AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Min sønn går i barnehagen og er veldig glad i matpakken til kompisen. Han snakker alltid om hvor god matpakke han har. Men jeg vil ikke tilby mitt barn det. Kompisen har med seg fiskepinner på brødskiven med ketchup, ostestenger og druer. En annen gang pannekaker med syltetøy, babybel ost og druer. Dere skjønner tegningen Dette er veldig usunt og jeg kunne aldri ha tillatt dette daglig. En gang i blant, hadde vært innenfor. Vår får ikke bestemme matpakken selv, han får selvsagt velge pålegg, og frukt, men vi gir aldri pannekaker, muffins eller annen direkte usunn mat til hverdags. Jeg forundrer meg og over hvorfor barnehagen ikke reagerer på matpakkene til min sønns kompis, det er jo fryktelig usunt. Mulig min sønn pynter litt på sannheten. Får deres barn velge matpakke helt selv? Anonymkode: f6554...835 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Mat er mat.. Hørt om mer usunn mat også . Ville ikke latt min unge få bestemme alt selv, men noen ønsker er jo ok. Derimot prøver jeg variere litt😊 Anonymkode: 0421b...615 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Nei, mitt barn får ikke det, og får aldri denne typen matpakke. Men det kan være grunner til at dette barnet får slik mat, som ikke du vet om, så vær forsiktig med å dømme. Anonymkode: f9d60...f14 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Frukt, ost, fisk og brødskive, pannekaker iblandt, høres ut som helt vanlig matpakker. Ville ikke reagert på det. Kan ikke barnet ditt få noe sånt en gang i uka da? Anonymkode: 941f6...63c 31
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min sønn går i barnehagen og er veldig glad i matpakken til kompisen. Han snakker alltid om hvor god matpakke han har. Men jeg vil ikke tilby mitt barn det. Kompisen har med seg fiskepinner på brødskiven med ketchup, ostestenger og druer. En annen gang pannekaker med syltetøy, babybel ost og druer. Dere skjønner tegningen Dette er veldig usunt og jeg kunne aldri ha tillatt dette daglig. En gang i blant, hadde vært innenfor. Vår får ikke bestemme matpakken selv, han får selvsagt velge pålegg, og frukt, men vi gir aldri pannekaker, muffins eller annen direkte usunn mat til hverdags. Jeg forundrer meg og over hvorfor barnehagen ikke reagerer på matpakkene til min sønns kompis, det er jo fryktelig usunt. Mulig min sønn pynter litt på sannheten. Får deres barn velge matpakke helt selv? Anonymkode: f6554...835 Hvordan vet du at det er usunt? Ketchup er selvsagt usunt, og vanligvis muffins, men vi lager f.eks. pannekaker av egg, banan, havregryn of melk, hvordan er usunt? Vanlig beød er da mye mer usunt. Og syltetøy kan være moste bær med litt honning eller sukrin gold. Babybel ost er ost, det er ikke usunt. Druer skal man selvsagt ikke spise ubegrenset av, men er helt uproblematisk i begrensede mengder. Fiskepinner har jeg aldri spist, men hvis det er sånn frityrstekt mat er det selvsagt ikke bra, men jeg vet da mange som lager det selv, høres ut som en super måte å få i barna fisk hvis de ikke like ren fisk. Hva spiser din sønn, hva er det du ander som sunn mat? Anonymkode: 60b87...55d 16
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Lag bananpannekaker og sunne lunsjmuffins da! Det kan faktisk være sunnere enn brødskiver med ost på! Anonymkode: 68357...3e8 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 De får velge av utvalget vi har av sunne ting. De blir lei brød inninellom, og da får de grove g sunne vaffler med pålegg, grove matmuffins, wraps etc. Ting trenger ikke være usunt, selv om det ser sånn ut. Mye av dette kan lages i store mengder og fryses. Anonymkode: 2e121...239 7
Mhmjadda Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Min sønn går i barnehagen og er veldig glad i matpakken til kompisen. Han snakker alltid om hvor god matpakke han har. Men jeg vil ikke tilby mitt barn det. Kompisen har med seg fiskepinner på brødskiven med ketchup, ostestenger og druer. En annen gang pannekaker med syltetøy, babybel ost og druer. Dere skjønner tegningen Dette er veldig usunt og jeg kunne aldri ha tillatt dette daglig. En gang i blant, hadde vært innenfor. Vår får ikke bestemme matpakken selv, han får selvsagt velge pålegg, og frukt, men vi gir aldri pannekaker, muffins eller annen direkte usunn mat til hverdags. Jeg forundrer meg og over hvorfor barnehagen ikke reagerer på matpakkene til min sønns kompis, det er jo fryktelig usunt. Mulig min sønn pynter litt på sannheten. Får deres barn velge matpakke helt selv? Anonymkode: f6554...835 Den er sikkert spennende da. Ser ikke umiddelbart noe galt med det. Det er ikke oreos og cola liksom, som jeg tipper barnehagen hadde reagert på. Tipper at sønnen din snakker om den de gangene den er litt spesiell, og dropper å nevne de gangene det er skive med ost. Hva er galt med pannekaker (=melk, egg, mel av ukjent type (sammalt, fibra, havre,finmalt hvetemel), syltetøyet trenger jo ikke være av typen som er sukkerlake med farge? Fiskepinner av god type med høy andel fisk er jo bra? Babybel ost er jo i prinsippet ikke noe annet enn vanlig gulost, bare med mer spennende innpakking? Muffins kan godt være matmuffins med grovt mel. Har ikke vært i den situasjonen enda, men tenker at matpakker kommer til å være en avveining av typen "hva spiser barnet, hva kan barnehagen forventes å styre med, hva gidder jeg å lage, har vi noe middagsrester som passer, er dette ok ernæringsmessig i et helhetsperspektiv". En usunn ting i en matpakke er jo ikke det som bikker lasset. Er mange andre måltider og matvarer i et barneliv. 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Det er ikke de verste matpakkene jeg har hørt om det der.. Pannekaker kan feks lages sunne. Uansett er ikke pannekaker i seg selv fryktelig usunt. Ost og druer er ok mat i matpakken. Fiskepinner er bedre enn at barnet aldri får i seg fisk feks (jeg har en som hater fisk, men akkurat fiskepinner liker han). Ingen grunn til at barnehagen skal reagere på disse matpakkene uansett, det skal litt mer til. Anonymkode: bb755...7f4 12
Rosmarin(ert) Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Min sønn går i barnehagen og er veldig glad i matpakken til kompisen. Han snakker alltid om hvor god matpakke han har. Men jeg vil ikke tilby mitt barn det. Kompisen har med seg fiskepinner på brødskiven med ketchup, ostestenger og druer. En annen gang pannekaker med syltetøy, babybel ost og druer. Dere skjønner tegningen Dette er veldig usunt og jeg kunne aldri ha tillatt dette daglig. En gang i blant, hadde vært innenfor. Vår får ikke bestemme matpakken selv, han får selvsagt velge pålegg, og frukt, men vi gir aldri pannekaker, muffins eller annen direkte usunn mat til hverdags. Jeg forundrer meg og over hvorfor barnehagen ikke reagerer på matpakkene til min sønns kompis, det er jo fryktelig usunt. Mulig min sønn pynter litt på sannheten. Får deres barn velge matpakke helt selv? Anonymkode: f6554...835 Da gjør du ikke det. 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Jeg reagerer ikke på den matpakken. Syns det høres ut som en innbydende og spennende matpakke som absolutt ikke trenger å være usunn. Det er mye som er mer sunt enn ei brødskive. Og hvis det f.eks er det som skal til for å få din sønns kompis til å spise, syns jeg de har løst det bra. Og som noen andre lengre opp i tråden sa, det er jo ikke sikkert han får dette hver dag - men det er de dagene sønnen din nevner til deg. Anonymkode: e071e...fb8 9
Arkana Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Ja, de får det. De vet at de ikke får sjokoladepålegg, kjeks e.l. Jeg skjønner ikke hva du mener er usunt med fiskepinner og ketchup på brødskive? Det tenker jeg er helt grei matpakke faktisk. Både pannekaker og muffins kan lages både grove og sunne. Jeg synes du er litt vel fordømmende her. Det er helt greit at du ikke vil lage slike matpakker til ditt barn, men synes godt du kan la være å synse for mye om hva andre får. Mine får alt fra helt vanlige brødskiver til hjemmebakte pizzasnurrer, pitabrød med fyll, middagsrester, salat, fiskekaker i hamburgerbrød, wraps, yoghurt samt frukt eller grønnsaker hver dag. 13
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 Mine får to-tre brødskiver hver dag, og frukt. Har vi hatt pannekaker til middag dagen før, og det er igjen noe, får de noen rester (i tillegg til brødskivene). Hver onsdag får de en mellombar i tillegg. Nå i førjulstida har vi kanskje pepperkaker el.l. liggende, da får de av og til med noe slikt hvis vi har baket dagen før. Men vi får også mas om at barna vil ha gode matpakker, som "alle andre" har. Alle andre har visstnok osteloff, oreo og godteri i sine matpakker. 😄 Anonymkode: 9a0d8...c70 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Høres jo ut som en god ide med fiskepinner😊 nå fikk jeg ideer. Enkelt å spise, varierende og litt spennende. Hadde vi måttet ha med matpakke, hadde datteren min garantert fått et ord med i spillet. Ikke kaker og sjokolade, men pannekaker, fiskepinner, fiskekaker, stekt ris eller gårsdagens middag. Har hun lyst på pannekaker, får hun det. Den trauste brødskiva, altså det er bedre at hun får i seg tre fiskepinner med Ketchup enn én bit av en svett brødskive. Anonymkode: c860f...4e9 6
Me for life Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Kake er utelukket, men utenom det får de velge selv. Hadde de ville ha med fiskepinner hadde jeg jublet, så utrolig bra med fisk i boksen på den måten. Rester av pannekaker har de derimot ofte 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min sønn går i barnehagen og er veldig glad i matpakken til kompisen. Han snakker alltid om hvor god matpakke han har. Men jeg vil ikke tilby mitt barn det. Kompisen har med seg fiskepinner på brødskiven med ketchup, ostestenger og druer. En annen gang pannekaker med syltetøy, babybel ost og druer. Dere skjønner tegningen Dette er veldig usunt og jeg kunne aldri ha tillatt dette daglig. En gang i blant, hadde vært innenfor. Vår får ikke bestemme matpakken selv, han får selvsagt velge pålegg, og frukt, men vi gir aldri pannekaker, muffins eller annen direkte usunn mat til hverdags. Jeg forundrer meg og over hvorfor barnehagen ikke reagerer på matpakkene til min sønns kompis, det er jo fryktelig usunt. Mulig min sønn pynter litt på sannheten. Får deres barn velge matpakke helt selv? Anonymkode: f6554...835 De får ikke velge helt selv nei, men de kan komme med ønsker. Har en i barnehage, en på barneskolen og en på ungdomsskolen. Den minste vil helst ha brød med pålegg (varierer mellom noen forskjellige), frukt og grønnsaker. Skrella mozzarella er pop hos alle tre, det får de ofte. De to større får wraps,matmuffins,pizzasnurrer og pannekaker i blant, men da bruker vi fullkorn og en del grønnsaker og salat til/inni. Jeg mener ikke at dette er mer usunt enn ei brødskive med pålegg på. Mine har alltid med seg både grønnsaker (mye paprika,gulrøtter,agurk i staver, pluss tomater) bær og noen få druer. Bytter litt hver dag. Jeg er ikke så opptatt av hva andre driver med da, men har erfart at mange andre foreldre er det. Anonymkode: 665e1...9e0 1
Nuith Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 Mitt barn blir påtvunget en skive halvgrovt brød, men får velge pålegg selv (untatt sjokoladepålegg/nugatti). Må ha en frukt/grønnsak, men får velge selv (vanligvis druer, mandarin, eple, gulrot, paprika, eller cherrytomat). Får velge om hun vil ha med yoghurt. Får alltid vann å drikke.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 Vår på snart 3 får ikke velge helt fritt, nei, men han kan fint få fiskekake om vi har igjen etter middagen, og han har lyst på. Ellers får han velge pålegg selv (men vi har aldri sjokoladepålegg o.l. da), eller han kan velge å få polarbrød, grove skorpor, knekkebrød, osv. Yoghurt, frukt, o.l, også. Noen ganger lager vi grove vafler eller lapper, og disse er akkurat like sunne som vanlig grovbrød... Og det er ekstra stas i matboksen. Anonymkode: 118bc...31c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: pannekaker til middag Pannekaker til middag?? Hørte jeg riktig? Det grenser til omsorgssvikt å servere noe så næringsfattig til middag, pannekaker går til nød til kveldsmat. Anonymkode: 59764...3b9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Pannekaker til middag?? Hørte jeg riktig? Det grenser til omsorgssvikt å servere noe så næringsfattig til middag, pannekaker går til nød til kveldsmat. Anonymkode: 59764...3b9 Ja grøss og gru, helt enig! Tenk å kalle en matvare med både egg, melk og kornprodukter for næringsfattig! Anonymkode: 13593...b0d 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå