AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Jeg har akkurat blitt separert og har et barn under ett år. Fordi ting er som det er skal barnet være hos meg i julen. Videre samvær kommer til å være annenhver helg. Far snakker om at han på sikt vil ha annenhver jul. Jeg føler ikke dette blir riktig, da vi ikke har 50/50 fordeling av samvær. Dere andre som har 80/20, hvordan gjør dere det med julen? Jeg tenker jo at barnet kommer til å være mest med meg og juleforberedelsene hos oss, og så må han dra for å feire jul et annet sted, som han ikke er så ofte. Jeg tenker at far kan ha noe i romjulen og en liten markering før jul eller noe. Er jeg helt på bærtur? Anonymkode: 9898f...17e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Ja, du er helt på bærtur. Det er helt vanlig at samværsforeldre som har samvær annenhver helg har annenhver jul, nyttår, påske. 17. mai og andre spesielle anledninger. De har ofte også noen uker med barnet om sommeren. Anonymkode: 049ee...6e6 27
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Det som er vanlig er å ha annenhver jul (også julaften), påske, 17.mai og andre store dager. Sommeren deles også. Har dere vært på familiekontoret enda? Anonymkode: 8376d...cf8 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som er vanlig er å ha annenhver jul (også julaften), påske, 17.mai og andre store dager. Sommeren deles også. Har dere vært på familiekontoret enda? Anonymkode: 8376d...cf8 Og for å svare på spørsmålet: du er helt på bærtur. Anonymkode: 8376d...cf8 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Det er helt vanlig med annhveee jul, påske osv Anonymkode: 1d595...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Vi har 80/20. Mor har barna annenhver helg og en dag midt i uka. Jul og nyttår skifter vi på hvert år. I år skal barna til mor i jula, og blir der fra lille julaften til 3.juledag. Til neste år skal de til mor i nyttårhelgen, altså fra den 30. og til 1.nyttårsdag. Ellers er de hos meg. Anonymkode: 4e48f...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Du er på bærtur, som de andre har sagt. Her virker det som du er mest opptatt av deg selv og mindre opptatt av barnet ditt som fortjener på få feire høytider også med faren sin som han er akkurat like glad i som deg. Anonymkode: b4dee...1ce 8
Taffel Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Du er ikke på bærtur. Du er bare helt ny i situasjonen, alene med et lite barn, har sikkert et voldsomt tankekjør og er i denne fasen der at alt virker vanskelig og uoverkommelig. Ta en ting om gangen. Denne julen blir den verste for deg, men ha fokus på den. Ha fokus på det som er hyggelig, og ikke legg listen for høyt. Håper du har fine folk rundt deg. Så forholder du deg til resten senere. Jeg synes det er slemt av folk her å klandre deg for tankene dine når du skriver at du er nyseparert og har et så lite barn rett før jul. Selvfølgelig er du skrekkslagen for hvordan det skal bli i fremtiden, men som sagt, dette trenger du ikke å forholde deg til enda. Svar ja og ha, og så må stormen få legge seg før det blir mulig å ta stilling til alt det nye. 7
Ulrikke Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Du er ikke på bærtur nødvendigvis, men du tenker helt feil. 80-20 betyr ikke at du skal ha 8 av 10 julaftener.... "Vanlig" samvær er annenhver julaften, den som ikke har julaften har nyttårsaften, og omvendt. Annenhver påske tidlig og sent feks. Skjønner at dette er nytt og sikkert litt sårt akkurat nå, men annenhver julaften er altså helt normalt ved en slik samværsbrøk! 6
Ullvott Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Hvis man skulle gått etter din logikk skulle altså barnet vært hos far bare hver femte jul. (80% av julene hos deg og 20% hos faren.) Det er litt trist... 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Alt av sånne ting skal jo deles! Sett deg i hans situasjon og tenk hvor trist det må være å ikke få feire jul med sitt eget barn! Kanskje dere burde bytte slik at du har 20% istedenfor?! Anonymkode: 7f7e4...200 4
Huffda Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Uansett samværsfordeling kan man først og fremst tilstrebe å prøve å være sammen på julaften. Dette går selvsagt ikke i 95% av tilfellene. Derfor bør/må det være slik at man roterer annethvert år på julaften og nyttår og første og andre halvpart av påsken. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 Vanlige er å dele jula, altså at barnet er annenhver gang hos mor eller far. Samboer har 80/20, hvor han har 20%, og datteren hans feirer med oss annenhver jul. For både han og eksen hans er det helt naturlig. I år feirer hun jul med oss, og nyttår med moren sin Anonymkode: 50863...8d5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Her deles julen i 2, alltid hatt den ordningen. 22-27 og 27-01. Helt vanlig at julen deles slik selv om den ene parten har 20%. Også vanlig med annenhver påske og 17.mai. Anonymkode: 0f64d...596 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Samværsforeldre har rett på ferier, på lik linje med deg som har hovedomsorgen. Annen hver jul/nyttår, 3 uker sommerferie (var to uker før), annenhver høst/vinterferie, påskeferie og 17.mai. Dere har et barn sammen, så du må nok bare venne deg til å dele. Barnet har krav på å feire med begge sine foreldre, ha feire med begge foreldre. Det er barnets beste og rettigheter som er viktig her, ikke at du har 80 og far 20. Anonymkode: deee9...876 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 Det må dere bli enige om. Og samværsavtalen som lages nå, kan/bør revurderes etterhvert som barnet blir eldre. Her er barna hos far 1 helg i måneden, 1 overnatting i ukedagene og 2 uker i juli (da utgår annet samvær). Det er det. Anonymkode: 3aa7f...838
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. desember 2020 #17 Skrevet 11. desember 2020 Annenhver jul, nyttår, påske osv. Selvfølgelig skal han ha barnet sitt i ferier og høytider også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå