Gå til innhold

Fy f... begynnende overgangsalder, flere her i det eller ferdig med driten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså, så forskjellig det er for noen. Det eneste jeg merker er litt milde hetetokter, en sjelden gang og fraværende menstruasjon selvfølgelig. Sexlyst, fuktighet o.l. er faktisk det samme og jeg går ikke på hormoner, det forundrer meg litt siden jeg har lest at det er normalt å få tørrere slimhinner, men kanskje fordi lysten er såpass stor at jeg ikke plages med tørrhet, har alltid vært veldig glad i sex. Kjenner ikke noe sinne eller hissighet. Livet er godt❤️

Anonymkode: 69bd5...baa

Samme her. Var ganske gjennomsnittlig med tidpunkt, mensen slutta helt da jeg var 53. Hadde litt hetetokter, merket at jeg reagerte litt på kaffe så jeg drakk mindre av det på jobb. Det var slik at jeg ble svett, men kanskje bare en håndfull ganger at det var slik at jeg måtte bytte topp. Men så gikk det over igjen. Har ikke vært noe mer humørsvingende enn jeg alltid har vært 😅 To år etter merker jeg egentlig ingenting....

Jeg har også for det meste hatt lite problemer med mensen. Bare i noen kortere perioder i livet har jeg vært plaget med smerter å snakke om, ellers vært frisk og rask. Aldri gått på p-piller, aner ikke om det har noen sammenheng. Vet jeg er heldig! 

Anonymkode: b00ff...2f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor snakker dere ikke med gynekologen deres og får hormonbehandling?

Anonymkode: 995e8...324

Fordi det kan være kreftfremkallende, så er det jo et dilemma med hormonbehandling. Ikke en lett avgjørelse å ta, tenker jeg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder bare hormonspiralen jeg, så slipper jeg dette styret 

Anonymkode: 0bcff...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her. Var ganske gjennomsnittlig med tidpunkt, mensen slutta helt da jeg var 53. Hadde litt hetetokter, merket at jeg reagerte litt på kaffe så jeg drakk mindre av det på jobb. Det var slik at jeg ble svett, men kanskje bare en håndfull ganger at det var slik at jeg måtte bytte topp. Men så gikk det over igjen. Har ikke vært noe mer humørsvingende enn jeg alltid har vært 😅 To år etter merker jeg egentlig ingenting....

Jeg har også for det meste hatt lite problemer med mensen. Bare i noen kortere perioder i livet har jeg vært plaget med smerter å snakke om, ellers vært frisk og rask. Aldri gått på p-piller, aner ikke om det har noen sammenheng. Vet jeg er heldig! 

Hei det var meg du siterte. Jeg har heller ikke gått på p-piller, kan være en sammenheng der kanskje. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer helt klart til å gå for hormonterapi, vil heller ha symptomer senere (har forstått det som at man kommer i overgangsalderen når man slutter på det). Jeg har fortsatt mange gode år igjen og vil ikke ha svettetokter ol. før jeg må.

Nå er jeg «bare» 44, min mor var vel nærmere 50 da hun kom i overgangsalderen. Hun gikk også på hormoner, så vet ikke hvor plaget hun ville blitt. Generelt reagerer jeg lite på egne hormoner (ikke PMS, ikke hormonell under svangerskap, men mistet dog all sexlyst, ingen barseltårer etc.), er spent på hva som skjer når det blir mindre av dem.

Anonymkode: 22065...8a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se denne listen. Det er nesten ikke grenser for hva vi skal slite med:

https://patient.info/forums/discuss/66-peri-menopause-menopause-symptoms-you-may-experience-which-may-help-some-ladies-271903

😬

Anonymkode: 1a5fb...703

Åh fy f... altså! Den lista var lang og skremmende! Er 47 og merker ting jeg tenker er begynnende overgangsalder, og da jeg leste lista ser jeg flere symptomer enn jeg hittil har koblet mot akkurat overgangsalder.. (fex tinnitus). 🙄😨  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på hormoner. Greit det er naturlig osv, men takke seg til hormoner. Gjorde livet levelig, sexlivet blei normalt, og alt annet. Kan slite med litt humørsvingninger men det er lite. 

Anonymkode: 333c3...f66

Jeg går på cerazette og har spurt legen ang hormoner, har ikke tatt blodprøve men regner med at jeg har kommet i overgang fordi jeg svetter på natt og har tidvis hetetokter samt er litt mer humørsyk og fettdannelse på magen har økt.  Vet du om man kan bruke hormoner når man bruker cerazette? Legen visste ikke.

Anonymkode: 4345e...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det kan være kreftfremkallende, så er det jo et dilemma med hormonbehandling. Ikke en lett avgjørelse å ta, tenker jeg.

Nyere forskning har vist at risikoen for kreft pga hormonbehandling er svært liten. 

Anonymkode: 55dbd...7b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beholder bare hormonspiralen jeg, så slipper jeg dette styret 

Man får jo overgangsplager selv om man bruker hormonspiral, får man ikke? 

Anonymkode: e2777...4bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nyere forskning har vist at risikoen for kreft pga hormonbehandling er svært liten. 

Anonymkode: 55dbd...7b3

Moren min fikk det, brystkreft, en hissig krefttype, så selv om den er liten så er den reell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, så forskjellig det er for noen. Det eneste jeg merker er litt milde hetetokter, en sjelden gang og fraværende menstruasjon selvfølgelig. Sexlyst, fuktighet o.l. er faktisk det samme og jeg går ikke på hormoner, det forundrer meg litt siden jeg har lest at det er normalt å få tørrere slimhinner, men kanskje fordi lysten er såpass stor at jeg ikke plages med tørrhet, har alltid vært veldig glad i sex. Kjenner ikke noe sinne eller hissighet. Livet er godt❤️

Har du fast partner? Det kan hjelpe. Det er verre å begynne på nytt med en ny mann. Har ikke tørre slimhinner, ingen hetetokter, men sexlysten har dalt. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er jammen ulike, jeg hadde litt hetetokter en kort tid, og det var det. Det var for ca 2 år siden. Jeg er 54 år.

Føler virkelig med dere som har mye plager med dette.

Anonymkode: 4837b...04e

Det samme hadde jeg, men mangel på lyst er litt skremmende når jeg er singel. Det betyr at jeg kanskje kommer til å forbli singel? 

Anonymkode: 22d91...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine plager forsvant med Medical Medium. Fikk hetebyger, svimmelhet, vondt i et kne, sammensnøring i brystet... Alt ble borte med sitronvann, sellerijuice, mer frukt og grønt, fjerning av egg og noen andre matvarer. Han har en annen forklaring enn overgangsalder, som gir helt mening for meg.

Anonymkode: 0c964...418

Kan du fortelle litt mer? 

Anonymkode: 11f85...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ømme pupper et tegn? Jeg kan ikke ta i mine. De er så vonde og ømme. Er bare 43 og kan ikke være gravid heller. Har ikke hatt mensen på 2 år pga jeg opererte bort slimhinnen i livmoren pga sterk mens. Har ikke blødd siden. Men nå er jeg bekymret her.

Anonymkode: ef831...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle litt mer? 

Anonymkode: 11f85...773

Ifølge MM forårsakes symptomene av virus og giftstoffer som vi får i oss i løpet av livet. Når jeg leste boken hans Medical Medium, leste jeg om symptomer jeg hadde slitt med lenge, som utmattelse og hjernetåke. Når jeg kom i overgangsalderen fikk jeg bare flere symtptomer, alt forårsaket av det samme egentlig, men antagelig trigget av overgangsalderen pga hormonene (som også potensielt mater virusene). Når man tar livet av virusene og renser ut giftstoffer fra kroppen, samt slutter å mate virusene med mat som egg, melkeprodukter osv., så vil symptomene begynne å gå bort.
Denne gruppen med virus som forårsaker kroniske sykdommer og symptomer går under radaren til legene, siden de slår seg til i indre organer og venter der på en sjanse til å slå til. Triggere kan være et svekket immunforsvar, f.ex. ved et infisert insektbitt, eksponering for miljøgifter eller mugg, hormonelle forandringer, graviditet, fødsel, emosjonelle slag, næringsmangler osv.

https://www.medicalmedium.com/thyroid-healing-medical-medium/perimenopause-and-menopause

https://www.medicalmedium.com/blog/the-truth-about-menopause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43 og harcstartet overgangsalderen for ca 1/2 år siden. Merker foreløbig dårlig psyke i dagene før forventet mens  

Anonymkode: d2417...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 47 og startet med hetetokter i sommer. Var hos lege og tok prøver for så å få bekreftet overgangsalder. Jeg har hatt p-stav i nesten 16 år og har nå en inne som skal være der i 2 år til. Pga P-staven har jeg ikke hatt mens i det hele tatt, så jeg aner ikke om jeg fortsatt skulle menstruert.... Legen anbefalte uansett at jeg lok staven stå inne ut tiden, så fikk vi heller ta en ny vurdering når den har gått ut. 
Har heldigvis ikke hatt noen andre plager enn hetetokter så langt. Sexlysten er som før, kanskje heller litt større enn de siste årene, men det kan skyldes andre ting 😉
I sommer/høst hadde jeg så store plager med hetetokter at jeg nesten ikke sov om natten. Legen anbefalte at jeg ikke startet på hormonpreparater, men at jeg heller kjøpte reseptfrie urtebaserte tabletter på apoteket. 
Har forsøkt både Gevita She og Remifemin, uten at jeg har merket den helt store forskjellen, men jeg sover nok litt bedre enn jeg gjorde i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man får jo overgangsplager selv om man bruker hormonspiral, får man ikke? 

Anonymkode: e2777...4bf

Stort sett veldig kamuflert. Ble derfor anbefalt å sette inn ny nå som 49 åring. Da kan den sitte i 7-8 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ifølge MM forårsakes symptomene av virus og giftstoffer som vi får i oss i løpet av livet. Når jeg leste boken hans Medical Medium, leste jeg om symptomer jeg hadde slitt med lenge, som utmattelse og hjernetåke. Når jeg kom i overgangsalderen fikk jeg bare flere symtptomer, alt forårsaket av det samme egentlig, men antagelig trigget av overgangsalderen pga hormonene (som også potensielt mater virusene). Når man tar livet av virusene og renser ut giftstoffer fra kroppen, samt slutter å mate virusene med mat som egg, melkeprodukter osv., så vil symptomene begynne å gå bort.
Denne gruppen med virus som forårsaker kroniske sykdommer og symptomer går under radaren til legene, siden de slår seg til i indre organer og venter der på en sjanse til å slå til. Triggere kan være et svekket immunforsvar, f.ex. ved et infisert insektbitt, eksponering for miljøgifter eller mugg, hormonelle forandringer, graviditet, fødsel, emosjonelle slag, næringsmangler osv.

https://www.medicalmedium.com/thyroid-healing-medical-medium/perimenopause-and-menopause

https://www.medicalmedium.com/blog/the-truth-about-menopause

Der var det jammen mye svada. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet dit enda, men det er sikkert ikke så lenge til. Jeg var først totalt motstander av hormoner, men etter å ha hørt en lege snakke om ny forskning og hvordan ting blir tolket, så har jeg faktisk endret mening. Jeg kommer til å ta hormoner. Jeg vil bl a beholde sexlivet, det betyr mye for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...