JDT Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Hei Jeg bor i et hus med mange vinduer, hvorav 2 av dem er dårlig. Når det er varmt så går det bra. Men når det blir kaldt, så blir det kondens eller noe, det kommer ihvertfall vanndråper på selve glasset og drypper ned mot karmen, og mugner. Jeg tørket det vekk og det skjer igjen. Jeg har ikke råd til å erstatte vinduene nå, hva kan jeg gjøre for at det ikke mugner, eller hva kan jeg gjøre i det hele tatt? Bildet viser når jeg har tørket av muggen. Endret 10. desember 2020 av JDT Glemte bilde
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Dårlig luftsirkulasjon. Har du lufteluke på veggen eller lufteventil over vinduet må du åpne disse og la de vare åpne. Bodde i en leilighet før og hadde samme problem med vindu på soverommet. Vindu var fra 1980. Vi holdt vindu på gløtt men når det ble kjempe kaldt ute satt vi tør klut hver kveld mot glasset og fjerna den om morgenen. Senere borettslaget bytta vinduer og problem ble borte. Anonymkode: 3203b...f7f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Meg over. Utifra bildet så må du planlegge å bytte den vindu i nærmeste fremtiden. Anonymkode: 3203b...f7f
newman01 Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Det ser ut som det vinduet er fra 80-tallet. Så rundt 40 år gammelt... Er nok på tide å bytte det. Eldre vinduer har dårlig isolasjonsevne, og da vil varm fuktig luft kondensere på kjølig glassflate. Du må redusere fuktigheten innendørs, enten ved å slutte å tørke klær på tørkestativ eller lufte bedre. Har du alle lufteventilene åpne i huset?
JDT Skrevet 11. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2020 Dette vinduet er fra soverommet. Den har ikke luftventil. Jeg spør om råd er fordi jeg som sagt ikke har råd til å bytte dem nå. Det er flere. Tenkte å ta alle i samme slengen siden alle er like dårlige. Er det noe jeg kan spraye på som gjør at den tåler vann så den ikke mugner? Altså holde det slik i 2 år før jeg bytter. Og er den type mugg farlig?
newman01 Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Slik mugg er ikke farlig. Bare vask det bort med en lettfuktet klut. Gjerne med bittelitt klor i vannet
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Vask med klorin. Tørk av ofte. Sjokkluft så du får luftet ut fuktighet i rommet. Åpne gardiner og rullegardin. Anonymkode: e20b6...55a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #8 Skrevet 12. desember 2020 Ingen varig løsning seff, men du klarer å holde det i sjakk litt lenger.. Anonymkode: e20b6...55a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå