AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Jeg spør de som er nevnt i trådtittelen, og ingen andre. Det er de jeg ønsker svar fra. Og rasistiske/nasjonalistiske kommentarer er ikke ønsket her, og vil bli rapportert. Spørsmålet er: Er det vanlig at barna deres (under 10 år gamle) er oppe til kl 22-23 på hverdager? I så fall, hvorfor? Og når står dere opp på morgenen på hverdager? Anonymkode: b67cf...d6e 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg spør de som er nevnt i trådtittelen, og ingen andre. Det er de jeg ønsker svar fra. Og rasistiske/nasjonalistiske kommentarer er ikke ønsket her, og vil bli rapportert. Spørsmålet er: Er det vanlig at barna deres (under 10 år gamle) er oppe til kl 22-23 på hverdager? I så fall, hvorfor? Og når står dere opp på morgenen på hverdager? Anonymkode: b67cf...d6e Ja. De sover til 10-11. Far jobber turnus, jeg dagtid. Det passer vår familie best. Blir ikke mulig ved skolestart. Anonymkode: 22a1c...7e2 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Du vil kanskje ikke ha svar fra meg, for jeg er ikke muslim, men her kommer et svar likevel😉 Bodde på Åsbråten noen år da barna var små. Spesielt på sommerstid hadde vi stadig barn på døra i 22-tida som ville ha med vårt barn ut for å leke. Dette var barn i bhg-alder. De var veldig overrasket over at vårt barn hadde lagt seg. De pleide visst å sove på ettermiddagen, og så var de oppe utover kvelden i stedet. Når de la seg for natta vet jeg ikke, men de var i alle fall på plass i bhg dagen etter. Forsto det slik på enkelte av foreldrene at dette var vanlig rytme i hjemlandet pga varmen på dagtid. De var heller ute på kvelden.. Anonymkode: 46db9...15d 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du vil kanskje ikke ha svar fra meg, for jeg er ikke muslim, men her kommer et svar likevel😉 Bodde på Åsbråten noen år da barna var små. Spesielt på sommerstid hadde vi stadig barn på døra i 22-tida som ville ha med vårt barn ut for å leke. Dette var barn i bhg-alder. De var veldig overrasket over at vårt barn hadde lagt seg. De pleide visst å sove på ettermiddagen, og så var de oppe utover kvelden i stedet. Når de la seg for natta vet jeg ikke, men de var i alle fall på plass i bhg dagen etter. Forsto det slik på enkelte av foreldrene at dette var vanlig rytme i hjemlandet pga varmen på dagtid. De var heller ute på kvelden.. Anonymkode: 46db9...15d Ja, dette ser man i de fleste varme land, typisk i Syden, Middelhavsområdet og Thailand.. Anonymkode: 04438...c33 12
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 Det vel omtrent bare i Skandinavia at barna er i seng kl 19. I varme land har man siesta midt på dagen, det er ikke levelig ute før etter middag omtrent. Vi er norske, men har barna oppe til 21. Med permisjon og hjemmekontor trenger vi ikke å dra i barnehagen før 930-10 på dagen og da er han på 5 i gang og har sovet til han våkner. 4.-klassingen vår sover akkurat passe 21-7.30 - han går hjemmefra kl 8. Synes det er koselig å se barna litt på ettermiddag/kveld og at de ikke skal i seng halvannen time etter vi kommer hjem! Skjønner at det kan være en god rytme for mange å ha god tid til middag og lek på kvelden - mange innvandrere er jo mer (stor)familieorientert og trenger ikke stua for seg selv og egentid 4-5 timer hver eneste kveld. Vi synes jo også selv det er koselig å være ute på kvelden når vi er i syden til eksempel. Eller at middagsbesøk ikke må være overstått kl 18 for da må vi rekke hjem til kveldsstellet. Mine barn har forresten aldri vært trøtte før 20-21 på kvelden, men de løper så klart aldri til venner så sent. Synes det er spesielt å la barna løpe ute alene så sent, men skjønner jo for så vidt at det nok er mer plagsomt for naboene om de herjer inne. Anonymkode: 441f1...c32 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Bor ikke der, Men, i min kultur har vi siesta rundt kl. 14. Ofte til kl. 16. Og da er det vanlig at barna sover i 22- 23 tiden i helgene🙊 det gjør mitt barn på 4år i helgene, eller når hun er fri fra barnehagen. Hun sover da ofte til 10-11 på dagtiden. Så hun får nok timer med søvne, det er det viktigste! Anonymkode: 8ecd4...6ba 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 TS her. Takk for svar alle sammen! Da skjønner jeg mer. (Til den første som svarte her, jeg ville bare ikke ha masse teite formeninger om muslimer som ikke hadde relevans til det jeg ville ha svar på). Jeg er nemlig leietaker av en muslimsk familie og det er veldig lytt i huset, og jeg ante ingenting om at dette var vanlig, da hadde jeg aldri leid her. Har ingenting imot muslimer eller andre kulturer men jeg har rett og slett blitt syk av at de støyer noe veldig på tidspunkter der jeg trenger å få sove, så jeg har sovet skikkelig dårlig. Det ble litt bedre etter at jeg sa ifra, da. Men når jeg leide av en norsk familie tidligere så tok de hensyn på et helt annet nivå, uavhengig av om barna var våkne eller ei (de lekte mer ute, hadde tykke tepper på gulvene for støydemping pluss etterisolering, barna fikk ikke lov til å herje på morgenen osv.) Anonymkode: b67cf...d6e 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Jeg bodde hos en syrisk familie 2 uker for et par år siden, da jeg ferierte i et land jeg aldri skal tilbake til. Småungene der i huset var våken til midnatt og sov til langt på dag. De var 7 og 8 år gamle. Anonymkode: 49bd2...e9d 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #9 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Takk for svar alle sammen! Da skjønner jeg mer. (Til den første som svarte her, jeg ville bare ikke ha masse teite formeninger om muslimer som ikke hadde relevans til det jeg ville ha svar på). Jeg er nemlig leietaker av en muslimsk familie og det er veldig lytt i huset, og jeg ante ingenting om at dette var vanlig, da hadde jeg aldri leid her. Har ingenting imot muslimer eller andre kulturer men jeg har rett og slett blitt syk av at de støyer noe veldig på tidspunkter der jeg trenger å få sove, så jeg har sovet skikkelig dårlig. Det ble litt bedre etter at jeg sa ifra, da. Men når jeg leide av en norsk familie tidligere så tok de hensyn på et helt annet nivå, uavhengig av om barna var våkne eller ei (de lekte mer ute, hadde tykke tepper på gulvene for støydemping pluss etterisolering, barna fikk ikke lov til å herje på morgenen osv.) Anonymkode: b67cf...d6e Vi fikk nye naboer i sommer, også utenlandske, og de har småbarn og baby som er oppe (og skriker og styrer) til 23-00 på hverdager og 01-02 på helg. Det er utrolig slitsomt, spesielt når det er ganske lytt så du har min sympati. Var verst med lyd i sommer når vinduene måtte være oppe pga varmen, slet utrolig mye med søvnen. Anonymkode: 2df25...95b 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #10 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi fikk nye naboer i sommer, også utenlandske, og de har småbarn og baby som er oppe (og skriker og styrer) til 23-00 på hverdager og 01-02 på helg. Det er utrolig slitsomt, spesielt når det er ganske lytt så du har min sympati. Var verst med lyd i sommer når vinduene måtte være oppe pga varmen, slet utrolig mye med søvnen. Anonymkode: 2df25...95b Ja det er veldig slitsomt! Jeg har alltid tenkt at det spiller vel ingen rolle om man bor på Holmlia eller Oslo vest, kan vel bo blant andre med annen kultur. Men nei. Jeg tenker ikke det samme nå lenger. Er nok dessverre best å ha naboer med noenlunde lik kultur, pga dette. En annen ting jeg har irritert meg over er sterk matlukt, og det virker ikke som de har det samme synet på behov for ventilasjon. Så det er IKKE rasistisk ment, men jeg gleder meg veldig til å flytte til en annen del av byen hvor det bor flere som er mer "lik" meg. Det er heldigvis bare et par måneder til. Anonymkode: b67cf...d6e 12
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #11 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er veldig slitsomt! Jeg har alltid tenkt at det spiller vel ingen rolle om man bor på Holmlia eller Oslo vest, kan vel bo blant andre med annen kultur. Men nei. Jeg tenker ikke det samme nå lenger. Er nok dessverre best å ha naboer med noenlunde lik kultur, pga dette. En annen ting jeg har irritert meg over er sterk matlukt, og det virker ikke som de har det samme synet på behov for ventilasjon. Så det er IKKE rasistisk ment, men jeg gleder meg veldig til å flytte til en annen del av byen hvor det bor flere som er mer "lik" meg. Det er heldigvis bare et par måneder til. Anonymkode: b67cf...d6e Kanskje bygget ditt bare har ganske dårlig isolasjon? Jeg bor også på Østkanten (dog ikke Holmlia), og har aldri opplevd å høre barneskrik i blokka i det hele tatt. I sommerferien er jo barn ute og leker litt lenger, men det er ofte stille ute rundt 20-21 selv da. Anonymkode: 1d7b9...584 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje bygget ditt bare har ganske dårlig isolasjon? Jeg bor også på Østkanten (dog ikke Holmlia), og har aldri opplevd å høre barneskrik i blokka i det hele tatt. I sommerferien er jo barn ute og leker litt lenger, men det er ofte stille ute rundt 20-21 selv da. Anonymkode: 1d7b9...584 Jeg bor i kjellerleilighet i enebolig. Barna hopper og herjer rett over der jeg sover til jul 22-23, og selv den beste isolasjon ville ikke kunnet ta unna den støyen. Og angående matlukt så bruker ikke huseier ventilasjon. Anonymkode: b67cf...d6e 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 til kl*, ikke til jul... Anonymkode: b67cf...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg bor i kjellerleilighet i enebolig. Barna hopper og herjer rett over der jeg sover til jul 22-23, og selv den beste isolasjon ville ikke kunnet ta unna den støyen. Og angående matlukt så bruker ikke huseier ventilasjon. Anonymkode: b67cf...d6e Ah, da skjønner jeg, beklager. Ja, man hører selvsagt litt bedre i kjelleren til en enebolig. Da er kanskje leiligheter bedre rustet med tanke på både isolasjon og ventilasjon. Håper du trives bedre dit du flytter! Anonymkode: 1d7b9...584
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ah, da skjønner jeg, beklager. Ja, man hører selvsagt litt bedre i kjelleren til en enebolig. Da er kanskje leiligheter bedre rustet med tanke på både isolasjon og ventilasjon. Håper du trives bedre dit du flytter! Anonymkode: 1d7b9...584 Ja får håpe det Takk for det! Anonymkode: b67cf...d6e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 Meg med svar nr 2 igjen🙂 Vi bodde på Åsbråten i 5 år, og trivdes veldig godt der. Ble ikke plaget av støy kveld eller natt, men jeg har tenkt på det i ettertid at det nok var fordi våre nærmeste naboer, på sidene og over, også var "norske" (i hermetegn for ikke å bli misforstått) og hadde samme døgnrytme som oss. Masse trivelige folk med alle typer opprinnelse! Men det med at barna var oppe så lenge var typisk. Matlukt var det over alt, og mange stekte/grillet kjøtt ute på veranda/terrasse hele året. Jeg savner luktene utendørs der😍 Men - leilighetene blir ofte "ødelagte" fordi det setter seg i veggene. Ikke negativt ment, men kulturforskjeller det kan være verd å ta med i betraktning om man planlegger å kjøpe! Anonymkode: 46db9...15d 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 Ikke negativt ment, ikke rasistisk, ikke for å fornærme.. For noen TØFLER nordmenn er blitt! Skrape og bukke i eget land... Anonymkode: 106b5...7ac 11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #18 Skrevet 12. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke negativt ment, ikke rasistisk, ikke for å fornærme.. For noen TØFLER nordmenn er blitt! Skrape og bukke i eget land... Anonymkode: 106b5...7ac Sånn er det blitt. Anonymkode: 6fad6...f7c 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #19 Skrevet 12. desember 2020 Bor på Grorud. Barna mine er i seng kl 19 (5 og 2 år). I sommer kom noen barn fra nabolaget og ringte på kl 20.00,da fikk de streng beskjed om å gå. Anonymkode: 074aa...fba 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #20 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke negativt ment, ikke rasistisk, ikke for å fornærme.. For noen TØFLER nordmenn er blitt! Skrape og bukke i eget land... Anonymkode: 106b5...7ac Men er det noe rart når folk skal spre oppgulp om at ALT er rasisme i hver tråd som omhandler innvandrere? Anonymkode: 92833...305 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå