AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Har en tiåring som har lest romaner og ungdomsbøker i et par år allerede, og nå har hun begynt å gå i bokhylla mi. Jeg er ganske streng på hvilke TV- og dataspill de får se, men i bokhylla finnes jo masse vold, krim, sex, narkotika.. Har også en del tegneserieromaner for voksne som hun har begynt å kikke på, der det blir ekstra grafisk. Samtidig sitter det litt inne å sensurere litteratur, leselysten osv. Hva gjør dere andre med barn? Anonymkode: bc5c3...d41
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 21.34): nå har hun begynt å gå i bokhylla mi. Hva leser hun, da? Vil si det er veldig stor forskjell på å lese Lucinda Riley og å lese Christiane F. Anonymkode: 630ed...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Christiane F. Anonymkode: 630ed...8b3 Hvem er det? Anonymkode: b8ee6...ac2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Er ganske streng på filmer/spill, men har ingen restriksjoner på bøker. Det er noe helt annet å lese selv enn å få noe presentert på film eller et dataspill. Nå har ikke jeg så veldig mye skumlere litteratur enn Agatha Christie i bokhylla da Har du noe veldig groteske greier kan du vel bare diskré fjerne dem og legge dem et sted barna ikke får tak i dem. Men "vanlig" voksenlitteratur tåler unger helt fint å lese.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem er det? Anonymkode: b8ee6...ac2 Tysk rusmisbruker som skrev en bestselger som heter Å være ung er forjævelig. Finnes i stort sett alle bokhyller landet rundt. Anonymkode: 630ed...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tysk rusmisbruker som skrev en bestselger som heter Å være ung er forjævelig. Finnes i stort sett alle bokhyller landet rundt. Anonymkode: 630ed...8b3 Nei den gjør ikke det Anonymkode: da870...896 3
Kågebruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 Kanskje ikke bestialitetens historie?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tysk rusmisbruker som skrev en bestselger som heter Å være ung er forjævelig. Finnes i stort sett alle bokhyller landet rundt. Anonymkode: 630ed...8b3 Det tviler jeg på, da den ble utgitt i 1978 i følge Wikipedia. Anonymkode: b8ee6...ac2
Chomsky89 Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Den gjennomsnittlige 10åringen er mer en ressursterk nok til å få tak i det meste han/hun vil se, men skjønner likevel at noen bedriver sensur. Tror dog det kan ha motsatt effekt i noen tilfeller. Moren min var veldig streng angående aldersgrenser, som føltes tungt da omtrent det eneste jeg fant interresant av bøker-spill og fimer var myntet på eldre. Men vist viljen er der, så finner man muligheter. Tipper jeg så langt mere forbudte ting en jeg ville gjort med en mindre streng mor.
absinthia Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 22.49): Hva leser hun, da? Vil si det er veldig stor forskjell på å lese Lucinda Riley og å lese Christiane F. Anonymkode: 630ed...8b3 Nja.. da jeg var 10, hadde jeg pløyd meg gjennom både Christiane F, historien om Nicky Cruz, « La meg gråte» https://www.bookcrossing.com/journal/12022865?, « Men tankene mine får du aldri» og en rekke lignende. Ser ikke ut som om jeg tok særlig skade av det. - Jeg leste alt jeg kom over og var en svært ivrig bibliotekgjest. Jeg leste også Bobseybarna, frøken detektiv, «Donald , div faktabøker mm parallelt med dette, - så det var ikke slik at jeg grov meg ned i elendighet, vold o.l.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Jeg er 23 nå, og har alltid vært en lesehest. Mine foreldre ga meg aldri restriksjoner på hva jeg fikk lese, og bokhylla har alltid vært tilgjengelig. Det synes jeg absolutt har vært en god ting. Hender seg jeg gjenleser bøker jeg leste da jeg var yngre og tenker tilbake med den velformulerte setningen "shit, leste jeg den så tidlig?". Tror jeg leste Da Vinci-koden, et par av Wilbur Smith sine bøker (som tidvis er temmelig grafiske på sirka ALLE områder) og min første Jo Nesbø-bok da jeg var et sted mellom 10-13. Jeg opplever at bøker med mer alvorlige temaer går mer inn på meg nå enn da jeg var barn/ungdom. Man ser ting fra et litt annet perspektiv i den alderen, og jeg opplevde aldri at jeg leste noe som påvirket meg i noen negativ retning. Har derimot hatt restriksjoner på filmer - fikk aldri se filmer med høyere aldersgrense. Unntaket var dersom jeg leste boken først - f.eks med Narnia, husker jeg 😉 Dersom du ønsker å styre henne unna dine egne bøker - legg inn hyppige besøk på biblioteket! Anonymkode: 43e40...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå