AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Hei! Jobber som lærer på barneskolen, og på fredag skal elevene bake lussekatter. Lurte derfor på om noen kan tipse om krydder vi kan bruke som erstatning for safran? Safran er alt for dyrt til at vi kan kjøpe det inn. Ser at noen oppskrifter bruker gurkemeie og kardemomme istedenfor safran, men jeg synes at smaken blir omtrent som vanlige hveteboller. Noen av dere som kan hjelpe meg? Anonymkode: b9b9e...5d3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Det finnes ingen erstatning. Det holder i massevis med en pakke safran (og da blir det ikke så dyrt)-gir mye smak og farge. https://www.apotek1.no/produkter/cemo-apotekets-safran-2020-808893p?gclid=CjwKCAiAiML-BRAAEiwAuWVgggEE9vYXmvHkulh05WwhXKGREdglSDwfeJ5EFIsE5MJ274aWC2oPGBoCjvQQAvD_BwE Anonymkode: 92fb0...819 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Kjenner ikke til noe som kan erstatte den smaken dessverre. Men det er jo godt med f.eks kardemomme eller ekte vaniljesukker i😊 Anonymkode: f4008...471
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Det finnes ikke. Det blir gule boller av gurkemeie, men det smaker jo ikke lussekatt. farg melken gul med safran så rekker den ene pakken langt. Anonymkode: dafe2...1f9
Gjest Khloe Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Har du sjekket lokale innvandrerbutikker? Det hender de har uten at det koster skjorta.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Ingenting som kan erstatte smaken. Gurkemeie brukes som "erstatning" kun fordi det gir gulfarge. Kardemomme får bare bollene til å smake kardemomme - akkurat som helt vanlige boller, så da er det jo ikke lussekatter i det hele tatt. Safran er skitdyrt, ja, spesielt om du skal kjøpe til skoleklasse. Da ville jeg gått for gurkemeie, som en nødløsning. Da får du i det minste fargen, selv om smaken blir som helt vanlig bolle. Anonymkode: 1d29a...e3e 1
Kim91 Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Jobber i barnehage og vi har alltid brukt gurkemeie... men når jeg tenker meg om, så har jeg nok aldri smakt " ekte" lussekatter 😂
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jobber som lærer på barneskolen, og på fredag skal elevene bake lussekatter. Lurte derfor på om noen kan tipse om krydder vi kan bruke som erstatning for safran? Safran er alt for dyrt til at vi kan kjøpe det inn. Ser at noen oppskrifter bruker gurkemeie og kardemomme istedenfor safran, men jeg synes at smaken blir omtrent som vanlige hveteboller. Noen av dere som kan hjelpe meg? Anonymkode: b9b9e...5d3 Da bør du be om å få igjen skolepengene dine. Anonymkode: 0f1f2...e0f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Safran smaker jo rumpe, så ville ha hoppet over og gått for gurkemeie. Anonymkode: 7743d...daf
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Jeg ville som flere har nevnt her gått for gurkemeie. Safran er ganske spesielt på smak, så min erfaring er at barn ofte ikke spiser lussekattene om de inneholder safran. Anonymkode: 16a83...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå