Gå til innhold

Kommer du til å legge på deg i julen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt sikkert! Driver egentlig og går ned i vekt, men tenker å ta en uke der jeg spiser nesten hva jeg vil. Prøver bare å få det så nærme julen som mulig. Men jeg tror ikke jeg kommer til å gå opp mer enn rundt et halvt kilo. Jeg pleier å måtte være usunn ganske lenge før jeg går opp mange kilo.

Anonymkode: 1ad41...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei faktisk ikke. Skal kose meg julaften og nyttårsaften men pga corona blir det minimalt med sammenkomster derav kan jeg ha flere sunne dager i romjulen for å ikke gå opp

Anonymkode: d9347...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg går alltid ned ca 5 kg mellom sommerferien og jul pga vektoppgang i jula 🤭 Er sikkert ikke den beste måten å holde på, men vil kunne kose meg i jula med god samvittighet.

Anonymkode: dd2d4...805

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten kommer nok til å øke ja, fordi jeg kommer til å spise annerledes enn jeg pleier. Fetere mat og mer karbohydrater. Tipper vekten viser 1-2 kg mer på andre siden av julen. Men jeg vet at det hovedsakelig vil være vannvekt ettersom jeg kommer til å være mye i aktivitet, og jeg overspiser på ingen måte. Så kommer ikke til å spise så mye mer kalorimessig enn det jeg gjør nå. 

Anonymkode: 6d697...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet må være nei i år. Er inne i en god periode i forhold til mindre godteri og brus, og mere vann og sunn mat. Tenker å prøve å holde meg til mindre mengder mat og godis i jula. 

Anonymkode: ba54e...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går som regel ned 2-5 kilo i løpet av jula, og regner med at det samme skjer i år. 

Anonymkode: 5b922...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jeg helt sikkert, men veier meg ikke mellom 15 desember og 15 januar så er ikke noe som blir værende uansett siden vekten er den samme på de 2 datoene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert. Jeg har gått ned 18kg, så om jeg går opp igjen et par, så får jeg heller gå de ned igjen på andre siden av året 😊

Og h is det er en trøst for noen, så snakket jeg med PT ang dette, og hun sa at når en spiser denne type mat med mye fett og karbo, så er det er perfekt utgangspunkt for gode styrkeøkter👌

Endret av Dillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt, i så fall bare maks en kilo. Jeg spiser ikke fet ribbe og slike ting lenger. Jeg kommer til å spise sjokolade, men i normale mengder. Veier 58 kg nå (veide meg for en time siden før jeg dusjet, faktisk) og jeg antar jeg kanskje kan gå opp en halvkilo eller maks en kg, om jeg unner meg ekstra mye sjokolade i julen. Det går jeg uansett ned igjen av meg selv, uten å gjøre noe, når kostholdet normaliseres.

Jeg har aldri vært glad i den typiske fete julematen, og drikker også lite eller ingen alkohol (som inneholder en del kcal) i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg koser meg allerede med litt julekaker og julegodt, så har lagt på meg litt, og kommer til å legge på meg litt til vet jeg. er nå 15 dager igjen til nyttår. Så da skal jeg omstille meg og spise sunnere igjen. Kjenner magen er litt større men men

Anonymkode: 3c5d3...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig interessant å få innblikk i andres vaner, preferanser og holdninger til kosthold.

Jeg kommer ikke til å legge på meg i jula. Sannsynligvis går jeg heller ned et kilo eller to, slik jeg pleier.

En ting som er slående for meg, er hvor mange som forbinder kos med sukker. Det synes jeg egentlig er dritsnålt. Sukker er for meg noe jeg ikke liker å få i meg fordi jeg føler meg uggen etterpå. Samme med kunstige søtstoffer, selv om jeg da blir uggen på en litt annen måte. Men det er altså masse folk som mener at kos=sukker eller junk, har jeg sett her i dette forumet. Og det får jeg da bare begynne å respektere, selv om jeg ikke helt skjønner det.

I tillegg er det svært vanlig å skille mellom måltider/kosthold og å "skeie ut", "unne seg" og "kose seg", har jeg sett. Det synes jeg også er merkelig. Jeg har ikke noe sånt skille overhodet. Tvert imot er det til måltidene jeg koser meg (i tillegg til å være med venner, gå rundt i byen, se en film, være på ferie, osv.)

Og når jeg koser meg med måltidene, handler det om spesielt gode råvarer som er tilberedt på en god måte. Det kan være en vegetarrett fra Midtøsten, eller det kan være en saftig hamburger av kjøtt i toppklasse med fantastisk tilbehør. Og alt midt imellom.

Hovedgrunnen til at jeg ikke kommer til å legge på meg i jula, er at jeg 1) har veldig god appetittregulering, sånn at gårsdagens ribbemåltid gjør at jeg faktisk ikke klarer å spise noe særlig nå på 1. juledag, og 2) at jeg ikke liker sukker, sånn at alt jeg har spist av snop den siste uken, er en bitteliten bit med eksklusiv konfekt.

(Pluss muligens 3), at jeg er veldig glad i fett, noe som gjør at jeg blir mett og tilfreds og dermed ikke får behov for å fråtse i noe som helst - snarere tvert imot.)

Anonymkode: 02349...514

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så utrolig interessant å få innblikk i andres vaner, preferanser og holdninger til kosthold.

Jeg kommer ikke til å legge på meg i jula. Sannsynligvis går jeg heller ned et kilo eller to, slik jeg pleier.

En ting som er slående for meg, er hvor mange som forbinder kos med sukker. Det synes jeg egentlig er dritsnålt. Sukker er for meg noe jeg ikke liker å få i meg fordi jeg føler meg uggen etterpå. Samme med kunstige søtstoffer, selv om jeg da blir uggen på en litt annen måte. Men det er altså masse folk som mener at kos=sukker eller junk, har jeg sett her i dette forumet. Og det får jeg da bare begynne å respektere, selv om jeg ikke helt skjønner det.

I tillegg er det svært vanlig å skille mellom måltider/kosthold og å "skeie ut", "unne seg" og "kose seg", har jeg sett. Det synes jeg også er merkelig. Jeg har ikke noe sånt skille overhodet. Tvert imot er det til måltidene jeg koser meg (i tillegg til å være med venner, gå rundt i byen, se en film, være på ferie, osv.)

Og når jeg koser meg med måltidene, handler det om spesielt gode råvarer som er tilberedt på en god måte. Det kan være en vegetarrett fra Midtøsten, eller det kan være en saftig hamburger av kjøtt i toppklasse med fantastisk tilbehør. Og alt midt imellom.

Hovedgrunnen til at jeg ikke kommer til å legge på meg i jula, er at jeg 1) har veldig god appetittregulering, sånn at gårsdagens ribbemåltid gjør at jeg faktisk ikke klarer å spise noe særlig nå på 1. juledag, og 2) at jeg ikke liker sukker, sånn at alt jeg har spist av snop den siste uken, er en bitteliten bit med eksklusiv konfekt.

(Pluss muligens 3), at jeg er veldig glad i fett, noe som gjør at jeg blir mett og tilfreds og dermed ikke får behov for å fråtse i noe som helst - snarere tvert imot.)

Og 4) - at jeg bare drikker vann og svart kaffe. Smoothies, brus, juice, iste, latte, iskaffe, saft, sjokomelk, energidrikker, og hva det nå enn er folk pleier å drikke gjennom dagen, er i lengden svært dårlig nytt for vekta.

Og hvis man mener at å drikke noe av dette er "å skeie ut", tror jeg det er lurt å revurdere oppfatningen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trener minst 5 dager i uken som vanlig og spiser kun usunt på julaften og nyttårsaften. Til tross for at jeg spiser usunt disse dagene, begrenser jeg meg. Fråtser ikke. Tok et par pinner til julemiddagen, ei snei pølse, en halv komle, en halv potet og litt kålrabimos. Spiste noen få skjeer med riskrem. 

På nyttårsaften kommer jeg til å spise en normal porsjon med kalkun. Dropper sausen og supplerer godt med grønnsaker. Har vært svært overvektig tidligere og har nå et tankemønster hvor jeg ikke forbinder kos med mat. Gidder ikke å ødelegge vektnedgang pga julen. Det er ikke verdt det. 

Anonymkode: 83f9c...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist ribbe, marsipan, diverse julekaker, sjokolade, riskrem, potetgull og brente mandler. Veide 300 gram mer i dag enn hva jeg gjorde lillejulaften. Jeg har trent hver dag, så det er den eneste rutinen jeg har opprettholdt. Men poenget er, det er ikke slik at alle gode resultater forsvinner pga. noen ekstra kalorier i jula. Det er kanskje vanskelig å gå ned, men det skal litt til for å gå opp også.

Anonymkode: a3a4b...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, å jeg ser ikke helt problemet med det heller 🤷‍♀️

Det skal jo litt til å faktisk legge på seg, det meste er vel vann, og slikt pga. uvant og salt mat. Pluss litt ekstra godis og kanskje litt større lunsj. Gjør det noe en ukes tid i løpet av et år da?

Tipper de fleste har gått det av igjen på et par uker. Bare ved å gå tilbake til normalen.

Anonymkode: 89b89...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, trener minst 5 dager i uken som vanlig og spiser kun usunt på julaften og nyttårsaften. Til tross for at jeg spiser usunt disse dagene, begrenser jeg meg. Fråtser ikke. Tok et par pinner til julemiddagen, ei snei pølse, en halv komle, en halv potet og litt kålrabimos. Spiste noen få skjeer med riskrem. 

På nyttårsaften kommer jeg til å spise en normal porsjon med kalkun. Dropper sausen og supplerer godt med grønnsaker. Har vært svært overvektig tidligere og har nå et tankemønster hvor jeg ikke forbinder kos med mat. Gidder ikke å ødelegge vektnedgang pga julen. Det er ikke verdt det. 

Du fråtser definitivt ikke nei. For min del høres dette alt for restriktivt ut til å vare i lengden. Jeg tenker at saus på nyttårsaften og en hel potet på julaften ikke vil ødelegge noe. Men hvis dette funker for deg over tid, er det selvsagt ingenting galt med det.

Selv unner jeg meg alt jeg har lyst på på jul og nyttårsaften. Og lever som normalt de andre dagene. Det viktigste er tross alt hva vi gjør mellom nyttår og romjul, ikke mellom romjul og nyttår. :) 

Anonymkode: 0f35e...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 19.22):

Du fråtser definitivt ikke nei. For min del høres dette alt for restriktivt ut til å vare i lengden. Jeg tenker at saus på nyttårsaften og en hel potet på julaften ikke vil ødelegge noe. Men hvis dette funker for deg over tid, er det selvsagt ingenting galt med det.

Selv unner jeg meg alt jeg har lyst på på jul og nyttårsaften. Og lever som normalt de andre dagene. Det viktigste er tross alt hva vi gjør mellom nyttår og romjul, ikke mellom romjul og nyttår. :) 

Anonymkode: 0f35e...77a

Vare i lengden? Har holdt ut to år og gått ned fra fedme til normalvektig, men godt mulig det ikke varer noe lenger 😅 neida, joda. Det fungerer for meg og jeg må ha såpass kontroll på matinntaket for at det ikke skal gå over stokk og stein. Jeg skeier selvsagt ut innimellom (som alltid er planlagt), men jeg har et par kosmetiske operasjoner (som ikke trening kan ordne) rett rundt hjørnet og derfor har jeg ingen planlagte utskeielser i julen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...