fire24 Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Jeg og mannen kjøpte (skrev under på kontrakt) på ett nybygg i sommer med overtakelse i slutten av februar, vår første leilighet. Vi har spart opp egenkapitalen selv, men har noe av det i BSU som vi får lov av banken til å ha som sikkerhet. Jeg har begynt å stresse litt med hvem av oss får pengene på konto? Og hvor lang tid må jeg beregne på overføring mellom oss og de som selger? Og at banken har sagt BSU pengene er regnet som sikkerhet, betyr vel at vi får låne tilsvarende fra banken? Hva med forsikringene og strømmen, når bør jeg organisere det?? Alt dette her får jeg sikkert svar på fra banken og de som selger, men hodet går litt i spinn fordi jeg er redd for å på en eller annen måte rote vekk pengene (hvorfor skulle det liksom skje?!) eller gjøre store feil i prosessen siden vi aldri har gjort det før 😲
Karve Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Vi overførte ikke en krone. Banken tok seg av det. Først leverte vi kontrakten hos banken (noen meglere leverer, men den selger brukte gjorde ikke det) og skrev under på lånepapirene. Siden vi endret overtagelsesdato ringte vi bare til kontakten vår og fortalte at vi hadde ny dato, og så ringte hun oss når pengene var overført til meglerkontoen. Da jeg kjøpte uten lån overførte jeg hele summen selv, i og med at banken ikke var involvert. Strømmen organiserer du under overtagelsen. På overtagelsene jeg har vært med på (både som kjøper og selger) har det vært et punkt som MÅ krysses av på overtagelsesprotokollen. Du får opp forslag til strømavtaler, også huker du av på den du vil ha. Om du finner ut at du vil ha noe annet senere, bytter du bare på vanlig måte.
fire24 Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2020 Karve skrev (7 minutter siden): Vi overførte ikke en krone. Banken tok seg av det. Først leverte vi kontrakten hos banken (noen meglere leverer, men den selger brukte gjorde ikke det) og skrev under på lånepapirene. Siden vi endret overtagelsesdato ringte vi bare til kontakten vår og fortalte at vi hadde ny dato, og så ringte hun oss når pengene var overført til meglerkontoen. Da jeg kjøpte uten lån overførte jeg hele summen selv, i og med at banken ikke var involvert. Strømmen organiserer du under overtagelsen. På overtagelsene jeg har vært med på (både som kjøper og selger) har det vært et punkt som MÅ krysses av på overtagelsesprotokollen. Du får opp forslag til strømavtaler, også huker du av på den du vil ha. Om du finner ut at du vil ha noe annet senere, bytter du bare på vanlig måte. Takk for svar! Nå føler jeg meg mye bedre ☺ 1
stan Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Snakk med banken om detaljene for dere. Vanligvis så avtaler man med banken at de overfører kjøpssummen på tidspunktet angitt i kontrakten. Så henter banken penger fra de kontoer dere har, etter avtale med dere. Så blir resten til lånet. Banken ordnet med alt egentlig. Forsikring avtaler du på forhånd med et forsikringsselskap. Det kan du gjøre i god tid og bare si når forsikringen skal gjelde fra. Lykke til. 1
Karve Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 fire24 skrev (10 minutter siden): Takk for svar! Nå føler jeg meg mye bedre ☺ Bare hyggelig. Jeg ser forresten at jeg formulerte meg litt feil; kontakten vår ringte oss og overførte alt til meglerkontoen imens vi snakket med henne. Det føltes veldig trygt og godt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Penger overføres fra banken til meglerkonto, som så overføres til selger De kommer aldri på deres konto. Anonymkode: dd150...f67 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Vi kjøpte i fjor, brukte Nordea. Egenkapitalen ble satt inn av oss til valgt konto i min nettbank, innen den datoen som ble avtalt - resten fikset banken. Har dere skrevet kontrakt? Der stod det datoen vi skulle ha pengene klare. Vi beholdt også bsu, lånte tilsvarende lykke til og gratulerer! Anonymkode: 6e6b5...199 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kjøpte i fjor, brukte Nordea. Egenkapitalen ble satt inn av oss til valgt konto i min nettbank, innen den datoen som ble avtalt - resten fikset banken. Har dere skrevet kontrakt? Der stod det datoen vi skulle ha pengene klare. Vi beholdt også bsu, lånte tilsvarende lykke til og gratulerer! Anonymkode: 6e6b5...199 Fikk også en sms om at lånet var overført til megleroppgjøret. Anonymkode: 6e6b5...199 1
SamusAran Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 fire24 skrev (5 timer siden): Jeg og mannen kjøpte (skrev under på kontrakt) på ett nybygg i sommer med overtakelse i slutten av februar, vår første leilighet. Vi har spart opp egenkapitalen selv, men har noe av det i BSU som vi får lov av banken til å ha som sikkerhet. Jeg har begynt å stresse litt med hvem av oss får pengene på konto? Og hvor lang tid må jeg beregne på overføring mellom oss og de som selger? Og at banken har sagt BSU pengene er regnet som sikkerhet, betyr vel at vi får låne tilsvarende fra banken? Hva med forsikringene og strømmen, når bør jeg organisere det?? Alt dette her får jeg sikkert svar på fra banken og de som selger, men hodet går litt i spinn fordi jeg er redd for å på en eller annen måte rote vekk pengene (hvorfor skulle det liksom skje?!) eller gjøre store feil i prosessen siden vi aldri har gjort det før 😲 Du får ikke pengene, banken henter ut avtalt sum (egenkapital) fra deres konto og betaler totalsummen som skal betales til en meglerkonto, der pengene står frem til overtakelse 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 fire24 skrev (5 timer siden): Jeg og mannen kjøpte (skrev under på kontrakt) på ett nybygg i sommer med overtakelse i slutten av februar, vår første leilighet. Vi har spart opp egenkapitalen selv, men har noe av det i BSU som vi får lov av banken til å ha som sikkerhet. Jeg har begynt å stresse litt med hvem av oss får pengene på konto? Og hvor lang tid må jeg beregne på overføring mellom oss og de som selger? Og at banken har sagt BSU pengene er regnet som sikkerhet, betyr vel at vi får låne tilsvarende fra banken? Hva med forsikringene og strømmen, når bør jeg organisere det?? Alt dette her får jeg sikkert svar på fra banken og de som selger, men hodet går litt i spinn fordi jeg er redd for å på en eller annen måte rote vekk pengene (hvorfor skulle det liksom skje?!) eller gjøre store feil i prosessen siden vi aldri har gjort det før 😲 Det hadde gått kjappere å tatt en telefon til banken,enn å skrive innlegget her 🙂 Anonymkode: 46b9f...fdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå