AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Litt usikker på hvor denne hører hjemme, så har denne på både utdanning og karriere og her. Jeg har et barn på ungdomsskolen. Hun er flink i flere fag og jeg ser at hennes styrke ligger mer på realfag, altså matte, naturfag, enn lesefag av typen samfunnsfag, norsk og engelsk. Det hører med at hun har hatt barne epilepsi og hadde skolevansker, men har vokst det av seg. De generelle skolevanskene er også i bedring. Jeg ser imidlertid at hun sliter med lesefag. Forstå helhetsbilde og forstå og huske essensen av det hun har lest. Ex den russiske revolusjon kapittelet og første verdenskrig kapittelet. Før prøve så hjalp jeg henne med å lage hjernekart. Land, konsekvenser av krigen, vinnere tapere av krigen osv. Det var en luftig hjernekart uten for mye tekst på arket. Dette har jeg gjort over flere ganger. Det sitter ikke. Hvordan kan jeg hjelpe med å forstå hvordan man lager hjernekart, utforme en mal som ex kan brukes til forskjellige historiske hendelser. Jeg kan ikke hjelpe henne med disse hele tiden. Jeg vet hun er bare i niende, og forventer ikke all verden, men hun må liksom starte nå ellers så sliter hun både på videregående, høyskole og ev. universitetet Noen som kjenner til nettsider, linker osv som kan hjelpe litt på vei? Anonymkode: b1bac...0e8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Tankekart😅 kanskje prøve en annen strategi? Hvordan husker hun ellers? Husker hun best ting hun har lest selv, er hun visuell av seg og husker bilder kanskje, auditiv slik at hun husker det hun blir fortalt? kan for eksempel prøve tospaltenotat, notere omgrep, eller en utvider tidslinje er jo superaktuelt innen historie Anonymkode: c7bec...8a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå