AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Vi har en stor uenighet rundt julegaver i år. Vi begge har familie ganske nært. Hans familie stiller sjelden opp, men tar mer enn gjerne imot hjelp. Det er ofte da de tar kontakt. Min familie er stikk motsatt. De stiller alltid opp og ber sjelden om noe tilbake. I år har jeg nektet å kjøpe gaver til hans del av familien fordi jeg hvert eneste år må bruke masse tid på det. Det har jeg ikke ork til i år av ulike grunner. Jeg ga han et budsjett ettersom vi har felles økonomi. Han ble sur da jeg sa vi kom til å bruke mindre på hans familie enn min. Det er fordi jeg tjener langt mer, min familie stiller opp og prisen på gavene vi får fra min familie er en helt annen enn hans familie. Det er ikke fordi de har dårlig økonomi, men prioriterer seg selv. Anonymkode: 78335...577 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Hvorfor er det du som bestemmer hvor mye dere skal bruke på julegaver? Anonymkode: 0cdb4...0e8 36
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det du som bestemmer hvor mye dere skal bruke på julegaver? Anonymkode: 0cdb4...0e8 Han har gjennom 12 år ikke kjøpt en eneste gave. Anonymkode: 78335...577 41
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Jeg er helt enig med deg. Vi gjør det samme, kjøper dyrere gaver til min familie. Dette fordi vi får gaver fra dem til rundt 3-4 000, mens fra hans familie får vi rundt 200. Dette handler ikke om økonomi men prioriteringer - de prioriterer seg selv. Og det er helt greit, men da trenger ikke vi å bruke mer enn omtrent samme sum tilbake. Min familie får ikke omtrent samme sum tilbake, bare en del mer enn svigers. Mannen her er dog helt enig med meg. Anonymkode: d5c6d...da0 37
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Åherregud disse idiotiske kranglene om gaver. Du høres veldig hyggelig og snill ut. Blir helt matt 8
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Dere har ikke felles økonomi om du administrerer hele økonomien.
Gjest loveli Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Hvis det at du tjener mer betyr at det også er du som betaler mest for julegavene så har du selvfølgelig full rett til å bestemme hva pengene dine skal gå til. Men hva er avtalen? Felles økonomi uten grenser, eller kan du sette ned foten i tilfeller som dette? Endret 10. desember 2020 av loveli
Gjest loveli Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har gjennom 12 år ikke kjøpt en eneste gave. Anonymkode: 78335...577 Da hadde jeg bare droppet det. Ønsker han at hans familie skal få gaver så får han fikse det selv.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Jeg synes at det å bruke julegaver til å rangere familien er ganske nedrig. Anonymkode: 0cdb4...0e8 17
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Hvis det ikke er noe giverglede, kun bytte av gaver av omtrent tilsvarende verdi, hvorfor ikke bare bli enige om å kutte ut gavene? Anonymkode: 95816...5b2 17
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Kan du ikke heller bare si at fra nå av så må han kjøpe gaver til sin side av familien selv. Anonymkode: a2eb4...1ff 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Rainstorm skrev (7 minutter siden): Dere har ikke felles økonomi om du administrerer hele økonomien. Nei, det er mulig du mener det. Det har vært nødvendig fordi han har gått på smell etter smell økonomisk. Jeg har betalt han ut av det og ordnet hver gang. Hans inntekt dekker ikke halvparten av utgiftene vi har. Han er av typen som brenner av lønnen første uken. Anonymkode: 78335...577 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 SoWhat? skrev (12 minutter siden): Åherregud disse idiotiske kranglene om gaver. Du høres veldig hyggelig og snill ut. Blir helt matt Enig. Når gaver begynner å dreie som om sammenligning av pris så ser man hvor forbanna overfladisk samfunnet har blitt der alt dreier seg om materialistiske ting. Anonymkode: 6f1af...305 6
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er mulig du mener det. Det har vært nødvendig fordi han har gått på smell etter smell økonomisk. Jeg har betalt han ut av det og ordnet hver gang. Hans inntekt dekker ikke halvparten av utgiftene vi har. Han er av typen som brenner av lønnen første uken. Anonymkode: 78335...577 Høres veldig rimelig ut. Da er det vel også bare rett at du sitter med makten til å ta denne avgjørelsen alene? Stol på din egen avgjørelse. Still krav, og vær sterk når han furter.
youcancallmejune Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Jeg synes du er urimelig. Han er sikkert like glad i sin familie som du er i din, og hvis han ønsker at de skal få like fine gaver som dine folk synes jeg det er helt på trynet å overkjøre ham på det. Felles økonomi betyr at begge skal være med og bestemme. 9
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er mulig du mener det. Det har vært nødvendig fordi han har gått på smell etter smell økonomisk. Jeg har betalt han ut av det og ordnet hver gang. Hans inntekt dekker ikke halvparten av utgiftene vi har. Han er av typen som brenner av lønnen første uken. Anonymkode: 78335...577 Og HI handlet om at hans familie ikke får så mye som din (!) fordi de ikke er så hjelpsomme som dine. Og fordi du tjener mye mer. Og alle disse tilleggsopplysninger i alle rare og utrivelige tråder. Hver gang. 8
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Og alle disse tilleggsopplysninger i alle rare og utrivelige tråder. Hver gang. Alltid!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 SoWhat? skrev (3 minutter siden): Og HI handlet om at hans familie ikke får så mye som din (!) fordi de ikke er så hjelpsomme som dine. Og fordi du tjener mye mer. Og alle disse tilleggsopplysninger i alle rare og utrivelige tråder. Hver gang. Tilleggsopplysningene er grunnen til hvorfor jeg ikke ønsker å bruke masse av min lønn på hans familie. Selvfølgelig får man lyst til å gi mer til dem som gir noe tilbake. Det eneste hans familie gjør er å be om hjelp og ta kontakt når de trenger noe. Anonymkode: 78335...577 11
Mango Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 Tenker det er greit nok, men hvorfor ikke gjøre det enda lettere, ikke ha felles budsjett på julegaver? Jeg og min samboer ordner selv til hver vår familie, og skriver fra begge to. Da kan man selv bestemme hvor mye man vil legge i gaver. Jeg har endel større familie enn samboer, kjøper dyrere gaver og det går da på bekostning av egen lomme. Vi har felles økonomi når det kommer til regninger, hus og barn, resterende bruker vi som vi selv vil 7
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tilleggsopplysningene er grunnen til hvorfor jeg ikke ønsker å bruke masse av min lønn på hans familie. Selvfølgelig får man lyst til å gi mer til dem som gir noe tilbake. Det eneste hans familie gjør er å be om hjelp og ta kontakt når de trenger noe. Anonymkode: 78335...577 Så ta med slikt i HI. Blir jo bare surr og tull når en stadig får nye ting å forholde seg til. Du framstår ikke sympatisk i HI, og plutselig er det mannen din som blir stilt i dårlig lys... 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå