Kelsey Skrevet 7. august 2005 #1 Skrevet 7. august 2005 Ser at flere av dere i en annen tråd nevner denne boka av Bill Bryson. Har den selv på engelsk, og har prøvd å lese den to ganger. Men blir alltid lei etter noen sider (har den ikke her, men har vel kommet til andre, tredje kapittel eller noe). Blir boka mer spennende etterhvert? Lurer på om problemet kanskje er at boka er for tung på engelsk. Men jeg har bodd i USA, og skulle klare selv litt tyngre bøker. Eller kanskje det rett og slett er feil emne for meg? Synes det er litt synd, for jeg kunne veldig gjerne tenke meg å lære mer om universet, jorda, mennesker osv.
Gjest Kirsti Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Ser at flere av dere i en annen tråd nevner denne boka av Bill Bryson. Har den selv på engelsk, og har prøvd å lese den to ganger. Men blir alltid lei etter noen sider (har den ikke her, men har vel kommet til andre, tredje kapittel eller noe). Blir boka mer spennende etterhvert? Lurer på om problemet kanskje er at boka er for tung på engelsk. Men jeg har bodd i USA, og skulle klare selv litt tyngre bøker. Eller kanskje det rett og slett er feil emne for meg? Synes det er litt synd, for jeg kunne veldig gjerne tenke meg å lære mer om universet, jorda, mennesker osv.
Gjest Kirsti Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Oida, jeg mente vel å svare på den, men trykka feil. Uansett så holder jeg på med denne boka nå, jeg leser den på norsk, og det tok meg noen forsøk og komme såpass langt som jeg er nå (ca. halvveis). Hvis du interesserer deg for vitenskap så er denne boka for deg. Hvis du derimot synes atomer, geologi og fysikk er trettende og kjedelig, burde du kanskje vurdere å lese noe annet. Når det kommer til språket så er det mye vitenskapelig snakk. uttrykk som ikke akkurat blir brukt hver dag er overalt i boka, og jeg skjønner såvidt hva som foregår på norsk, så jeg kan se for meg at den engelske versjonen må være nærmest umulig å forstå. (Setninger om mørk materie, antipartikler, universets konstante ekspasjon gallakser og alle de forskjellige måleenhetene blir vanskelige av og til.) Alt i alt elsker jeg denne boken, det setter på en måte menneskenes bittelille rolle i universets uendelighet i et visst perspektiv, og alt vi egentlig ikke vet noe om... Det er fascinerende og skummelt på en gang liksom. Håper det hjalp, og at det ikke ble for merkelig
Gjest *Mim* Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Hvis du interesserer deg for vitenskap så er denne boka for deg. Hvis du derimot synes atomer, geologi og fysikk er trettende og kjedelig, burde du kanskje vurdere å lese noe annet. Jeg er aboslutt ikke interessert i vitenskap og fysikk og sånt, men syntes boka var helt topp! Leste den på norsk og syntes ikke den var tung.
Gjest _Leela_ Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Har også lest denne boka på engelsk og synes ikke den var tung, men veldig morsom. Hadde iallefall ingen oppstartsproblemer. Men nå er jeg litt interessert i vitenskap og slikt + at jeg har en noe kunnskap om det fra før.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 Jeg har også lest boka på engelsk, og synes bare den er morsom og kjempeinteressant. Spesielt kult er det at han kommer med små anekdoter om vitenskapsmennene bak teoriene, det er ikke så ofte dette er med i de litt mer "seriøse" bøkene. Dessuten er han flink til å fremheve de som ble overkjørt av sine kolleger og i sin tid fratatt æren for sine oppdagelser. Dette er bra, siden jeg synes det er veldig interessant å lese om politikken i det hele. Og æres den som æres bør og sånn. Jeg kan ikke huske at jeg syntes starten var verken tung eller treig, så det er jo mulig at du rett og slett ikke liker temaet/skrivemåten? Det finnes dog massevis av andre bøker som dreier seg om det samme, så hvis du virkelig er interessert i å prøve, kan du kanskje kikke litt på Amazon f.eks., som har flust med anmeldelser og lesetips.
gladidag Skrevet 3. september 2007 #7 Skrevet 3. september 2007 Digger Bill Bryson og den boka er den eneste eg mangler...leser de fleste på engelsk, syns det er morsomst. Holder på med barndommen hans nå.. men syns reiseskildringene hans er best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå