Gå til innhold

Fått innkallingsbrev til termin dato men skal bli satt igang uke 38?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt nervøs. Har diabetes og veldig ustabilt målinger. Jordmor og legen da sist jeg får ikke gå over uke 38 også pga fødselsangst osv. Har time til uke 36 kontroll i morgen og fikk idag brev til time på sykehuset termin datoen. Merker jeg blir veldig nervøs nå. Hva skjer? 

Anonymkode: bfddd...8e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan i all verden skal vi vite det? Sykehuset er åpent, du må jo ringe føde-/svangerskapspoliklinikken der og høre. 

Anonymkode: 9d046...402

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Er litt nervøs. Har diabetes og veldig ustabilt målinger. Jordmor og legen da sist jeg får ikke gå over uke 38 også pga fødselsangst osv. Har time til uke 36 kontroll i morgen og fikk idag brev til time på sykehuset termin datoen. Merker jeg blir veldig nervøs nå. Hva skjer? 

Tenkte kanskje noen vet om det skjer automatisk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har også diabetes og har fått samme beskjed. Ikke stress, snakk med de når du er der på kontroll i morgen ❤️ syns ofte det kommer litt mange brev og innkallinger (ikke alle i systemet som snakker med hverandre), men er ikke verre en at timen på termin blir avlyst når mini er ute. Regner med du har ganske tette kontroller nå de siste ukene, og plutselig får du beskjed om at du ikke får reise hjem igjen. 

Skrevet

Jeg har også insulinkrevende svangerskapsdiabetes,jeg skal riktig nok ikke settes i gang 2 uker før, men 3 dager før termin (40+0). Jeg fikk en innkalling i uke 37 til Jeg er akkurat 40+1. Jeg fikk beskjed om at det gikk automatisk når jeg ligger inne i systemet med diabetes. Det er for å hindre at noen skal gå over tiden uten kontroll. 

Jeg spurte faktisk i går om de ville slette timen min 40+1 siden jeg skal settes i gang 40+0. De vill gjerne beholde den just in case. Den blir slettet når jeg blir lagt inn 😅 kk på Haukeland.

Anonymkode: ba88e...e2d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også insulinkrevende svangerskapsdiabetes,jeg skal riktig nok ikke settes i gang 2 uker før, men 3 dager før termin (40+0). Jeg fikk en innkalling i uke 37 til Jeg er akkurat 40+1. Jeg fikk beskjed om at det gikk automatisk når jeg ligger inne i systemet med diabetes. Det er for å hindre at noen skal gå over tiden uten kontroll. 

Jeg spurte faktisk i går om de ville slette timen min 40+1 siden jeg skal settes i gang 40+0. De vill gjerne beholde den just in case. Den blir slettet når jeg blir lagt inn 😅 kk på Haukeland.

Lar de deg gå over terminen?!? Det er ikke forsvarlig. Du skal jo bli satt igang uke 38. Merker jeg blir irritert på KK..har bare dårlig erfaring fra der. Jeg og jordmor har blitt enig om at jeg skal ikke akseptere å gå over tiden 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lar de deg gå over terminen?!? Det er ikke forsvarlig. Du skal jo bli satt igang uke 38. Merker jeg blir irritert på KK..har bare dårlig erfaring fra der. Jeg og jordmor har blitt enig om at jeg skal ikke akseptere å gå over tiden 

I Norge beregner de vel svangerskap som fullgått 40+3. Jeg har termin på fredag, blir satt i gang på tirsdag samme uke. Altså 3 dager før termin.

Jeg har fått tett oppfølging hele veien og kontroll minst 1-2 gang i uken den siste tiden. Blodsukkeret har vært dønn stabilt, samme med mengde insulin i snart 6 uker. 

Veilederen sier vel at igangsetting skal vurderes i uke 38, men dersom barnet har det fint i magen og diabetes er godt regulert er det tross alt bedre at fødsel får starte av seg selv. 

Jeg fødte noen dager før tiden med førstemann, krysser fingrene for at babyen kommer i løpet av helgen. Vil helst ikke settes i gang med mindre jeg MÅ. Barnet har de siste 4 estimeringene lagt på 72-76% med andre ord veldig stabilt. Han har det fint inni der :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 12.53):

40+0 er IKKE over tiden. Overtid er faktisk ikke før 42+0. 

Anonymkode: 57be5...1eb

Skrevet

Det er normalt at de med insulin behandling i svangerskapet blir vurdert igangsettelse fra uke 38. Mye av grunnen til dette er at diabetikere gjerne får litt større barn. Derfor er det mange vekst kontroller i slutten av svangerskapet. 

Om det ikke er komplikasjoner eller vekst avviket ikke er for stort så får man av og til gå til ca termindato, men aldri etter denne datoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...