Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser av satsene jeg får på AAP og KLP at jeg rett og slett ikke har råd til å være syk. Ja, det høres helt utrolig ut, men her tror jeg at jeg må presse meg til jeg stuper, for jeg har altfor lite utbetalt på disse satsene. I tillegg til å betjene faste utgifter så skal jeg også ha råd til både behandling, medisiner og lege, så jeg ander ikke hvordan dette skal gå.

Dagsats på AAP er 1058,-

Fra KLP får jeg 2033,- av dette trekkes 34% i skatt. 

Har tenkt en stund at det eneste jeg kan gjøre er å prøve meg på jobb igjen - selv om jeg hr et hardt yrke, og at det jo er grunner til at jeg går på AAP nå. Jeg er ihvertfall heldig og har en jobb og gå tilbake til, og slipper heldigvis ut på arbeidsmarkedet og konkurrere med mange som er unge og friske. 

Anonymkode: cf878...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nysgjerrig; hvordan har du fortsatt jobb og AAP? Da må du ha vært sykemeldt veldig lenge og arbeidsgiver kunne sagt deg opp..?

Anonymkode: dbbb1...1f4

• Liker 2
Skrevet

Hvilke behandlinger og medisiner er det som ikke dekkes når du er over frikortgrensen?

Jeg er inn og ut av sykehus og legekontorer, står på flere medisiner og bare én av dem må jeg delvis betale selv. Betaler egenandeler i starten av året, men deretter er jo alt dokumentert og registrert inn i Helfo så jeg betaler ingenting for konsultasjoner, kontroller og evt innleggelser. Hva er det som er så dyrt for deg?

Anonymkode: 88764...c6b

• Liker 5
Skrevet

jeg er ikke ts, men sliter også med store helseutgifter. selv om vi lever i norge er det ikke sånn at alt blir dekket; her er noen eks:

-tannlege. har refusjon pga sykdom og munntørrhet, men likevel blir det fra 15-25 000 årlig.

-smertestillende medisin, som man må være kreftsyk i siste fase for å få, 500 kr for 10 tabletter. blir til at jeg strekker de så langt jeg kan, og går med mye smerter.

-andre faste medisiner som ikke fås på blå resept.

-div ergonomiske ting som jeg ikke får dekket; spesialstol, kniver,madrass mm.

-fottøy hos ortopedtekniker, 2300 kr. må ha fotsenger i de.

-egenandeler på 2 frikort, fotsenger.

-betale for å få hjelp hvis noe skal males, bæres mm.

-har en smertefull tilstand som norsk helsevesen ikke kan hjelpe meg med, og har brukt store summer på privat behandling. fikk god hjelp første året, nå er det verre.

har makset alt av boliglån, solgt unna det meste. vurderer å selge en bil(som er rimelig i drift), men med ødelagt fot og kne har jeg problemer med å gå til og fra jobb, få handlet mat etc.

mndlig snittbeløp er alt fra 3000 kr til (i værste fall) 8000 kr. 

går på aap som ikke dekker utgifter.

men det blir enten salg av bil eller forbrukslån som er neste steg.

Anonymkode: c2f59...a6c

• Liker 8
Skrevet

nb det er en dårlig betalt deltidsjobb som komb med aap.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg er ikke ts, men sliter også med store helseutgifter. selv om vi lever i norge er det ikke sånn at alt blir dekket; her er noen eks:

-tannlege. har refusjon pga sykdom og munntørrhet, men likevel blir det fra 15-25 000 årlig.

-smertestillende medisin, som man må være kreftsyk i siste fase for å få, 500 kr for 10 tabletter. blir til at jeg strekker de så langt jeg kan, og går med mye smerter.

-andre faste medisiner som ikke fås på blå resept.

-div ergonomiske ting som jeg ikke får dekket; spesialstol, kniver,madrass mm.

-fottøy hos ortopedtekniker, 2300 kr. må ha fotsenger i de.

-egenandeler på 2 frikort, fotsenger.

-betale for å få hjelp hvis noe skal males, bæres mm.

-har en smertefull tilstand som norsk helsevesen ikke kan hjelpe meg med, og har brukt store summer på privat behandling. fikk god hjelp første året, nå er det verre.

har makset alt av boliglån, solgt unna det meste. vurderer å selge en bil(som er rimelig i drift), men med ødelagt fot og kne har jeg problemer med å gå til og fra jobb, få handlet mat etc.

mndlig snittbeløp er alt fra 3000 kr til (i værste fall) 8000 kr. 

går på aap som ikke dekker utgifter.

men det blir enten salg av bil eller forbrukslån som er neste steg.

Forbrukslån må du ikke finne på. Hvordan ser du for deg å betale tilbake alle renter og avdrag?? 

Og til ts: sånn er det jo for alle som blir syke, og man må tilpasse livet etter dette. Billigere sted å bo, billig mat etc. I hovedsak så trenger de aller fleste inntekten de er vant med, men har man ikke det lenger så må man tilpasse seg. Skjønner ikke hvorfor det skal funke for alle andre men ikke deg. 

Anonymkode: b14c2...04a

• Liker 7
Skrevet

Du får det jo til å høres ut som om det er valgfritt å være syk. "Jeg er syk men det har jeg ikke råd til, så da lar jeg være med det".  Da er man ikke syk nok. De aller fleste ville vel "latt være med det". 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det skal funke for alle andre men ikke deg. 

Det funker jo faktisk ikke for alle andre. Mange syke sliter veldig økonomisk og med å få endene til og møtes. 

Anonymkode: ce908...a34

• Liker 13
Skrevet

for en nedverdigende kommentar å si at det fungerer for alle andre🤔hvilken planet lever du på? utopia? følger du overhodet med? du vet vel om pandemien håper jeg🤭beklager digresjon😂

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Forbrukslån må du ikke finne på. Hvordan ser du for deg å betale tilbake alle renter og avdrag?? 

Og til ts: sånn er det jo for alle som blir syke, og man må tilpasse livet etter dette. Billigere sted å bo, billig mat etc. I hovedsak så trenger de aller fleste inntekten de er vant med, men har man ikke det lenger så må man tilpasse seg. Skjønner ikke hvorfor det skal funke for alle andre men ikke deg. 

nei har så klart ikke lyst til det; men har justert alt annet; bosted, rimelig mat mm. kuttet ut to dyre medisiner også😌

uten bil mister jeg deltidsjobben, og den jobben betyr mye for min psykiske helse. har mye av mitt sosiale liv der, og trives. her er ikke noe kollektiv tilbud.

får heller ikke mye for den bilen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser av satsene jeg får på AAP og KLP at jeg rett og slett ikke har råd til å være syk. Ja, det høres helt utrolig ut, men her tror jeg at jeg må presse meg til jeg stuper, for jeg har altfor lite utbetalt på disse satsene. I tillegg til å betjene faste utgifter så skal jeg også ha råd til både behandling, medisiner og lege, så jeg ander ikke hvordan dette skal gå.

Dagsats på AAP er 1058,-

Har tenkt en stund at det eneste jeg kan gjøre er å prøve meg på jobb igjen - selv om jeg hr et hardt yrke, og at det jo er grunner til at jeg går på AAP nå. Jeg er ihvertfall heldig og har en jobb og gå tilbake til, og slipper heldigvis ut på arbeidsmarkedet og konkurrere med mange som er unge og friske. 

Anonymkode: cf878...e53

Vet ikke om du har formulert deg feil, men slik som det står nå oppfatter jeg det som at du får utbetalt rundt 2400 kroner dagen? Og dette er for lite for deg?? 😵

Anonymkode: aa922...871

• Liker 3
Skrevet

Har du satt opp budsjett og justert alt du kan? Prutet på renta på huslån, prutet på forsikringer, sagt opp unødvendige abonnement osv? Snudd på krona på matbudsjettet? Sjekket strømabb, mobilabb, Internett osv? Kuttet frisør og andre "unødvendigheter"? I så fall kan du gå til frelsesarmeens utdeling av mat for å få litt der. 

For alt i verden ikke ta opp forbrukslån. Det skaper bare flere problemer. 

Tidligere kunne man skrive av helseutgifter på skatten. Usikker på om man kan det nå, men sjekk det opp. 

Er det en mulighet å studere noe som kan gi deg en bedre betalt jobb? Da kan du ta opp studielån. Det er bare en midlertidig løsning, og også et lån som må tilbakebetales, men om du oppnår bedre lønn kan det ha noe for seg. Det er også en stund til du kan starte om du skal søke via samordna opptak i april. Men noen steder har nettstudier som starter opp i januar. Dette fordrer at du har overskudd til å studere, da... 

Anonymkode: a2240...e84

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vet ikke om du har formulert deg feil, men slik som det står nå oppfatter jeg det som at du får utbetalt rundt 2400 kroner dagen? Og dette er for lite for deg?? 😵

Beløpet fra KLP er nok månedlig.

Anonymkode: b0366...5cd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beløpet fra KLP er nok månedlig.

Anonymkode: b0366...5cd

Aha, så da blir det bare litt over 20.000 utbetalt i måneden. Kun et par tusen mere enn meg som jobber fulltid i et lavstatusyrke altså. Uff stakkars TS, hvordan skal hun klare seg 🙃

• Liker 14
Skrevet

Sånn er det bare. Ja, det er dyrt å være syk, og det er kjipt. Men helsa er viktigere enn penger, jeg tipper du kan kutte ned på noe. Jeg kjøper f.eks kun brukte klær, og helst bare to ganger i året. Jeg tar godt vare på det jeg har for å få det til å være lenge.

3000 pr dag før skatt er ganske greit.

Anonymkode: 8fdc4...65e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller ikke råd til å være syk, men er det likevel. Dessverre for meg er det ikke et valg.

Anonymkode: b6dd4...bd7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

3000 pr dag før skatt er ganske greit.

Jeg tror det ikke stemte. Klp er pr mnd som en annen sier..

Anonymkode: 7d16b...e5e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Arrogant skrevet. Det fungerer ikke heller  for andre. 

Endret av frysja
  • Liker 5
Skrevet

Dessverre er det nok de færreste i Norge som har råd til å være syke, og vi har sånn ca flest arbeidsuføre i hele verden.. Allikevel har vi mer å rutte med enn syke i de fleste andre land, og det kommer nok til å bli mye tøffere å bli syk i årene framover. Det hjelper jo ikke deg ts, men er det tomt for penger kan du søke om supplerende sosialhjelp for å dekke medisiner. Kan du blir frisk hadde jeg prioritert behandling framfor jobb en periode i alle fall.. 

Anonymkode: 097e5...f13

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 0.25):

Har du justert skattekortet i forhold til ny inntekt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...