AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Skrevet 10. desember 2020 Jeg har en venninne som de siste årene har blitt mer og mer ivrig på vlogging på ulike plattformer (instagram, snapchat, youtube). Veldig mye av det er kun av henne. I begynnelsen var hun "flink" til å holde det til seg og sitt, nå trekker hun stadig frem mobilen og begynner å filme, uten å spørre. Dette skjer både i 1-1 settinger med meg og henne, der jeg føler at private øyeblikk kringkastes ut til alle mulige folk og ute i sosiale lag. Typisk god stemning på en fest eller liknende, der gjerne stemningen blir punktert like fort av at hun insisterer på å filme hele greien. Hvis noen av dere husker fester, da. Jeg opplever også ganske mye mas og press om å få lov å filme ulike ting barna mine gjør, de er så søte og unge-greier gir så mye positive tilbakemeldinger sier hun. Jeg blir så utmattet av å hele tiden måtte komme med sånne småjusteringer av typen "du kan ikke filme nå / Du kan ikke filme barna / kan ikke du legge bort mobilen bittelitt". Er det bare å gi henne opp? Er det noen av dere som har erfaringer på grensesetting her som faktisk har fungert (og beholdt vennskapet?) Anonymkode: 7030e...7be 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #2 Skrevet 10. desember 2020 Er da bare å ikke være så tafatt? Si nei, og ikkenoe mer. Snakk om å overdramatisere ting... Anonymkode: 50783...8e3 17
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 bare si nei. Når det gjelder barna kan du si at du vil de selv skal bestemme over sitt digitale liv når de blir store nok til det. Frem til de er 18 er det du som bestemmer og du sier NEI. Anonymkode: 264c0...178 14
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er da bare å ikke være så tafatt? Si nei, og ikkenoe mer. Snakk om å overdramatisere ting... Anonymkode: 50783...8e3 Ah det er alltid så kjekt å spørre om konkrete råd på kvinneguiden når de eneste tilbakemeldingen du får er at du er en dårlig person og at dette egentlig ikke er et problem. 😍 Anonymkode: 7030e...7be 33
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ah det er alltid så kjekt å spørre om konkrete råd på kvinneguiden når de eneste tilbakemeldingen du får er at du er en dårlig person og at dette egentlig ikke er et problem. 😍 Anonymkode: 7030e...7be Apropos overdramatisering....
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Jeg forstår deg godt.. Har ei veninne som hele tiden skal sende direkte på facebook, sin egen profil og i store grupper som livestream norge med over 120 000 medlemmer. Sa til henne at jeg ikke ville være med på livestream, men når har sett i ettertid at hun har gått direkte uten at jeg visste om det også. Tenker på det ofte når jeg er med henne. Slitsomt. Anonymkode: c0b2a...ddf 4
Carrot Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Dævendøtte skrev (3 minutter siden): Apropos overdramatisering.... *lol* Men seriøst TS, snakk med vennen din - hvorfor er dette ett problem for deg, og forklar at du er støttende men at du ikke ønsker ditt liv delt i sosiale medier, og i allefall ikke ungene dine. Si det pent men konkret slik at det sitter. 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Dere har venninner som overkjører dere, legger ut bilder og filmer av dere og barna deres, selv om dere ikke vil. Så lurer dere på hva dere skal gjøre? Hvor tafatte går det an å bli!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Dævendøtte skrev (7 minutter siden): Dere har venninner som overkjører dere, legger ut bilder og filmer av dere og barna deres, selv om dere ikke vil. Så lurer dere på hva dere skal gjøre? Hvor tafatte går det an å bli! Takk for at du fortsetter å shame folk for at de har andre problemer enn deg når du ellers ikke har noe som helst informasjon om situasjonen de er i Anonymkode: 7030e...7be 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Carrot skrev (16 minutter siden): Men seriøst TS, snakk med vennen din - hvorfor er dette ett problem for deg, og forklar at du er støttende men at du ikke ønsker ditt liv delt i sosiale medier, og i allefall ikke ungene dine. Si det pent men konkret slik at det sitter. Takk for en konstruktiv tilbakemelding. Anonymkode: 7030e...7be 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at du fortsetter å shame folk for at de har andre problemer enn deg når du ellers ikke har noe som helst informasjon om situasjonen de er i Anonymkode: 7030e...7be Jammen i helvete da, hva gjør dere om det kommer en pedofil og vil filme barna deres, skriver et innlegg på KG først? Folk må lære seg å sette grenser for seg selv og sine nærmeste, sitte og sutre på KG fordi man har venner som filmer dere og ungene deres, og dere forstår ikke hva dere skal gjøre? Blir litt bekymret jeg.
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Det er bare å sette ned foten og si at du og barna ikke skal filmes! Respekterer hun ikke det, så si at du ikke vil være med henne.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 Ja her må du bare si det rett ut! «Du skal spørre meg før du begynner å filme!» eller hvis du aldri vil legges ut på nett sier du «ikke film når jeg og barna er i rommet! Jeg vil ikke legges ut på nett.» Kommer hun med «jamen» og argumenter, så sier du «det nytter ikke hva du sier, jeg vil ikke legges ut på nett. Ikke film meg eller barna. Punktum!» Vær bastant! Anonymkode: df623...e1c 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Du får ikke lov til å bruke meg eller mine barn til å få likes og gode tilvakemeldinger på internett. Gjør du dette ogjen uten samtykke på forhånd så er vi ikke venner lenger. Det kan du si. Så blir det opp til henne om derr skal være venner eller ikke Anonymkode: adde5...f7f 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Dævendøtte skrev (2 minutter siden): Jammen i helvete da, hva gjør dere om det kommer en pedofil og vil filme barna deres, skriver et innlegg på KG først? Du skjønner forskjellen på en vilt fremmed og en man har hatt en vennskapsrelasjon med i 15+ år? Ja? Nei? Dævendøtte skrev (2 minutter siden): Folk må lære seg å sette grenser for seg selv og sine nærmeste, sitte og sutre på KG fordi man har venner som filmer dere og ungene deres, og dere forstår ikke hva dere skal gjøre? Jeg forstår at du har en historie klar om at jeg har tillatt filming av barn og meg selv, jeg har gitt klart beskjed, hver gang, det følges opp med mas og sutring og jeg ønsker å ta brodden av dette helt. Kanskje er jeg en som blir sliten av stadige konfrontasjoner. Kanskje har jeg dårlige erfaringer med konfrontasjoner av ulike årsaker, hvem vet Dævendøtte skrev (2 minutter siden): Blir litt bekymret jeg. I så fall har du en veldig merkelig og lite konstruktiv måte å vise det på. Anonymkode: 7030e...7be 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 Forstår frustrasjonen din. Har en sånn bekjent selv, som plutselig drar frem mobilen, for å filme til snapchat eller live på Facebook. Hele greia er så slitsomt at jeg vegrer meg for festlige lag hvor hun er deltager. Nå er det heldigvis ikke mer enn et par ganger i året jeg møter dama, men jeg tenker på skrekk og gru med de som tilbringer mye tid med hun! Men det er desverre ikke så mye annet å gjøre enn å si i fra. Si at du ønsker ikke å bli eksponert på sosiale medier, og at du i alle fall ikke ønsker at barna dine skal bli det. Såpass må hun bare tåle. Anonymkode: ad2e2...ddb 2
lillevill Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er da bare å ikke være så tafatt? Si nei, og ikkenoe mer. Snakk om å overdramatisere ting... Anonymkode: 50783...8e3 Måten du skrev det her på minner meg veldig om maiken fra parterapi. Spesielt om du hadde lagt til en herreguuuuud på slutten. Ts vettu jeg hadde ikke taklet en kameraglad veninne som filmet mitt barn for egen vinning og likes. Absolutt ikke ok. 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 Kan du ikke ta en ordentlig prat med henne? Si at du synes det blir litt mye filming, at du ikke er komfortabel med det, at du ikke ønsker at deg eller barna dine skal bli med i hennes vlogg og at du skulle ønske hun kunne legge bort mobilen når hun var på besøk hos dere. Anonymkode: 14780...c7f 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har gitt klart beskjed, hver gang, det følges opp med mas og sutring og jeg ønsker å ta brodden av dette helt. Beskjeden din har tydeligvis ikke vært klar nok. Neste gang hever du stemmen og sier at nå får det jammen være nok! Et bilde eller en video til, så er det slutt på at jeg gidder å kaste bort tiden min på deg. Du er respektløs og det finner jeg meg ikke i lengre! Du sier at du ikke kan si klart i fra til en venninne du har hatt i mange år, men at hun blottlegger deg, det er ok?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ah det er alltid så kjekt å spørre om konkrete råd på kvinneguiden når de eneste tilbakemeldingen du får er at du er en dårlig person og at dette egentlig ikke er et problem. 😍 Anonymkode: 7030e...7be Du går rett inn i offerrollen din med en gang ser vi. Er jo du selv som må stå opp for deg selv, å sifra. Du kan ikke la deg overkjøre av en venninne på denne måten, hun er ikke vennen din når hun ikke vil respektere deg og dine valg. Forstår du? Ikke vær et offer, ta tak i problemene. Ikke la deg utnytte å bruke av en dårlig venn. Anonymkode: f4545...194 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå