Gå til innhold

Er forholdet våres giftig og usunt? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 9 mnd. Han har vært veldig vanskelig å lese og forstå siden dag én. Vanskelig å ha kommunikasjon med. Om alt. Hva vi føler, småsnakking, om hverdagslige ting osv. Han er ikke en åpen person og han er veldig stille og sjenert generelt. Han har ikke hatt noe særriøst forhold før meg. Han er 30 år og jeg er 28 forresten. Og jeg kan skjønne det på måten han er på. Som sagt, stille og vanskelig å kommunisere med. Vi har ikke samme humor, interesser, livstil eller generelt livssyn og værtfall ikke personlighet. 

Siden august har vi hatt avstandsforhold siden jeg flyttet til utlandet for å jobbe/studere. Han skal flytte hit selv om to år men jeg kjenner jeg er utålmodig for å få forholdet til å fungere når alt blir kræsj i mitt hode veldig ofte. Jeg er følsom, trenger å prate og kunne si alt til når jeg har det kjipt. Han derimot skjønner seg ikke på psykisk helse og ler det ofte bort når jeg har det dårlig og vil snakke med han om det. Og jeg får ikke noe særlig respons fra han når jeg åpner meg. Han bryr seg virkelig om meg, det vet jeg. Det har han visst siden dag én. Men han aner ikke hvordan han skal snakke med meg om ting og blir fort utilpass i de fleste situasjoner med meg. Reagerer med taushet og stillhet når han ikke vet hva han skal si. Vi har alt for ofte kjappe overfladiske samtaler der han alltid må legge på fort for han har så mye å gjøre hele tiden. Jeg har tatt det opp flere ganger at jeg føler han er distansert og føler han har en likegyldig oppførsel ganske ofte, men får alltid svar "ingenting", og "det går bra". 

Han drikker mye oftere enn det han har gitt uttrykk for. Jeg har tatt han flere ganger i å løyet til meg om det men, han sier at for han så er det ikke noe "big deal", og han syns jeg overreagerer. Jeg synes det er ok at han tar seg 1-2 øl annen hver dag på kvelden men det er IKKE greit at han lyver om det. Der går min grense. Og vi har nettopp hatt en kjempestor krangel om det. Han er kun åpen og snakker mye når han drikker forresten, det er sånn jeg har blitt kjent med han føler jeg i ganske mange tilfeller føler jeg.

Hoved problemet for meg er at vi er så forskjellige. Han er stille og lukket, jeg er stikk motsatt. Vi har ikke kommunikasjon i forholdet og han er vanskelig å lese. Når jeg snakker med venner/familie er de uenige med mitt synspunkt på han. Jeg synes det er veldig frustrerende og lurer ofte på om jeg faktisk er ganske kravstor og vanskelig og ikke minst egoistisk som vil at han skal endre seg til fordel for meg. For jeg har prøvd å sagt ifra flere ganger men nå har jeg gitt opp. Han har prøvd, tro meg. Han gjør sitt beste for at forholdet skal fungere men jeg føler ikke det er halvparten nok. Jeg kan ikke forandre på en mann på 30 år. Og han kan ikke forandre seg pga noen andre heller. 

I det siste føler jeg det har dabbet av veldig ganske mye fra hannes side. Før sendte han ofte bilder av hva han gjorde, skrev god morgen meldinger og ringte/skrev til meg jevnlig gjennom hele dagen. Nå er han ikke slik lengre. Han sier han ikke har tid MEN er aktiv ofte på messenger. "Glemmer" og svare og ringer meg kun på kvelden hvis jeg ikke har tatt kontakt hele dagen. Så hvis jeg ikke skriver/ringer så hører jeg ikke noe fra han gjennom hele dagen selv om han er aktiv. Og når jeg spør om det er noe galt, så er svaret "nei, ingenting". Stort sett det han har svart i 9 mnd på alt når jeg har spurt om ting. 

Det er mange positive sider med han og. Han er rolig, smart og veldig stabil generelt. Har masse gode venner og god familie. Alle får en god "vibe" av å være rundt han. Og han har aldri gjort noe i vond hensikt. Sier aldri nei til meg, lett å be om ting og generelt veldig snill. Trofast er han og, mot meg, venner og familie. Tålmodig selv hvor urettferdig og vanskelig jeg kan være.

Hva skal jeg gjøre?
Analysere han mer?
Vente på at ting skal bli bedre?
Gi han space?
Slutte å mase på han om alt?
Slå opp med han?
Akseptere slik som det er?

Hilsen desperat.

Anonymkode: 6bfda...858

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig kun ett kriterie du trenger for å vurdere bli mot gå i et forhold, Ts. Det er om livet med han har kvantitativ mer livskvalitet enn uten han. Høyest mulig livskvalitet er et uttalt mål med livet (det naive mennesker kaller «lykke», bare at god eller utmerket livskvalitet faktisk er oppnåelig), så han må øke din livskvalitet, ellers bør du gå.

Og så har du den naive troen på at du kan endre et menneske. Når vi liker noen og velger å inngå et forhold med dem så bør vi som et absolutt minstemål respektere dem som mennesker. En kan ikke endre eller forsøke å endre eller ønske å endre folk og samtidig respektere dem. Så enten respekterer du han som menneske og har et forhold med han - slik han er. Eller så dumper du han og finner en du liker akkurat sånn han er, og forsøker ikke endre han. Folk er ikke dukker du kan kjøpe for utseendet sin del og så finne opp en egnet personlighet til. De kommer fiks ferdige.

Anonymkode: 32fbc...c7c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er egentlig kun ett kriterie du trenger for å vurdere bli mot gå i et forhold, Ts. Det er om livet med han har kvantitativ mer livskvalitet enn uten han. Høyest mulig livskvalitet er et uttalt mål med livet (det naive mennesker kaller «lykke», bare at god eller utmerket livskvalitet faktisk er oppnåelig), så han må øke din livskvalitet, ellers bør du gå.

Og så har du den naive troen på at du kan endre et menneske. Når vi liker noen og velger å inngå et forhold med dem så bør vi som et absolutt minstemål respektere dem som mennesker. En kan ikke endre eller forsøke å endre eller ønske å endre folk og samtidig respektere dem. Så enten respekterer du han som menneske og har et forhold med han - slik han er. Eller så dumper du han og finner en du liker akkurat sånn han er, og forsøker ikke endre han. Folk er ikke dukker du kan kjøpe for utseendet sin del og så finne opp en egnet personlighet til. De kommer fiks ferdige.

Takk for svar. Er det jeg har kommet frem til selv.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vil faktisk dra den enda lenger, og spør om man kan finne en annen livsledsager som vil kunne bidra med mer livskvalitet enn denne livsledsageren. 

Anonymkode: 1a4d8...692

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er ok at han tar seg 1-2 øl annen hver dag på kvelden men det er IKKE greit at han lyver om det. Der går min grense.

Hva mener du med grense?

At du gjør det slutt hvis han lyver?

At du lager krangel hvis han lyver? 

Anonymkode: b8b8a...530

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

👏🏻👏🏻👏🏻 

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med grense?

At du gjør det slutt hvis han lyver?

At du lager krangel hvis han lyver? 

Han har løyet så mange ganger om det nå at jeg sa til han at jeg kom til å slå opp hvis han lyver mere om det. Jeg hører han er beruset men nekter for det, foreksempel. Vi hadde som sagt nettopp en krangel om det. Han lovet meg for noen uker siden å ikke lyve mer, men igår løy han om det igjen. Og innrømte det etterpå 🤷‍♀️🤷‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Blir jo paranoid.

Skrevet
Kvinne1995 skrev (4 minutter siden):

Han har løyet så mange ganger om det nå at jeg sa til han at jeg kom til å slå opp hvis han lyver mere om det. Jeg hører han er beruset men nekter for det, foreksempel. Vi hadde som sagt nettopp en krangel om det. Han lovet meg for noen uker siden å ikke lyve mer, men igår løy han om det igjen. Og innrømte det etterpå 🤷‍♀️🤷‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Blir jo paranoid.

Men da er jo saken klar, du må gjøre det slutt. Ellers er det jo du som ikke ivaretar dine egne grenser, og da er problemet på din banehalvdel.

Skrevet

Er du mamma hans eller ?

Hvis mann vil drikke så skal mann drikke. Take it or leave it.

Han nesten må juge til deg når du oppfører deg sånn som du skriver....

Du sikkert kjefter og blir sint på ham og ....

Anonymkode: dcf2d...f0b

• Liker 1
Skrevet

Er du egentlig 28 hvis du er født i 1995?

Anonymkode: 8a695...b5c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du mamma hans eller ?

Hvis mann vil drikke så skal mann drikke. Take it or leave it.

Han nesten må juge til deg når du oppfører deg sånn som du skriver....

Du sikkert kjefter og blir sint på ham og ....

Anonymkode: dcf2d...f0b

Jeg blir bare sint når han lyver om det. Leste du det ikke? :)

Skrevet

OK.....

Skal innrømme jeg ikke leste alt, men i første avsnitt tenkte jeg «ikke kompatible». 

Anonymkode: 93e02...790

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

OK.....

Skal innrømme jeg ikke leste alt, men i første avsnitt tenkte jeg «ikke kompatible». 

Anonymkode: 93e02...790

Fort gjort 🤦‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...