Jens1968 Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Jeg jobber i klesbransjen og skal si opp 8 butikk ansatte. De ansatte i butikkene forstår seg ikke på forretninger. Firmaet har gjort det veldig bra på grunn av Corona og netthandel. Butikkene har det gått dårlig økonomisk med. Det vil si at nå som vi skal si opp 8 butikk ansatte, så er vi i firmaet redd for at dette kommer i avisen. Det er veldig skadelig for merkevaren vår. Jeg tenker å gi de ansatte en julebonus og tre måneders oppsigelse. Problemet mitt er å forsvare avgjørelsen til butikk ansatte som ikke har økonomisk innsikt. De tror at vi skal beholde de siden firmaet går så godt økonomisk, men jeg må tenke på aksjonærene. Styret har bestemt at butikkene skal legges ned så avgjørelsen er tatt, men ikke formidlet. Alle ansatte får en bra referanse av meg til videre jobbsøking. Hvor mange månedslønner vil få en oppsagt person fornøyd med å avslutte arbeidsforholdet? Hvordan si opp folk på en respektfull måte? Er det uetisk å bruke et firma til å si opp ansatte?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Vent til etter jul!! utrolig dårlig timing å gjøre det nå!!! du ødelegger julen for mange hvis du sier d nå. Så ville jeg kanskje gått til HR og fått hjelp av dem. evt varsle på et fellesmøte at det vil bli justeringer pga bla bla.. så kalle inn en og en. Forklar situasjonen. gi 4 mnd oppsigelse. finnes ingen god måte å gjøre det på. Men si at alle får gode attester og forklar så godt du kan årsaken. Anonymkode: 102a2...580 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Leo skrev (4 minutter siden): Har du "rundet" Netflix? Haha takk 😂😂😂 Anonymkode: c39ed...af5 2
norw Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Det er jo enkelt hvis butikkene skal legges ned? Da er det begrunnelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Nå skal jeg også trolle litt og si at du må bare si opp alle de ansatte fordi det finnes ikke en eneste person ute i butikkene nå så nært juletid 🤣 Anonymkode: 36464...69d 3
Jens1968 Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå skal jeg også trolle litt og si at du må bare si opp alle de ansatte fordi det finnes ikke en eneste person ute i butikkene nå så nært juletid 🤣 Anonymkode: 36464...69d De er permiterte fra før
little fairy Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Gi en varsel. Sånn at de, hvis de klarer å tenke slik, forstår at jobben kan være i fare. Si at det over jul vil bli nødvendig med noen justeringen mtp på økonomi og korona, noe som kan bety endringer for ansatte. Og at du vil kalle de aktuelle ansatte til møte. For de som klarer å tolke beskjeden, så har de mulighet å allerede nå begynne å søke andre steder. Men du har likevel ikke gitt de nyheten før jul. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Hvis begrunnelsen er at butikkene skal legges ned, er der jo forståelig. Men kan det være at disse ansatte har lenger ansiennitet enn de som jobber med nettbutikken og heller skulle hatt jobb der (eller andre steder internt)? Uansett, ha fagforeningen med på laget, de blir uansett koblet inn. Anonymkode: 8d85c...22f 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Dette er troll. Ingen går til KG. Det er klare retningslinjer på dette. Pluss, det er MASSE skrivefeil, åpenbart skrevet av noen som ikke har lederjobb Anonymkode: f846c...1d1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå