Gå til innhold

Trening ingen innvirkning på vekt - eller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hørt at trening er gram, kosthold er kg. Men er det så enkelt? Jeg jobber en slags nordsjøturnus som innebærer mye jobb i perioder og mye fri ellers. Jobben er ikke fysisk tung, men det blir en del gåing. I denne perioden får jeg ikke trent. I friperiodene derimot er jeg veldig aktiv med mye løping og fjellturer. Vekten min er skremmende stabil. Med det sagt, opplever jeg at når jeg trener så forbrenner jeg mye versus når jeg er på jobb. Jeg spiser så og si det samme både på jobb og hjemme, uavhengig av trening eller ei.

Dette ble litt rotete, men håper dere forstår hva jeg vil frem til. Hvis jeg hadde sluttet helt med trening og fremdeles spist det samme, ville vekten da gått oppover, eller holdt seg stabil? Jeg tenker uavhengig av at trening er sunt osv, men utelukkende på vekt. 

Anonymkode: fe685...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Hva tror du selv? Hvis du sluttet helt med trening og spise akkurat det samme, ville du gått opp i vekt, ned i vekt eller forblitt det samme? 

Jeg vet du spør om nettopp dette, men jeg trenger at du stoler litt på deg selv her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så har trening påvirkning på samlet energiforbruk. Men mange overvurderer betydningen av trening når de vil ned i vekt. Har hørt det utallige ganger fra venner at "jeg trener for å kunne spise det jeg vil" mens de suller rundt på senteret i en halvtime 3 ganger i uken.

Feks jeg som er en gjennomsnittlig kvinne på vekt og høyde forbrenner kun 160 kcal på en halvtimes styrkeøkt på senteret. Det har lite å si på vekten dersom jeg ikke samtidig spiser mer eller mindre. 

Men med løping og lange fjellturer så forbrenner du nok mye, og du hadde nok merket økt vekt dersom du sluttet med det. 

Du får bare regne på det. Det handler om intensitet og varighet, og ja, ren termodynamikk. 

Anonymkode: acda7...6de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg hadde sluttet helt med trening og fremdeles spist det samme, ville vekten da gått oppover, eller holdt seg stabil?

Les denne en gang til😄

Anonymkode: 61ad7...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på graden av fysisk aktivitet. Da jeg var på et kurs i førstegangstjenesten med sykt mye fysisk aktivitet gikk jeg mye ned i vekt selv om jeg fortsatt spiste det samme som ellers. 

Anonymkode: 7b27a...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på ja. Du brenner ikke like mye på en time styrke som en time med intervaller hvor du bruker store muskelgrupper, eller på kampsporttime. Når jeg var aktiv i sistnevnte kunne jeg virkelig spise hva jeg ville. Når jeg bare trente styrke kunne jeg ikke :)

Anonymkode: 07fa9...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns trening er effektivt for å vedlikeholde vekt. De 250-300 kaloriene ekstra hver dag er akkurat det jeg trenger for å vedlikeholde vekten uten å spise mindre enn jeg ønsker. 

Anonymkode: 61ad7...b45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg løp 10 km, pleide jeg å forbrenne ca.800-1000 kcal. Det sier seg jo selv at jeg da kunne "spise inn" disse kaloriene eller la de gå i minus for vektnedgang. 

Så hvis jeg forbrant 1600 kcal i løpet av dagen, og 1000 kcal på en løpetur, kunne jeg enten spise for 1600 kcal og gå 1000 i minus, eller spise for 2600 kcal og ligge stabilt. 

Så kommer helt an på hvor mye man trener, og hva slags trening. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi1987 skrev (På 13.12.2020 den 15.07):

Da jeg løp 10 km, pleide jeg å forbrenne ca.800-1000 kcal. Det sier seg jo selv at jeg da kunne "spise inn" disse kaloriene eller la de gå i minus for vektnedgang. 

Så hvis jeg forbrant 1600 kcal i løpet av dagen, og 1000 kcal på en løpetur, kunne jeg enten spise for 1600 kcal og gå 1000 i minus, eller spise for 2600 kcal og ligge stabilt. 

Så kommer helt an på hvor mye man trener, og hva slags trening. 

Det er ikke helt eksakt matte, da. Sånn for å terpe. Netto kcal forbrent på en løpetur blir ikke 1000 kcal. Du må trekke fra de kaloriene du uansett hadde forbrent ved å rusle deg en tur (si 300 kcal), gjøre husarbeid (si 250) eller bare sitte i sofaen (likevel 100 kcal). Så netto på løpeøkten: 700-900 kcal. 

Du forbrenner ikke 1600 kcal i løpet av dagen PLUSS de 1000 kcal du forbrenner på løpeturen. Men klassisk eksempel på hvordan folk overvurderer trening. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke helt eksakt matte, da. Sånn for å terpe. Netto kcal forbrent på en løpetur blir ikke 1000 kcal. Du må trekke fra de kaloriene du uansett hadde forbrent ved å rusle deg en tur (si 300 kcal), gjøre husarbeid (si 250) eller bare sitte i sofaen (likevel 100 kcal). Så netto på løpeøkten: 700-900 kcal. 

Du forbrenner ikke 1600 kcal i løpet av dagen PLUSS de 1000 kcal du forbrenner på løpeturen. Men klassisk eksempel på hvordan folk overvurderer trening. 

Det kan godt hende. Har ikke sagt at feks klokka mi viser nøyaktig heller, noe man må ta høyde for. Har uansett gått ned nesten akkurat ned i vekt det jeg har regnet på i forhold til kalorier inn og kalorier ut, så det kan ikke være langt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at trening er gram er en seiglivet myte.

Man øker forbrenningen gjennom dagen, særlig om man får økt muskelmasse, så man kan aldri kun regne på forbrenningen under trening.

Man beveger seg mer gjennom dagen, da trening gir overskudd og energi i kroppen.

Man strammer gjerne opp litt her og der, og får også en god følelse i kroppen, noe som igjen motiverer til videre vektnedgang, og bedrer selvbildet. 

Slanker man seg kun med mat ser man gjerne bleikfeit ut, flat bak, kul på magen, smale skuldre. 

Så trening er helt avgjørende for et godt og varig resultat. 

Anonymkode: 6b608...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 19.59):

Jeg har alltid hørt at trening er gram, kosthold er kg. Men er det så enkelt? Jeg jobber en slags nordsjøturnus som innebærer mye jobb i perioder og mye fri ellers. Jobben er ikke fysisk tung, men det blir en del gåing. I denne perioden får jeg ikke trent. I friperiodene derimot er jeg veldig aktiv med mye løping og fjellturer. Vekten min er skremmende stabil. Med det sagt, opplever jeg at når jeg trener så forbrenner jeg mye versus når jeg er på jobb. Jeg spiser så og si det samme både på jobb og hjemme, uavhengig av trening eller ei.

Dette ble litt rotete, men håper dere forstår hva jeg vil frem til. Hvis jeg hadde sluttet helt med trening og fremdeles spist det samme, ville vekten da gått oppover, eller holdt seg stabil? Jeg tenker uavhengig av at trening er sunt osv, men utelukkende på vekt. 

Anonymkode: fe685...f20

Vekten min går heller opp med trening, men man får jo mer muskler og blir sprek. Kosthold har 90 % å si når det gjelder vekt tør jeg å påstå :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...