) og det er jo bra. Han har et fint forhold til faren, men jeg ser at når han har vært der er han mer aggresiv, høyrøstet og vanskeligere å "få kontakt med" (litt vanskelig å forklare, den siste der). Prøver å lære ham forskjell på gutte- og jenteting, men er jeg liksom helt lost til jeg finner meg en mann jeg da?? Syns dette blir en litt ensidig diskusjon på noen måter... :tristbla:

Gjest Gjestepia
Skrevet
Du er ikke lost. Ikke bry deg om de gjestene som bare er ute etter å lage kvalm. :klem:

:) Takk, CocoPuff, dette var virkelig dagen jeg trengte en klem! Du får en tilbake :klem:

Fikk helt sjokk jeg, da jeg fikk en gutt - i vår jentefamilie! :overrasket: Det er ikke lett når du ikke har noen menn i nærheten, rollemodeller skal velges med omhu, syns jeg! Faren er grei han, og ser ut til å komme mer inn i bildet etter hvert, men det blir nok mye kvinner rundt min lille engel... Dessverre får jeg kommentarer innimellom - så fort han viser en feminin side MÅ liksom noen spørre om dette er sunt. Gutten min har fått (gutte-)dokke da han spurte etter det (var inne i en veldig rollespill-periode), men digger nok mest å leke med biler. Yndlingsfargen hans er rød og litt rosa, faren er redd han er på vei til å bli homo... Jeg ser en sunn og frisk liten gutt som egentlig er ganske guttete, men har sine egne meninger (han ønsker seg grønne og rosa gummistøvler

:ler: ). Jeg er ikke redd hverken for at han skal bli homo (jada, det er greit om han er det!), sippete eller for 'myk'... Føler meg ikke lost, men er blir allikevel litt lei meg når jeg leser så mye negativt om temaet.

Skrevet
Dessverre får jeg kommentarer innimellom - så fort han viser en feminin side MÅ liksom noen spørre om dette er sunt. Gutten min har fått (gutte-)dokke da han spurte etter det (var inne i en veldig rollespill-periode), men digger nok mest å leke med biler. Yndlingsfargen hans er rød og litt rosa, faren er redd han er på vei til å bli homo... Jeg ser en sunn og frisk liten gutt som egentlig er ganske guttete, men har sine egne meninger (han ønsker seg grønne og rosa gummistøvler

:ler: ). Jeg er ikke redd hverken for at han skal bli homo (jada, det er greit om han er det!), sippete eller for 'myk'... Føler meg ikke lost, men er blir allikevel litt lei meg når jeg leser så mye negativt om temaet.

Takk!

Synes det er flott at gutten din har forskjellige interesser og meninger jeg! :tommelsmil:

Det virker som at det er greit for jenter å være guttete når de er yngre men hvis gutter interesserer seg for 'jenteting' blir de stemplet som pyser og homo.

Jeg lekte med biler (og Barbier) og intersserte meg for gutteting når jeg var liten og det var det ingen som kommenterte.. :roll:

Gjest Gjestepia
Skrevet
Det virker som at det er greit for jenter å være guttete når de er yngre men hvis gutter interesserer seg for 'jenteting' blir de stemplet som pyser og homo.

Jeg lekte med biler (og Barbier) og intersserte meg for gutteting når jeg var liten og det var det ingen som kommenterte.. :roll:

Det som egentlig er litt "morsomt" her, er jo at jeg hadde en periode som liten da jeg var en skikkelig guttejente - klatret i trær, samlet på meitemark :overrasket: lekte med gutter osv.

Noe som jeg ser som veldig positivt for min sønn, er at han får lære seg (til de grader :ler: ) hvordan jenter tenker, noe mange menn hadde hatt godt av... :) Hvorfor er det ingen som kommenterer det? Tenker at den jenta som får ham til slutt, er veldig heldig. Jeg tror hverken han blir veik eller får alvorlige problemer senere i livet.

Er det noen andre som har noe positivt å si om emnet??

Gjest TomKrus
Skrevet

Unnskyld meg, men når i historien deltok faren mer i oppdragelsen enn nå?

Skrevet
Unnskyld meg, men når i historien deltok faren mer i oppdragelsen enn nå?

.. så kanskje vi egentlig skal tilbake til den tiden da mor hadde full kontroll - og far ikke var noe annet en "ris bak speilet".

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)
.. så kanskje vi egentlig skal tilbake til den tiden da mor hadde full kontroll - og far ikke var noe annet en "ris bak speilet".

Hvis man vil at den oppvoksende mannen skal bli som mannen før så bør vel det være oppskriften. Jeg kan iallfall ikke huske så mange menn i barnehagen i min tid. Tviler også at de var så fryktelig tilstedeværende i hin hårde dager da de måtte jobbe 26 timer i døgnet på åkeren.

Endret av TomKrus
Gjest Gjestepia
Skrevet
Tviler også at de var så fryktelig tilstedeværende i hin hårde dager da de måtte jobbe 26 timer i døgnet på åkeren.

Du sier noe der. Men selv om de (fedrene) kanskje ikke var fysisk tilstede, var de allikevel noe å se opp til idét de på mange måter gikk foran med et godt eksempel, i en tid da man kanskje ikke hadde så mye annet valg enn å jobbe "26 timer i døgnet".

Som en sterk kontrast: En av min sønns få, mannlige "forbilder" er som tidligere nevnt faren, som han ser annen hver helg. Og jeg sier "forbilde" fordi siden min sønn ble født for straks 5 år siden, har faren kun jobbet i 4 mndr. Først fordi han gikk på skolen - greit nok - så fordi han ikke jobbet (av eget valg, det var så mye dårlige jobber, ikke var det bra nok betalt osv.). Blir han veik eller får alvorlige problemer senere i livet, har det kanskje ikke så mye å gjøre med at han vokser opp med singel mor i en jentefamilie... ;)

Gjest Rhoswen
Skrevet

Som noen var inne på her, det er en forskjell i hvordan vi gir respons på de ulike sidene ved et barn. Jenter som er guttete og tøffe blir klappet på hodet og heiet litt frem, fordi kvinner må være beintøffe nå for å holde skansen på alle nivåer. Men hvis en liten gutt elsker å leke familie og viser myke sider, så hyles det om ubrukelige alenemødre og, gud forby, manglende testosteron.

Samtlige guttene jeg har kjent som er vokst opp med mest mamma er bedre fedre, bedre kjærester, bedre elskere og står ikke tilbake i det hele tatt mht det fysiske eller barske - tvert i mot, det at de er i stand til å kommunisere både maskuline og feminine sider på den måten gjør dem til noen skikkelige catch; de har er espekt for kvinner og er mye mer ydmyke og kompetente i forhold til menneskelige relasjoner generelt (sånn ref en annen latterlig tråd om at menn begår selvmord pga kvinner; det må da vitterlig være en god ting at guttene lærer samhandling i nære relasjoner som vil gjøre dem i stand til å takle livskriser bedre og mer ansvarlig?).

Stå på, ikke bry deg om latterlige og kunnskapsløse kommentarer om oppdragelsen - han blir den han blir uansett, fortsett å dyrke de gode sidene hans. Han sosialiseres gjennom skole og fritid også; ikke ALT er mulig å endre/lære innenfor husets fire vegger uansett.

For øvrig enig i at det bør være flere menn i barnehagene. Synes det er et paradoks at fedre er vår tids martyrer ifm samværssaker, når de ikke gidder å ta omsorgsjobbene ellers heller... Man aksepterer at menn oftest har de egenskapene som skal til for å bli næringslivstopper, men det er helt umulig å vurdere muligheten av at kvinner er bedre omsorgpersoner. Ironisk.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Tull og tøys. Min kjære er oppvokst sammen med sin mor, og har dermed fra han var liten vært "mannen" i familien. Han er vel så mandig som hvilken som helst annen mann som er oppvokst med mannlige forbilder. I tillegg har han som en konsekvens av oppveksten har lært å vise følelser, gi omsorg og sympati, tre egenskaper jeg setter veldig høyt hos en MANN.

Men jeg er veldig positiv til å få flere menn inn i omsorgsyrker, kanskje nettopp for å lære barn at det går an å være barsk og myk samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...