monroe927 Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Hjelpes! for en høst det har vært! trenger litt erfaringer og tanker fra dere. Jeg har en gutt på 18 mnd som begynte i bhg denne høsten. Han har som alle andre småbarn i bhg hatt luftveisinfeksjoner av og på ila høsten. Han har allerede blitt testet TO ganger (i morgen blir 3.) ila 4 mnd. Utfordringen vår er nå at barnehagen nærmest leter etter symptomer på sykdom. For 4 uker siden hadde han en luftveisinfeksjon, høy feber - det ble legevakt og koronatest. Kom tilbake som et virus (dog ikke korona når testen viste negativt). Han ble hjemme til feber var borte og allmenntilstand fin. Han har siden den gang vært noe surklete og hostete (restsymptomer) fra denne infeksjonen. Rennende nese har han hatt HELE høsten (som mange små barn har). Dette kunne i følge fastlege vare i opp til 8 uker etter endt infeksjon.. Utfordringen nå er at bhg hele tiden presser på om at vi skal holde han hjemme - ringer og ber oss hente han. Føler jeg nærmest må forsvare meg hver morgen, selv om fastlege har bekreftet at han kan gå i bhg. Hvordan er det ellers hos andre? Like mye «press» fra bhg? Jeg skjønner selvfølgelig alvoret i situasjonen med tanke på smitte osv, men føler nå at mye er fordi personalet er sliten etter en lang høst - og tro meg det forstår jeg for jobber i skolevesenet selv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Hvorfor skal han testes igjen? Han har jo restsymptomer, forrige test var negativ. Det høres helt unødvendig ut. Det hadde ikke jeg gått med på i hvert fall. Til spørsmålet: Hvis han hoster, er surklete i halsen OG har rennende nese samtidig, er det for mye. Grensen i vår barnehage er ett restsymptom, altså enten hoste eller snue. Skjønner godt at det er kjedelig for dere, men jeg forstår at barnehagen blir skeptisk. Anonymkode: df28b...921 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Så små barn skal ikke testes. La barnet være hjemme 2-3 dager, gjerne i forbindelse med helg, det hadde sikkert fungert godt for disse restsymptomene. Mitt barn startet også i barnehagen i høst, og vi ble også oppringt da han hostet litt. Vi holdt ham hjemme i 3 dager, og har ikke blitt oppringt igjen Anonymkode: c6cf1...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Nå rett før jul holder dere selvfølgelig barnet hjemme om hen ikke er symptomfri!! Hva legen sier er irrelevant. Det er ikke legens barn som risikerer å bli smittet av ditt barn. Husk at det er krise nå ikke bare å få korona, men også alt mulig annet. Anonymkode: 495dd...52d 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Om det bare er snørr, kam barnet være i barnehagen. Det er reglene der jeg jobber Anonymkode: e30fa...8a0 3
siljesol Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Barn som ikke er i form har det best hjemme. Det er stor forskjell fra å være i ok/ikkje heilt frisk hjemme i rolige omgivelser der barna selv kan velge lyd og aktivitetsnivå. Og å være på barnehagen med ok/ikkje heilt bra form, der aktivitetene er noe helt annet enn hjemme!! Dette gjelder uansett pandemi eller ikkje!! Når vi nå har en pandemi må vi i barnehagen desverre sende barn raskere hjem enn i ellers normale tider. Alt av sykdom uansett korona eller ikkje smitter og er en belastning for samfunnet generelt og ikkje minst også for både voksen og barn i barnehagen. Vi må alle være hjemme når vi får symptom og være hjemme lenger enn vanlig. Dette har resultert til mye bruk av vikarer, og mange ganger for få voksen på jobb.. Dette vil går ut over tilbudet og dagene til barna!! Vær så snill å respekter reglene, at vi ikkje ønsker barn som kan være smittsomme i barnehagen. Gi dem en ekstra dag hjemme, slik at de får muligheten til å få nok tid og ro til å bli friske. Vi som jobber i barnehagen ønsker kun det beste for barna deres, og vurderer hva som er best for akkurat ditt barn!! Det er kjempe trist å ringe dere foreldre og fortelle at ditt barn ikkje er frisk nok til å være i barnehagen, og så blir vi møtt med misnøye og foreldre som ikkje forstår 😥 vi ønsker at alle skal holde seg friske!!! 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Hvorfor tester dere han?? Hvem er det som sier at han skal testes? Har også en toåring som har startet i barnehage i høst. Vi har hatt totalt fem luftveisinfeksjoner (helt ordinære forkjølelser) og han har da aldri blitt testet for noe som helst. Små barn skal jo ikke testes, så jeg skjønner ikke hvem som har bedt dere om det? Det er jo en kjempeplage for barna!! Reglene er veldig tydelige, ved NYOPPSTÅTT luftveisinfeksjon skal de holdes hjemme. Når de er i fin form og ikke har feber, så kan de komme tilbake med restsymptomer, feks snørr (uavhengig av farge) og sporadisk hoste. For vår del vil jeg si at barnet minst er hjemme 3-4 dager hver forkjølelse, men vi har stort sett tatt hele uker. De to siste forkjølelsene har vært mye mer kortvarige, så tyder jo på at immunforsvaret begynner å kunne jobben nå Om vi voksne blir smittet så tester vi oss selvsagt, jeg har hatt to tester, far to tester og storesøster (som er over 12 år) har hatt tre tester. Anonymkode: e9acc...cf6 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 siljesol skrev (2 timer siden): Barn som ikke er i form har det best hjemme. Det er stor forskjell fra å være i ok/ikkje heilt frisk hjemme i rolige omgivelser der barna selv kan velge lyd og aktivitetsnivå. Og å være på barnehagen med ok/ikkje heilt bra form, der aktivitetene er noe helt annet enn hjemme!! Dette gjelder uansett pandemi eller ikkje!! Når vi nå har en pandemi må vi i barnehagen desverre sende barn raskere hjem enn i ellers normale tider. Alt av sykdom uansett korona eller ikkje smitter og er en belastning for samfunnet generelt og ikkje minst også for både voksen og barn i barnehagen. Vi må alle være hjemme når vi får symptom og være hjemme lenger enn vanlig. Dette har resultert til mye bruk av vikarer, og mange ganger for få voksen på jobb.. Dette vil går ut over tilbudet og dagene til barna!! Vær så snill å respekter reglene, at vi ikkje ønsker barn som kan være smittsomme i barnehagen. Gi dem en ekstra dag hjemme, slik at de får muligheten til å få nok tid og ro til å bli friske. Vi som jobber i barnehagen ønsker kun det beste for barna deres, og vurderer hva som er best for akkurat ditt barn!! Det er kjempe trist å ringe dere foreldre og fortelle at ditt barn ikkje er frisk nok til å være i barnehagen, og så blir vi møtt med misnøye og foreldre som ikkje forstår 😥 vi ønsker at alle skal holde seg friske!!! Men kjære vene , restsymptom betyr man kan være i barnehagen . Noen barnehager sender hjem uansett, det er feil Anonymkode: e30fa...8a0 6
zanna Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Nei du er ikke alene, vi også har det sånn med våre ettåringer 😐
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 monroe927 skrev (3 timer siden): Hjelpes! for en høst det har vært! trenger litt erfaringer og tanker fra dere. Jeg har en gutt på 18 mnd som begynte i bhg denne høsten. Han har som alle andre småbarn i bhg hatt luftveisinfeksjoner av og på ila høsten. Han har allerede blitt testet TO ganger (i morgen blir 3.) ila 4 mnd. Utfordringen vår er nå at barnehagen nærmest leter etter symptomer på sykdom. For 4 uker siden hadde han en luftveisinfeksjon, høy feber - det ble legevakt og koronatest. Kom tilbake som et virus (dog ikke korona når testen viste negativt). Han ble hjemme til feber var borte og allmenntilstand fin. Han har siden den gang vært noe surklete og hostete (restsymptomer) fra denne infeksjonen. Rennende nese har han hatt HELE høsten (som mange små barn har). Dette kunne i følge fastlege vare i opp til 8 uker etter endt infeksjon.. Utfordringen nå er at bhg hele tiden presser på om at vi skal holde han hjemme - ringer og ber oss hente han. Føler jeg nærmest må forsvare meg hver morgen, selv om fastlege har bekreftet at han kan gå i bhg. Hvordan er det ellers hos andre? Like mye «press» fra bhg? Jeg skjønner selvfølgelig alvoret i situasjonen med tanke på smitte osv, men føler nå at mye er fordi personalet er sliten etter en lang høst - og tro meg det forstår jeg for jobber i skolevesenet selv. Jeg jobber i barnehage, og grunnen til at vi er så "hysteriske" er todelt: * Vi blir tvunget av retningslinjene. Dette er ikke noe barnehagene har bestemt selv, og ikke noe vi ønsker, selvsagt. Vi bryter rett og slett loven om vi ikke er så strenge. * Når barna er forkjølet blir de ansatte utrolig lett smittet, spesielt på en småbarnsavdeling. Hvis en ansatt hoster og er generelt litt forkjølet får de ikke komme på jobb før negativ test er pålagt. Vi KAN faktisk ikke drive forsvarlig bemanning om det er 1 av 5 på jobb.. det sier seg selv. Derfor må reglene være så strenge. I min barnehage får dog barna komme om de har restsymptomer, men ellers er friske. Anonymkode: d0831...2d7 5
siljesol Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men kjære vene , restsymptom betyr man kan være i barnehagen . Noen barnehager sender hjem uansett, det er feil Anonymkode: e30fa...8a0 Kan ikke svare for alle barnehager, men vil tro at for de aller fleste barnehager med få unntak, sender hjem barn på grunn av et helhetsinntrykk av hva som er det beste for barnet, med en liten ekstra tanke på hele barnegruppa og muligheten for smitte no i denne tiden. Som mor ville jeg satt pris på å vite, og og ønsker å være trygg på at om mitt barn ikkje er frisk nok eller utgjør en potensiell smittefare for andre barn, heller hadde fått vært hjemme og blitt helt frisk. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Vår barnehage er veldig pragmatisk. Barn med kun snørr får komme. Har hørt relativt kraftig hoste på avdelingen også. Anonymkode: b0ff2...1e3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg jobber i barnehage, og grunnen til at vi er så "hysteriske" er todelt: * Vi blir tvunget av retningslinjene. Dette er ikke noe barnehagene har bestemt selv, og ikke noe vi ønsker, selvsagt. Vi bryter rett og slett loven om vi ikke er så strenge. * Når barna er forkjølet blir de ansatte utrolig lett smittet, spesielt på en småbarnsavdeling. Hvis en ansatt hoster og er generelt litt forkjølet får de ikke komme på jobb før negativ test er pålagt. Vi KAN faktisk ikke drive forsvarlig bemanning om det er 1 av 5 på jobb.. det sier seg selv. Derfor må reglene være så strenge. I min barnehage får dog barna komme om de har restsymptomer, men ellers er friske. Anonymkode: d0831...2d7 Jeg jobber også i barnehage Anonymkode: e30fa...8a0
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 siljesol skrev (5 minutter siden): Kan ikke svare for alle barnehager, men vil tro at for de aller fleste barnehager med få unntak, sender hjem barn på grunn av et helhetsinntrykk av hva som er det beste for barnet, med en liten ekstra tanke på hele barnegruppa og muligheten for smitte no i denne tiden. Som mor ville jeg satt pris på å vite, og og ønsker å være trygg på at om mitt barn ikkje er frisk nok eller utgjør en potensiell smittefare for andre barn, heller hadde fått vært hjemme og blitt helt frisk. Om barnet har snørr så er det ingen grunn til å sende det hjem Anonymkode: e30fa...8a0
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber i barnehage, og grunnen til at vi er så "hysteriske" er todelt: * Vi blir tvunget av retningslinjene. Dette er ikke noe barnehagene har bestemt selv, og ikke noe vi ønsker, selvsagt. Vi bryter rett og slett loven om vi ikke er så strenge. * Når barna er forkjølet blir de ansatte utrolig lett smittet, spesielt på en småbarnsavdeling. Hvis en ansatt hoster og er generelt litt forkjølet får de ikke komme på jobb før negativ test er pålagt. Vi KAN faktisk ikke drive forsvarlig bemanning om det er 1 av 5 på jobb.. det sier seg selv. Derfor må reglene være så strenge. I min barnehage får dog barna komme om de har restsymptomer, men ellers er friske. Anonymkode: d0831...2d7 Ingen retningslinjer sier dere skal sende hjem barn med restsymptomer Anonymkode: e30fa...8a0 3
siljesol Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om barnet har snørr så er det ingen grunn til å sende det hjem Anonymkode: e30fa...8a0 Jeg har ikke sendt hjem barn som bare har snør. Har kun sendt hjem barn med flere symptomer og som jeg vurderer ikke er i form til å være i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 Selv restsymptomer smitter! Jeg har testet meg 6 (!!) ganger siden mai fordi jeg tidvis har hatt symptomer og må være hjemme. Mon tro hvorfor vi voksne må holde oss hjemme, men barn kan være i barnehagen? Det blir en ond sirkel... Vi som jobber i barnehage må dessverre være hjemme ved hvert minste lille symptom. Det å risikere ansatte (og andre barn) for smitte uansett hva det er, vitner bare om totalt mangel på respekt for oss som jobber i barnehage! Det du egentlig risikerer ved å sende syke/snufsete barn som ikke er helt i form er at du risikerer at bemanningen blir så utsatt og sårbar at barnehagen må stenge avdelingen din fordi det ikke er nok vikarer og vi kan ikke hjelpe på tvers av avdelinger. Jeg skjønner frustrasjonen. Tro meg, det er INGEN av oss som syns dette er noe gøy. Anonymkode: ed6a0...0fb 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Selv restsymptomer smitter! Jeg har testet meg 6 (!!) ganger siden mai fordi jeg tidvis har hatt symptomer og må være hjemme. Mon tro hvorfor vi voksne må holde oss hjemme, men barn kan være i barnehagen? Det blir en ond sirkel... Vi som jobber i barnehage må dessverre være hjemme ved hvert minste lille symptom. Det å risikere ansatte (og andre barn) for smitte uansett hva det er, vitner bare om totalt mangel på respekt for oss som jobber i barnehage! Det du egentlig risikerer ved å sende syke/snufsete barn som ikke er helt i form er at du risikerer at bemanningen blir så utsatt og sårbar at barnehagen må stenge avdelingen din fordi det ikke er nok vikarer og vi kan ikke hjelpe på tvers av avdelinger. Jeg skjønner frustrasjonen. Tro meg, det er INGEN av oss som syns dette er noe gøy. Anonymkode: ed6a0...0fb Det er forskjell på snufsete og syk Anonymkode: e30fa...8a0 1
monroe927 Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #19 Skrevet 10. desember 2020 TS her. Det er nå 4 uker siden han hadde infeksjonen som ble kontrollert på legevakt. Han ble selvfølgelig holdt hjemme til han var i god form igjen, ca halvannen uke før han var tilbake i bhg. Han har dog hatt hoste siden den gang, spesielt når han ligger flatt. Dette er blant annet det man kaller restsymptomer, dersom ikke nyoppstått symptom som feber og redusert allmenntilstand oppstår skal han i følge retningslinjer kunne sendes. grunnen for at han testes enda en gang er nettopp fordi restsymptomer som hoste/snørr kan henge i i opp til 8 uker etter endt virusinfeksjon hos små barn. Det er koronatelefonen som råder til ny test for å forhåpentligvis kunne trygge de ansatte på at det ikke er korona. Alle gjør sin del, og jeg har aldri diskutert med bhg når de vurderer at det ikke er ok at han er der, men et sted bør grensen gå. Dersom jeg skulle holdt han hjemme hver dag han var snørrete hadde han ikke vært i bhg siden slutten av august. Jeg skjønner det er slitsom for alle å være i denne unntakstilstanden, som det tross alt er, men som kontaktlærer for 26 11-åringer sitter det langt inne å være mye vekke fra de. Der er det tross alt kun meg og ikke flere ansatte å spille på, hyppig bruk av vikarer.. denne høsten har vært en eneste stor familiær dugnad for å kunne holde meg i jobb og en (pigg) unge hjemme. 3
Luckiness Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 I vår barnehage kan de være selv om restsymptomer. Vårt barn har hatt flere forkjølelser (nyoppstått og gjerne med feber) gjennom høsten. Har da blitt holdt hjemme til minst en feberfri dag og god allmenntilstand. Ved ekstremt mye hoste eller snørr har vi også holdt hjemme. Men ved et par snørrpuss og litt hosting en og annen gang gjennom dagen ETTER nyoppstått luftveissymptomer, sykedager og minst en dag uten feber/god allmenntilstand, har barnet gått i barnehagen. Dette er restsymptomer. Selvsagt kjedelig for barnehageansatte som fort blir smittet, må testes, ha fravær og det mangles ansatte/får ikke inn vikarer. Men vi foreldre forholder oss til retningslinjene. Og så må de ansatte holde seg til sine. Ikke la dette gå utover foreldrene. Ta det med arbeidsgiver, verneombud og/eller tillitsvalgt/fagforening. Ikke hevn dere på foreldrene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå