Gå til innhold

Apropos tråden om allergi/intoleranse/livssyn i familieselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når du ikke kan spise maten som er servert i familieselskap?

Du som vert, tar du deg nær av det om gjester ikke forsyner seg?

Stadig vekk havner jeg i ubehagelige situasjoner knyttet til dette. Setter pris på gode tips og råd. Jeg har hveteallergi som gjør at mye mat automatisk utgår. Jeg er faktisk overbevist om at cøliaki er enklere å forholde seg til ettersom man finner gode erstatninger for det meste. Med hveteallergi må du stå over glutenfrie alternativer pga hvetestivelse som betyr at å finne erstatning ikke er så lett.

I selskap der hovedfokuset er kaker og mat med enkel servering som pizza, hender det rett som det er at jeg står over maten... Andre ganger sier jeg ifra på forhånd om jeg blir invitert. Pleier også som regel å ordne mat de gangene jeg er i farta. Likevel da. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg iblant sitter litt forlegent der. I det hele tatt synes jeg det er i overkant fokus på mat under sosiale sammenkomster. 

Noen som har synspunkter?

Anonymkode: b0892...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd å ikke kunne spise det som blir servert så det kan jeg ikke svare på, men som vert tenker jeg det er helt greit om gjestene ikke forsyner seg av alt. Når det er sagt ville jeg synes det var trist om årsaken var noe jeg kunne gjort noe med. Jeg liker å være en god vertinne som serverer mat absolutt alle gjestene kan spise så jeg ville satt veldig pris på om nye gjester sa i fra om de har allergier eller annet jeg må tenke på og jeg hadde enkelt funnet oppskrifter som passet alle (og om det skulle være noe spesielt hadde jeg rett og slett spurt den det gjelder hvordan jeg enklest kunne tilpasse maten).  Jeg tror også de fleste ville synes det var verre at du ikke spiste noe som helst framfor at du sa i fra på forhånd. De fleste ønsker jo at gjestene kan ha det fint. :) 

• Liker 6
Skrevet

En kan jo ikke ta seg nær av at folk ikke kan spise div mat! En vil jo ikke at folk skal få plager eller bli syke. Det er vel greit å ta med mat selv?  Hvis det er veldig vanskelig å få tak i mat du kan spise.

Jeg syns mat hører til i sosiale sammenkomster da 🙂

• Liker 2
Skrevet

På grunn av tarmsykdom lever jeg på en temmelig streng diett som er tilnærmet vegansk. Det er en haug med ting jeg ikke kan spise, og min nærmeste familie lager mat jeg kan spise. I alle andre tilfeller har jeg med mat selv. Som oftest, hvis det er enkel servering, lar jeg bare være å forsyne meg og så har jeg matpakke i vesken som jeg tar av når/hvis jeg blir sulten. Mulig noen tar seg nær av dette, men det kan jeg faktisk ikke ta hensyn til. Jeg forventer heller ikke at gudbog hvermann skal diske opp med spesialmat til meg. 

Anonymkode: e2092...0b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har diverse matallergi. Jeg har hvete allergi, men det verste er nok egg, for den allergien er veldig ille. Og jeg sier alltid at de ikke skal bake noe til meg. Men så kommer jeg, og de har bakt glutenfri kake med egg i. Og klarer ikke å forstå at jeg ikke kan spise den. For jeg kan jo bare ta en liten bit. Så kjenner jo alle noen med allergi, som spiser litt av det de er allergisk mot, og det går jo så bra. Så da må jo det gå bra for meg og.

Nå har jeg jo flere allergier og intoleranser. Og jeg har jo noen matvarer jeg er ekstremt nøye på at jeg ikke får i meg noe av, så er det jo andre ting det ikke er farlig om jeg får i meg litt av. Men virker ikke ut som de skjønner at noe kan det være direkte farlig om jeg får i meg. 

Og jeg tar gjerne med egen mat, har jo full forståelse for at med flere allergier, så blir det vanskelig.

Anonymkode: 794ba...b33

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser og serverer ikke erstatningprodukter, så når vi f.eks. inviterer en vennefamilie der far har cøliaki på pizza, så lager jeg en egen med blomkålbunn eller kikertbunn til ham. Er det pasta så strimler jeg opp squash. 

Jeg hadde selvsagt laget mat du kunne spise 💕

Det er ofte jeg ikke kan spise maten i sosiale sammenkomster. Dessverre er jeg ikke allergisk, jeg har bare skikkelig issues med usunn mat, så det er flaut og ikke noe jeg kan si fra om annet enn til de helt nærmeste.  Jeg gruer meg ofte til maten når vi spiser hos andre enn folk jeg vet serverer «trygg» mat. Restaurant er oftest trygt, da de ikke pleier å servere den type mat jeg ikke spiser. 

Anonymkode: 3bfbb...6d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke svin, så julen er naturlig nok ganske kjedelig for meg. Det var en drøm da vi stiftet familie og begynte å feire jul hjemme hos oss selv, for da kunne vi ha juletorsk på julaften.

Det ble aldri gjort noen tilpasninger for meg i juleselskaper, og jeg har mange ganger spist tilbehør. Det går helt fint. Jeg er også der for selskapet, ikke bare maten. 

Anonymkode: 17fb1...ba2

Skrevet

Tåler ikke melk og løk, og er i pollensesongen sensitiv ovenfor gluten. Nærmeste familie sørger for at det alltid er et eller flere alternativer (kommer an på hva som serveres) som jeg kan spise. Når det bare er oss lages det kun nok til meg, men når det er familieselskaper, bursdager o.l. lages det nok til at alle kan få ta for å ikke gjøre det tydelig, også holdes det av litt i tilfelle andre forsyner seg såpass at det ikke er nok til å gjøre meg mett, haha.

Det har oppstått situasjoner som har vært ubehagelige for både meg og verten når store deler av familien samles og det er tydelig at det er gjort forskjell. Jeg har noen mindre forståelsesfulle onkler, tanter, kusiner og fettere som synes det er urettferdig om jeg får noe å spise som de synes ser mer digg ut også får ikke de lov til å spise det fordi det er allergi-mat og ikke nok til alle.

Når jeg er hos andre (både familie og ikke-familie) takker jeg nei når det er mat jeg ikke tåler. Tidligere holdt jeg kjeft og spise, men har innsett at det ikke er verdt magekramper og flere dager med såre blemmer i munnen. Sier det alltid på en hyggelig måte, og spiser i stedet det jeg kan spise, om det så bare er poteter og saus. Så langt det lar seg gjøre sier jeg ifra på forhånd, men noen ganger skjer ting spontant, og det er ikke alltid det blir husket på. Svigerforeldrene mine vet godt hva jeg ikke tåler, men er veldig surrete og kommer ofte på det idet maten serveres. 😂

Tilpasser alltid når vi får folk på besøk og noe skal serveres, om det så bare er litt frukt. Om folk har restriksjoner på grunn av religion, livssyn eller allergier, eller om de bare ikke liker spesifikke ting, så skal de få noe de kan spise og drikke hos oss. Vi blir ikke sure eller lei oss om noen ikke har sagt ifra på forhånd og takker nei til noe, og prøver så godt vi kan å huske det til neste gang. Blir bare glad for å få beskjed, og liker ikke at folk tvinger seg selv til å spise noe de ikke kan eller vil bare for å please oss. :) 

Anonymkode: dbdae...cae

Skrevet

Har et barn med cøliaki som ikke tåler hvetestivelse eller noe som har sin opprinnelse i hvete (div.sukkeretstatninger). Alt av ferdigmat utgår nesten.

Vi ringer alltid på forhånd, og tar som regel med. 
Nærmeste slekt tilpasser.
I familieselskaper som bryllup og konfirmasjon snakker jeg med både catering/kokk/de som lager maten på forhånd så vi vet hva som går og ikke. Har ofte med kake. Det verste er sånne klassiske barnebursdager, der tåler h*n ingen ting, og smulene regner og foreldrene har funnet noe glutenfritt fra toro fullt av hvetestivelse og det er saltstenger overalt. Barnet har som regel med seg pizza, kaker, godterier, snacks. Hver gang. 

Familien lager gode kaker uten hvete, og hvis ikke tar vi med. 
Pizza tar vi alltid med (fra Peppes, den er uten stivelse). 
Enig med deg at det er vanskelig med den hvetestivelsen. Folk skjønner ikke, det er jo glutenfritt. 
Det blir sikkert ikke så lett for barnet heller når h*n er ung og må ringe rundt og forklare og bake og ta med selv i enhver sammenheng. 
Som vertskap vil jeg derfor ha stor forståelse, og vi lager all mat fra bunnen. 

Anonymkode: a5886...c33

Skrevet

Jeg hadde satt pris på å få vite at du er allergisk sånn at jeg kunne hatt et bra alternativ til deg eller laget maten uten det en eventuelt ikke tåler. :) Man tar alltid hensyn til allergier det er jo ikke noe man har valgt selv så det skulle bare mangle. 

Eventuelt så er det og helt greit at du tar med deg noe du kan spise om det ikke er nok tid eller du ikke er komfortabel med å gi beskjed. Men som sagt, koster meg ingen kalorier å lage noe alle kan spise, jeg må bare vite det først. 😄 

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg tror åpenhet er viktig! Er selv vegetarianer, og opplever at de aller fleste verter er veldig opptatte av at jeg skal føle meg velkommen. De fleste lurer på hva jeg kan og ikke kan spise, men jeg tilbyr meg alltid å ta med noe passende selv. Som regel ønsker de da å finne på noe, men jeg har også tatt med selv. I jula tar jeg gjerne med julemat selv, og så spiser vi felles tilbehør. Har vært vegetarianer i vel ti år nå, og har opplevd at de fleste rundt meg er vant med det nå. Så vær åpen, så går det seg til. De blir fort vant med det. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg spiser og serverer ikke erstatningprodukter, så når vi f.eks. inviterer en vennefamilie der far har cøliaki på pizza, så lager jeg en egen med blomkålbunn eller kikertbunn til ham. Er det pasta så strimler jeg opp squash. 

Jeg hadde selvsagt laget mat du kunne spise 💕

Det er ofte jeg ikke kan spise maten i sosiale sammenkomster. Dessverre er jeg ikke allergisk, jeg har bare skikkelig issues med usunn mat, så det er flaut og ikke noe jeg kan si fra om annet enn til de helt nærmeste.  Jeg gruer meg ofte til maten når vi spiser hos andre enn folk jeg vet serverer «trygg» mat. Restaurant er oftest trygt, da de ikke pleier å servere den type mat jeg ikke spiser. 

Anonymkode: 3bfbb...6d0

Så du lager en normal pizza + en blomkål/kikert-pizza til far. Og når det er pasta blir det en egen kjele med squash?

Barilla sin glutefrie pasta er like god som vanlig og pizza er enkelt å lage med glutenfritt mel. Det er ikke mere usunt kun et annet alternativ.

Anonymkode: 12374...4ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg spiser ikke svin, så julen er naturlig nok ganske kjedelig for meg. Det var en drøm da vi stiftet familie og begynte å feire jul hjemme hos oss selv, for da kunne vi ha juletorsk på julaften.

Det ble aldri gjort noen tilpasninger for meg i juleselskaper, og jeg har mange ganger spist tilbehør. Det går helt fint. Jeg er også der for selskapet, ikke bare maten. 

Anonymkode: 17fb1...ba2

Jeg spiser heller ikke svin, trenger ikke være kjedelig fordet. På julaften når det serveres ribbe tar jeg med meg ferdig pinnekjøtt selv. Det lager jo seg selv, så dette forventer jeg ikke noe tilpassninger for, selv om min avstand til svin kommer av allergi så jeg ikke har noe valg.

Anonymkode: 12374...4ea

Skrevet

Jeg har en allergi og tør ikke lenger spise mat som andre enn enten jeg, mamma, søsteren eller mannen min har laget. De er de eneste jeg stoler på at har oppfattet viktigheten av å ikke lage mat til meg med samme redskap som er brukt til annen mat. Jeg vet at folk synes jeg er frekk når jeg takker nei når de pent tilbyr seg å lage egen mat til meg, men jeg tør rett og slett ikke å utfordre skjebnen en gang til. Så jeg tar alltid med meg egen mat, og så får folk heller bare blir furtne over at jeg er frekk. Jeg kommer jo på besøk til dem for å være sammen med dem, det er ikke for matens del jeg kommer til dem. Om det kun var for å spise at folk gikk i selskaper hadde de vel heller gått på restaurant. 

Anonymkode: 1a23f...a67

• Liker 2
Skrevet

Hvis noen kommer til meg og har allergi, prøver jeg å lage en stor rett til alle sammen, fremfor "spesialmat" til en eller to. 

Er det noen som ikke tåler gluten, og noen som ikke tåler laktose, lager jeg en pizza som er allergivennlig. Mye lettere 😊

Da lager jeg gjerne to også, en med kjøtt og en uten. 

Anonymkode: da4ca...199

• Liker 1
Skrevet

Som vert liker jeg å vite på forhånd om noen har ting de ikke spiser (uavhengig av årsak). Jeg inviterer folk for å dele et godt måltid med dem, ikke fordi jeg trenger hjelp til å spise opp middagen. Så prøver jeg etter beste evne å tilpasse. De som har allergier eller intoleranser risikerer å få en telefon dersom jeg er usikker på noe, men jeg har inntrykk av at det er bedre enn å sitte med en tørr potet fordi jeg glemte noe viktig.

Stort sett prøver jeg å tilpasse menyen heller enn å lage etterligninger. Hvis noen ikke tåler mel dropper jeg pizza. Jeg styrer ikke med glutenfrie bakemikser, men lager pavlova eller ostekake med mandel- eller nøttebunn. 

Jeg vil også minne alle andre verter at selv om noen kan spise litt av noe, så er det ikke vi som bestemmer når de skal spise det. F.eks kjenner jeg noen som kan spise litt melk. Likevel kan jeg ikke ha litt fløte i sausen, for det er ikke jeg som bestemmer om en fløteskvett hos meg er viktigere enn en liten bit melkesjokolade senere. Hvis vedkommende har sagt at hen ikke spiser melk så lager jeg mat uten melk.

Anonymkode: d0e4e...744

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...