Gå til innhold

Jeg gruer meg til glattkjøring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har glattkjøring i morgen og jeg gruer meg fordi jeg er så uviten på hva vi skal gjøre der.

Vet vi skal ha en teoridel og en del hvor vi er ute på bana, men hva vi gjør på bana, det vet jeg ikke. Ble dårlig informert, men går ut i fra det skal bremses i forskjellige hastigheter hvertfall?

Noen som kan fortelle meg hva de gjør på glattkjøring?

Anonymkode: e85fc...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 
Hadde glattkjøring i fjor. Veldig gøy :) beste delen av å ta lappen synes jeg. 

du får gode instrukser og kjørelæreren din er med heletiden. Normalt sett er man fler i bilen, men vet ikke hvordan det funker nå med tanke på corona. 

Man har en liten teoridel. Så har man noen praksis deler hvor man skal løse diverse oppgaver i team. 

etter det er det kjøring på bane. 
det fjernstyres figurer ut på banen man skal prøve å styre unna. Du får også beskjed om å bremse på forskjellig type føre på banen og du skal opp i ulike typer hastigheter. 

Kos deg på kjøring i morgen :)

Anonymkode: a0c9a...cfb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er det tjue år siden jeg tok lappen, men jeg husker noe. Det er som personen over her sier. Man kjører fort framover og bråbremser, og ser hvor langt man kommer i forskjellige hastigheter.  Også var det og kjøre ei løype å prøve å rette og opp bilen når den f.eks får sleng i svinger. Dvs, at sjåførlærer drar i brekket. Det er jo bare trening og moro, du skal ikke prestere noe, men venne deg til hvordan bilen fungerer på glatte. Utrolig nyttig.  Så ingenting å grue seg til.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Skrevet

Vil også betrygge deg med at det ikke er snakk om veldig høye hastigheter☺️ 

Anonymkode: 7a35a...f52

Skrevet

Jeg synes glattkjøring var veldig gøy. Det eneste minuset var at det var i desember og naturlig glatt med masse is og frost,   så jeg fikk ikke prøvd ut stålplatene impregnert med olje.  De skal visstnok være enda mer guts i enn is. 

Anonymkode: 07952...e29

Skrevet

Det er jo ikke noe bestått / ikke bestått. Det spiller ingen rolle om du klarer øvelsene eller ikke. Prøv så godt du kan, det går fint. Null stress.

Anonymkode: 0eda1...1fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, har glattkjøring i morgen og jeg gruer meg fordi jeg er så uviten på hva vi skal gjøre der.

Vet vi skal ha en teoridel og en del hvor vi er ute på bana, men hva vi gjør på bana, det vet jeg ikke. Ble dårlig informert, men går ut i fra det skal bremses i forskjellige hastigheter hvertfall?

Noen som kan fortelle meg hva de gjør på glattkjøring?

Anonymkode: e85fc...259

Det heter ikke lenger glattkjøring men sikkerhetskurs på øvingsbane. Det er ikke noe du kan stryke på heller. Du vil lære om setebeltet whiplash. Hvor mye du veier hvis du kolliderer i høy fart og kjenne på menneske hodet lager av plastikk. Også skal du kjøre i forskjellige hastigheter. Jeg hadde det i september men nekta og høre på læreren. Kjørte som bare det :) :) det er moro men du  skal lære og håndtere bilen når du kjører på glatta og hvordan du slal bruke rattet! Litt snevt i starten men fokuser på målet så går det bra.

Lykke til! 

Anonymkode: e7eaa...ba5

Skrevet

Det er 10 år siden jeg gjorde det men her er det eg måtte gjøre:

1. Jeg måtte kjørte opp til f.eks 60 km/t raskt for og så brå bremse nederst i bakken for og se hvor langt jeg brukte for og bremse opp
2. Du blir og kjøre rundt en bane, der du skal prøve og unngå objekter som kommer ned. Men vær obs på at kjørelæreren kan dra i håndbrekket for og se hvordan du reagerer da bilen går i skrens.

Alt er gjort under god kontroll, ikke noe å bekymre seg før! Skal MYE til for og ikke komme seg gjennom den :)

Skrevet

Glattkjøring er bare moro, du blir jo fortalt alt du skal gjøre så du slipper å tenke det ut selv.

Anonymkode: 999f3...fc0

Skrevet

Var på glattkjøring i mai. Var først i klasserom og hadde teori. Pratet om forventninger, og svarte på spørsmål om blant annet lastsikring. Etter det gikk vi inn på et annet rom og fikk prøve krasj-stolen, sto på vekter som viste oss hvor mye vi veier når man man krasjer i ulike hastigheter, øvde på å sikre last på takstativ og å sikre barn i barnesete.

Så var i en stund på banen. Den delen av banen som ikke var glatt var satt opp som en vanlig vei med rundkjøring osv. Den glatte delen bestod av tre forskjellige baner som startet i en nedoverbakke og var litt ulike i bunnen, en hadde en ekkel sving, pluss en kort, bratt bakke. Kjørelærer hadde en fjernkontroll med seg som hun brukte til å styre om det skulle komme en figur ut på banen eller ikke. Mens vi kjørte fikk vi oppgaver som vi skulle løse. Vi skulle blant annet finne ut hvordan vi reagerte på at vi mistet kontroll over bilen eller at noe plutselig kom ut foran bilen (disse figurene), se hvor lite som skulle til for å miste kontrollen, finne bremselengde i forskjellige hastigheter (to av banene hadde skilt med mål) og bakkestart i den glatte, korte bakken. Dette var egentlig ikke med på planen, men kjørelæreren min ba meg prøve de samme tingene med forskjellig rattgrep for å kjenne på forskjellen.

Etter kjøredelen var vi tilbake i klasserommet og hadde litt oppsummering. Vi sammenliknet også hva vi kom frem til på de forskjellige oppgavene.

Anonymkode: 38949...0a1

Skrevet

Glattkjøring er jo ingenting å være bekymret for. Det er bare morro.

Skrevet

Det er en grunn til at du ikke får veldig mye info i forkant. Poenget er at du skal lære mest mulig der og da, ikke i forkant. 

Men som de over sier, det er overhodet ikke skummelt. Det er rett og slett et sikkerhetskurs på øvingsbane. Så du får prøve bil i variert terreng i variert føre under helt sikre forhold. En fin bonus er at det er gøy! 

Skrevet

Glattkjøring var det eneste som var gøy med å ta lappen. Kos deg, OP. Du er tross alt på en lukket bane, ikke offentlig vei.

Anonymkode: e3be1...da7

Skrevet

Kaster meg på de andre, glattkjøring var moro, og det er i kontrollerte forhold. :)

håper du hsdde det gøy i dag, ts. :)

Anonymkode: e8c5f...502

Skrevet

Ingenting til å grue seg for. Det er kjempegøy. Masse masse latter.

Skrevet

Glattkjøring finnes som nevnt ikke lengre. Noen idioter i vegdirektoratet har endret navnet til Sikkerhetskurs på øvingsbane (mon tro hvorfor det navnet ikke har blitt populært ennå...).

På sikkerhetskurs på øvingsbane (heretter SKØB) skal du:

• Du skal gjennom opplevelser og erfaringer videreutvikle din kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås
  • Lære å sikre personer og last
  • Forstå hvordan bilens bremse og styremuligheter påvirkes av din kjøremåte og bilens utrustning

Banen er organisert slik at man først har 15 minutter i klasserom (dårlige lærere bruker mer) der man går gjennom forventninger og mål. Deretter bruker man 45 minutter i en sikkerhetshall og ser på sikring av personer og last. Der er det en bråstopp (man sitter i et bilsete og krasjer), noen barnestoler, et taklaststativ, vekter som viser hva man veier i forskjellige hastigheter, en hodestøttebråstopp og noen hoder. Utstyret varierer litt fra bane til bane. Man får øve på å sikre barn og last. Det gjennomgående temaet skal være bevegelsesenergi, men mange lærere gir fint faen i det.

Deretter er det 90 minutter med kjøring, på enkelte baner er det en pause i disse 90 minuttene til å spise og sånt.

Så er det 30 minutter med refleksjon og oppsummering i klasserom. Der skal man gå gjennom svarene på refleksjonsarket man fikk i starten, så man bør passe på at det blir notert ned svar.

Refleksjonsarket har følgende oppgaver:

• Navn:
  • Hva er dine forventninger for sikkerhetskurset i dag?
  • Hva kan du om å sikre personer, last, og gjenstander i og på bil?
  • Bli kjent med banen (veien?) og finn ut hvilken fart du vil kjøre med
  • Hvilken førerstøttesystemer hjelper deg når du mister kontroll?
  • Hvordan merker du at førerstøttesystemene hjelper deg?
  • Hvordan reagerer du i krisesituasjoner?
  • Hvor går grensen mellom å ha kontroll og å miste kontroll?
  • Hva blir din reelle stopplengde i 50 kilometer i timen?
  • Hvordan kan du påvirke stopplengden?
  • Hvis du øker farten til 60 km/t, hvilken fart passerer du stoppunktet du hadde i 50?
  • Oppsummering og refleksjon

I innledning får du de to første spørsmålene, så det er greit å tenke gjennom hva du forventer på forhånd. De fleste lærere godtar både abstrakte (morsomt, skummelt, lærerikt) og konkrete (miste kontroll, lære om sikkerhet). Forvent spørsmål om din kompetanse til å unngå ulykker (fart, blikk, tilpassing etter forhold, plassering er fornuftige moment, nevn "påregnelige hindringer" for å imponere).

Ute på banen plages overraskende mange elever med "Bli kjent med veien og finn ut hvilken fart du vil kjøre med". Poenget der er jo bare å kjøre rundt om kring, lære seg kjøremønsteret og sjekke ut føret. Men mange spør om de skal vente på de andre (selvsagt ikke) eller hva de skal gjøre eller hvordan de skal gjøre det (kjør, gå? spiller ingen rolle egentlig).

Ellers er det greit å ha satt seg inn i hva blokkeringsfrie bremser er og gjør (ABS), likeså for anti-spin og anti-skrens (ESP, ESC, DSTC, avhengig av bil, samlebetegnelse stabilitetsprogram).

Under oppsummeringen blir man bedt om å svare på:

• Hva har du opplevd som dine sterke og svake sider? (blir ikke gjennomgått av fornuftige lærere, noen tvinger deg til å fortelle)
  • Hva var dine viktigste opplevelser? - Viktig her å fortelle om opplevelser (skrenset, traff elg, traff unge og ikke mer abstrakte ting som "fartstilpassing")
  • Hvordan kan dagens opplevelser og erfaringer bidra til at ulykker unngås? (igjen, kjør saktere, se langt fram, tenk på påregnelige hindringer, tilpass fart, sikre last, sikre personer)

Kurset er mest basert på åpne frie oppgaver. Og man kan ikke mislykkes i å vidreutvikle kompetanse. Man baserer seg jo på elevens nivå.

Noen lærere klikker hvis elevene forventer at det er glatt. Hvis de henger seg opp i det spør dem: "Hvis fem av dine venner kjørte over Saltfjellet og sa det var glatt, ville du forventet at det var glatt?"

Synd at læreren din ikke forklarer hva dere skal gjøre på forhånd, vurder å bytte. Jeg vet du har gjennomført det nå, men kanskje noen andre lurer.

Legg merke til at ferdighetstrening som å rette opp en skrens og denslags tull ikke er del av kurset lengre. Hvis du lærer det send tips til Statens Vegvesen sitt krimtips, og bytt til en bedre lærer.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...