Gå til innhold

Voksne folk som ikke hører forskjell på skj, sj eller kj og tallene 7 og 20.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 4.36):

Wow!!! Takk til ts som har skrevet dette innlegget. (Hilsen 51 åring her og). Det er som jeg skulle ha skrevet det selv da jeg har vært inne på omtrent de samme tankene som deg! Altså.... jeg grøsser langt inn i sjela....

Schørt og schole ..... blææææ « hun schøper sjeks i sjosken og da eller. 

Er det lov å stille spørsmålet om hvorvidt de er mindre intelligente?  Og er det tillatt og bruke den formen de gjør i norsk bokmål? Noen som vet? Så forresten på Fb... ei dame på min alder skrev «en gjedde i sjeften» Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg omtrent når jeg leste det. 🥵😫For det første heter det ikke «en gjedde» og i hvertfall ikke «sjeften»😢😫😫

Anonymkode: 08006...a4b

Tror du er inne på noe.

Anonymkode: fb740...6f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker

Tror det har med dialekt å gjøre. Jeg hører forskjell, men folk som bor her med dialekta her, hører det ikke.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

odt du ikke ar verre problemer i livet:)

Anonymkode: 986a0...e77

Det har jeg faktisk?! Det er derfor jeg skal være på en rehabiliteringsinstitusjon i mange måneder siden jeg vært i ulykke. 

Jeg har nå vært uten visa kort 17 dager, med et kredittkort som jeg har strukket grensen på til maks. 

Ikke rart jeg er irritert.. 

Ts

Anonymkode: fb046...b33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må man betale for det selv, i så fall. For skolene henviser ikke til det lenger (med mindre det er snakk om alvorlige talefeil).

Anonymkode: 03936...bd2

Det er en god investering, med mindre man vil fremstå som evneveik.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm interessant... jeg kan faktisk slitne med det når det gjelder noen få stedsnavn. 
Som blant annet Kjeller (området), hvor jeg trolig uttaler det feil... (fått det påpekt av andre), men som skjer, skjelett, kiosk osv har jeg ikke problem med.... men snakker 5 andre språk som gjør at det muligens blir litt rart noen ganger...

hilsen 

J26

Anonymkode: d67da...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at det er for galt, men jeg synes det er litt ironisk at du klager over dette når du selv ikke har lært forskjellen  mellom hun og henne. 

Anonymkode: 435c2...0aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tydelig at ingen her har studert lingvistikk 😛

Til opplysning: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

Anonymkode: 33888...d3e

Ts her. 

Jeg har faktisk studert fonetikk og lingvistikk en gang for lenge siden, og jeg kjenner til dette.

Det som forundrer meg er at voksne folk som har klart å skille mellom disse lydene hele sin oppvekst, begynner å snakke sånn. Når man arbeider i bank og ikke klarer å høre forskjell på uttale av sju og tjue, og roter både med kj og sj lyden og blander f og s, da bør man muligens finne seg en annen jobb. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. 

Jeg har faktisk studert fonetikk og lingvistikk en gang for lenge siden, og jeg kjenner til dette.

Det som forundrer meg er at voksne folk som har klart å skille mellom disse lydene hele sin oppvekst, begynner å snakke sånn. Når man arbeider i bank og ikke klarer å høre forskjell på uttale av sju og tjue, og roter både med kj og sj lyden og blander f og s, da bør man muligens finne seg en annen jobb. 

Mulig de har hjemmekontor... og dårlig hodetelefoner, lyd kvaliteten vil jo være redusert i og med at det blir viderekoblinger osv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står nok overfor en språkendring. Jeg irriterer meg over det, men endringen er kommet for å bli. Dog har jeg aldri tenkt over slike praktiske utfordringer det kan gi som TS skriver om. Litt komisk og mest tragisk. 

Men hva gjør disse unge når de feks skal snakke tysk? Sier de «das Mädchen» eller «das Mädschen»?? 

Anonymkode: 57fff...a10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig de har hjemmekontor... og dårlig hodetelefoner, lyd kvaliteten vil jo være redusert i og med at det blir viderekoblinger osv??

Neida hun var på jobb i banken og lyden var fin. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Høres ikke ut som det er sammenfall av skj og kj i samfunnet som er problemet her, men noen som har språkvansker. Hvis de blander s og f og skriver helt totalt feil adresse. Jeg sliter selv med å høre kj-lyden, men hvis jeg er usikker så spør jeg, og har aldri hatt noe problemer med det. 

Anonymkode: d32de...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva gjør disse unge når de feks skal snakke tysk? Sier de «das Mädchen» eller «das Mädschen»?? 

De snakker vel ikke tysk. De ville jo ha dritet seg fullstendig ut om de snakket sånn i Tyskland. 

Anonymkode: 162c7...149

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida hun var på jobb i banken og lyden var fin. 

Ts

Så rart. Kan det være tap av hørsel kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De snakker vel ikke tysk. De ville jo ha dritet seg fullstendig ut om de snakket sånn i Tyskland. 

Anonymkode: 162c7...149

Noen av dem må jo ha lært tysk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det skriker i ørene mine, men mange sier at det er «språkutvikling» og at etterhvert snakker «alle» sånn og mener det ikke gjør noe.

Språkutvikling ja - det kortet dras hver gang denne diskusjonen kommer opp. Muligens burde det vært erstattet med språkretardering?  Da hadde jeg vært med på definisjonen. Hvordan noe som gjør språket fattigere kan betraktes som utvikling går over min begripelse. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten har folk blitt dummere, ellers har de blitt latere. Ingen sleit med dette for noen tiår siden. Ikke er noen av lydene vanskelige å produsere, og ikke er det vanskelig å høre forskjell om man har normal hørsel. På 90-tallet hørte jeg kun førstegenerasjonsinnvandrere som ikke kunne forskjellen, før det tydeligvis spredte seg til neste generasjon og videre til andre unge. Man fremstår uintelligent, faktisk direkte dum, om man er ferdig med barnehagen og ikke har kontroll på noe så enkelt og betydningsfullt. Jeg spiller dum om folk ikke kan snakke til meg på en skikkelig måte, og forholder meg til det de faktisk sier.

Anonymkode: 5073f...a7f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enten har folk blitt dummere, ellers har de blitt latere. Ingen sleit med dette for noen tiår siden. Ikke er noen av lydene vanskelige å produsere, og ikke er det vanskelig å høre forskjell om man har normal hørsel. På 90-tallet hørte jeg kun førstegenerasjonsinnvandrere som ikke kunne forskjellen, før det tydeligvis spredte seg til neste generasjon og videre til andre unge. Man fremstår uintelligent, faktisk direkte dum, om man er ferdig med barnehagen og ikke har kontroll på noe så enkelt og betydningsfullt. Jeg spiller dum om folk ikke kan snakke til meg på en skikkelig måte, og forholder meg til det de faktisk sier.

Anonymkode: 5073f...a7f

Det er nok folk som deg som ikke forstår at det er sånn språk utvikler seg som fremstår som uintelligente og faktisk direkte dumme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strynejenta skrev (15 minutter siden):

Det er sånn språk utvikler seg, dette er helt normalt.

strynejenta skrev (2 minutter siden):

Det er nok folk som deg som ikke forstår at det er sånn språk utvikler seg som fremstår som uintelligente og faktisk direkte dumme.

Du sier skjøtt og sjino?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier skjøtt og sjino?

Nei, det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...