Gå til innhold

Hva kjøper dere barnefamilier inn til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør av ren nysgjerrighet, hva kjøper dere inn til jul? Her er vi to voksne og ett barn, vi feirer hos besteforeldre så de står for julematen. Vi kjøper inn: julestrømper, godis, marsipan, is, ekstra gode middager, klementiner, god ost, røkt laks, roastbiff, godt brød, ekstra melk, juice og pålegg. 

Tror kanskje vi handler for 500-800kr mer enn en vanlig måned. 

Anonymkode: eaa01...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ganske likt, med masse egg i tillegg. og frosne rundstykker. 

Anonymkode: 8b8c6...727

Skrevet (endret)

Vi feirer jul hos oss selv (med gjester) så vi står naturlig nok for all mat. Det er gode middager, masse forskjellig pålegg til koldtbordet vi spiser hver frokost, julegodteri, god drikke, godteri til julestrømper osv osv, rett og slett alt man trenger til jul. 

Endret av Arkana
Skrevet

Vi er en familie på 4, to barn i barneskolealder. Vi kjøper inn ganske mye. Pinnekjøtt og tilbehør til julaften, kalkun og juleskinke med tilbehør til middag i romjula. Tilfang til frokost/lunsjer: Rundstykker, brød, egg, røkelaks, fenalår, roastbeef, reker, oster, frukt og grønt, juice, melk, kaffe +++ . Vin, brus, snop (stor boks Quality street😍), konfekt, snacks, ingredienser til å lage kaker og desserter osv. 
Mye. Det varer som regel hele romjula. 

Anonymkode: ad1e5...13f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg begynner å kjøpe ganske tidlig, så noe totalt budsjett har jeg ikke oversikt over, men

• Ca 12 kg pinnekjøtt
  • 10 kg ribbe + ribbe til kjøttrull
  • Fenalår
  • Sukker, hvetemel, bakegreier som gjær etc
  • 2 Kalkun
  • 5 kg Juletorsk
  • Lutefisk
  • Pepperkakehusutstyr og godterier til det
  • Risgrøt
  • Rødsaus
  • Servietter
  • Erter 
  • Rødkål/surkål/rosenkål

Alt det over kjøpes som regel inn fra det begynner å komme i butikk.

Når jeg handler på lillejulaften er det som regel

• Frukt: Epler, klementiner, bananer, pærer
  • Fløte
  • 2 twistposer
  • Iskrem
  • Julestrømper 
  • Brus
  • Juice
  • Melk
  • Juleøl
  • Røkelaks
  • Skinke
  • Andre div pålegg
  • Egg
  • Oster dersom vi ikke har kjøpt oster på marked, som vi ikke har gjort i år
  • Dopapir og dopapir og dopapir, utrolig hvor mye dopapir det går når 5 stk pluss gjester skal være hjemme i 4-5 dager
  • Kålrabi
  • Årets juletegneseriehefte
  • En eller annen familieaktivitetsgreie, som f.eks yatzy som på mystisk hvis forsvinner hvert år. 

Kaker og rundtstykker, brød, boller etc baker jeg. Av erfaring så begrenser jeg kjøp av godterier da det som regel kommer en eske eller fire med konfekt, noe godteri etc så man sitter stappmett, men med overflod delux og unger som ikke har spist noe annet på en uke enn sukker. 

Endret av Huffda
Skrevet

Vi koser oss ekstra i julen, men prøver og finne en balanse mellom å gråte og kose seg, ikke funnet den helt enda 🤷🏼‍♀️

Vi lager pinnekjøtt, fenalår og syr fåreruller selv. Røyker ørret selv. 

Til vanlig er vi i juleselskap i romjulen men i år blir vi hjemme. Da kjøper vi inn ekstra middager, bacalao, kalkun, pulled pork, Grandiosa ( godt med noe annet enn julemat )  Kjøper inn til julemiddagen med alt det hører med. 

Vi kjøper inn loff, rundstykker, egg ( lager eggesalat ), rømme, fløte til krem, kokesjokolade til hjemmelaget sjokolade, riskrem, is, julekaker ( baker noen selv ) masse godt pålegg, julebrus, godteri, potetgull, marsipan, julesjokolade, klementiner, epler, vårløk, søt paprika, julekaffe. 

Julestrømper får barna med besteforeldre. Kjøper også inn juletegneserie til både mann og barn. 

I år kommer jeg til å kjøpe en flaske vin som jeg skal ta et glass av på lillejulaften etter barn er lagt og huset er klart til julaften.

Anonymkode: ddcfd...394

Skrevet

Vi har handlet/bestilt for tusenvis allerede. Godteri. Julemiddag. Pinnekjøtt. Fisk. And. Vin. Kaker. Ingredienser til desserter. 
800,- er en liten tur på meny og du får noe godt pålegg (ost, sylte. Juleansjos). Ikke middager? Skal dere bare spise borte og ikke ha noe besøk selv? 

I tillegg har jeg brukt en formue på lyslenker, diverse LED-lys-«stearin», en ny duk, adventskalendere, nisseluer (de var billige da) bakeingredienser. 

Anonymkode: 4f83f...294

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg spør av ren nysgjerrighet, hva kjøper dere inn til jul? Her er vi to voksne og ett barn, vi feirer hos besteforeldre så de står for julematen. Vi kjøper inn: julestrømper, godis, marsipan, is, ekstra gode middager, klementiner, god ost, røkt laks, roastbiff, godt brød, ekstra melk, juice og pålegg. 

Tror kanskje vi handler for 500-800kr mer enn en vanlig måned. 

Synes dere får veldig mye for pengene! Flere ekstra gode middager + alt det andre for cirka 800 kr mer enn dere pleier å bruke. Kan du gi eksempler på hva dere kjøper? Hadde vært så fint med tips! 

Anonymkode: ce558...330

• Liker 1
Skrevet

Ikke så mye forskjellig enn til vannlig. Litt julekaker og mat til ekstra god frokost. Der blir rådyrlår til middag og den er mannen som ordnet på jakt. Så litt ekstra frukt, ost og kjeks, riskrem med saus og kake. Litt potetgull og Alk.fri øl.  Frukt og grønnsaker kjøper vi også til vanlig... 

Prøver å kose oss men likevel spise sunt siden vi har barn... 

Anonymkode: 3721c...fe4

Skrevet
10 hours ago, Huffda said:

Jeg begynner å kjøpe ganske tidlig, så noe totalt budsjett har jeg ikke oversikt over, men

• Ca 12 kg pinnekjøtt
  • 10 kg ribbe + ribbe til kjøttrull
  • Fenalår
  • Sukker, hvetemel, bakegreier som gjær etc
  • 2 Kalkun
  • 5 kg Juletorsk
  • Lutefisk
  • Pepperkakehusutstyr og godterier til det
  • Risgrøt
  • Rødsaus
  • Servietter
  • Erter 
  • Rødkål/surkål/rosenkål

Alt det over kjøpes som regel inn fra det begynner å komme i butikk.

Når jeg handler på lillejulaften er det som regel

• Frukt: Epler, klementiner, bananer, pærer
  • Fløte
  • 2 twistposer
  • Iskrem
  • Julestrømper 
  • Brus
  • Juice
  • Melk
  • Juleøl
  • Røkelaks
  • Skinke
  • Andre div pålegg
  • Egg
  • Oster dersom vi ikke har kjøpt oster på marked, som vi ikke har gjort i år
  • Dopapir og dopapir og dopapir, utrolig hvor mye dopapir det går når 5 stk pluss gjester skal være hjemme i 4-5 dager
  • Kålrabi
  • Årets juletegneseriehefte
  • En eller annen familieaktivitetsgreie, som f.eks yatzy som på mystisk hvis forsvinner hvert år. 

Kaker og rundtstykker, brød, boller etc baker jeg. Av erfaring så begrenser jeg kjøp av godterier da det som regel kommer en eske eller fire med konfekt, noe godteri etc så man sitter stappmett, men med overflod delux og unger som ikke har spist noe annet på en uke enn sukker. 

Oi, det høres ut som en pre-korona julehandleliste 🧐

Anonymkode: a1525...66c

• Liker 3
Skrevet

Vi er to voksne og et småbarn pluss to store bonusbarn i noen få dager. Vi skal sannsynligvis feire borte på julaften, og en dag til, og er vertskap for litt familie en dag, og skal kose oss hjemme ellers. 
Vi startet «julekosen» tidlig i desember, har spist pepperkaker, mandariner, edamer og julebrus hittil. Og en og annen juleøl. Eller blir det en ribbemiddag (får pinnekjøtt på julaften), torsk, mer julebrus, litt champagne, litt marsipan, godt pålegg, godt brød, og mye mer. Bakeriene i nabolaget er åpne i julen, og kolonial leverer vel de fleste dager, så regner med å handle underveis. Har ikke regnet på kostnadene, men tusenlappene flyr.  

Anonymkode: a1525...66c

Skrevet

Handler inn masse godt pålegg, rundstykker, bakevarer, frukt, grønt og mat til litt bedre middager. Barna er 1 og 2år, så vi dropper de voldsomme sukkermengdene enn så lenge, men baker gjerne boller/lussekatter o.l. 

Anonymkode: 0529b...ab1

Skrevet

Handler inn rundstykker, godt pålegg, juice, kakao. Ribbemiddag med tilbehør. Riskrem og is til dessert. Litt forskjellig julekaker og godteri. Gløgg og brus. Klementiner. Og det vi handler til vanlig. Ikke den helt store ekstrakostnaden her egentlig. 

Anonymkode: f1a2c...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes dere får veldig mye for pengene! Flere ekstra gode middager + alt det andre for cirka 800 kr mer enn dere pleier å bruke. Kan du gi eksempler på hva dere kjøper? Hadde vært så fint med tips! 

Anonymkode: ce558...330

Ikke sikkert handlelisten vår er representativ for resten av gjengen her, men jeg kan prøve å gjengi den. Vi for det første er vi to voksne og ett barn under ett år. Derfor utgår en del ting som dere andre kanskje kjøper til barna i forbindelse med julen. Vi feirer hos mine foreldre og er der fra lillejulaften til andre juledag, så de dagene spiser vi borte. I tillegg til dette er vi hos svigers på nyttårsaften.

Til vanlig spiser vi ganske bra, dvs vi spiser det vi har lyst på, så vil jeg ha roastbiff en dag så kjøper jeg det, selvom det er en helt vanlig onsdag. Det samme gjelder middagene våre, vi spiser det vi har lyst på, uavhengig av dag og høytid. Men det bi kjøper inn spesielt for julen: 

- julemarsipanstenger 

- graddeost

- risengrynsgrøt 

- pepperkaker 

- julestrømper 

- julehefte

- julepotetgull 

- roastbiff (kan ta det med her, selvom jeg anser det som vanlig)

- julebrød 

- rundstykker 

- gløgg

- nøtter 

- julebrus (1-2 flasker)

- røkt laks (liten pakke, vi er 2 stykker) 

- julesylte (oppskåret liten pakke) 

Foruten dette så handler vi selvsagt inn, melk,juice, egg, brød, såpe, grønnsaker, frukt , vaskemiddel og alt det andre. Men regner det ikke inn som "julehandel" fordi det spiser vi og trenger uavhengig av jula. 

Skrevet

Vi skal være mest hjemme i jula, bare kjernefamilien, og det blir heller ikke så mye ekstra kostnader. Julemat (utenom pinnekjøtt) er jo ikke dyrere enn vanlige middager som vi ville hatt uansett. Jeg kjøpte nettopp edamerost, det var den billigste osten de hadde. Vi skal bake litt, men mel, sukker og smør er jo ikke så dyrt heller. (Brus og godterier prøver vi å begrense.) Litt ekstra frukt kanskje (klementiner, epler og druer), men det går ikke så mye mer enn det som puttes i matpakkene ellers.

Hvis man skal ha gjester, kjøper man gjerne veldig mye ekstra, for man vet ikke helt hva de liker best, og man er redd for at det ikke skal bli nok av ett eller annet. Når det bare er oss, trenger vi ikke gjøre det, og da blir det ikke så kostbart heller.

Anonymkode: 43685...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke sikkert handlelisten vår er representativ for resten av gjengen her, men jeg kan prøve å gjengi den. Vi for det første er vi to voksne og ett barn under ett år. Derfor utgår en del ting som dere andre kanskje kjøper til barna i forbindelse med julen. Vi feirer hos mine foreldre og er der fra lillejulaften til andre juledag, så de dagene spiser vi borte. I tillegg til dette er vi hos svigers på nyttårsaften.

Til vanlig spiser vi ganske bra, dvs vi spiser det vi har lyst på, så vil jeg ha roastbiff en dag så kjøper jeg det, selvom det er en helt vanlig onsdag. Det samme gjelder middagene våre, vi spiser det vi har lyst på, uavhengig av dag og høytid. Men det bi kjøper inn spesielt for julen: 

- julemarsipanstenger 

- graddeost

- risengrynsgrøt 

- pepperkaker 

- julestrømper 

- julehefte

- julepotetgull 

- roastbiff (kan ta det med her, selvom jeg anser det som vanlig)

- julebrød 

- rundstykker 

- gløgg

- nøtter 

- julebrus (1-2 flasker)

- røkt laks (liten pakke, vi er 2 stykker) 

- julesylte (oppskåret liten pakke) 

Foruten dette så handler vi selvsagt inn, melk,juice, egg, brød, såpe, grønnsaker, frukt , vaskemiddel og alt det andre. Men regner det ikke inn som "julehandel" fordi det spiser vi og trenger uavhengig av jula. 

Jeg bestilte alle julevarene jeg nevnte på kolonial nå, og det kom på 630kr. Og da kjøpte jeg ikke det billigste, men det jeg liker. 

Skrevet

Her handler jeg pinnekjøtt med tilbehør og grøt, fløte og rød saus. Og godteri, egg, frukt, brus, mel,sukker, kokesjokolade. Ellers egg, julesylte, fenalår. Her spiser vi julemiddagen her og endel andre middager hos mamma.

Anonymkode: 791df...a11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...