Karoline1907 Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Hva er unikt med norsk humor sammenlignet med andre lands humor, amerikansk f.eks?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Vet ikke hva som er unikt med norsk humor, men det er lett å se at norsk humor henter inspirasjon fra utlandet. Norske KLM hentet inspirasjon fra britiske Monty Pyton, Fleksnes er en norsk versjon av Hancock’s Half Hour, norske The Julekalender er nærmest en blåkopi av den danske julekalenderen med samme navn. Samtidig vil humor alltid være kulturbetinget. Hva vi ler av er avhengig av hva vi har som referanser. Satt på spisse så vil jo nordmenn forstå mindre av en parodi av den indiske statsministeren enn en inder. Da Harald Eia og Bård Tufte Johansen hadde Lille Lørdag så parodierte de ofte gamle NRK-programmer. De parodiene vil trolig være mer populære i Norge enn i utlandet. De i utlandet har ikke de samme referansene som oss. Men konseptet å parodiere andre tv-programmer og kjendiser er jo ikke unikt for norsk humor, det er jo noe man sikkert finner igjen i alle land. Anonymkode: a0989...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Jeg bor i Oslo, men er nordfra og synes nordnorsk humor er ganske unik i Norge, det er mange nordmenn som ikke helt tar den humoren og ikke synes det er noe morsomt. Greit nok, det; men jeg har hatt god respons på å være "nordnorsk morsom" sammen med en del utlendinger/innvandrere, og de kan hyle av latter. De sier jeg ikke oppfører meg "typisk norsk", da svarer jeg bare at jeg ikke er fra Oslo men Nord-Norge, og at jeg oppfører meg deretter. Anonymkode: d0e80...dad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå