SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Og konfliktskye? Det er utallige innlegg her inne hvor folk ikke klarer å få respekt. Hvor de blir overkjørt og finner seg i dritt gang på gang. Og så er det det evige svaret : kommuniser! Ja, det er viktig å kommunisere, men når en har prøvd tjue ganger, og ikke når inn? Og det med å si ting riktig. Som "Jeg føler at" og ikke bebreide noen. Også greit, men noen ganger så handler det faktisk ikke om hva man føler, men hva en person faktisk gjør! Hvorfor smeller dere ikke mer ifra egentlig? Be folk til helvete slutte med ting. I *sint* tonefall. Hvorfor ber dere ikke h*n som trakkaserer og mobber dere på arbeidsplassen eller i familien for faen å holde kjeft? Hvorfor er dere så livredde for å bruke saftige banneord? Vet dere at det faktisk har en god virkning? Og nei, det er ikke tegn på hverken at en mangler ordforråd eller intelligens. Blir litt sprø av alt det diplomatiske, feige og pedagogiske jeg åsså! Og se hvor mye folk finner seg i. Hvor mye andre kan tillate seg å gjøre mot folk. Kan dere ikke bare få nok??! Endret 10. desember 2020 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Fordi kjefting og sinne sjelden løser problemer og sjelden gjør at noen endrer atferd. Som regel vil det bare eskalere situasjonen og føre til at den andre går i vranglås. Anonymkode: 0122e...70f 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Fordi kjefting og at «det smeller» svært sjeldent løser noe som helst. I alle fall ikke på lang sikt. Anonymkode: 381f2...ccc 5
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi kjefting og sinne sjelden løser problemer og sjelden gjør at noen endrer atferd. Som regel vil det bare eskalere situasjonen og føre til at den andre går i vranglås. Anonymkode: 0122e...70f Javel? Hvis du går mot mobberen på jobb, ser vedkommende i øynene og sier : nå holder du for faen kjeften din! Så tror jeg man kan få respekt. Vise for alvor at en har grenser. Jeg nevnte ikke kjefting med et ord. Kjefting har ingen hensikt. Men klare korte og heftige beskjeder har! Det er noe annet. Jeg er veldig uenig i at sinne ikke hjelper. Jeg har som andre opplevd plagsomme folk, og jeg blir forbanna og smeller fra. Og ja, det hjelper! 1
Dolce Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Jeg reagerer også på at det er enormt mange konfliktskye kvinner her inne. Jeg håper inderlig at de fleste gror seg litt "baller" etterhvert som de blir eldre. Man trenger derimot ikke nødvendigvis rope og banne. Som oftest holder det å si klart og tydelig i fra når noe ikke er greit. 2
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2020 Dolce skrev (Akkurat nå): Jeg reagerer også på at det er enormt mange konfliktskye kvinner her inne. Jeg håper inderlig at de fleste gror seg litt "baller" etterhvert som de blir eldre. Man trenger derimot ikke nødvendigvis rope og banne. Som oftest holder det å si klart og tydelig i fra når noe ikke er greit. Det kan hjelpe ja. Jeg nevnte ikke roping heller. Jeg skrev å heve stemmen. Ikke å rope og skrike 🙂 banning kan faktisk være effektivt
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi kjefting og at «det smeller» svært sjeldent løser noe som helst. I alle fall ikke på lang sikt. Anonymkode: 381f2...ccc Så du blir ikke mer defensiv om folk blir forbanna på deg istedenfor å si pent ifra? Om de i det hele tatt gjør bare det.
Dolce Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Det kan hjelpe ja. Jeg nevnte ikke roping heller. Jeg skrev å heve stemmen. Ikke å rope og skrike 🙂 banning kan faktisk være effektivt Selvfølgelig kan banning være effektivt. Poenget mitt var derimot at svært ofte holder det kun å si i fra klart og tydelig - uten å heve stemmen og/eller banne. De to sistnevnte sparer jeg til situasjonene der jeg er skikkelig forbanna. Og da kan jeg love deg at jeg ikke sparer på kruttet....
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2020 Dolce skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig kan banning være effektivt. Poenget mitt var derimot at svært ofte holder det kun å si i fra klart og tydelig - uten å heve stemmen og/eller banne. De to sistnevnte sparer jeg til situasjonene der jeg er skikkelig forbanna. Og da kan jeg love deg at jeg ikke sparer på kruttet.... Jo. Men en må kunne litt om stemmebruk. Noen får alltid folk dit en vil bare ved å bruke stemmen og tonefall riktig. De virker alltid autoritære. Men det er få som innehar den kunnskapen, selv om det også går an å lære. Bra at du tillater deg å bli skikkelig forbanna og å gi uttrykk for det!
Dolce Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 SoWhat? skrev (8 minutter siden): Jo. Men en må kunne litt om stemmebruk. Noen får alltid folk dit en vil bare ved å bruke stemmen og tonefall riktig. De virker alltid autoritære. Men det er få som innehar den kunnskapen, selv om det også går an å lære. Bra at du tillater deg å bli skikkelig forbanna og å gi uttrykk for det! En undervurdert - men vel så viktig - del av det å sette seg i respekt, er å bruke øynene og blikket. Heve hodet, søke øyekontakt, og deretter holde knallhardt på øyekontakten - uten å vike et eneste sekund. (Jeg er i tillegg så heldig at øynene mine skifter farge når jeg er sinna.) Men igjen: Jeg håper og tror at mange av de konfliktskye kvinnene her på KG, vil bli mindre konfliktskye etterhvert som de blir eldre. Selv våget jeg ikke ta igjen overfor autoriteter (sjefer, offentlige kontorer, utleiere m.m.) før jeg passerte 30 år. Nå er jeg i siste halvdel av 50-årene, og finner meg aldri i "dritt" fra andre. Jeg griper også ofte inn dersom jeg ser urett som ikke direkte rammer meg. Hehe, min mann mener at jeg kunne blitt rik av å leie meg selv ut som "fighter" for de konfliktskye 😄. 1
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2020 Dolce skrev (4 minutter siden): En undervurdert - men vel så viktig - del av det å sette seg i respekt, er å bruke øynene og blikket. Heve hodet, søke øyekontakt, og deretter holde knallhardt på øyekontakten - uten å vike et eneste sekund. (Jeg er i tillegg så heldig at øynene mine skifter farge når jeg er sinna.) Men igjen: Jeg håper og tror at mange av de konfliktskye kvinnene her på KG, vil bli mindre konfliktskye etterhvert som de blir eldre. Selv våget jeg ikke ta igjen overfor autoriteter (sjefer, offentlige kontorer, utleiere m.m.) før jeg passerte 30 år. Nå er jeg i siste halvdel av 50-årene, og finner meg aldri i "dritt" fra andre. Jeg griper også ofte inn dersom jeg ser urett som ikke direkte rammer meg. Hehe, min mann mener at jeg kunne blitt rik av å leie meg selv ut som "fighter" for de konfliktskye 😄. Du har rett. Å ha øyekontakt kan være veldig ubehagelig også!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 2 hours ago, SoWhat? said: Hvorfor ber dere ikke h*n som trakkaserer og mobber dere på arbeidsplassen eller i familien for faen å holde kjeft? Dette var jo temaet under hele #metoo-debatten. Det er ikke lett å si ifra om personen som trakasserer har makt over deg. Det har jo ikke noe med oss nordmenn/andre folkeslag. #metoo var verdensomspennende, alle synes det er vanskelig å si ifra om det å si ifra kan føre til at man mister jobben, ikke blir forfremmet, osv. Samme om det å si ifra kan føre til at man mister hele ens familie. For øvrig så bør man forsøke å holde en saklig tone. Begynner du å kalle sjefen din for alle mulige stygge ord så gjør du det lett for han å straffe deg. Anonymkode: 57448...c10 1
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #13 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette var jo temaet under hele #metoo-debatten. Det er ikke lett å si ifra om personen som trakasserer har makt over deg. Det har jo ikke noe med oss nordmenn/andre folkeslag. #metoo var verdensomspennende, alle synes det er vanskelig å si ifra om det å si ifra kan føre til at man mister jobben, ikke blir forfremmet, osv. Samme om det å si ifra kan føre til at man mister hele ens familie. For øvrig så bør man forsøke å holde en saklig tone. Begynner du å kalle sjefen din for alle mulige stygge ord så gjør du det lett for han å straffe deg. Anonymkode: 57448...c10 Det blir annerledes med sjefen enn kollegaer. Kollegaer har ikke makt over en. Jeg snakket heller ikke om #metoo og de som har makt over en mht jobb og karriere. Jeg snakket ikke seksuell trakkasering her. Men nordmenn er faktisk defensive i forhold til mange andre altså. Det er tilmed skummelt å ha temperament her, for da må en på sinnemedtringskurs. Det er ikke ok. Syns nordmenn er alt for "dresserte", og det er ikke helt ok.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 33 minutter siden, SoWhat? said: Det blir annerledes med sjefen enn kollegaer. Kollegaer har ikke makt over en. Jeg snakket heller ikke om #metoo og de som har makt over en mht jobb og karriere. Jeg snakket ikke seksuell trakkasering her. Men nordmenn er faktisk defensive i forhold til mange andre altså. Det er tilmed skummelt å ha temperament her, for da må en på sinnemedtringskurs. Det er ikke ok. Syns nordmenn er alt for "dresserte", og det er ikke helt ok. Det er ikke bare sjefen som kan ha makt over deg, kollegaer kan også det. La oss si vi er tre personer som jobber sammen, du, meg og en tredje person. Så rotter du og jeg oss sammen mot tredjepersonen. Klart det ikke blir lett for den personen. Kanskje ender det med at tredjepersonen kaller oss alle mulige stygge ord. Vi rapporterer det til sjefen og tredjepersonen får advarsel og vite at hun kan få sparken om hun ikke skjerper seg. Ikke alle som kan knipse med fingrene å få en ny jobb. Jeg er såpass gammel og har såpass dårlig utdanning at jeg muligens aldri vil klare å få en ny jobb. Klart de på jobben har makt over meg. Anonymkode: 57448...c10
SoWhat? Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #15 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke bare sjefen som kan ha makt over deg, kollegaer kan også det. La oss si vi er tre personer som jobber sammen, du, meg og en tredje person. Så rotter du og jeg oss sammen mot tredjepersonen. Klart det ikke blir lett for den personen. Kanskje ender det med at tredjepersonen kaller oss alle mulige stygge ord. Vi rapporterer det til sjefen og tredjepersonen får advarsel og vite at hun kan få sparken om hun ikke skjerper seg. Ikke alle som kan knipse med fingrene å få en ny jobb. Jeg er såpass gammel og har såpass dårlig utdanning at jeg muligens aldri vil klare å få en ny jobb. Klart de på jobben har makt over meg. Anonymkode: 57448...c10 Jeg er ikke helt enig her. Sjefen har faktisk makt. Kollegaer gir du makt om du lar dem holde på. Den tredje personen du skriver om her, burde jo gått til sjefen om hun ikke hadde fått stoppet de to andre. Men du beskriver nesten to sosiopater her da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå