AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Jeg har Oppfølgingstiltak via Nav. Går og prater med karriereveileder i et firma som Nav betaler for å få meg i arbeid. Jeg har lang historikk med psykiske problemer, men oppdraget fra Nav (og meg) er 100% stilling i tilrettelagt jobb hvor jeg ikke opplever stress og at det er forutsigbarhet i arbeidsoppgavene. Jeg er høyt utdannet, kommer på jobb, er en hyggelig person- men får tidvis flashback som setter meg ut og derfor vil arbeidsgiver få lønnstilskudd for redusert arbeidskapasitet. Jeg har vært på rundt 4 møter med karriereveileder. HVER eneste gang har hun sagt at hun ønsker å "sikre meg" ved at vi sender en søknad til Nav om uføregrad. Hver eneste gang har jeg sagt at det ikke er aktuelt. Min Nav saksbehandlers ønsker meg inn i 100% stilling på sikt. Jeg har spurt min fastlege, og denne sier at det på ingen måte er riktig tidspunkt for denne vurderingen nå- jeg har nettopp fått innvilget AAP. Hvorfor gjør karriereveileder dette? Er det noe i deres skjema for måloppnåelse ift Nav at de liksom har oppnådd det de skal? Jeg føler at karriereveileder har vikarierende motiver for å pushe ufør og at det ikke er min helse. Hvis jeg skal bli ufør må jeg ta stilling til en stor sorg, og det vil jeg ikke. Jeg har fortsatt troa på meg selv og at jeg klarer å jobbe! Uføregrad på minstesats er fullstendig uaktuelt og jeg har forklart det til henne hver gang. Da vil jeg heller jobbe 100% og kræsje fullstendig slik at jeg i det minste har opparbeidet meg en høyere inntekt som ufør. Det eneste hensiktsmessige for min del jeg ser med ufør, er at jeg kan supplere AAP - inntekt med uførtillegg. Slik at økonomien min blir bedre når sykemeldingen min går ut snart. Men jeg ønsker jo ikke det, jeg ønsker å supplere AAP med lønn og det er derfor jeg er i dialog med dette firmaet, slik at vi kan finne en jobb jeg kan stå i. Men fordi at en erfaren karriereveileder sitter der og pusher på meg ufør, blir jeg veldig usikker på meg selv, min tiltro til min arbeidsevne synker, om jeg ikke er deprimert fra før så blir jeg det iallefall av et mas om å bli ufør! Noen som kan forklare meg hva som egentlig skjer her? Anonymkode: dd660...007
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Det der synes jeg ikke er greit. Selv ble jeg pushet ut i arbeid og veileder kunne ikke bli kvitt meg raskt nok, samtidig la de til rette for at det kunne la seg gjøre. Hadde sendt mail eller tatt kontakt og spurt hvorfor veileder holder på sånn. Forklar hva det gjør med selvtilliten din og troen du har på deg selv. Det kan jo være veileder gjør det for å krysse deg av listen? Anonymkode: 8f764...131 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Ingen veileder med vettet i behold vil synes det er lurt å jobbe 100% for så å krasje fullstendig. Du er ikke låst til uføretrygd for resten av livet; du kan se på uføretrygda som en mulighet til å sikre deg økonomisk mens du prøver deg i jobb. Da vil du alltid ha en sikker inntekt å falle tilbake på. Jobbmarkedet er hardt, og veilederen har mer oversikt enn legen. Anonymkode: eda17...d81 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Dagens regelverk tillater at uføretrygdede arbeider 100% men likevel får beholde sin rett til uføretrygd, slik at dersom funksjonsevnen skulle forverres har de uføretrygden å falle tilbake på og vil slippe å måtte gjennomgå hele avklaringsprossessen på nytt. Vil tro det er dette din veileder tenker på. Anonymkode: 6705f...cf0 8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dagens regelverk tillater at uføretrygdede arbeider 100% men likevel får beholde sin rett til uføretrygd, slik at dersom funksjonsevnen skulle forverres har de uføretrygden å falle tilbake på og vil slippe å måtte gjennomgå hele avklaringsprossessen på nytt. Vil tro det er dette din veileder tenker på. Anonymkode: 6705f...cf0 Skjønner. Men jeg har nettopp fått innvilget AAP, så jeg har jo denne "sikkerheten" per nå, og tre år framover? Er det ikke himla lavt, inntekt man får som ufør på minstesats når man har lavt opptjeningsgrunnlag? Mulig jeg hadde fått ung ufør- tillegg siden problemene startet i ungdomstid. 50% ufør på minstesats blir vel bare typ 10 000 kr i måneden? Derfor jeg tenker at jeg vil starte ut med 50%, jobbe iallefall 80% og håpe på det beste, og går det galt har jeg iallefall opparbeidet meg høyere uføregrunnlag? Tar gjerne innspill på dette. Jeg skjønner ikke helt. Anonymkode: dd660...007
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dagens regelverk tillater at uføretrygdede arbeider 100% men likevel får beholde sin rett til uføretrygd, slik at dersom funksjonsevnen skulle forverres har de uføretrygden å falle tilbake på og vil slippe å måtte gjennomgå hele avklaringsprossessen på nytt. Vil tro det er dette din veileder tenker på. Anonymkode: 6705f...cf0 Sjekket ufør minstesats nå, det er 2,48 av folketrygdens grunnbeløp, hvilket utgjør litt i overkant av 125 000 brutto for en 50% uføregrad. Takk men nei takk. De får heller jobbe litt på for å hjelpe meg inn i en stilling som jeg klarer å stå i 100% jf oppdraget fra Nav. Anonymkode: dd660...007
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ingen veileder med vettet i behold vil synes det er lurt å jobbe 100% for så å krasje fullstendig. Du er ikke låst til uføretrygd for resten av livet; du kan se på uføretrygda som en mulighet til å sikre deg økonomisk mens du prøver deg i jobb. Da vil du alltid ha en sikker inntekt å falle tilbake på. Jobbmarkedet er hardt, og veilederen har mer oversikt enn legen. Anonymkode: eda17...d81 Sikringen vil da innebære litt i overkant av 125 000 brutto for en 50% uføregrad. På et tidligere møte snakket vi om hva jeg drømte om å gjøre når jeg begynte å motta lønn. Spa, reise, spare til barnet mitt, få meg en bil. Det blir ikke mye spa når jeg er "sikret" for 125 000 brutto pa. Anonymkode: dd660...007
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Jeg kan se poenget til denne veilederen - du har jo en sikkerhet i uføretrygd, og det hindrer ikke at man kan gå tilbake til arbeid senere. Det veilederen kanskje ikke har forstått er at du neppe vil få innvilget uføretrygd dersom du nettopp har begynt på AAP. Men for all del, du kan jo si at du bare søker om uføretrygd og gjøre det, men det vil jo nesten garantert bli avslag (siden du jo nettopp har startet avklaring), og så kan du vise frem avslaget til veilederen Anonymkode: a3b50...944 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Det virker som problemet ditt, TS, (hvis jeg leser mellom linjene) er det at du ikke har opparbeidet deg godt nok grunnlag økonomisk som de skal beregne uføretrygden din ifra. Men du er tydeligvis kvalifisert og syk nok til uføretrygd, så du bør være takknemlig for at du har en forståelsesfull veileder. Det er langt verre med veiledere som heller sier til deg: "Ufør er IKKE aktuelt og du skal på enda et nytt tiltak", mens du holder på å kollapse fullstendig. Så jeg skjønner ikke hva du klager over - det å ha en veileder som "ser deg" og dine problemer er svært viktig. Mange har ikke fått med seg de nye reglene fra 1.januar 2015 og tror fortsatt at de gamle reglene gjelder der man ble "revurdert" etter å ha tjent over 1 G. Nå, med de nye reglene, kan du tjene 1.000.000.000.000.000 kroner i året uten at uføregraden faller bort. Du må jobbe i opptil 10 år sammenhengende for at uføregraden skal falle bort, ifølge de nye reglene. Anonymkode: 0ae36...971 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det virker som problemet ditt, TS, (hvis jeg leser mellom linjene) er det at du ikke har opparbeidet deg godt nok grunnlag økonomisk som de skal beregne uføretrygden din ifra. Men du er tydeligvis kvalifisert og syk nok til uføretrygd, så du bør være takknemlig for at du har en forståelsesfull veileder. Det er langt verre med veiledere som heller sier til deg: "Ufør er IKKE aktuelt og du skal på enda et nytt tiltak", mens du holder på å kollapse fullstendig. Så jeg skjønner ikke hva du klager over - det å ha en veileder som "ser deg" og dine problemer er svært viktig. Mange har ikke fått med seg de nye reglene fra 1.januar 2015 og tror fortsatt at de gamle reglene gjelder der man ble "revurdert" etter å ha tjent over 1 G. Nå, med de nye reglene, kan du tjene 1.000.000.000.000.000 kroner i året uten at uføregraden faller bort. Du må jobbe i opptil 10 år sammenhengende for at uføregraden skal falle bort, ifølge de nye reglene. Anonymkode: 0ae36...971 Veilederen min ser meg jo ikke når jeg må klargjøre for fjerde gang at ufør er uaktuelt- det er en sorgprosess jeg på ingen måte er klar til å ta nå. Når min Nav saksbehandlers oppdrag til firmaet er at målet er å få meg 100% jobb. Når min fastlege sier at det er alt for tidlig å ta ufør-diskusjonen nå. Når jeg regner på det og ser at uførsatsen min (riktignok uten barnetillegg og evt. ung uførsats) blir på 10400 kr måneden brutto. Jeg har jo AAP nå og tre år framover, jeg ønsker å supplere den med lønn og øke fra 50% stilling og opp mot 80%/ 100% over disse årene. Skjønner ikke hva jeg skal sikres med ufør for da når jeg mottar AAP. Eneste fordelen er vel at halve studielånet mitt faller bort, men de 300 000 kr betaler jeg gladelig tilbake hvis jeg får en normalt lønnet jobb. I tillegg vil jeg få innvilget lønnstilskudd for redusert arbeidsevne når jeg kommer i en jobb, slik at jeg skal kunne dissosiere litt i kontortiden. Så nei, her synes jeg karriereveileder bør gå i seg selv. Men takk for ditt innspill. Anonymkode: dd660...007
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har Oppfølgingstiltak via Nav. Går og prater med karriereveileder i et firma som Nav betaler for å få meg i arbeid. Jeg har lang historikk med psykiske problemer, men oppdraget fra Nav (og meg) er 100% stilling i tilrettelagt jobb hvor jeg ikke opplever stress og at det er forutsigbarhet i arbeidsoppgavene. Jeg er høyt utdannet, kommer på jobb, er en hyggelig person- men får tidvis flashback som setter meg ut og derfor vil arbeidsgiver få lønnstilskudd for redusert arbeidskapasitet. Jeg har vært på rundt 4 møter med karriereveileder. HVER eneste gang har hun sagt at hun ønsker å "sikre meg" ved at vi sender en søknad til Nav om uføregrad. Hver eneste gang har jeg sagt at det ikke er aktuelt. Min Nav saksbehandlers ønsker meg inn i 100% stilling på sikt. Jeg har spurt min fastlege, og denne sier at det på ingen måte er riktig tidspunkt for denne vurderingen nå- jeg har nettopp fått innvilget AAP. Hvorfor gjør karriereveileder dette? Er det noe i deres skjema for måloppnåelse ift Nav at de liksom har oppnådd det de skal? Jeg føler at karriereveileder har vikarierende motiver for å pushe ufør og at det ikke er min helse. Hvis jeg skal bli ufør må jeg ta stilling til en stor sorg, og det vil jeg ikke. Jeg har fortsatt troa på meg selv og at jeg klarer å jobbe! Uføregrad på minstesats er fullstendig uaktuelt og jeg har forklart det til henne hver gang. Da vil jeg heller jobbe 100% og kræsje fullstendig slik at jeg i det minste har opparbeidet meg en høyere inntekt som ufør. Det eneste hensiktsmessige for min del jeg ser med ufør, er at jeg kan supplere AAP - inntekt med uførtillegg. Slik at økonomien min blir bedre når sykemeldingen min går ut snart. Men jeg ønsker jo ikke det, jeg ønsker å supplere AAP med lønn og det er derfor jeg er i dialog med dette firmaet, slik at vi kan finne en jobb jeg kan stå i. Men fordi at en erfaren karriereveileder sitter der og pusher på meg ufør, blir jeg veldig usikker på meg selv, min tiltro til min arbeidsevne synker, om jeg ikke er deprimert fra før så blir jeg det iallefall av et mas om å bli ufør! Noen som kan forklare meg hva som egentlig skjer her? Anonymkode: dd660...007 Nå er det jo lege og nav som vurderer om vilkårene for uføre oppfylles- ikke en karriereveileder. Deres ANBEFALING ifht testarbeidsevne tas m i betraktningen men nav må godkjenne og være enig før en søknad om uføre sendes. rapporter til nav hvordan du opplever dette, så må de vurdere om de skal fortsette å bruke firmaet. Anonymkode: fcc41...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Jeg står i en ganske lik situasjon og forstår deg godt. Det å bli "nedgradert" på denne måten er ikke å bli lyttet til, og føles ikke som hjelp. Veileder kan legge frem alternativet, men det er du som kjenner deg selv best og vet hva du klarer. Og det er en uting å ødelegge selvfølelsen til klienten på denne måten. Veileder sier jo til deg at du ikke duger. Be om ny veileder, eller si i klartekst at det er ikke dette du ønsker. Anonymkode: c1860...f43 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 Jeg opplevde det samme. Personlig vil jeg jobbe 100%, og i utgangspunktet var både NAV og veiledere positive til det. Etter hundrevis av søknader og henvendelser til arbeidsgivere, begynte de forsiktig å hinte, og til slutt beint frem anbefalte en uføresøknad. Da AAP tok slutt hadde jeg ikke noe valg lenger (annet enn å tømme BSU og leve av det), så her står vi da. Legen var uenig, men han sa det samme som din veileder: Det viktigste er å sikre økonomien. Han sendte sitt svar til NAV, og etter noen måneder var jeg altså ufør. Det føles som et ENORMT nederlag, men hvis man virkelig er fullstendig uønsket i arbeidslivet er det kanskje ikke alternativer. Mulig jeg begynner å studere noe neste år, hvem vet, men jeg er ærlig talt fullstendig skadeskutt av hele opplevelsen med NAV. Var mye lettere å bare være syk, enn det er å ha vært syk. Anonymkode: 7569a...bce 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Det er jo bare tullete, for har du ikke med legen og Nav så kommer du ingen vei. Oppfølgingstiltaket SKAL følge bestillingen fra Nav veilederen. Jeg ville ha snakket med Nav veilederen og fortalt hvordan det ligger an. Når det er sagt. Et oppfølgingstiltak blir målt på hvor mange de får ut i jobb, både delvis og fulltid. Å hvis de ikke får et til så er det veldig fint og unnskyldende om tiltaket blir avbrutt pga helsemessige årsaker, det kan de ikke bli tatt på. Men uansett så er det ikke greit å si noe sånt, fordi hun går langt over retningslinjene til tiltaket. De skal samarbeide med Nav, det er kjempeviktig! Anonymkode: 9fae4...66d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå