Gå til innhold

Redusert arbeidstid pga små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 små barn i bhg og småskolen. Lever tilnærmet som alenemor i ukene pga fars arbeid som fisker, der han er vekk hele uken. Har

Pdd fleksibel arbeidstid, som gjør at kabalen går opp. Men er permittert, og kommer trolig ikke tilbake i denne jobben.  Skal nå på jobb intervju. Drømmejobben. Men vanskelig å få kabalen til å gå opp med en 8-4 jobb. Vet det er noen rettighe

Ter knyttet til redusert arbeidstid når man har små barn. Har jeg rett til dette? Og hvor mye? Tenker at jeg ikke sier noe om dette i intervjuet. Men at det er et alternativ på sikt hvis jeg får jobben (eller en annen jobb) dersom logistikken ikke går opp. Men skulle gjerne visst om hva som kreves (må jeg feks være aleneforsørger?), hvor mye?, og hvor positivt innstilt er arbeidsgivere til dette? (Stilling jeg søker er som sykepleier) 

Anonymkode: bad79...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle med barn under 10 år kan søke om redusert stilling hvis de ønsker det, og det skal mye til å ikke få det. Jeg har bare ett barn, men har nettop fått ja fra sjefen til å gå ned til 80% stilling med en fridag i uken. Har jobbet midlertidig i ett år, og nettop fått fast jobb i samme bedrift nå.

Anonymkode: 95faa...936

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om redusert stilling, men du kan ikke kreve det. Hvorfor skal arbeidsgiver og andre ansatte "lide" for at du har barn?

Anonymkode: d8c05...032

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn, jobber 80 prosent på andre året nå. Det har vært så enkelt at jeg bare har sagt til sjefen at jeg ønsker det, og han har sagt ok 😅 Er ikke aleneforsørger. Ikke må noen andre jobbe ekstra heller, en fast faglærer har klassen min den dagen i uken som jeg har fri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Detvar gode nyheter. Er du aleneforsørger? 

Anonymkode: bad79...b6c

Nei, har samboer men ønsker mer tid med barnet. Er sikker på at du som aleneforsørger til 3 små har en god sak her. Dersom du søker jobb innen et av de statlige helseforetakene er det nedfelt i regelverket deres. Jeg leste om dette senest i dag, og her jeg jobber (Helse Bergen) står det at slike søknader stort sett skal etterkommes. Det skal være til svært stor ulempe for bedriften hvis de skal avslås. En kollega av meg søkte med en gang hun var blitt ansatt og fikk det innvilget. Hun er voksen med barn i slutten av tenårene. Men husk å spar ekstra til pensjon hvis de reduserer stillingen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, har samboer men ønsker mer tid med barnet. Er sikker på at du som aleneforsørger til 3 små har en god sak her. Dersom du søker jobb innen et av de statlige helseforetakene er det nedfelt i regelverket deres. Jeg leste om dette senest i dag, og her jeg jobber (Helse Bergen) står det at slike søknader stort sett skal etterkommes. Det skal være til svært stor ulempe for bedriften hvis de skal avslås. En kollega av meg søkte med en gang hun var blitt ansatt og fikk det innvilget. Hun er voksen med barn i slutten av tenårene. Men husk å spar ekstra til pensjon hvis de reduserer stillingen din.

Hvis DU reduserer stillingen, skulle det stå til slutt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det skal mye til for at arbeidsgiver kan avslå søknaden, da må det være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver - og arbeidsgiver har bevisbyrden. 
Jeg har selv søkt om redusert arbeidstid etter denne paragrafen i aml (husker ikke hvilken i farta), og da fikk jeg faktisk pensjonsopptjening som 100% stilling (staten). 

Anonymkode: de1d3...0b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal mye til for at arbeidsgiver kan avslå søknaden, da må det være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver - og arbeidsgiver har bevisbyrden. 
Jeg har selv søkt om redusert arbeidstid etter denne paragrafen i aml (husker ikke hvilken i farta), og da fikk jeg faktisk pensjonsopptjening som 100% stilling (staten). 

Vil tro det er pensjonssparingen som arbeidsgiver sparer du  for deg du får tilsvarende 100% stilling.

Pensjonsopptjeningen i folketrygden er pr. i dag basert på lønnen du har hvert år frem til pensjonsalder, og regner ikke med at du får godtgjort for den 🙂

Pensjonssparingen er jo type 2-10% av lønnen din avhengig av hvilken avtale du har, mens hos folketrygden så er opptjeningen på ca. 18% av lønnen din opp til 7,1 G. Så om du da går ned f.eks. 20% i stilling over lengre tid da så slår det ganske kraftig ut på pensjonen du får så da er det lurt å spare litt ekstra selv på en eller annen måte 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner 08.00 er jo det ikke så ille. Jeg skjønner de som får tilrettelagt når de egntlig skulle begynt kl 07.00. Eller er det redusert stilling du tenker på? Det vil jo da bli dager som vil være like vanskelig med logistikk. 

Er det noe mulighet for å betale noen til å komme og hente barna hjemme og levere de barnehagen og småskolen? 

Anonymkode: 249e1...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bare for å unngå forvirring. «Regelverket» du snakker om er en tariffavtale. 

helseforetakenes tariffområde er Spekter https://spekter.no/Avtaler-og-protokoller/

(NB! Helseforetakene er ikke statlige, det nytter ikke å sjekke Hovedtariffavtalen i staten.)

Anonymkode: 424b4...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du kan søke om redusert stilling, men du kan ikke kreve det. Hvorfor skal arbeidsgiver og andre ansatte "lide" for at du har barn?

Jo ;) Man kan faktisk kreve det, når man har barn under 10 år. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Arbeidsgiver skal ha særdeles gode grunner for å nekte. "Vil isje" er ikke en sånn grunn. 

Arbeidsgiver og andre ansatte lider ikke. Arbeidsgiver betaler tilsvarende mindre lønn, og om de andre ansatte "lider", er det arbeidsgivers feil, som ikke fyller opp den resterende delen av stillingen. 

Anonymkode: 792f8...d82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som synes det er ufint å ikke oppgi dette på intervjuet? Burde være opp til arbeidsgiver hvorvidt de ønsker å ansette noen i 100% stilling som ikke vil jobbe 100%.. uetisk rett og slett. 

Anonymkode: 47595...0a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nalla skrev (21 timer siden):

Vil tro det er pensjonssparingen som arbeidsgiver sparer du  for deg du får tilsvarende 100% stilling.

Pensjonsopptjeningen i folketrygden er pr. i dag basert på lønnen du har hvert år frem til pensjonsalder, og regner ikke med at du får godtgjort for den 🙂

Pensjonssparingen er jo type 2-10% av lønnen din avhengig av hvilken avtale du har, mens hos folketrygden så er opptjeningen på ca. 18% av lønnen din opp til 7,1 G. Så om du da går ned f.eks. 20% i stilling over lengre tid da så slår det ganske kraftig ut på pensjonen du får så da er det lurt å spare litt ekstra selv på en eller annen måte 🙂

Jeg jobber som sagt i staten, og har ikke innskuddspensjon. 

https://pensjonsbloggen.spk.no/kategori/permisjon/

Men spørs om det ikke inkluderer folketrygden, ja. Uansett er dette et viktig gode i staten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 15.31):

Ingen lider av det. Jeg jobber ikke mer enn 100% selv om flere på min avdeling jobber redusert pga små barn. Vaktene blir dekket opp av vikarer. Hva trodde du egentlig? At alle de som jobber 100% må jobber mer fordi noen jobber redusert 😅

Anonymkode: a8b6a...d6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ingen lider av det. Jeg jobber ikke mer enn 100% selv om flere på min avdeling jobber redusert pga små barn. Vaktene blir dekket opp av vikarer. Hva trodde du egentlig? At alle de som jobber 100% må jobber mer fordi noen jobber redusert 😅

Off topic, men er dette grunnen til at det er vanskelig å opprette flere 100 % stillinger i omsorgsyrkene, og årsaken til at mange kun får tilbud om små stillinger? 

Anonymkode: fd7db...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min jobb er det faktisk sånn. 

Anonymkode: 3a20b...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Off topic, men er dette grunnen til at det er vanskelig å opprette flere 100 % stillinger i omsorgsyrkene, og årsaken til at mange kun får tilbud om små stillinger? 

Sannsynligvis en viktig årsak ja. Det er typisk kvinnedominert yrke, med mange småbarnsmødre som ønsker reduserte stillinger. I mannsdominerte yrker ser vi ikke det samme, da få menn ønsker å jobbe redusert, selv med små barn.

Anonymkode: 3a20b...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok mer sannsynlig at det er fordi arbeidsgiver må dekke opp helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2020 den 21.30):

Ingen lider av det. Jeg jobber ikke mer enn 100% selv om flere på min avdeling jobber redusert pga små barn. ..........

Jo, noen lider faktisk av det.  De som sitter på en femprosentstilling og de andre som sitter i en femtenprosentstilling lider av det.    Redusert stilling er en rettighet ift AML, og det er for så vidt en flott ting.  Det som ikke er fullt så flott er at noen ender opp med tre fire lavprosentstillinger for å få økonomikabalen til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...