candykiss Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Skjønner ikke helt greia, de har endret reglene nå at også de som leier og ikke bare eier kan utføre karantenen hjemme. Nære og kjære fra utlandet som verken eier/leier eller er norsk statsborger slipper nå å bo på karantenehotell, men må oppholde seg på andre egnede plasser i perioden, de kan ikke ha karantene hos kjæreste/familie. Reglene er jo i praksis ikke endret for utenlandske statsborgere. De må jo tilbringe karantenen en plass de må betale for uansett å kan ikke omgås andre i perioden. 1
candykiss Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2020 Fjugur skrev (7 minutter siden): So....? So? Selv om dette er en problemstilling som tydeligvis ikke berører deg, så berører det veldig mange andre..🙄 Poenget mitt med tråden var at det endrer ingenting for de som tilhører den nevnte gruppen.
KvinneguidenBruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 candykiss skrev (9 timer siden): So? Selv om dette er en problemstilling som tydeligvis ikke berører deg, så berører det veldig mange andre..🙄 Poenget mitt med tråden var at det endrer ingenting for de som tilhører den nevnte gruppen. Ja, det er fortsatt godt smittevern. Det er jeg glad for. PS: jeg har utenlandske familiemedlemmer jeg ikke får sett i 2020. Og vi har tapt mye penger på reglene, men hekker det enn smittespredning. Skype er ok. Vi overlever. 1
candykiss Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (1 time siden): Ja, det er fortsatt godt smittevern. Det er jeg glad for. PS: jeg har utenlandske familiemedlemmer jeg ikke får sett i 2020. Og vi har tapt mye penger på reglene, men hekker det enn smittespredning. Skype er ok. Vi overlever. Godt smittevern? Er ikke forskjell på korona, å man blir ikke mindre syk om man er norsk statsborger og eier/leier hus/leilighet vs om man er utenlandsk statsborger.. Er det snakk om smittesporing så er det heller ingen forskjell på om man som norskstatsborger har vert i utlandet vs en ikke norsk statsborger som kommer på besøk. Helt latterlig regel, lurer noen ganger på om regjeringen her til lands er ved sine fulle fem noen ganger🙄
Twilight_Sparkle Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 11 hours ago, candykiss said: Skjønner ikke helt greia, de har endret reglene nå at også de som leier og ikke bare eier kan utføre karantenen hjemme. Nære og kjære fra utlandet som verken eier/leier eller er norsk statsborger slipper nå å bo på karantenehotell, men må oppholde seg på andre egnede plasser i perioden, de kan ikke ha karantene hos kjæreste/familie. Reglene er jo i praksis ikke endret for utenlandske statsborgere. De må jo tilbringe karantenen en plass de må betale for uansett å kan ikke omgås andre i perioden. Utenlandske statsborgere kan også ta karantene utenfor hotell nå, så lenge det kan dokumenteres at man har et egnet sted (enerom og tilgang på eget bad/kjøkken). Det syns jeg faktisk er helt greit. Var mange saker hvor folk hadde planer om å ta karantenen på ei hytte, hybel eller lignende, eller i leilighet leid for oppholdet, der de ikke fikk lov tidligere, og det var urimelig. Med tanke på det vi vet om smitte innad i husstander nå så syns jeg det er greit tilreisende ikke kan ta karantenen i et privat hjem der en ikke har tilgang på eget bad osv. 3
Twilight_Sparkle Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Dette går forresten ikke på statsborgerskap men på om man er bosatt i Norge. Om du bor i Norge får du ta karantenen hjemme, uavhengig av statsborgerskap. Jeg er selv norsk statsborger bosatt i Sverige, og om vi ville besøkt Norge nå måtte vi ordne med egnet karantenested, eller bodd på hotell i ti dager. Men nå har vi mulighet til å leie noe i nærheten av familien min i ti dager, selv om vi ikke kan bo i huset deres, og det er en stor forbedring over internering på et hotell ved Gardermoen. (Ikke at vi planlegger å reise nå uansett.)
candykiss Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2020 Twilight_Sparkle skrev (4 minutter siden): Utenlandske statsborgere kan også ta karantene utenfor hotell nå, så lenge det kan dokumenteres at man har et egnet sted (enerom og tilgang på eget bad/kjøkken). Det syns jeg faktisk er helt greit. Var mange saker hvor folk hadde planer om å ta karantenen på ei hytte, hybel eller lignende, eller i leilighet leid for oppholdet, der de ikke fikk lov tidligere, og det var urimelig. Med tanke på det vi vet om smitte innad i husstander nå så syns jeg det er greit tilreisende ikke kan ta karantenen i et privat hjem der en ikke har tilgang på eget bad osv. Er fullt klar over at en slipper karantenehotell nå, så denne naive regjeringen vi har her til lands mener om en har fks en kjellerstue/ loftstue (uten dør som skiller mellom resten av husstanden) Med eget bad å et stormkjøkken/ mikroovn å det kun er snakk om et par trappetrinn som skiller den tilreisende og de som bor i husstanden da er det ok liksom? Må nesten le😅
candykiss Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2020 candykiss skrev (3 minutter siden): Er fullt klar over at en slipper karantenehotell nå, så denne naive regjeringen vi har her til lands mener om en har fks en kjellerstue/ loftstue (uten dør som skiller mellom resten av husstanden) Med eget bad å et stormkjøkken/ mikroovn å det kun er snakk om et par trappetrinn som skiller den tilreisende og de som bor i husstanden da er det ok liksom? Må nesten le😅
candykiss Skrevet 10. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2020 candykiss skrev (Akkurat nå): Om din kjæreste/mor/far/søster/bror Hadde kommet på besøk tviler jeg strekt på at de ikke hadde omgås under karanteneperioden, derfor mener jeg den norske regjeringen er utrolig naiv som virkelig tror at om et av tilfellene nevnt over ikke har noen som helst kontakt med hverandre under 10 dager. Tenk deg scenario der er kjærestepar ikke hadde sett hverandre på månedsvis tror du virkelig at dette paret hadde sittet i hver sin etasje uten kontakt..? Svaret her er et stort nei.. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er fortsatt godt smittevern. Det er jeg glad for. PS: jeg har utenlandske familiemedlemmer jeg ikke får sett i 2020. Og vi har tapt mye penger på reglene, men hekker det enn smittespredning. Skype er ok. Vi overlever. Har du ektemann eller mindreårige barn du ikke får sett på ubestemt tid? Nope. Mange andre har det. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 candykiss skrev (20 minutter siden): Om din kjæreste/mor/far/søster/bror Hadde kommet på besøk tviler jeg strekt på at de ikke hadde omgås under karanteneperioden, derfor mener jeg den norske regjeringen er utrolig naiv som virkelig tror at om et av tilfellene nevnt over ikke har noen som helst kontakt med hverandre under 10 dager. Tenk deg scenario der er kjærestepar ikke hadde sett hverandre på månedsvis tror du virkelig at dette paret hadde sittet i hver sin etasje uten kontakt..? Svaret her er et stort nei.. Men hva er poenget med å skille kjærester, ektefeller og foreldre/mindreårige barn? Dette er i strid med retten til familieliv, som er jo en menneskerettighet. 4
Capt. Obvious Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 candykiss skrev (37 minutter siden): Om din kjæreste/mor/far/søster/bror Hadde kommet på besøk tviler jeg strekt på at de ikke hadde omgås under karanteneperioden, derfor mener jeg den norske regjeringen er utrolig naiv som virkelig tror at om et av tilfellene nevnt over ikke har noen som helst kontakt med hverandre under 10 dager. Tenk deg scenario der er kjærestepar ikke hadde sett hverandre på månedsvis tror du virkelig at dette paret hadde sittet i hver sin etasje uten kontakt..? Svaret her er et stort nei.. Men da kan dette kjæresteparet eller familiemedlemmene gå i karantene sammen (Der den som besøkes går i frivillig karantene). Problem solved. Da er det hvertfall en litt bedre mulighet for de som skal ha besøk utenfra. 3
Twilight_Sparkle Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 2 hours ago, candykiss said: Er fullt klar over at en slipper karantenehotell nå, så denne naive regjeringen vi har her til lands mener om en har fks en kjellerstue/ loftstue (uten dør som skiller mellom resten av husstanden) Med eget bad å et stormkjøkken/ mikroovn å det kun er snakk om et par trappetrinn som skiller den tilreisende og de som bor i husstanden da er det ok liksom? Må nesten le😅 Jeg tror jeg misforsto den originale posten din -- jeg trodde du var oppgitt over forskjellsbehandling siden de som kommer fra utlandet ikke kan ta karantene i husstanden de skal besøke, slik som de bosatt i Norge kan. Om du vil ha det strengere og likebehandling, får du heller kjempe for isolasjon og internering av alle på karantenehotell, inkludert de som bor i Norge. Det er jo veldokumentert at det smitter lett innad i husstanden, så sånn sett kan man like gjerne argumentere for at det ikke burde være "unntak" for nordmenn som har vært i utlandet. Jeg syns selv de nye reglene er et rimelig kompromiss som retter opp noen av de største problemene med karantenehotellene. ... men jeg tror det er mer produktivt med tanke på importsmitte å rette søkelyset på utenlandske arbeidstakere, der det har vært alt for mange snarveier smittevernmessig, og der mesteparten av importsmitten faktisk stammer fra. Interessant artikkel i Aftenposten i dag om hvordan industrilobbyen klarte å overkjøre alle faglige råd for å sikre utenlandsk arbeidskraft: https://www.aftenposten.no/norge/i/eKGgml/sms-er-hoeyt-politisk-spill-og-faglige-raad-som-ble-vraket-slik-aapnet. Og jeg syns det var vanvittig feigt av regjeringen å komme med symboltiltak som karantenehotell for å "få bukt med importsmitte", heller enn å faktisk slå ned på forholdene blant gjestearbeidere.
ItchyBitchySpider Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Capt. Obvious skrev (2 timer siden): Men da kan dette kjæresteparet eller familiemedlemmene gå i karantene sammen (Der den som besøkes går i frivillig karantene). Problem solved. Da er det hvertfall en litt bedre mulighet for de som skal ha besøk utenfra. Man kan visst ikke gå i frivillig karantene. De vil at ektefeller og kjærester skal pines i ti dager ved å ikke kunne berøre hverandre, kysse eller sove sammen.
Xanadus Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 candykiss skrev (15 timer siden): Skjønner ikke helt greia, de har endret reglene nå at også de som leier og ikke bare eier kan utføre karantenen hjemme. Nære og kjære fra utlandet som verken eier/leier eller er norsk statsborger slipper nå å bo på karantenehotell, men må oppholde seg på andre egnede plasser i perioden, de kan ikke ha karantene hos kjæreste/familie. Reglene er jo i praksis ikke endret for utenlandske statsborgere. De må jo tilbringe karantenen en plass de må betale for uansett å kan ikke omgås andre i perioden. Det er godt nytt for de som har tilgang til ei hytte eller et tomt hus de kan bo i. Og det blir billigere enn koronahotell for en del. Så ja, jeg syns det er bra, selv om det ikke hjelper mine da vi har verken hytte ellertom bolig. Vi ville forøvrig trengt to hytter eller boliger. Så mitt folk blir i utlandet.
Capt. Obvious Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden): Man kan visst ikke gå i frivillig karantene. De vil at ektefeller og kjærester skal pines i ti dager ved å ikke kunne berøre hverandre, kysse eller sove sammen. Det blir jo umulig å håndheve, selv om det formelt sett kanskje ikke er helt tillatt. Da er det mye bedre at de som besøkes og den som besøker går i karantene sammen, så oppnår man samme nytten. 1
Sammie Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 Jeg har en slektning som er bosatt i utlandet, men som skal besøke familie i julen. Vedkommende planlegger å gjennomføre karantene hjemme hos familien. Det er eget soverom, men ikkje eget kjøkken eller bad. Håper vedkommende blir tvunget til å ta inn på karantenehotell! Irriterer meg at noen alltid skal forbigå reglene til egen vinning, men påfører andre risiko. 1
Anbefalte innlegg