AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #41 Del Skrevet 11. desember 2020 Bernardette skrev (1 time siden): Det er en god investering, med mindre man vil fremstå som evneveik. Jeg er helt enig. Det koster 1085 kr pr klokketime med logoped, og dette ordnes raskt. Anonymkode: 40bee...505 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #42 Del Skrevet 11. desember 2020 Forenkling og standardisering skjer over hele fjøla. At lydene smelter sammen er den språklige versjonen av dette fenomenet. Å mene det vitner om mindre intelligens og at folk ikke burde stå i jobben de har pga kj/sj-lyden.. Wow. Hvilke andre dialekt- og sosiolekttrekk vil du ekskludere? Anonymkode: 4f3dd...2d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #43 Del Skrevet 11. desember 2020 Disse som sier sjkole, skjøtt og skjino klarer å si kjenne, kjenner, kinn osv. De sier ikke " jeg klør på skjinnet mitt" De kan uttale lyden. Så jeg tror de gjør det med vilje, at de ønsker å fremstå som dumme. Anonymkode: b9b78...626 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #44 Del Skrevet 11. desember 2020 Rant skrev (På 10.12.2020 den 2.47): Vel, kanskje hun sier syv og tyve, som jeg gjør. Og ingen andre i oppveksten har brukt sju og tjue? Da kan det være vanskelig å høre forskjell - det er jo noen bokstaver som høres likt ut over telefon. Derfor man bruker fonetisk alfabet. Det heter bokstaveringsalfabetet. Det fonetiske alfabetet er det som viser hvordan man uttaler ord. Anonymkode: 263de...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 11. desember 2020 #45 Del Skrevet 11. desember 2020 Jeg hater det. Noen må ta tak i dette snart, hvis ikke ender vi opp som en nasjonal full av sjøtthuer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #46 Del Skrevet 11. desember 2020 Anonymkode: c95fa...ec7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #47 Del Skrevet 11. desember 2020 Sjør hele bunten til logopeden🤩 Anonymkode: 0cedc...206 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #48 Del Skrevet 11. desember 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Forenkling og standardisering skjer over hele fjøla. At lydene smelter sammen er den språklige versjonen av dette fenomenet. Å mene det vitner om mindre intelligens og at folk ikke burde stå i jobben de har pga kj/sj-lyden.. Wow. Hvilke andre dialekt- og sosiolekttrekk vil du ekskludere? Anonymkode: 4f3dd...2d2 Det er jo ikke en forenkling når det faktisk blir vanskeligere å forstå hverandre, som vi har sett et godt eksempel på her i tråden. Spesielt de som har disse feilene har en lei tendens til å misforstå. For øvrig har dette null med dialekt å gjøre. Det er ikke noe mer enn en feil, og de fleste steder i landet har flertallet av barna riktig uttale den dag i dag. Anonymkode: 5073f...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #49 Del Skrevet 11. desember 2020 On 12/10/2020 at 2:39 AM, AnonymBruker said: Jeg ba hun ringe sjefen sin slik at dette gikk kjapt, men hun syntes det var best å sende e-post til han så hun regnet med hun fikk svar i løpet av morgendagen😒 Hva er det med den oppvoksende generasjon? Anonymkode: fb046...b33 Atte, hva svarte henne da da? Anonymkode: c6d5e...2c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 11. desember 2020 #50 Del Skrevet 11. desember 2020 Tror mye av dagens "forenklingen" av språket skyldes at skoleverket ikke tidligere gir klar beskjed om hva som er korrekt uttale. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #51 Del Skrevet 11. desember 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke en forenkling når det faktisk blir vanskeligere å forstå hverandre, som vi har sett et godt eksempel på her i tråden. Spesielt de som har disse feilene har en lei tendens til å misforstå. For øvrig har dette null med dialekt å gjøre. Det er ikke noe mer enn en feil, og de fleste steder i landet har flertallet av barna riktig uttale den dag i dag. Anonymkode: 5073f...a7f Lignende forenklinger har skjedd før, uten at det har skapt problemer. Vi har maaaaaange homonymer i språket. Man gjør seg forstått gjennom kontekst. Kontekst er også en viktig del av språket. Du skjønner hva kunden vil ha, hvis du jobber i bakeri og han vil kjøpe boller. Da gir du ham hveteboller. Får en som jobber på Glassmagasinet samme spørsmål, vil han vise kundene utvalget av glassboller fks. Står du i ferskvaren på Meny og bestiller "skylling", så skjønner de som jobber der ut fra konteksten at du vil ha en kylling, ikke at du ønsker å bli skylt. Vi forstår også ganske godt hva en person med norsk som andrespråk mener når vi snakker med en, selv om norsken ikke er den beste... og vi forstår små barn. Mye er pga konteksten. Hvor vi er, gester, peking, tonefall, hvilken rolle vi har i situasjonen, hva som er sagt eller har skjedd før, hva som skal skje etterpå, osv osv. Så at en nordmann IKKE forstår hva en annen nordmann med helt plettfritt norsk bortsett fra sammenfall av skj-kj-lyden sier, blir for dumt. Vi har masse annet informasjon å lene oss på, og blir man likevel misforstått, så spør man. Det området i språket der det er flest misforståelser, er innenfor den pragmatiske delen, ikke den fonetiske, når personen faktisk kan språket og uttaler de aller fleste lydene korrekt. Anonymkode: d32de...f11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #52 Del Skrevet 11. desember 2020 1 hour ago, Cata said: Språkutvikling ja - det kortet dras hver gang denne diskusjonen kommer opp. Muligens burde det vært erstattet med språkretardering? Da hadde jeg vært med på definisjonen. Hvordan noe som gjør språket fattigere kan betraktes som utvikling går over min begripelse. Det er jo helt naturlig. Like naturlig som evolusjonen. Se på hvordan det norrøne språket var. Det har endret seg enormt. Kj-lyden fantes heller ikke i norrønt. Vi hadde bare en K-lyd i ord som senere fikk kj-lyd. Hva er liksom riktig da? Er senere norrønt mer riktig enn tidligere norrønt? Du sier at utvikling er retardering, men at kj-lyden kom inn i språket er jo nettopp en utvikling som skjedde i norrønt tid. Hvilken periode av språket vårt er den riktige? Anonymkode: d32de...f11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #53 Del Skrevet 11. desember 2020 I tidlig norrønt* Anonymkode: d32de...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #54 Del Skrevet 11. desember 2020 anonym 4545 skrev (20 minutter siden): Tror mye av dagens "forenklingen" av språket skyldes at skoleverket ikke tidligere gir klar beskjed om hva som er korrekt uttale. Lenge leve postmodernismen. Anonymkode: 02b14...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. desember 2020 #55 Del Skrevet 11. desember 2020 Jeg blir også frustrert når folk ikke uttaler lydene riktig. Men skjønner ikke problemet med å høre forskjell mellom sju og tjue? Syv og tyve er selvfølgelig enklere, men 20 slutter på e, mens 7 ikke gjør det i den første varianten. Jeg er veldig opptatt av at mine små uttaler lydene riktig og jeg har selv lagt tilstrekkelig med innsats å lære meg å uttale riktig. Jeg har hørt flere ganger nordmenn si til meg ''Du er jo utenlandsk, så du er tilgitt feil uttale av kj-lyden'', men for meg er det en dårlig unnskyldning. Jeg synes språk blir mindre vakre når noen lyder forsvinner, så jeg er tilhenger av kj-lyden og at dagens unge må lære å uttale det. Selvfølgelig vil det alltid være folk som har problemer med uttalen av andre grunner, men alle som kan bør bruke tid på å lære seg dette. Når det er sagt, så hater jeg å uttale Tjøme og synes det var ganske befriende da en jeg kjenner derfra flyttet til en by med navn som var lettere å uttale 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #56 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Jeg har faktisk studert fonetikk og lingvistikk en gang for lenge siden, og jeg kjenner til dette. Det som forundrer meg er at voksne folk som har klart å skille mellom disse lydene hele sin oppvekst, begynner å snakke sånn. Når man arbeider i bank og ikke klarer å høre forskjell på uttale av sju og tjue, og roter både med kj og sj lyden og blander f og s, da bør man muligens finne seg en annen jobb. Anonymkode: fb046...b33 Men da har jo personen kanskje andre utfordringer knyttet til språket, det trenger ikke ha noe med det generelle sammenfallet mellom to lyder å gjøre. Du bare antar ting basert på anekdotiske bevis. Dette er en språkutvikling, ikke en talefeil, og ingen blir sendt til logoped for dette nå lenger. Dere kan bli så irriterte dere bare vil (det er også noe av det herlige med slike språkendringer) men det er altså kommet for å bli. Regner med at dere også irriterer dere over at vi ikke lenger har stungen d på norsk? Anonymkode: 33888...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #57 Del Skrevet 12. desember 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Men da har jo personen kanskje andre utfordringer knyttet til språket, det trenger ikke ha noe med det generelle sammenfallet mellom to lyder å gjøre. Du bare antar ting basert på anekdotiske bevis. Dette er en språkutvikling, ikke en talefeil, og ingen blir sendt til logoped for dette nå lenger. Dere kan bli så irriterte dere bare vil (det er også noe av det herlige med slike språkendringer) men det er altså kommet for å bli. Regner med at dere også irriterer dere over at vi ikke lenger har stungen d på norsk? Anonymkode: 33888...d3e De burde også gå over til å skrive nynorsk. Bokmål er jo bare en fornorsket, skriftlig variant av det danske språket. Er det noe som har "ødelagt" språket her til lands, er det den store påvirkningen fra dansk. Anonymkode: d32de...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #58 Del Skrevet 13. desember 2020 On 12/11/2020 at 7:34 PM, AnonymBruker said: Anonymkode: c95fa...ec7 Den er morsom, men hvis dette hadde vært seriøst, og kelneren faktisk trodde at gutten bestilte skylling (å bli skylt med vann).. så er han autist, eller har mest sannsynlig en annen diagnose som inkluderer pragmatiske språkvansker. Her står det om barn som har det da, jeg tok bare et kjapt google-søk: https://www.hf.uio.no/iln/tjenester/kunnskap/sprak/sprakvansker/vansker/spesifikke-vansker/pragmatiske/ Poenget mitt er, at alle skal klare å forstå en som har sammenfall mellom kj og skj-lydene, med mindre de har en slik språkvanske. Så denne språkendringen skaper ikke noe problemer for folk flest. Man kan jo si at språkendringen skapte et problem for denne gjesten som ønsket kylling, men ble misforstått av en autistisk kelner... Men slike situasjoner vil det nok være ekstremt sjeldent at noen vil komme opp i.😄 Og misforståelser VIL skje. Et språk er aldri 100% konkret. Da er det så bra at vi kan spørre noen om å gjenta, uttrykke seg på en annen måte, e.l. Husker selv da jeg sa til elevene mine at i siste time skulle vi ha film og kos. De ble overrasket da de fikk godteri og ikke en klem. Men de tålte nå den misforståelsen, også har jeg lært at jeg bør være mer konkret med hva jeg mener neste gang. Anonymkode: d32de...f11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #59 Del Skrevet 19. desember 2020 Verst for oss som nå har fått endret navn. Før het jeg Kjersti. Nå heter jeg visst Schjersti. Anonymkode: 5fd13...574 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå