Gå til innhold

Til foreldre og ansatte i skoler og barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til foreldre og ansatte i skoler og barnehager, som kan relatere til dette spørsmålet. 

Hva synes du om logopedtilbudet i din kommune? Da mener jeg ikke hvor mange logopeder det er i kommunen, men HVILKET tilbud logopeden gir. Svar gjerne litt utfyllende :)

Anonymkode: 8412a...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er logoped, og vi er smurt ganske tynt ut over i mange kommuner. Jeg skulle gjerne hatt tid til å jobbe flere dager i uken med enkelte elever, men det er dessverre ikke et tilbud kommunen gir. Kommunale logopedstillinger legges ofte ned når noen pensjonerer seg, så snart er det bare private logopeder å oppdrive i mange kommuner. 

Anonymkode: c1085...79e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er logoped, og vi er smurt ganske tynt ut over i mange kommuner. Jeg skulle gjerne hatt tid til å jobbe flere dager i uken med enkelte elever, men det er dessverre ikke et tilbud kommunen gir. Kommunale logopedstillinger legges ofte ned når noen pensjonerer seg, så snart er det bare private logopeder å oppdrive i mange kommuner. 

Anonymkode: c1085...79e

Jeg ønsker svar fra foreldre og ansatte i skoler og barnehager :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker svar fra foreldre og ansatte i skoler og barnehager :)

Du fikk da et godt svar her fra ei som jobber med det. 

Anonymkode: e97ea...abb

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du fikk da et godt svar her fra ei som jobber med det. 

Anonymkode: e97ea...abb

Jeg er logoped i kommune selv, så det er ikke nødvendig. 

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig, jeg synes det kunne vært bedre. Det er ikke egen logoped I kommunen, leier inn en privat via en nabokommune, det er veldig tregt å få i gang. Ifjor gikk ungen I barnehagen, og da tok det for det første lang tid å få det i gang, det var ikke bare logopeden sin skyld. Men hun lagde et opplegg, som barnehagen skulle følge, som hvertfall funket veldig bra, og avtalene ble stort sett gjennomført. Det var ikke mulig å få en fast avtale, eller sted. Noe ungen min trengte veldig. Det gikk mye fram og tilbake på når på dagen feks at avtalen var, og var ekstremt låst til samme timeplan som skolen ved siden av. Og bare en spesifikk dag i uke. Så om det ikke skulle være noe på skolen den dagen, enten pga ferie eller noe annet så ble det heller ikke noe for ungen min. 

Når corona kom så gikk det egentlig veldig bra omstendighetene tatt i betraktning, aller først fikk vi noe eget hefte å jobbe med, med mange tips og sånn. Så etter press på at ungen måtte få opplegget sitt, ble det gjennomført videosamtaler, det ble det enda mer hipp som happ om når var. Men funket veldig greit. 

Ungen starta på skolen nå i høst. Og selv om vedtak og alt lå inne måtte det masse veldig på for at logopeden faktisk skulle komme i gang, har ikke fått så mye inntrykk av hvordan det har gått underveis. Men merka jeg ble veldig misfornøyd når logopeden bare avslutta tidlig i november for alle pga corona, og at videosamtale ikke var aktuelt da "for pleide uansett å ta pause fra alle avtaler i desember". 

Føler rett å slett at hun på mange måter ikke får det tilbudet hun skal ha. Og det er forsåvidt frustrerende

Anonymkode: f0ce3...639

Skrevet

Her i kommunen har logopeden 50% stilling(kommune med 10 000 innbyggere). Etter 1 år i systemet med mitt yngste barn(nylig fylt 5 år) føler jeg at det er veldig knapt. 

Barnet mitt begynte hos logoped på nyåret i år(ca 2 mnd etter sendt henvisning). Fikk to møter/"kartleggingstimer" før mars og nedstengingen. Logopeden tok så kontakt igjen i mai/juni ang veien videre og mente han ikke trengte umiddelbar oppfølging og at vi tok en ny vurdering til høsten. Hadde en kort time nå i begynnelsen av november og ang videre oppfølging fikk jeg følelse av at hun måtte prioritere hardt ang hvem som slipper gjennom nåløyet.  Så ble ingen videre oppfølging på oss pr nå. Var mer sånn at det er opp til meg å ta kontakt om jeg føler det trengs, som om jeg har kompetanse til å vurdere det. Altså, jeg hører jo at det går rett vei med språket, men å vurdere utviklingen i detalj føler jeg meg ikke trygg på.

Anonymkode: 7ea56...931

Skrevet

Tilbudet er dårlig i vår kommune. Det er en logoped, og stillingsprosenten hennes er kuttet drastisk ned på grunn av innsparing. Derfor må hun prioritere knallhardt hvilke saker hun kan ta. 

Anonymkode: dd125...970

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til foreldre og ansatte i skoler og barnehager, som kan relatere til dette spørsmålet. 

Hva synes du om logopedtilbudet i din kommune? Da mener jeg ikke hvor mange logopeder det er i kommunen, men HVILKET tilbud logopeden gir. Svar gjerne litt utfyllende :)

Hvilket tilbud logopeden gir, er etter min erfaring sterkt sammenhengende med antall logopeder tilgjengelig. Logopeden er flink hun, men ressursene er for få. 

Pedagogisk leder. 

Anonymkode: 9db1c...189

• Liker 2
Skrevet

I vår kommune er det vel kun 1 logoped, og den jobber med voksne, men ingen barn (hvert fall ikke i bhg) som får noe tilbud. Vi må da bruke privat, halvannen time unna.

Skrevet
Lija skrev (24 minutter siden):

I vår kommune er det vel kun 1 logoped, og den jobber med voksne, men ingen barn (hvert fall ikke i bhg) som får noe tilbud. Vi må da bruke privat, halvannen time unna.

Jeg trodde kommunen pliktet å gi tilbud, da eventuelt i en annen kommune. Dekkes ikke den private logopeden? Hva med barn med vedtak om spesialpedagogisk tilbud hvor logoped er en del av tilbudet?

Skrevet

Logoped? Hva er det? Det har vi ikke sett.

Det er en 20% stilling som skal dekke 45000 innbyggere. Vi ser ikke noe til logoped. Du skal ha store behov før du får det. 

Vi fikk ett hefte med tips og øvelser vi kunne gjøre selv med barnet. 

Anonymkode: 74577...085

Skrevet
minister-mio skrev (2 timer siden):

Jeg trodde kommunen pliktet å gi tilbud, da eventuelt i en annen kommune. Dekkes ikke den private logopeden? Hva med barn med vedtak om spesialpedagogisk tilbud hvor logoped er en del av tilbudet?

Jo den private dekkes av samme ordning, men i bhg er det spes.ped og assistent som følger opp (så godt de klarer) i det daglige, også ser vi logopeden 1-2 ganger i året.

Skrevet

De virker travle, men jeg opplever tilbudet som godt. Har fått time ganske raskt litt avhengig av hvor nødvendig det var, jeg har forståelse for at vi måtte vente lenger da det var et mindre problem. Synes både utredning og oppfølging har vært upåklagelig. 

Anonymkode: c88ab...503

Skrevet

Er bare en logoped i min komune, iallfall til sammenslåingen. Men er uansett fornøyd, mitt barn får ofte oppfølgning og kurs. Har fått det regelmessig i 6-7 år nå, så kan ikke klage

Anonymkode: 3b0d9...d60

Skrevet

Ingen I min kommune eller nabokommunene. 

Anonymkode: a01cc...e94

Skrevet

Aner ikke. Vi har søkt logoped til barnet, fra to års alder, og venter fortsatt (4 år senere). Vi har tatt saken i egne hender da, og skaffet privat logoped

Anonymkode: 41674...f76

Skrevet

Vi fikk logoped ganske raskt etter PPT hadde vært inne til sjekk(det tok lang tid før de kom, men det var vel i hovedsak barnehagen som mente det ville komme av seg selv, til tross for at alle vikarer brukte kompisen hans for å forstå) , han manglet 3 bokstaver så de fleste klarte ikke å skjønne han..

kommunen leide inn private,  hun var veldig flink og fulgte godt opp. Han hadde noen dager hvor han absolutt ikke ville følge opplegget, men da koste de seg og spilte. Brukte mye kort for memory og "hopp i havet"

. Etter hver time fikk vi ett notat hun skrev, om hvordan timen hadde vært, hvilken fremgsng han hadde gjort og hva vi skulle øve på hjemme. Tilsvarende skrev vi tilbake før neste time. En gang i blant ringte hun også, kanskje en gang og halvåret. Han hadde vel timer over to år, omtrent annenhver uke. Etter første klasse var det kun R igjen, men da ville han ikke mer og vi valgte å ikke pushe han da den visst ofte kommer av seg selv, mot at logoped tilbudet sto åpent. Den er fortsatt ikke helt på plass, men ikke verre enn at han ikke plages av det. Kommer sikkert aldri til å klare å rulle, selv om han delvis får den til i ord.

Dette er 4 år siden nå. Og nå har han endelig begynt å komme ut av skallet sitt å tørre å snakke til ukjente når han ser at flere og flere skjønner han. Brukte lang tid etter han fikk på plass bokstavene, da han snakket så lavt at de ikke hørte men nå er nesten volumet helt normalt (10 år) 

Anonymkode: fc936...b96

Skrevet

Jeg er ekstremt fornøyd med logoped i vår kommune. Bor i en av de største byene, og selv om ventetiden var lang, så er tilbudet godt. Oppfølging minst en gang pr.mnd, kan ta kontakt hvis det er noe jeg lurer på, veiledning til skolen, osv. Har fått hjelp langt utover det som var henvisningsgrunn. Nå tar jeg meg av den logopediske treningen hjemme og det følges opp, og veiledes av logoped. Hvis det er lang ventetid eller andre grunner til at logopeden ikke kan ta seg av barnet, så kan PPT gi veiledning og individuell oppfølging i mellomtiden (men det har vi ikke trengt). Blitt fulgt opp i 4 år nå. 

I vår tidligere bostedskommune ble barnet fulgt opp av logoped i barnehagen hvor det også ble gitt veiledning til foreldre. Fungerte veldig bra. 

Men jeg vet at andre kommuner ikke en gang har logopedordning(!). Virker som om flere koVeldig glad for den gode oppfølgingen vi har fått. Hvis logoped er utilgjengelig i din kommune, så forsøk å fin ut om PPT har en logoped tilgjengelig m, i det minste for veiledning og råd om spesifikke opplegg. 

Anonymkode: fb272...633

Skrevet

Bor i Oslo. Fikk grei hjelp for lite problem (kunne ikke rulle på r’). I 1. klasse ville ikke skolen henvise, og det var ok, men vi gikk to/tre ganger privat. Dyrt, og han var ikke motivert nok. I starten av 3.klasse henviste læreren, og han fikk timer hos logoped på skolen i skoletiden, veldig bra. Men det var øvelse som skulle til, og da han skulle være konferansier på en fritidsaktivitets forestilling lærte han seg det på to dager (men sikkert godt hjulpet av øvelsene han fikk av logopeden).

Anonymkode: e33a1...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...