AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Lang historie kort, jeg er oppsatt på vakter i jula men har blitt tilbudt drømmejobben om jeg kan starte 20 desember. Kan jeg ikke starte da, går jobben til noen andre. Er ett vikariat jeg brutalt ønsker og trenger. Jeg har fått andre til å ta vaktene mine fra 20.12-03.01 og fått godkjent permisjon fom 3. Januar. Ingen av de som tar vaktene mine blir AML brudd eller overtid. Nå er sjefen usikker på om han vil la meg ta andre jobben, fordi han ønsker å ha meg på jobb i jula eller i bakhånd om sykdom. Har sjefen lov til dette? Kan jeg krangle på det? Har 140 overtidstimer og 190 merarbeidtimer i år, og er alltid veldig fleksibel ellers. Dette er første gang jeg ber om noe. Anonymkode: 3affe...152 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lang historie kort, jeg er oppsatt på vakter i jula men har blitt tilbudt drømmejobben om jeg kan starte 20 desember. Kan jeg ikke starte da, går jobben til noen andre. Er ett vikariat jeg brutalt ønsker og trenger. Jeg har fått andre til å ta vaktene mine fra 20.12-03.01 og fått godkjent permisjon fom 3. Januar. Ingen av de som tar vaktene mine blir AML brudd eller overtid. Nå er sjefen usikker på om han vil la meg ta andre jobben, fordi han ønsker å ha meg på jobb i jula eller i bakhånd om sykdom. Har sjefen lov til dette? Kan jeg krangle på det? Har 140 overtidstimer og 190 merarbeidtimer i år, og er alltid veldig fleksibel ellers. Dette er første gang jeg ber om noe. Anonymkode: 3affe...152 Du har vel oppsigelsestid? Anonymkode: 930f6...27e 8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 I mitt hode så har vel strengt tatt sjefen din lov til å be deg jobbe dine vakter i din oppsigelsestid, men sånn helt generelt utifra de opplysninger du gir så høres din sjef vanskelig ut. Når andre ansatte tar dine vakter i romjulen, så vil jo sjefen mangle reserveansatte ved sykdom, så jeg ser jo det argumentet, men hvorfor i alle dager forsøke å tviholde på en ansatt som vil bort? Det gagner jo ingen. Anonymkode: d5da0...b26 17
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har vel oppsigelsestid? Anonymkode: 930f6...27e Virker ikke som at hun/han ønsker å si opp siden den "nye jobben" kun er et vikariat.. Anonymkode: 66519...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Ts her; er et vikariat og jeg har fått permisjon gjennom hele vikariatet, men bare fom 03.01.21. Men jeg får ikke jobben om jeg ikke begynner senest 20.12.21.. Anonymkode: 3affe...152 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Hva sier kontrakten din ift stillingsprosent? Anonymkode: c7a9c...981 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva sier kontrakten din ift stillingsprosent? Anonymkode: c7a9c...981 100% Anonymkode: 3affe...152 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I mitt hode så har vel strengt tatt sjefen din lov til å be deg jobbe dine vakter i din oppsigelsestid, men sånn helt generelt utifra de opplysninger du gir så høres din sjef vanskelig ut. Når andre ansatte tar dine vakter i romjulen, så vil jo sjefen mangle reserveansatte ved sykdom, så jeg ser jo det argumentet, men hvorfor i alle dager forsøke å tviholde på en ansatt som vil bort? Det gagner jo ingen. Anonymkode: d5da0...b26 Ja, blir færre deltid som kan ta vakter ved sykdom. Men de som skal ta vaktene mine får 1500 kr ekstra per vakt. De sa først nei. Så sånn sett blir det ikke tynnere rekker, med unntak av at jeg som oftest tar overtid eller merarbeid forsvinner 11 dager før. Anonymkode: 3affe...152 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Virker ikke som at hun/han ønsker å si opp siden den "nye jobben" kun er et vikariat.. Anonymkode: 66519...4a7 Stemmer. Det er mulig med forlengelse, men kan ikke basere meg på det. Anonymkode: 3affe...152 1
SamusAran Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lang historie kort, jeg er oppsatt på vakter i jula men har blitt tilbudt drømmejobben om jeg kan starte 20 desember. Kan jeg ikke starte da, går jobben til noen andre. Er ett vikariat jeg brutalt ønsker og trenger. Jeg har fått andre til å ta vaktene mine fra 20.12-03.01 og fått godkjent permisjon fom 3. Januar. Ingen av de som tar vaktene mine blir AML brudd eller overtid. Nå er sjefen usikker på om han vil la meg ta andre jobben, fordi han ønsker å ha meg på jobb i jula eller i bakhånd om sykdom. Har sjefen lov til dette? Kan jeg krangle på det? Har 140 overtidstimer og 190 merarbeidtimer i år, og er alltid veldig fleksibel ellers. Dette er første gang jeg ber om noe. Anonymkode: 3affe...152 En sjef kan jo ikke nekte deg å slutte? 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men er bare nysgjerrig. Hva slags jobb er det du har fått som synes det er såå viktig å begynne RETT før jul? Det naturlige hadde jo i de fleste tilfeller vært å godta oppstart rett etter nyttår? Anonymkode: 51b62...c77 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Legg det frem til sjefen på en rolig og hyggelig måte, og forklar akkurat som du gjør her. Dette er en veldig stor mulighet for meg, som jeg vil miste dersom jeg ikke får fri disse dagene. Jeg har ordnet vaktskifte, og håper virkelig du kan hjelpe meg her, og se til at vi kan få dette i orden. Om sjefen er redd for resservevakter, kunne du ha tilbudt deg å være resserve på kveldsvaktene etter at du er ferdig på din nye jobb, dersom det skulle bli krise? Anonymkode: f1895...dbb 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lang historie kort, jeg er oppsatt på vakter i jula men har blitt tilbudt drømmejobben om jeg kan starte 20 desember. Kan jeg ikke starte da, går jobben til noen andre. Er ett vikariat jeg brutalt ønsker og trenger. Jeg har fått andre til å ta vaktene mine fra 20.12-03.01 og fått godkjent permisjon fom 3. Januar. Ingen av de som tar vaktene mine blir AML brudd eller overtid. Nå er sjefen usikker på om han vil la meg ta andre jobben, fordi han ønsker å ha meg på jobb i jula eller i bakhånd om sykdom. Har sjefen lov til dette? Kan jeg krangle på det? Har 140 overtidstimer og 190 merarbeidtimer i år, og er alltid veldig fleksibel ellers. Dette er første gang jeg ber om noe. Anonymkode: 3affe...152 Om du nekter, og ikke jobber ut oppsigelsestiden din, så kan din arbeidsgiver gå til sak mot deg og kreve deg for de merkostnadene dette påfører dette firmaet. Om han f.eks må leie inn folk på overtid pga at du ikke jobber ut oppsigelsestiden din, kan han kreve deg for kostnadene utover vanlig timelønn. Anonymkode: 6557d...67e 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I mitt hode så har vel strengt tatt sjefen din lov til å be deg jobbe dine vakter i din oppsigelsestid, men sånn helt generelt utifra de opplysninger du gir så høres din sjef vanskelig ut. Når andre ansatte tar dine vakter i romjulen, så vil jo sjefen mangle reserveansatte ved sykdom, så jeg ser jo det argumentet, men hvorfor i alle dager forsøke å tviholde på en ansatt som vil bort? Det gagner jo ingen. Anonymkode: d5da0...b26 Såklart det ganger sjefen,om han ikke har noen andre som vil jobbe. Jeg synes folk her er veldig enkle i forhold til arbeidsgivere. Kanskje dere bør prøve å forstå grunnen til at det er oppsigelsestid?? Årsaken er faktisk at sjefene skal ha tid til å finne etterfølgere! Anonymkode: 6557d...67e 2
SamusAran Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Såklart det ganger sjefen,om han ikke har noen andre som vil jobbe. Jeg synes folk her er veldig enkle i forhold til arbeidsgivere. Kanskje dere bør prøve å forstå grunnen til at det er oppsigelsestid?? Årsaken er faktisk at sjefene skal ha tid til å finne etterfølgere! Anonymkode: 6557d...67e Men TS har jo fått permisjon fra 03.01, og fått andre til å ta vaktene sine fra 20.12, uten at det bryter med AML for deres del. Sjefen vil bare nekte for å ha TS i bakhånd. Det går jo ikke. Hen har jo byttet seg til fri uansett. 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 Vanskelig situasjon. Jeg ville hoppa på det nye jobbtilbudet så langt det lot seg gjøre. At du må krangle litt med han gamle sjefen betyr kanskje ikke så mye? Irriterende om han ødelegger denne muligheten for deg. Eventuelt får du prøve å forklare til den nye arbeidsgiveren din, om mulig. Men jeg ville nok prøvd å være mest lojal mot han nye, ikke han gamle. Anonymkode: d4044...269 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #17 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vanskelig situasjon. Jeg ville hoppa på det nye jobbtilbudet så langt det lot seg gjøre. At du må krangle litt med han gamle sjefen betyr kanskje ikke så mye? Irriterende om han ødelegger denne muligheten for deg. Eventuelt får du prøve å forklare til den nye arbeidsgiveren din, om mulig. Men jeg ville nok prøvd å være mest lojal mot han nye, ikke han gamle. Anonymkode: d4044...269 Problemet er jo at hun skal tilbake i "gamle" jobben etter et år. Den nye er bare et vikariat, med permisjon fra nåværende jobb. Så det er ikke noe særlig lurt å ikke være lojal mot nåværende sjef, hun skal jo tilbake dit igjen. Anonymkode: d4c4f...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 SamusAran skrev (8 timer siden): Men TS har jo fått permisjon fra 03.01, og fått andre til å ta vaktene sine fra 20.12, uten at det bryter med AML for deres del. Sjefen vil bare nekte for å ha TS i bakhånd. Det går jo ikke. Hen har jo byttet seg til fri uansett. TS har jo tappet jobben for ressurser som kunne brukes ved eventuelt sykefravær ved å ikke gå sine egne vakter og få andre ansatte til å ta vaktene for seg. Da er jo allerede disse ansatte «brukt opp» som ekstravikarer dersom det blir sykdom på jobben i julen. Julen er en spesielt sårbar periode for arbeidsgiver da mange ønsker å ha fri. I tillegg har tydeligvis arbeidsgiver vært grei og gitt ts permisjon fra jobben for å kunne ta en annen jobb. Så jeg kan forstå hva arbeidsgiver mener og arbeidsgiver er i sin fulle rett til å nekte ts å gi bort vaktene sine. Anonymkode: 36bc2...bc1 1
SamusAran Skrevet 11. desember 2020 #19 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS har jo tappet jobben for ressurser som kunne brukes ved eventuelt sykefravær ved å ikke gå sine egne vakter og få andre ansatte til å ta vaktene for seg. Da er jo allerede disse ansatte «brukt opp» som ekstravikarer dersom det blir sykdom på jobben i julen. Julen er en spesielt sårbar periode for arbeidsgiver da mange ønsker å ha fri. I tillegg har tydeligvis arbeidsgiver vært grei og gitt ts permisjon fra jobben for å kunne ta en annen jobb. Så jeg kan forstå hva arbeidsgiver mener og arbeidsgiver er i sin fulle rett til å nekte ts å gi bort vaktene sine. Anonymkode: 36bc2...bc1 Vel, når du ser hvor mye overtid og merarbeid TS har i år, så burde kanskje TS sin jobb planlegge bedre 🙂 5
Carrot Skrevet 11. desember 2020 #20 Skrevet 11. desember 2020 Hei TS, sjefen din kan kreve at du står i stilling men da skal han synliggjøre at det å la andre ta vaktene dine er en ulempe for jobben som skalutføres. Kan han gjør dette? Hvis ikke ville jeg gått i dialog og sagt at jeg ikke ser at det å la andre dekke vaktene setter han i en dårlig posisjon og at dette er et steg på veien til å gjøre deg til en bedre ansatt og bedre ressurs for han når du kommer tilbake etter permisjon, samt at du ikke ønsker være vanskelig men at du håper dette kan løses med smidighet fra begge parter for å sikre et godt fremtidig samarbeid videre. Gjerne skriftlig. For hvis sjefen da er vanskelig kan du få hjelp fra fagforeningen om du er organsiert. En leder skal tilrettelegge for vekst så langt det lar seg gjøre når det ikke går på bekostning av bedriften. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå