AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Vi har to kastrerte sibirkatter som er en del utendørs på dagtid, og lurer på om vi skal skaffe oss katteluke, slik at de kan styre dette selv. Har noen tips til katteluker som ikke trekker om vinteren? Og hvordan er de å installere, er det vanskelig å få det tett? Hvis noen har tips om bestemte modeller, er jeg veldig takknemlig. Anonymkode: e51c4...c8a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Har to katter selv som får gå inn og ut i katteluke, helt fantastisk! Kjøpte bare en helt vanlig katteluke på felleskjøpet (husker ikke hvilken type), men den har magnetlås. Eneste minuset er at når det er sterk vind, kan den blåse opp litt. Utover dette har det fungert greit, vil ikke anbefale såkalt "chip luke" av typen hvor kattene må gå med halsbånd (med mindre de er vant til det selvfølgelig). Mine er ikke, og vi prøvde en måneds tid med vanlige halsbånd før vi bestemte oss for hvilken type katteluke å se om det kunne være aktuelt med chipluke. Det gikk ikke så bra, de satt seg fast i busker og greiner og var generelt ikke begeistret for halsbånd😄 Montering kan jeg ikke svare på, da samboer gjorde det. Han sa forøvrig at det ikke var noe problem. Vi valgte å ha katteluka gjennom veggen ved siden av inngangsdøra (på siden der boltene henger) da vi ville ha den lengst mulig unna låsen😊 Anonymkode: 8670a...f9a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har to katter selv som får gå inn og ut i katteluke, helt fantastisk! Kjøpte bare en helt vanlig katteluke på felleskjøpet (husker ikke hvilken type), men den har magnetlås. Eneste minuset er at når det er sterk vind, kan den blåse opp litt. Utover dette har det fungert greit, vil ikke anbefale såkalt "chip luke" av typen hvor kattene må gå med halsbånd (med mindre de er vant til det selvfølgelig). Mine er ikke, og vi prøvde en måneds tid med vanlige halsbånd før vi bestemte oss for hvilken type katteluke å se om det kunne være aktuelt med chipluke. Det gikk ikke så bra, de satt seg fast i busker og greiner og var generelt ikke begeistret for halsbånd😄 Montering kan jeg ikke svare på, da samboer gjorde det. Han sa forøvrig at det ikke var noe problem. Vi valgte å ha katteluka gjennom veggen ved siden av inngangsdøra (på siden der boltene henger) da vi ville ha den lengst mulig unna låsen😊 Anonymkode: 8670a...f9a Jeg hadde katteluke med chip leser, altså at de leser chipen katten har i nakken. Og de er helt geniale! Dyre, men virkelig verdt det. Anonymkode: fd5aa...ef6 3
Pappi Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Chipluker fungerer vel på kattens ID chip? Trenger ikke halsbånd 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Vi har sureflap katteluke. Kobles på wifi, da kan vi styre den med app om en av kattene skal holdes inne på grunn av sykdom, eller sette «innetid» slik at de ikke får ut mellom kl 22 og 08 feks. Den er helt genial. Bruker chippen i nakken, så man slipper å bekymre seg for at de mister brikken på et halsbånd. Koster litt, men helt klart verdt pengene. nå kan jeg ikke si om det er vanskelig å instalere, for det gjorde samboer, som er snekker 😅 men det så ikke så vrient ut. Vår sitter i veggen, ved å sette den i døra kan man vel miste noe på forsikring om noe skulle skje senere. Anonymkode: 20e33...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Sureflap er nok det beste (gitt at katten er chippet da). Vi har bare vanlig luke med magnetlukker. Funker veldig bra og trekker lite synes jeg. Har gammelt hus med varmepumpe så her er det jo stort sett veldig jevn temperatur. Eneste minuset med katteluke er at jegerne drar inn både mus, orm og fugl, spesielt på sommeren. Men det får vi rett og slett bare leve med Anonymkode: a29c1...ab0
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sureflap er nok det beste (gitt at katten er chippet da). Vi har bare vanlig luke med magnetlukker. Funker veldig bra og trekker lite synes jeg. Har gammelt hus med varmepumpe så her er det jo stort sett veldig jevn temperatur. Eneste minuset med katteluke er at jegerne drar inn både mus, orm og fugl, spesielt på sommeren. Men det får vi rett og slett bare leve med Anonymkode: a29c1...ab0 Haha, ja vår pus drar inn så ekstremt med mus 😂 særlig i år som det har vært museår 😨 men, det er verdt det, hun elsker friheten, å vi er trygge på at hun kan komme seg inn når hun har behov for det Anonymkode: 20e33...5a3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, ja vår pus drar inn så ekstremt med mus 😂 særlig i år som det har vært museår 😨 men, det er verdt det, hun elsker friheten, å vi er trygge på at hun kan komme seg inn når hun har behov for det Anonymkode: 20e33...5a3 Haha, ja, og så stolte de er når de kommer med byttet i kjeften 😂 Anonymkode: a29c1...ab0
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, ja, og så stolte de er når de kommer med byttet i kjeften 😂 Anonymkode: a29c1...ab0 Man kan jo ikke bli sur 😂 de er så søte! Anonymkode: 20e33...5a3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Prøv å Finn ut om kattene vil bruke luke før du lager hull i dør eller vegg. Her gikk vi på en smell. Kjøpte dyr SureFlap som vi installerte. Katten brukte det som utsiktsvindu i perfekt høyde. 🤦🏼♀️ Jada, vi prøvde å lære henne hvordan man bruker den, men katter er nå engang katter. Det ble ikke ny luke i nytt hus. Anonymkode: 22945...d74
Mrs.Under Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Hiver meg på de andre her, Sureflap med chipleser er genial. Den jeg har kommer med en app, så jeg har full kontroll på om alle kattene er inne eller ute, det logges i appen. Litt trekk må du regne med uansett, men vår står i gangen/hallen, og jeg må si at jeg ikke merker noe trekken. Den står i veggen hos oss, og om du skal ha den i døra, så må du ha noe ekstra greier om det er metall i døra. Utover det, så tenker jeg at det hjelper med en litt handy person til å få den montert. Selve luka og huben som du trenger for å koble den på nettverket koster forsåvidt en del, kjapt nettsøk så ser jeg at du må ut med ca 2700 tilsammen. For meg har dette vært verd hver eneste krone!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Pappi skrev (19 minutter siden): Chipluker fungerer vel på kattens ID chip? Trenger ikke halsbånd De lukene hvor man knytter det til ID chipene deres var jo så himla dyre (der vi sjekket i hvert fall, men det er jo tross alt 3 år siden), derfor prøvde vi med chiphalsbånd - men valget falt til slutt på helt vanlig luke som fungerer kjempefint 😊 Eneste forskjellen er vel strengt talt at vi må fysisk gå til katteluken for å låse den om det skulle være nødvendig, noe som absolutt ikke er et problem 😄 Anonymkode: 8670a...f9a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De lukene hvor man knytter det til ID chipene deres var jo så himla dyre (der vi sjekket i hvert fall, men det er jo tross alt 3 år siden), derfor prøvde vi med chiphalsbånd - men valget falt til slutt på helt vanlig luke som fungerer kjempefint 😊 Eneste forskjellen er vel strengt talt at vi må fysisk gå til katteluken for å låse den om det skulle være nødvendig, noe som absolutt ikke er et problem 😄 Anonymkode: 8670a...f9a Her kan vi ikke ha vanlig luke, for nabolagets katter har luke selv, så de kommer plutselig inn 🤦🏼♀️ Anonymkode: 20e33...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Takk for mange gode tips! SureFlap høres ut som en god investering, hvis vi finner et egnet sted for den i huset. 😃 Anonymkode: e51c4...c8a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Vi hadde katteluke til vår katt i 15 år, helt fantastisk at han kunne gå inn og ut som han ville. Opplevde ikke spesielt mye trekk. Når det var ekstremt kaldt ute hendte det at luken frøs fast, men da satte vi en ovn i nærheten av døra, og problemet var løst. Vår katt hadde ikke halsbånd (eller chip), så vi hadde en luke som var åpen for alle holdt jeg på å si. Men opplevde aldri at andre katter kom inn. Han tok med mus inn ved to anledninger😅 Katteluke er helt genialt, og jeg er overbevist om at vår katt hadde et fantastisk liv med den friheten. Anonymkode: f52dc...b24
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for mange gode tips! SureFlap høres ut som en god investering, hvis vi finner et egnet sted for den i huset. 😃 Anonymkode: e51c4...c8a Hvis dere har et sted under tak så er det best, sånn at pus slipper å gå rett ut i snøen/regnet. Ofte vil de gjerne sondere terrenget litt før de går videre 🙊 Anonymkode: 20e33...5a3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 Vi har tenkt å skaffe katteluke i en dør som går mellom hagen og verandaen, ikke direkte inn i huset Mest pga glass-dører og trekk rett inn i stua. Da kan pus si ifra når hun vil inn ved å sitte rett utenfor en glassdør jeg stort sett er ved, og så skal vi ha litt ekstra vann og varme i et lite hus på verandaen som hun kan bruke. Jeg har aldri ønsket katteluke direkte inn i huset pga dyr de tar med seg, har dere hatt problemer med det? Ei venninne slet mye med det når de hadde to flinke jaktkatter, fant mus og fugler diverse steder i huset 😅 Måtte dere tilvenne katten luken? Vi tenker å bygge en boks med luka i innendørs først, så hun lærer seg å bruke den (må spise mat inni boksen). Anonymkode: 48402...f03
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har tenkt å skaffe katteluke i en dør som går mellom hagen og verandaen, ikke direkte inn i huset Mest pga glass-dører og trekk rett inn i stua. Da kan pus si ifra når hun vil inn ved å sitte rett utenfor en glassdør jeg stort sett er ved, og så skal vi ha litt ekstra vann og varme i et lite hus på verandaen som hun kan bruke. Jeg har aldri ønsket katteluke direkte inn i huset pga dyr de tar med seg, har dere hatt problemer med det? Ei venninne slet mye med det når de hadde to flinke jaktkatter, fant mus og fugler diverse steder i huset 😅 Måtte dere tilvenne katten luken? Vi tenker å bygge en boks med luka i innendørs først, så hun lærer seg å bruke den (må spise mat inni boksen). Anonymkode: 48402...f03 Vår tar stadig med seg døde mus inn, av og til levende 😂 hu tar ikke fugl heldigvis. det er som oftest veldig lett å lære dem til å bruke luka. Først holder du den helt oppe slik at de kan gå inn og ut uten å kjenne på døra over ryggen, masse masse ros og godbiter. Så kan dere trene med å ha luka mer igjen. Vår lærte det der på en dag. Ingen vits i å bygge en boks, det blir bare merarbeid 😛 Anonymkode: 20e33...5a3 1
upa Skrevet 21. desember 2022 #19 Skrevet 21. desember 2022 Det er en ting mange ikke er klar over når de kjøper katteluke som krever at katten har chip; de blir livredde smellet. For å unngå at uvedkommende katter skal komme seg inn er luka stengt med et par tapper eller knapper eller man nå kaller det som stikker opp. Når katten stikker hodet inn i luka forsvinner disse to tappene ned med et høyt smell, slik at den kan komme seg inn. Moren min har en slik katteluke, og når katten skal inn hører jeg helt opp i andre etasje at det smeller. Katter er dyr som er veldig følsomme for høye lyder, og her snakker vi om katter som har ørene bare noen centimeter over der smellet lages. Den første katten hun hadde kviet seg veldig for å gå gjennom, og gjorde det bare når den måtte. Den nye katten gikk nylig gjennom luka, og fikk en slik støkk at den for som en pil gjennom kjøkkenet og inn i stua. Målet må derfor være en luke som låser seg opp mest mulig lydløst.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #20 Skrevet 21. desember 2022 upa skrev (1 time siden): Det er en ting mange ikke er klar over når de kjøper katteluke som krever at katten har chip; de blir livredde smellet. For å unngå at uvedkommende katter skal komme seg inn er luka stengt med et par tapper eller knapper eller man nå kaller det som stikker opp. Når katten stikker hodet inn i luka forsvinner disse to tappene ned med et høyt smell, slik at den kan komme seg inn. Moren min har en slik katteluke, og når katten skal inn hører jeg helt opp i andre etasje at det smeller. Katter er dyr som er veldig følsomme for høye lyder, og her snakker vi om katter som har ørene bare noen centimeter over der smellet lages. Den første katten hun hadde kviet seg veldig for å gå gjennom, og gjorde det bare når den måtte. Den nye katten gikk nylig gjennom luka, og fikk en slik støkk at den for som en pil gjennom kjøkkenet og inn i stua. Målet må derfor være en luke som låser seg opp mest mulig lydløst. Vår kunne ikke brydd seg mindre. Så det er ikke nødvendigvis et problem. Anonymkode: 91ae8...b65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå