AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #1 Del Skrevet 10. desember 2020 Jeg mistet Visa kortet mitt for 2 uker siden, og ringte banken for å få det sperret og få tilsendt et nytt kort. Siden jeg er bortreist et par måneder, ba jeg om å få kortet tilsendt til en c/o adresse. Den unge damen på kundeservice tilhørte schøtt og schole generasjonen, og hadde problemer med å oppfatte de riktige bokstavene og tallene i adressen. Hun hørte ikke forskjell på 7 og 20 eller sj og kj lyden, og jeg måtte repetere adressen 3 ganger og til slutt stave hvert enkelt ord, for at hun skulle forstå det (trodde jeg). Jeg har ventet og ventet på dette kortet og syntes det tok veldig lang tid, men tenkte at det var sikkert Corona og juleposten sin skyld. I dag fikk jeg melding fra banken om at kortet hadde kommet frem til det stedet hvor jeg er, men adressen stemte ikke så det hadde blitt returnert tilbake til Oslo. Adressen som kortet hadde blitt sendt til eksisterer ikke, og den unge damen som hadde sendt kortet hadde blandet kj-lyden med s og skrevet en adresse som ikke eksisterer. Dette fikk jeg vite da Jeg ringte banken, og jeg ble veldig frustrert og irritert og sa at jeg ønsket at banken skulle sende kortet med il-post. Den unge damen jeg snakket med på telefonen sa at hun ikke hadde fullmakt til å gjøre det, så hun måtte spørre sin sjef og skulle sende e-post til han. Jeg ba hun ringe sjefen sin slik at dette gikk kjapt, men hun syntes det var best å sende e-post til han så hun regnet med hun fikk svar i løpet av morgendagen😒 Hva er det med den oppvoksende generasjon? Ikke klarer de å uttale verken sj-lyden, kj lyden eller skj-lyden og ikke tør de å ringe i telefonen. Da min sønn på 19 år var 5-6 år klarte han heller ikke å uttale sj, skj eller kj lyden og ble henvist til logoped, men i dag er det visst helt greit at voksne folk i "viktige" jobber går rundt og snakker som en liten unge! Hilsen frustrert 51 åring😐 Anonymkode: fb046...b33 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 10. desember 2020 #2 Del Skrevet 10. desember 2020 Vel, kanskje hun sier syv og tyve, som jeg gjør. Og ingen andre i oppveksten har brukt sju og tjue? Da kan det være vanskelig å høre forskjell - det er jo noen bokstaver som høres likt ut over telefon. Derfor man bruker fonetisk alfabet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Del Skrevet 10. desember 2020 Rant skrev (1 minutt siden): Vel, kanskje hun sier syv og tyve, som jeg gjør. Og ingen andre i oppveksten har brukt sju og tjue? Da kan det være vanskelig å høre forskjell - det er jo noen bokstaver som høres likt ut over telefon. Derfor man bruker fonetisk alfabet. Ts her Hun snakket bergensk og sa sju og schue, og hadde rotet med disse tallene. Jeg kjenner flere unge damer på et par og tjue år som ikke hører forskjell på uttalen av 7 og 20. Jeg tror den unge damen jeg snakket med første gangen på kundeservice i banken var helt blåst, for jeg har aldri møtt maken. Anonymkode: fb046...b33 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 10. desember 2020 #4 Del Skrevet 10. desember 2020 (endret) Dette høres rart ut. Bankene sender kun til folkeregistrert adresse. Derfor skulle det ikke være nødvendig å gi dem adressen. De tar det fra fødselsnummeret. Du irriterer deg nok over folk som ikke snakker korrekt og det kan jeg også gjøre. Men denne historien er nok oppkonstruert. Eller hva? Endret 10. desember 2020 av solmåneogstjerner 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #5 Del Skrevet 10. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Dette høres rart ut. Bankene sender kun til folkeregistrert adresse. Derfor skulle det ikke være nødvendig å gi dem adressen. Du irriterer deg nok over folk som ikke snakker korrekt og det kan jeg også gjøre. Men denne historien er nok oppkonstruert. Eller hva? Du har ikke lest hele innlegget mitt. Jeg er ikke hjemme hos meg selv, men jeg er bortreist et par måneder på en rehabiliteringsinstitusjon, og fikk vite i banken at de kunne sende kortene dit som c/o adresse. Ts Anonymkode: fb046...b33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Del Skrevet 10. desember 2020 Wow!!! Takk til ts som har skrevet dette innlegget. (Hilsen 51 åring her og). Det er som jeg skulle ha skrevet det selv da jeg har vært inne på omtrent de samme tankene som deg! Altså.... jeg grøsser langt inn i sjela.... Schørt og schole ..... blææææ « hun schøper sjeks i sjosken og da eller. Er det lov å stille spørsmålet om hvorvidt de er mindre intelligente? Og er det tillatt og bruke den formen de gjør i norsk bokmål? Noen som vet? Så forresten på Fb... ei dame på min alder skrev «en gjedde i sjeften» Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg omtrent når jeg leste det. 🥵😫For det første heter det ikke «en gjedde» og i hvertfall ikke «sjeften»😢😫😫 Anonymkode: 08006...a4b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Del Skrevet 11. desember 2020 Dytter Anonymkode: 08006...a4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Del Skrevet 11. desember 2020 Jeg er så enig. Husker jeg hadde en kollega for noen år siden som sa schjøtt, schylling, Schjøme, schino etc. Jeg synes det var regelrett flaut å være med henne i møter med kunder 🙈 Dessverre handler dette mye om foreldre som ikke korrigerer barnas språk hjemme, de mener det er lærerens ansvar. Mine foreldre korrigerte meg da jeg var liten, og jeg har en gutt på 9 år som jeg naturligvis også korrigerer. Han har i det store og hele riktig uttale av disse ordene nå men de fleste av vennene hans sier altså schjøtt, schylling og schino. Det skriker i ørene mine, men mange sier at det er «språkutvikling» og at etterhvert snakker «alle» sånn og mener det ikke gjør noe. Svarene fra flere i denne tråden tyder på at mange dessverre er av samme oppfatning.🥲🙈 Anonymkode: 441d0...73f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Del Skrevet 11. desember 2020 odt du ikke ar verre problemer i livet:) Anonymkode: 986a0...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #10 Del Skrevet 11. desember 2020 Hvorfor ikke bare si tallene på engelsk da, om det er så vanskelig å skille 7 og 20? Anonymkode: 16017...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #11 Del Skrevet 11. desember 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ikke bare si tallene på engelsk da, om det er så vanskelig å skille 7 og 20? Anonymkode: 16017...b7c Litt håpløst at man må ty til det fordi folk ikke klarer å forstå norsk. Syv eller sju bør man skjønne, men sju eller sjue er jo håpløst. Jeg tror de med så store problemer hadde hatt godt av logoped. Eller skal vi si det er greit å bruke skjedeolje? Hva med skjedekollisjon på motorveien, er det masse damer med skjeden klint oppi hverandre da eller? Hva med «kjærringa skylte kyllingen»? Schærringa skylte skyllingen gir absolutt INGEN MENING fordi det går ikke an å skylle en skylling. En skylling er for eksempel å skylle håret med vann. Skal man skylle vann på vann da? https://geriatriks.blogg.no/1459927786_skjre_unge_mennesker_.html Anonymkode: 162c7...149 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #12 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er så enig. Husker jeg hadde en kollega for noen år siden som sa schjøtt, schylling, Schjøme, schino etc. Jeg synes det var regelrett flaut å være med henne i møter med kunder 🙈 Dessverre handler dette mye om foreldre som ikke korrigerer barnas språk hjemme, de mener det er lærerens ansvar. Mine foreldre korrigerte meg da jeg var liten, og jeg har en gutt på 9 år som jeg naturligvis også korrigerer. Han har i det store og hele riktig uttale av disse ordene nå men de fleste av vennene hans sier altså schjøtt, schylling og schino. Det skriker i ørene mine, men mange sier at det er «språkutvikling» og at etterhvert snakker «alle» sånn og mener det ikke gjør noe. Svarene fra flere i denne tråden tyder på at mange dessverre er av samme oppfatning.🥲🙈 Anonymkode: 441d0...73f Jeg korrigerer ungene mine, men det hjelper lite. De klarer å si tjue og kjøkken hvis jeg ber med om det, men når de ikke tenker seg om blir det sjue og sjøkken akkurat som alle de andre sier... Tror ikke det er så mye vi kan gjøre med det, dessverre. Er det samme som at jeg (og resten av de voksne i familien) snakker dialekt til barna, ungene høres ut som om de har vokst opp på Oslos beste vestkant (det er snakk om et sted på Østlandet, langt unna Oslo). Triste greier. Anonymkode: 03936...bd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #13 Del Skrevet 11. desember 2020 59 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke det er så mye vi kan gjøre med det, dessverre. Anonymkode: 03936...bd2 Joda. Logoped. Du kan jo også si at hvis de vil bli betraktet som mindre intelligente er bare å kjøre på med å snakke sånn. Jeg tar bare ikke sånne folk seriøst. Anonymkode: 162c7...149 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #14 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Joda. Logoped. Du kan jo også si at hvis de vil bli betraktet som mindre intelligente er bare å kjøre på med å snakke sånn. Jeg tar bare ikke sånne folk seriøst. Anonymkode: 162c7...149 Da må man betale for det selv, i så fall. For skolene henviser ikke til det lenger (med mindre det er snakk om alvorlige talefeil). Anonymkode: 03936...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #15 Del Skrevet 11. desember 2020 Og som jeg skrev tidligere, så klarer ungene mine fint å si tjue og kjøkken hvis de konsentrerer seg, så det er ikke det at de trenger hjelp til å "finne lyden" (som ofte er det man driver med hos logoped). Problemet er at "alle" snakker sånn og det blir en vane. Anonymkode: 03936...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #16 Del Skrevet 11. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Problemet er at "alle" snakker sånn og det blir en vane. Anonymkode: 03936...bd2 Ja? Og de klarer ikke å stå imot? Er de så tafatte? Er de enkle å overtale? Hva om «alle» bruker heroin, de ville gjort det de og? Anonymkode: 162c7...149 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #17 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 4.36): Wow!!! Takk til ts som har skrevet dette innlegget. (Hilsen 51 åring her og). Det er som jeg skulle ha skrevet det selv da jeg har vært inne på omtrent de samme tankene som deg! Altså.... jeg grøsser langt inn i sjela.... Schørt og schole ..... blææææ « hun schøper sjeks i sjosken og da eller. Er det lov å stille spørsmålet om hvorvidt de er mindre intelligente? Og er det tillatt og bruke den formen de gjør i norsk bokmål? Noen som vet? Så forresten på Fb... ei dame på min alder skrev «en gjedde i sjeften» Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg omtrent når jeg leste det. 🥵😫For det første heter det ikke «en gjedde» og i hvertfall ikke «sjeften»😢😫😫 Anonymkode: 08006...a4b Det er selvfølgelig ingen lov som regulerer uttale av ord. De færreste av oss snakker «norsk bokmål». Synes du selv det er pent å bruke «...» midt i en setning? Hva med emoji-bruken din? Er dette lov i norsk bokmål? Anonymkode: e1450...36c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #18 Del Skrevet 11. desember 2020 On 12/10/2020 at 2:39 AM, AnonymBruker said: Jeg mistet Visa kortet mitt for 2 uker siden, og ringte banken for å få det sperret og få tilsendt et nytt kort. Siden jeg er bortreist et par måneder, ba jeg om å få kortet tilsendt til en c/o adresse. Den unge damen på kundeservice tilhørte schøtt og schole generasjonen, og hadde problemer med å oppfatte de riktige bokstavene og tallene i adressen. Hun hørte ikke forskjell på 7 og 20 eller sj og kj lyden, og jeg måtte repetere adressen 3 ganger og til slutt stave hvert enkelt ord, for at hun skulle forstå det (trodde jeg). Jeg har ventet og ventet på dette kortet og syntes det tok veldig lang tid, men tenkte at det var sikkert Corona og juleposten sin skyld. I dag fikk jeg melding fra banken om at kortet hadde kommet frem til det stedet hvor jeg er, men adressen stemte ikke så det hadde blitt returnert tilbake til Oslo. Adressen som kortet hadde blitt sendt til eksisterer ikke, og den unge damen som hadde sendt kortet hadde blandet kj-lyden med s og skrevet en adresse som ikke eksisterer. Dette fikk jeg vite da Jeg ringte banken, og jeg ble veldig frustrert og irritert og sa at jeg ønsket at banken skulle sende kortet med il-post. Den unge damen jeg snakket med på telefonen sa at hun ikke hadde fullmakt til å gjøre det, så hun måtte spørre sin sjef og skulle sende e-post til han. Jeg ba hun ringe sjefen sin slik at dette gikk kjapt, men hun syntes det var best å sende e-post til han så hun regnet med hun fikk svar i løpet av morgendagen😒 Hva er det med den oppvoksende generasjon? Ikke klarer de å uttale verken sj-lyden, kj lyden eller skj-lyden og ikke tør de å ringe i telefonen. Da min sønn på 19 år var 5-6 år klarte han heller ikke å uttale sj, skj eller kj lyden og ble henvist til logoped, men i dag er det visst helt greit at voksne folk i "viktige" jobber går rundt og snakker som en liten unge! Hilsen frustrert 51 åring😐 Anonymkode: fb046...b33 Språksregler og grammatikk er ikke permanent. Og forenkling skjer stadige innen alle språk. Snakk med eldre folk i Berlin, London eller Paris, og de klager også. Samfunn og språk endrer seg og man må tilpasse seg heller enn å bli en sur gamling. Anonymkode: cd7cc...10a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #19 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja? Og de klarer ikke å stå imot? Er de så tafatte? Er de enkle å overtale? Hva om «alle» bruker heroin, de ville gjort det de og? Anonymkode: 162c7...149 Ja, for det er jo akkurat det samme... Ungene blir ikke overtalt til å si sjole og sjino, de sier det av seg selv fordi det er mest naturlig for dem. Unger snakker slik andre unger rundt dem gjør, ikke slik foreldre eller logopeder gjør. Anonymkode: 03936...bd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #20 Del Skrevet 11. desember 2020 Tydelig at ingen her har studert lingvistikk 😛 Til opplysning: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/ Anonymkode: 33888...d3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå