AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Plutselig har dette blitt en regel i deler av familien. Tanken er at hvis man har så mye at man ikke klarer å finne på reelle gaveønsker i en passende prisklasse, så får man heller ingen ting. Dette gjelder både barn og voksne. Hvordan hadde du reagert? Anonymkode: b1649...6b0 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Veldig spesielt. Altså jeg kjøper gaver fordi jeg synes det er kjekt å gi gaver. Jeg gjør det ikke som en plikt. Høres ut som familien din ikke synes det er så kjekt med gaver?? Eller hvorfor tenker de sånn?? Man kan jo alltid gi noe spiselig da om folk har det de trenger. Eller såpe eller noe som kan brukes. Anonymkode: 91979...e91 21 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Synes at det er litt sært. Jeg får aldri ønskelister og pleier heller ikke å be om ønskelister (jeg kun til voksne personer), koser meg heller med å finne ting jeg tror de vil like eller forbruksgaver som jeg vet at de har likt tidligere. Å be om ønskeliste fra voksne personer synes jeg er litt rart.. med mindre man har null peiling på hva man kan gi eller ønsker å gi noe for et større beløp. Å kreve ønskeliste for å få en julegave blir bare feil, men jeg antar at noen bare synes at julegaver er stress på stress? Anonymkode: 8900a...37c 9
Arkana Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Jeg synes det er veldig sært. Hva om noen blir glad for hva som helst og liker å bli overrasket. Jeg synes det er noe ganske usjarmerende med å skulle legge en masse føringer på julegaver, hva skjedde med å bare gi for å glede noen? 8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Synes det er en merkelig og sær tankegang.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Merkelig Anonymkode: 7ade6...465 2
Stoltskeiv Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 barnslig tankegang. Jeg gir gaver fordi det gleder meg å gi andre noe. Jeg gir ikke noe bare fordi det er forventa 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 Altså, det er jo helt frivillig å gi gaver? Hvorfor MÅ man ønske seg noe som helst? Jeg syns man skal gi gaver fordi det gleder deg selv å gi det, ikke fordi man føler seg tvunget. Det skal jo bare være en oppmerksomhet tenker jeg. Jeg liker jo å gjøre ekstra stas på foreldrene mine og samboer, så de får litt "dyrere" gaver. Mine brødre får litt enklere gaver, mens venner/onkler og tanter/søskenbarn/tantebarn får gjerne sjokolade/konfekt, et gavekort på en liten sum og lignende. Det er tanken som teller :-) Anonymkode: f34c9...122 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Litt av kosen med julegaver er jo at det skal være noe som giver tenker skal passe for mottaker. Utrolig irriterende med alt maset om "hva ønsker du deg". Skal det være slik kan man jo bare bytte penger liksom. Nei, gjennomtenkte gaver som ikke forventes er de beste Anonymkode: bde06...993 7
solmåneogstjerner Skrevet 11. desember 2020 #10 Skrevet 11. desember 2020 Hadde en voksen person uoppfordret gitt meg ønskeliste, så hadde ihvertfall ikke vedkommende fått noe. 4
Nerine_ Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt av kosen med julegaver er jo at det skal være noe som giver tenker skal passe for mottaker. Utrolig irriterende med alt maset om "hva ønsker du deg". Skal det være slik kan man jo bare bytte penger liksom. Nei, gjennomtenkte gaver som ikke forventes er de beste Anonymkode: bde06...993 Jeg er ikke en gave-person, syns ønskelister er veldig greit. Mange gaver blir jo uansett stuet bort om ikke de er nødvendige. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #12 Skrevet 11. desember 2020 Jeg har gjort det i alle år når det gjelder meg selv, for jeg ønsker meg virkelig ingenting utenom en donasjon til en veldedighet eller hjemmestrikkede votter. Likevel får jeg stadig ting jeg ikke har bruk for. Jeg får alltid ønskelister fra de jeg gir til, så det har ikke vært noe problem andre veien. Anonymkode: 605ea...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #14 Skrevet 11. desember 2020 Utrolig sær og ukoselig "regel". Jeg foretrekker å få ting jeg ikke har på ønskelisten. De beste presangene er de som er overraskelser. Ting jeg ønsker meg kan jeg kjøpe meg når som helst. Kjipt når man føler man må levere handleliste, og vet hva alle pakkene er på forhånd. Anonymkode: 85cac...ebe 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #15 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Plutselig har dette blitt en regel i deler av familien. Tanken er at hvis man har så mye at man ikke klarer å finne på reelle gaveønsker i en passende prisklasse, så får man heller ingen ting. Dette gjelder både barn og voksne. Hvordan hadde du reagert? Anonymkode: b1649...6b0 Hadde ikke vært et problem for meg med tanke på min enorme ønskeliste. Men synes det hørtes ufattelig tåpelig ut! Ønskeliste er for øvrig tveegget inne på KG. Du har jo også folk som er fullstendig imot ønskelister fordi julen handler om å overraske og glede. Og så har du dem som er fullstendig imot at folk har kostbare ønsker på ønskelisten, selv om dem har dårlig råd, som om at dem ikke fortjener det dem ønsker seg. Anonymkode: 98a4a...f9c 1
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 11. desember 2020 #16 Skrevet 11. desember 2020 (endret) Jeg synes det er veldig spesielt. Man gir gave til alle eller ingen, uavhengig av om de har laget en ønskeliste eller ikke. Det beste gavene er uansett de gavene man får som man ike har ønsket seg, men som man får fordi givere kjenner en så godt. Endret 11. desember 2020 av lillefrøkengrei Presterte å trykke send midt i en setning
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #17 Skrevet 11. desember 2020 Jeg synes egentlig det høres ut som en fin regel, for voksne. Jeg har en haug med voksne menn (brødre o.l.) jeg må kjøpe gaver til. De har alt og ønsker seg ingenting (og de synes jeg maser eller gidder ikke å svare når jeg spør). Jeg begynner å grue meg til julegavehandling allerede i sommerferien. Jeg synes ikke det er koselig i det hele tatt og det føles absolutt bare som en plikt. De virker aldri glade for det de får heller. Har foreslått å slutte med gaver, men det vil de ikke (og mamma ble hysterisk for det blir sååå trist jul uten gaver). Jeg er enig i at de beste gavene er de man ikke visste at man ønska seg, men jeg klarer ikke tenke ut nye sånne gaver til alle hvert eneste år. Og jeg har bare ca. 12 personer å kjøpe gave til, tror det er lite i forhold til mange andre. Jeg synes det er litt dårlig gjort å presse andre til å "overraske og glede". Jeg synes man kan ønske seg noe av høflighet, i det minste. Jeg føler jeg bruker alt for mye energi (og penger) på å finne på ting andre kanskje blir glade for, men så bommer jeg alltid likevel. Jeg mener ikke at de skal komme med ei lang og konkret bestillingsliste, jeg vil bare et tips om noe de trenger eller er interessert i, så jeg har et sted å starte. Ønsk deg sokker, vin, "noe spiselig", ostehøvel, bok, ett eller annet - så kan jeg prøve å finne noe jeg tror passer til deg. Hvis du ikke klarer å komme på noenting du vil ha selv, hvordan skal jeg komme på noe da? Anonymkode: 7492d...148 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 Det er jo for så vidt en sannhet bak denne "regelen". Kan man ikke komme på noe man ønsker seg,da har man vel alt en trenger? Selv synes jeg dette med gaver til voksne som har alt er en uting. Dessverre så ville nok helt sikkert de voksne jeg feirer julaften med uten å blunke kommet på noe dyrt og flytende om jeg hadde spurt. Så jeg spør ikke,og kjøper en pen, men ikke så dyr, gavepakke med noe spiselig. Anonymkode: 537d0...8b5 2
Ereschkigal Skrevet 11. desember 2020 #19 Skrevet 11. desember 2020 Merkelig regel. Det er fint med en ønskeliste for å ha en idè om hva folk ønsker seg, men når det blir påtvunget, eller man må kjøpe fra den, er det ikke greit lenger. 1
Ullvott Skrevet 11. desember 2020 #20 Skrevet 11. desember 2020 Sært å lage en rigid "regel" om dette, men samtidig ser jeg argumentet om at hvis man ikke klarer å sette ord på hva man ønsker seg, så trenger man neppe noe. Å finne gledelige overraskelser under treet, ting som passer utmerket til meg, ting jeg virkelig trengte og ting jeg ikke visste at jeg trengte er supert, men man trenger ikke lese mange innlegg her inne for å se at problemstillingen fort kan være annerledes. Dessuten slipper man jo å streve med bytting av gaver man verken trenger eller gaver som virker både ubyttelige og skikkelig vanskelig å gi videre. En ønskeliste trenger heller ikke være en kravspesifikasjon. Jeg har mange ganger gitt ganske åpne ønsker av typen: -konfekt, lakris eller noe annet søtt og spiselig -en rødvin du anbefaler -en tørr hvitvin -osv osv Selv liker jeg å lese, så jeg lager gjerne en bok-ønskeliste også. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå