AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Hei, m26 her. Jeg og bestemor har hatt et veldig nært og godt forhold hele mitt liv, hun er min bestevenn. Bestemor er ei frisk dame på 84år som hele sitt liv har tatt vare på de i rundt seg, fra familien til uteliggere og andre som ikke har det helt bra. Hun har i flere år nå levd på minstepensjon, jeg vet at økonomien går i rundt for henne, men det er ikke snakk om at hun har så mye til seg selv når alt er betalt. Derfor så ønsker jeg å gi henne en julegave i år som kan lette på hennes økonomi. Grunnen til at jeg vil dette er fordi jeg har mulighet til deg, og økonomien min vil ikke ta skade av å kunne hjelpe bestemor. Men det er her jeg sliter veldig, for jeg ønsker ikke å gi henne kontanter da jeg syns det kan bli upersonlig. Er det noen her som har noen gode tips? Anonymkode: b6a0c...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Hva med matkasse? Fra godtlevert eller noe. Anonymkode: 5f16a...c1d 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Er det noe hjemme hun trenger nytt? Sengetøy, vaskemaskin, kjøleskap, eventuelle andre kjøkken apparat, tv eller lignende? Utenom sengetøy her så koster jo slikt litt å kan lette på økonomi å slippe å kjøpe selv Anonymkode: 16de3...a64 4
Pappi Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Hvordan bor hun? Hvis hun har gammel bolig uten effektiv oppvarming kan kanskje varmepumpe være noe? 4
ekkoet Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Den generasjonen har nok et litt annet forhold til penger enn oss. Min egen bestemor satt med flere hundre tusen på konto og nedbetalte hus til feler millioner når hun døde. Likevel spiste hun de samme knekkebrøene, havregrøten og silden som hun hadde gjort hele livet. Fersk fisk var øuksus for henne. Spørsmålet er vel om din bestemor ville endret livsstilen sin om hun hadde bedre økonomi eller om hun hadde fortsatt livsstilen hun hadde nå og spart/gitt bort det hun hadde ekstra? Hvor kniper det i økonomien hennes (hva er det hun ikke har råd til som hun ønsker seg) og hvor mye penger ser du egentlig for deg å bruke? For meg, den gang da, tror jeg eneste muligheten ville være å "tvinge" på henne mer komfort - ny TV, kjøpe inn bedre mat, abonnement på blader osv. 9
Aristoteles Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Hvorfor ikke spørre henne? Si at du har god råd og har lyst til å gjøre ekstra stas på henne. Blir jo litt dumt hvis du kjøper noe veldig dyrt som hun selv synes hun ikke trenger eller liker. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Kolonial, eller gavekort på den lokale matbutikken? Anonymkode: 81b93...6df 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Aristoteles skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke spørre henne? Si at du har god råd og har lyst til å gjøre ekstra stas på henne. Blir jo litt dumt hvis du kjøper noe veldig dyrt som hun selv synes hun ikke trenger eller liker. Fordi bestemor ikke vil gi meg et oppriktig svar på dette. Anonymkode: b6a0c...a9c 1
solmåneogstjerner Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Om det er noe hun trenger til huset så er jo det fint. Varmepumpe var et godt forslag hvis du hadde tenkt å bruke så mye penger. Gavekort? Mat? 1
Aristoteles Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi bestemor ikke vil gi meg et oppriktig svar på dette. Anonymkode: b6a0c...a9c Aha. Nei, det er ikke så enkelt med dem som er såpass gamle. De vil gjerne ikke være til "bry", og de tror fortsatt at en tusenlapp er veldig mye penger, og setter alt de bruker opp mot noe annet de kunne brukt pengene på. Og det fornuftige slår alltid "tull". Hva setter hun pris på da? Jeg tror ikke du kan hjelpe henne økonomisk uten å gi henne penger, unntatt kanskje med varmepumpe eller ta over strømregningen e.l. Så da blir det kanskje "luksus" hun ikke unner seg selv, men som hun liker? 1
Angelheart2 Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Vi har i flere år laget praktiske julegaver til mine foreldre. Dette er da en kasse vi fyller med forbruksvarer som oppvaskmiddel, tannkrem, dopapir og annet. I tillegg putter vi oppi litt mat til hunden, noe god kjeks eller sjokolade + noen flakslodd. Jeg vet gaven blir satt stor pris på, da de har god bruk for alt som ligger oppi kassa. Kunne noe slikt være en ide? Er for øvrig ikke enig med de som sier at man kan gi bort matkasse fra f.eks Godt Levert. Disse er ofte dyre uten at verdien er så stor for mottaker. Da ville jeg heller valgt gavekort på Kolonial, for eksempel. Da velger mottaker selv hva de vil handle til middag og kan få mye mer for pengene. 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 har hun ingenting på sparekonto? Min bestemor hadde aldri råd til noe. Viste seg at det hadde hun når boet ble gjort opp. Det var mye penger på sparekonto, der hadde hun sittet og spist gammelt brød og ikke unnet seg selv noe. Faren min turte nesten ikke reise dit på helgebesøk med oss, fordi mine foreldre fikk ikke betale noe. Dermed møtte vi henne sjeldnere enn vi kunne fordi min far ikke ante noe om hennes økonomi og trodde hun levde fra hånd til munn. Han kunne og ville gjerne hjelpe, men fikk ikke lov. Anonymkode: 143b7...793 4
ekkoet Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Angelheart2 skrev (3 minutter siden): Er for øvrig ikke enig med de som sier at man kan gi bort matkasse fra f.eks Godt Levert. Disse er ofte dyre uten at verdien er så stor for mottaker. Dette var også første tanken min, slike er vel ofte litt spesielle ting som forutsetter at man er åpen for det meste. Ikke sikekrt at bestemor på 84 ser for seg å gå på kjøkkenet og lage "Mør svinebog i hoisinsaus med eggenudler og pak choy" Endret 10. desember 2020 av ekkoet 21
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Det er ikke så enkelt når hun ikke vil si om eller hva hun kunne trengt hjelp til. Min far er i samme alder, men han bruker utrolig lite penger utenom faste utgifter på bolig. Han spiser lite og har lavt forbruk, det er lite han trenger i den alderen.Om han trenger noe er det som regel klær og sko. Det han trenger mest hjelp til er praktiske ting, så om du ikke har mulighet selv, så kanskje betale for noen som kan hjelpe med handling, vask etc? Eller du kan kjøpe inn et lager av forbruksvarer med lang holdbarhet, ved, eller utstyr til håndarbeid om hun liker det? Anonymkode: 1e4d7...d36 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): har hun ingenting på sparekonto? Min bestemor hadde aldri råd til noe. Viste seg at det hadde hun når boet ble gjort opp. Det var mye penger på sparekonto, der hadde hun sittet og spist gammelt brød og ikke unnet seg selv noe. Faren min turte nesten ikke reise dit på helgebesøk med oss, fordi mine foreldre fikk ikke betale noe. Dermed møtte vi henne sjeldnere enn vi kunne fordi min far ikke ante noe om hennes økonomi og trodde hun levde fra hånd til munn. Han kunne og ville gjerne hjelpe, men fikk ikke lov. Anonymkode: 143b7...793 Ingen penger på sparekonto som jeg vet om. Men bestemor bruker heller penger på de i rundt seg om hun har overskudd til det en mnd. Nå syns jeg hun fortjener å få noe tilbake. Anonymkode: b6a0c...a9c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 5 minutter siden, Angelheart2 said: Vi har i flere år laget praktiske julegaver til mine foreldre. Dette er da en kasse vi fyller med forbruksvarer som oppvaskmiddel, tannkrem, dopapir og annet. I tillegg putter vi oppi litt mat til hunden, noe god kjeks eller sjokolade + noen flakslodd. Jeg vet gaven blir satt stor pris på, da de har god bruk for alt som ligger oppi kassa. Kunne noe slikt være en ide? Er for øvrig ikke enig med de som sier at man kan gi bort matkasse fra f.eks Godt Levert. Disse er ofte dyre uten at verdien er så stor for mottaker. Da ville jeg heller valgt gavekort på Kolonial, for eksempel. Da velger mottaker selv hva de vil handle til middag og kan få mye mer for pengene. Enig i det med matkasser, spesielt for eldre mennesker. Det er gjerne varer de ikke bruker og ofte spiser de lite så ferskvarer blir ødelagte. Da er det bedre å kjøpe inn ferdige retter til fryseren, Fjordland eller lignende. Anonymkode: 1e4d7...d36
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva med matkasse? Fra godtlevert eller noe. Anonymkode: 5f16a...c1d Har tenkt på det, men det er ikke mulig å bestille under 3 retter på en uke. Og jeg tror mye av det som blir levert i kassen vil være for tidkrevende for bestemor. Ikke hver dag hun spiser middag, og hun kan ofte kjøpe seg fjordland eller noe ferdigrett. Anonymkode: b6a0c...a9c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 Har hun skikkelige vintersko og vinterjakke? Eller hva med mikrobølgeovn og at du lager mange ferdigporsjonerte retter som hun kan ha i fryseren? Brødbakemaskin (både letter arbeidet og hjemmebakt brød er billig og sunt)? Anonymkode: 842dc...994 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 Moren min har dårlig råd, og har i flere år greid seg uten oppvaskmaskin, fordi den gikk i stykker. Jeg har i løpet av disse årene fått meg bedre økonomi (gikk fra student til fast jobb), og fikk lyst til å glede henne. Så jeg spurte henne om hun hadde lyst på ny oppvaskmaskin FØR jeg kjøpte den, og fikk med søsknene hennes på spleiselag. Hun ble kjempeglad! 🙂 Så du vet ikke om noe hun trenger til huset av hvitevarer eller noe annet? Synes varmepumpe var et supert forslag, eventuelt noe annet som gjør huset mer komfortabelt eller letter byrden med å holde orden. Ellers støtter jeg også ideen om å enten hjelpe i huset med enten husvask, reparere eller lignende, eventuelt betale noen for å gjøre det. Synes du er veldig snill ❤️ Anonymkode: 3a506...727 2
Pås Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 Har ikkenoen gode råd til deg, men vil bare si at det var en utrolig koselig tanke, julestemningen stiger når jeg leser sånt! ❤️ 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå