AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Hvordan ble det for barnet å starte? Har en datter som skal begynne på Ritalin nå. Lurer på mye, mest bekymret.. Men har fått gode svar fra behandler. Men sitter fortsatt og føler meg litt bekymret... Noen med gode ord i denne fasen? Gikk det greit for dere? Anonymkode: 64fad...e07
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Jeg har selv ADD og ble diagnsert som voksen, og prøvde ut Ritalin. Mitt tips er å øke dosen SAKTE! Start med en lav dose, og ikke bare vent 3 dager før dere øker, men helst en uke eller lenger og lytt til bivirkningene. Jeg hadde en litt vanskelig psykiater som mente det var gøy å få meg opp i dose fort. Vil ikke anbefale det. Også er det også andre medisiner enn Ritalin om det ikke skulle fungere. Kan ikke tipse så mye om hva man burde ta, ting er veldig individuelt. Anonymkode: c3aac...087
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ble det for barnet å starte? Har en datter som skal begynne på Ritalin nå. Lurer på mye, mest bekymret.. Men har fått gode svar fra behandler. Men sitter fortsatt og føler meg litt bekymret... Noen med gode ord i denne fasen? Gikk det greit for dere? Anonymkode: 64fad...e07 Jeg har lang erfaring med ritalin og ADHD, det er faktisk veldig tragisk at folk gir barna sine ritalin. I norge så sitter dette altfor løst fordi barn oppfører seg litt anderledes,eller ikke føler seg komfortable i skolesituasjoner,da blir det skrevet ut ritalin. Hør med de som er narkomane idag, hvor mange av de startet nettopp med ritalin,tror du? Det er veeeldig mange,ritalin ER narkotika, og når de har gått på det noen år, så får det dårligere virkning,da trengs ofte noe mer,da er karusellen igang. Stå heller i en del kamper med barna,det vil dere få igjen for om noen år, starter de med ritalin er det mange som angrer resten av livet. Anonymkode: 8d231...fbf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har lang erfaring med ritalin og ADHD, det er faktisk veldig tragisk at folk gir barna sine ritalin. I norge så sitter dette altfor løst fordi barn oppfører seg litt anderledes,eller ikke føler seg komfortable i skolesituasjoner,da blir det skrevet ut ritalin. Hør med de som er narkomane idag, hvor mange av de startet nettopp med ritalin,tror du? Det er veeeldig mange,ritalin ER narkotika, og når de har gått på det noen år, så får det dårligere virkning,da trengs ofte noe mer,da er karusellen igang. Stå heller i en del kamper med barna,det vil dere få igjen for om noen år, starter de med ritalin er det mange som angrer resten av livet. Anonymkode: 8d231...fbf Her tar du så feil du kan få. Man blir ikke avhengig av ritalin. Da må du lese litt mer før du uttaler deg. Man gir ikke barnet sitt medisiner fordi det er lettvint. Anonymkode: 64fad...e07 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her tar du så feil du kan få. Man blir ikke avhengig av ritalin. Da må du lese litt mer før du uttaler deg. Man gir ikke barnet sitt medisiner fordi det er lettvint. Anonymkode: 64fad...e07 Metylfenidat som er virkestoffet i Ritalin som er et amfetamin-liknende stoff. Metylfenidat er oppført på narkotikalisten også. Forresten så får barn det! Vi vet jo at amfetamin ikke er avhengighetsskapende, ikkesant? /s Anonymkode: 783fc...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her tar du så feil du kan få. Man blir ikke avhengig av ritalin. Da må du lese litt mer før du uttaler deg. Man gir ikke barnet sitt medisiner fordi det er lettvint. Anonymkode: 64fad...e07 Jeg har faktisk lest tråder her inne om foreldre som ikke tåler barna sine uten Ritalin. Helt tragisk lesning. Barn som ikke har opplevd et liv uten liksom, og ikke får lov til å gå av medisinene selv om de er myndige. De får jo ikke lov å bli kjent med seg selv på en måte. Jeg er ikke imot. Medisiner kan hjelpe mange, men samtidig føler jeg meg ikke helt som meg selv når jeg er på de. Det er også bivirkninger med det er individuelt, så jeg vil ikke prøve å skremme TS. Det eneste er at man burde på opp i dose langsomt og være litt observant på endinger som kan skje. Jeg synes alle med ADD/ADHD burde prøve for å se hvordan et liv med medisiner kan være og bestemme selv om de vil være på de eller ikke. Anonymkode: c3aac...087 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Metylfenidat som er virkestoffet i Ritalin som er et amfetamin-liknende stoff. Metylfenidat er oppført på narkotikalisten også. Forresten så får barn det! Vi vet jo at amfetamin ikke er avhengighetsskapende, ikkesant? /s Anonymkode: 783fc...6a1 Ritalin er ikke like avhengighetsskapende som amfetamin, men ja det er i samme slekt og jeg anser det som narkotika egentlig. Men igjen så produserer ikke de med ADHD dopamin i hjernen og det er ikke noe man bare kan skjerpe seg på, derfor hjelper medisiner. Anonymkode: c3aac...087 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 Mannen min begynte på Ritalin for noen måneder siden. Det gikk bra til å begynne med, han ble roligere (selv om tankekjøret kom da medisinen gikk ut av kroppen på kvelden, det var som om han måtte "ta igjen" alt han ikke hadde tenkt på). Men etter hvert som han økte dosen ble han mer og mer urolig. Han måtte bare slutte på medisinen etter hvert. Men jeg kjenner også noen som har mye hjelp i Ritalin, så det er så individuelt hvordan det fungerer Anonymkode: 368bb...581 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Hvordan har en person med ADHD det uten medisin? Anonymkode: a2574...d9d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #10 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen min begynte på Ritalin for noen måneder siden. Det gikk bra til å begynne med, han ble roligere (selv om tankekjøret kom da medisinen gikk ut av kroppen på kvelden, det var som om han måtte "ta igjen" alt han ikke hadde tenkt på). Men etter hvert som han økte dosen ble han mer og mer urolig. Han måtte bare slutte på medisinen etter hvert. Men jeg kjenner også noen som har mye hjelp i Ritalin, så det er så individuelt hvordan det fungerer Anonymkode: 368bb...581 Ops, så ikke at det sto "barn". Sorry. Anonymkode: 368bb...581
_popcorn_ Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 Ryddet for medisindosering. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #12 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan har en person med ADHD det uten medisin? Anonymkode: a2574...d9d Jeg har levd stort sett hele livet uten. Det er jo litt kaos, både i hjemmet (rot) og også i hodet. Er også mer selvsikker på medisiner, uten føler jeg at jeg må strebe mye mer. Men likevel er ikke medisinene verdt det for meg. Bruker de kun av og til om det er noe jeg må prestere for f.eks. ellers klarer jeg meg uten, så får folk ta meg som jeg er 🤷♀️ Anonymkode: c3aac...087 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #13 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har levd stort sett hele livet uten. Det er jo litt kaos, både i hjemmet (rot) og også i hodet. Er også mer selvsikker på medisiner, uten føler jeg at jeg må strebe mye mer. Men likevel er ikke medisinene verdt det for meg. Bruker de kun av og til om det er noe jeg må prestere for f.eks. ellers klarer jeg meg uten, så får folk ta meg som jeg er 🤷♀️ Anonymkode: c3aac...087 Jeg er nysgjerrig på temaet da jeg tidligere har blitt kjent med noen som hadde ADHD som var umedisinert. Men rakk aldri å bli så godt kjent at jeg rakk å spørre så mye om hvordan det var å leve med diagnosen. Håper du har lyst å svare på noen spørsmål. Hva fikk deg til å ta avgjørelsen om å gå umedisinert? Har du noen blitt fristet til å prøve hasj eller andre narkotiske stoffer e.l. for å dempe/håndtere symptomene? På hvilken måte er det kaos i hodet? Framstår du som kaotisk ovenfor venner og andre mennesker, eller merker dem ikke på deg at du har adhd? På hvilken måte streber du mer når du er umedisinert? Er det merkbart forskjell mellom det som skjer i hodet til en med adhd og en normal person? Anonymkode: a2574...d9d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #14 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 23.13): Hvordan ble det for barnet å starte? Har en datter som skal begynne på Ritalin nå. Lurer på mye, mest bekymret.. Men har fått gode svar fra behandler. Men sitter fortsatt og føler meg litt bekymret... Noen med gode ord i denne fasen? Gikk det greit for dere? Anonymkode: 64fad...e07 Vi hoppet rett over Ritalin fordi vi har depresjon i familien. Så datteren vår gikk rett på Elvanse. Ritalin har veldig dårlige resultater om du ser på statistikken, mye bivirkninger. Datteren min slet første ukene med matlyst, nå er den bra igjen. Vi har mye adhd i familien, alle har valgt lisdeksamfetamin da det har bedre resultater. Anonymkode: d66e5...b0e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #15 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 9.18): Ritalin er ikke like avhengighetsskapende som amfetamin, men ja det er i samme slekt og jeg anser det som narkotika egentlig. Men igjen så produserer ikke de med ADHD dopamin i hjernen og det er ikke noe man bare kan skjerpe seg på, derfor hjelper medisiner. Anonymkode: c3aac...087 Har du noen kilder på dette jeg har uthevet? For jeg tror ikke det stemmer. Anonymkode: 00eac...123
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #16 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du noen kilder på dette jeg har uthevet? For jeg tror ikke det stemmer. Anonymkode: 00eac...123 Ikke meg du spurte men dette er ganske kjent. Mulig derfor flere med adhd også sliter med depresjon. Fra NHI: I tillegg ser det ut til at både barn og voksne med ADHD har lavere mengder med dopamin i hjernen. Dopamin er et signalstoff i hjernen som har mange viktige funksjoner. Blant annet sender dopamin beskjeder til deler av hjernen som kontrollerer bevegelser, regulerer oppmerksomhet og påvirker motivasjon. Noen voksne med ADHD har svært lave verdier av det enzymet som lager dopamin (dopa decarboxylase). Andre mennesker med ADHD synes å ha for mange stoffer som fjerner dopamin straks det er laget. Anonymkode: d66e5...b0e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #17 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du noen kilder på dette jeg har uthevet? For jeg tror ikke det stemmer. Anonymkode: 00eac...123 Det har vært kjent i forskning i 15 år. https://forskning.no/hjernen-sykdommer/hva-er-adhd/1045646 Stoffet dopamin fungerer ikke optimalt, sier professor Terje Sagvolden, som har jobbet med ADHD i flere tiår. Hjernen bruker dopaminet til å regulere overføringen av signaler fra én nervecelle til den neste, men i hjernen til et menneske med ADHD virker dopaminet dårligere enn vanlig. - Det er altså en kjemisk uballanse, forklarer Sagvolden Anonymkode: d66e5...b0e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #18 Skrevet 12. desember 2020 Min sønn på 14 år har adhd, vi har testet ut medisin et par ganger, to forskjellige. Men han ønsker ikke gå på medisiner, så vi rakk aldri se noen virking på han. Men bivirkninger fikk han fra første tablett. Ang. dette med rus. Jeg snakket med legen min om det da det også var en av mine bekymringer. Men som han sa, å jeg er enig, så kan veien til rus være kortere for de som går med uoppdaget adhd, eller ikke får mulighet til å teste ut medisiner i trygge omgivelser. For når de prøver rus for første gang kan nok de føle en slags ro de aldri har kjent på før, som appellerer til dem. Da kan veien til rus bli kort. Men hvis min sønn hadde fortsatt på adhd medisin, hvorfor skulle han ønske en annen rus? Noe mer enn andre? De med adhd blir jo ikke ruset på ritalin, de blir løftet til et normalt nivå. De som ikke har adhd, går fra normalt nivå til rusa. Anonymkode: 4fd4c...578 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #19 Skrevet 12. desember 2020 Mitt barn med ADD har prøvd ut både Elvanse, Ritalin og sidt Medikinet. På Ritalin ble h*n aktivert og fikk søvnavansker. Bruker medikinet nå og utprøvingen og bruk av denne gikk/går veldig fint. Konsentrerer seg mye bedre, har bedre egenledelse og har fått styr på rotete motorikk. Ingen bivirkninger. Anonymkode: 7c3f8...491 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #20 Skrevet 12. desember 2020 On 12/11/2020 at 12:50 AM, AnonymBruker said: Jeg har lang erfaring med ritalin og ADHD, det er faktisk veldig tragisk at folk gir barna sine ritalin. I norge så sitter dette altfor løst fordi barn oppfører seg litt anderledes,eller ikke føler seg komfortable i skolesituasjoner,da blir det skrevet ut ritalin. Hør med de som er narkomane idag, hvor mange av de startet nettopp med ritalin,tror du? Det er veeeldig mange,ritalin ER narkotika, og når de har gått på det noen år, så får det dårligere virkning,da trengs ofte noe mer,da er karusellen igang. Stå heller i en del kamper med barna,det vil dere få igjen for om noen år, starter de med ritalin er det mange som angrer resten av livet. Anonymkode: 8d231...fbf Ikke snakk når du ikke vet hva du snakker om. man blir ikke avhenging av ritalin. Jeg gikk på ritalin i over 10 år og sluttet på dagen uten en svette. Ikke driv å lek doktor når du ikke har peiling på hva du snakker om Anonymkode: 38e93...e8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå