Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å ta master i spesped etter å ha fullført bachelor i barnehagelærer. Men så lurer jeg på, er det lett å få fast jobb (100%) som spesialpedagog? Hvilken arbeidsplasser er mest ettertrakta?

Anonymkode: a4e81...eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter spesialpedagogikk.

Anonymkode: b3b99...7a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker å ta master i spesped etter å ha fullført bachelor i barnehagelærer. Men så lurer jeg på, er det lett å få fast jobb (100%) som spesialpedagog? Hvilken arbeidsplasser er mest ettertrakta?

PPT, på skole... vet ikke hvor lett det er å få fast jobb. Kjenner flere som har gått fra vikariat til vikariat på PPT og som har til slutt valgt å starte eget firma.

Anonymkode: 0e5fa...f66

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det heter spesialpedagogikk.

Anonymkode: b3b99...7a7

🤦🏼‍♀️

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

PPT, på skole... vet ikke hvor lett det er å få fast jobb. Kjenner flere som har gått fra vikariat til vikariat på PPT og som har til slutt valgt å starte eget firma.

Ikke for å kuppe tråden, men hva har de startet eget firma innenfor? 

Anonymkode: ea52d...604

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil anta at det er logopeder. Jeg jobber selv som privatpraktiserende logoped. 

Anonymkode: 8d672...a67

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil anta at det er logopeder. Jeg jobber selv som privatpraktiserende logoped. 

Kanskje, men da må man vel ha master i logopedi eller master i spesped. med spesialisering innenfor logopedi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje, men da må man vel ha master i logopedi eller master i spesped. med spesialisering innenfor logopedi. 

Ja, man må selvsagt være utdannet logoped. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 21.08):

Konsulenter. Ppt «leier» de når de ikke har nok ressurser

Skrevet

Det er veldig mangel på spesialpedagoger og logopeder litt ut i distriktene. Logoped er vel en egen utdanning, såvidt jeg vet.

Anonymkode: 8fff3...25a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er veldig mangel på spesialpedagoger og logopeder litt ut i distriktene. Logoped er vel en egen utdanning, såvidt jeg vet.

Ja, logopedi er et eget studie. Det er mangel på logopedstillinger i distriktene, og på sykehus over alt, men det opprettes sjelden nye stillinger. Derfor velger mange logopeder å starte en privatpraksis. 

Skrevet

Tjener man penger som logoped eller spesialpedagog da?

Mitt problem med helse, rådgiver eller spespedjobber er at lønnen ofte suger. Skulle gjerne blitt parrådgiver, men jeg kan jo ikke jobbe for 500k i året liksom.

Skrevet
ajarRun skrev (2 minutter siden):

Mitt problem med helse, rådgiver eller spespedjobber er at lønnen ofte suger. Skulle gjerne blitt parrådgiver, men jeg kan jo ikke jobbe for 500k i året liksom.

Det kommer an på hvor man jobber. Som privatpraktiserende logoped kan jeg fint tjene opp mot 70 000 kr brutto pr måned. 

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (3 minutter siden):

Hvis du går opp på avdelingsledernivå som spesialpedagog eller jobber som privatpraktiserende logoped kan du tjene greit. Kommunene klarer ikke å ansette logopeder, og utlyser jevnlig uten hell. Ender derfor med å kjøpe tjenester. Virker som det spesielt er manko på logopeder som har spesialisering på barn, ASK osv. 

Skrevet (endret)

Rimelig lett. De fleste skoler og institusjoner skriker etter kvalifisert personale. Hva slags brukergruppe vil du jobbe med? Hva er motivasjonen din for å bli spes ped?

De mest ettertraktede arbeidsplassene er de enkle brukergruppene, hvor det sjelden er utageringer og opplæringen er lettvint (det er ofte mye tilleggsopplæring selv om du har master) og institusjonen har gode lokaler sentralt. 

Endret av n_97
Typo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvor man jobber. Som privatpraktiserende logoped kan jeg fint tjene opp mot 70 000 kr brutto pr måned. 

Som omsetning i ENK eller som lønn i AS?

Skrevet
ajarRun skrev (1 time siden):

Tjener 580 000 på PPT som spesialpedagog/PP-rådgiver, 9 års ansiennitet. 

Skrevet
ajarRun skrev (1 time siden):

Som omsetning i ENK eller som lønn i AS?

ENK. Ca. 50% stilling. 

Skrevet
n_97 skrev (På 12.12.2020 den 18.21):

Rimelig lett. De fleste skoler og institusjoner skriker etter kvalifisert personale. Hva slags brukergruppe vil du jobbe med? Hva er motivasjonen din for å bli spes ped?

De mest ettertraktede arbeidsplassene er de enkle brukergruppene, hvor det sjelden er utageringer og opplæringen er lettvint (det er ofte mye tilleggsopplæring selv om du har master) og institusjonen har gode lokaler sentralt. 

Ønsker helst å jobbe med barn og unge med feks lærevansker eller folk som sliter psykisk. Målet mitt er i hvertfall å få jobbe fast på skole. Jeg vet at mange lærere blir prioritert når det gjelder skole, så derfor er jeg en smule redd for å ikke få fast jobb i det hele tatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...