AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 De gangene jeg har vært på jobbintervju så vil ny arbeidsgiver ha referanser fra nåværende lede (har byttet jobb 2 ganger siden jeg var ferdigutdannet og dette har skjedd begge gangene). Jeg har fått inntrykk av at dette egentlig ikke er vanlig praksis i andre yrker, men jeg jobber innen helsevesenet og lurer på om det er flere som opplever det samme? De spør også alltid om referanser på slutten av intervjuet, og jeg syns dette er litt ubehagelig da jeg må spørre nåværende arbeidsgiver om han/hun kan være referanse - de får vite jeg har søkt ny jobb, også er det jo flaut/ubehagelig hvis de aldri ringer referansen engang... har hørt at det er vanlig å be om referanse mot slutten av prosessen og at man nærmest har jobbtilbudet i hånda før man skal oppgi referanser.. Ble nysgjerrig om dette er vanlig fremgangsmåte i alle yrker? og hva er deres erfaringer med dette? Anonymkode: 58411...8c3
Baktusen Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Min erfaring er at det er helt vanlig å be om referanser, selv om du ikke nærmest har jobben. Men at du oppgir referanser på intervjuer. Igjen,er min erfaring at de så godt som med alle på intervjuet ringer referanser.. Jeg har i min nåværende søkerprosess vært på rundt 22 jobbintervjuer siste halvåret. 5 av disse har vært bemanningsbyråer hvor de har sjekket referanser. 7 av disse er steder bemanningsbyråene har sendt meg til hvor de ikke har sjekket referanser. Av de 10 gjenstående vet jeg med sikkerhet at de sjekket referanser i 7 av dem, 2 av de sjekket de ikke, og den siste er jeg usikker på. Men.. fremdeles jobbsøker, og minst 12 ganger er referansene mine ringt. Jeg opplever det ikke som vanlig at det er forventet at nåværende leder er referanse. Men hva med å spørre en nær kollega? Endret 10. desember 2020 av Baktusen 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Kommer helt an på bransje. Jobber i IT. Fikk fått 4 jobbtilbud nylig, og kun 2 av dem spurte om referanse. Og de to som spurte ba bare om det på slutten da jeg mer eller mindre hadde fått jobben. Ga bare to tidligere kollegaer som referanse og det var helt greit. Anonymkode: 78c05...d49
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kommer helt an på bransje. Jobber i IT. Fikk fått 4 jobbtilbud nylig, og kun 2 av dem spurte om referanse. Og de to som spurte ba bare om det på slutten da jeg mer eller mindre hadde fått jobben. Ga bare to tidligere kollegaer som referanse og det var helt greit. Anonymkode: 78c05...d49 Vil bare legge til at jeg får ofte jobbtilbud, og av de som spør om referanser, så har jeg aldri noen gang blitt spurt om referanse fra nåværende leder. Hadde helt ærlig sagt til dem at det var uaktuelt og useriøst dersom de hadde krevd det og trukket meg fra prosessen. Det er jo helt vanlig å søke jobb bak ryggen til leder, i tillegg vet man jo aldri hva en snurt leder som ønsker å beholde kan si om deg som referanse (har selv alltid hatt greie ledere, men man vet jo aldri). Anonymkode: 78c05...d49 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Har diskutert dette med tidligere ledere, og de sier at det er uaktuelt å ansette noen som ikke oppgir nåværende leder som referanse. Anonymkode: 8dd2e...864
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Jeg fikk samme spørsmål selv, synes det nesten er uhøflig at de spør om at jeg skal ha nåværende leder som referanse når jeg hadde andre gode referanser utenom og disse var ikke kollegaer men ledere i andre settinger. Synes at de må kunne forstå at man kan ikke alltid bruke nåværende leder som referanse. Anonymkode: 48ed6...140
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Har aldri trengt å oppgi nåværende leder som referanse. Anonymkode: 34c71...1c1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Da jeg skiftet jobb nylig, ringte de referanser etter intervjuet. Oppga ikke daværende leder som referanse, men tidligere leder på samme arbeidsplass. Ikke noe spørsmål rundt det. Dette var kommunal stilling. Anonymkode: 75433...4c8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Opplevd det samme og jobber også i helsevesenet. Da jeg ikke hadde avdelingsleder som referanse i daværende jobb, så følte jeg meg rett og slett anklaget. Fikk masse spørsmål og følte at de tenkte jeg var uærlig, at kanskje jeg søkte ny jobb fordi sjefen ikke synes jeg var flink/jeg kanskje hadde laget konflikter eller noe. Men sannheten, spesielt i helsevesenet, er jo at mange bytter jobb pga. elendig ledelse. Og da vil man gjerne ikke ha leder som referanse. Jeg jobbet også natt en periode og hadde faktisk bare hilst på leder da jeg ble intervjuet. Så derfor ønsket jeg å bruke en kollega som jeg jobbet ofte med som referanse. Følte hun kunne fortelle mer, og var redd leder ikke hadde hatt så mye å si om meg. Men hvis man har mulighet er nok det beste å føre på en kollega som du vet vil si ærlige ting og fine ting om deg, i tillegg til leder hvis mulig. Jeg vet egentlig ikke helt hva som er lurt. Men kan det fungere å si at du har kollega som referanse i stedet for leder da du er på jobbjakt, men er ute etter å finne drømmejobben, og at det kan jo ta litt tid? Derfor ønsker du ikke leder som referanse da det kan hende du blir værende i jobben en stund? Eneste er jo at de kan mistolke det som at du ikke er interessert i ny jobb. I så fall må du jo få frem at du er veldig interessert. Anonymkode: 251ae...ceb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå