AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Del Skrevet 9. desember 2020 Fy f.. jeg er tydeligvis kommet I begynnende overgang. Føler meg helt jævlig. Flere i samme situasjon? jeg er 45, får mens et sted mellom dag 15 og 60, men fy så jævlig kroppen er hver måned. Det er tåkehue med svarte tanker, går rundt som i en døs, gråter av det minste, vondt i hele kroppen, føles ut som jeg får hjerteinfarkt eller hjerneslag hvert minutt.. angst, nerver, føles ut som en elefant står på brystet på meg og får ikke puste ordentlig, vondt i magen, korsryggen... ja jeg kunne ramset opp i det uendelige.. flere der ute med samme skjebne nå? og er det noen der ute som har vært igjennom det som kan fortelle meg at dette kommer til å gå bra selvom det føles som jeg dør sakte, men sikkert nå? 😭 Anonymkode: 5945e...255 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Del Skrevet 9. desember 2020 Ingen? Heldiggriser. Anonymkode: 5945e...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Del Skrevet 9. desember 2020 Jeg er 52, og kom i overgangsalderen rundt da jeg var 46. Har tidligere vært storrøyker, og selv om jeg hadde sluttet for flere år siden da, så er det velkjent at røykere kan komme et par år tidligere i overgangsalderen enn sine ikke-røykende medsøstre. Jeg var gjennom årevis med hetetokter hver eneste dag, noe som er helt forferdelig. Man tør jo knapt å ta offentlig transport, for plutselig bryter svetteanfallet ut, og man sitter der klissvåt av svette på overkroppen og i ansiktet og håret! t-skjorten klistrer seg klissvåt til kroppen pga all svetten, godt synlig for alle. Pinlig. Men så endelig, etter disse årene med hetetokter og lignende, merket jeg at de begynte å avta i januar i år, altså nesten ett år siden. Og i året som har vært, har de gradvis blitt færre og færre. Heldigvis. Mensen forsvant for to år siden. Da hadde den vært uregelmessig og hoppet over en måned her og der i noen år først. Visste aldri når den kunne dukke opp eller hvor lenge den ville være borte. Dessverre gjør overgangsalderen at underlivet blir tørt og sårt som en ørken, og det som en gang var slimhinner fulle av fuktighet der inne, revner nå så lett som bare det og blør av den minste berøring. Jeg begynte å blø ved siste underlivsundersøkelse hos legen, selv om hun brukte massevis av olje på spekulumet og var kjempeforsiktig. Skjedens innside og vegger tåler ingenting! Nå har jeg ingen partner, så det går ikke ut over noen at jeg har det sånn og ikke klarer tanken på sex, men det hindrer meg jo også i å forsøke å finne meg en ny partner da.... litt leit egentlig, men jeg har det bra alene også. Jeg klør meg litt i hodet over disse kvinnene som sier de får økt sexlyst når de blir eldre og kommer i 40 årene osv. De kan da umulig ha vært gjennom overgangsalderen når de sier det? Anonymkode: 21d70...4f4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 52, og kom i overgangsalderen rundt da jeg var 46. Har tidligere vært storrøyker, og selv om jeg hadde sluttet for flere år siden da, så er det velkjent at røykere kan komme et par år tidligere i overgangsalderen enn sine ikke-røykende medsøstre. Jeg var gjennom årevis med hetetokter hver eneste dag, noe som er helt forferdelig. Man tør jo knapt å ta offentlig transport, for plutselig bryter svetteanfallet ut, og man sitter der klissvåt av svette på overkroppen og i ansiktet og håret! t-skjorten klistrer seg klissvåt til kroppen pga all svetten, godt synlig for alle. Pinlig. Men så endelig, etter disse årene med hetetokter og lignende, merket jeg at de begynte å avta i januar i år, altså nesten ett år siden. Og i året som har vært, har de gradvis blitt færre og færre. Heldigvis. Mensen forsvant for to år siden. Da hadde den vært uregelmessig og hoppet over en måned her og der i noen år først. Visste aldri når den kunne dukke opp eller hvor lenge den ville være borte. Dessverre gjør overgangsalderen at underlivet blir tørt og sårt som en ørken, og det som en gang var slimhinner fulle av fuktighet der inne, revner nå så lett som bare det og blør av den minste berøring. Jeg begynte å blø ved siste underlivsundersøkelse hos legen, selv om hun brukte massevis av olje på spekulumet og var kjempeforsiktig. Skjedens innside og vegger tåler ingenting! Nå har jeg ingen partner, så det går ikke ut over noen at jeg har det sånn og ikke klarer tanken på sex, men det hindrer meg jo også i å forsøke å finne meg en ny partner da.... litt leit egentlig, men jeg har det bra alene også. Jeg klør meg litt i hodet over disse kvinnene som sier de får økt sexlyst når de blir eldre og kommer i 40 årene osv. De kan da umulig ha vært gjennom overgangsalderen når de sier det? Anonymkode: 21d70...4f4 Har du prøvd Ovesterin? Lokalbehandling, fungerer fint for meg, jeg merker det veldig godt hvis jeg hopper over noen, men med det er sex uproblematisk og helt som før Anonymkode: f13d4...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Del Skrevet 9. desember 2020 Jeg begynte på hormoner. Greit det er naturlig osv, men takke seg til hormoner. Gjorde livet levelig, sexlivet blei normalt, og alt annet. Kan slite med litt humørsvingninger men det er lite. Anonymkode: 333c3...f66 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Del Skrevet 9. desember 2020 Fikk bare hetetokter. Kjøpte impulsivt Gevita She på apoteket etter et halvt års tid. Hetetoktene forsvant faktisk helt 🙂. Det tok 14 dager før de virket. Anonymkode: 75f6a...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Del Skrevet 9. desember 2020 Er du sikker på at det er overgangsalderplager da? Eller kun det? Anonymkode: 78d56...8f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Del Skrevet 9. desember 2020 Gå til legen og be om hormonprøve. Jeg fikk operert bort livmoren (men beholdt eggstokkene) men allikevel måte jeg begynne på hormonbehandlinger. Heldigvis fungerer det veldig fint. Tar progesteron og østrogen og føler meg fantastisk bra. Anonymkode: 944cf...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ma69 Skrevet 9. desember 2020 #9 Del Skrevet 9. desember 2020 Anbefaler deg å lese boka “Hetetokter og kalde fakta» av Helena Enger. Den forklarer mye om overgangsalderen og hva som kan gjøres. Veldig lettlest og fin. Jeg er selv i overgangsalderen og er plaget med hetetokter, uro, har lett for å gråte osv. Har begynt med hormon beh. for en liten stund siden, synes det føles litt bedre, men må fortsatt vente en stund å se, evt øke dosen med hormoner. Håper du finner noe som kan hjelpe deg, det er grusomt å ha det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Del Skrevet 9. desember 2020 Mine plager forsvant med Medical Medium. Fikk hetebyger, svimmelhet, vondt i et kne, sammensnøring i brystet... Alt ble borte med sitronvann, sellerijuice, mer frukt og grønt, fjerning av egg og noen andre matvarer. Han har en annen forklaring enn overgangsalder, som gir helt mening for meg. Anonymkode: 0c964...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Del Skrevet 9. desember 2020 I følge gynekologen er det normalt med avvikende syklus mellom 40 og 50. Min syklus er forskjøvet ca 5 dager. Hun sa det kan ta mange år før den opphører. Så ville ikke tenkt overgangsalder hos deg, om du ikke har fått det bekreftet via hormonprøver. Anonymkode: 76c24...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Del Skrevet 9. desember 2020 Jeg har svettet bøtter, vært sur som et troll osv...🤪 Chello forte, og ovesterin hjelper meg veldig. Nå har jeg knapt hetetokter. Det er jeg glad for, for det ble sosialt hemmende for meg. Sexlyst er stort sett ikke-eksisterende. Søvn er dårlig, energien er ikke på topp. Trivelig sted i livet, det må jeg si. 🙄 Anonymkode: 86885...18f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Del Skrevet 9. desember 2020 Hvorfor snakker dere ikke med gynekologen deres og får hormonbehandling? Anonymkode: 995e8...324 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Del Skrevet 9. desember 2020 Jeg valgte å begynne på hormoner siden lokal behandling av tørre slimhinner ikke fungerte godt nok. Sa til legen min at jeg var ikke klar for å parkere sexlivet mitt. Må legge til at jeg er singel. Null hetetokter og humørsvingninger. Selvstendig som før. Egentlig så merker jeg bare at mensen er borte. Anonymkode: 441ef...6e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg valgte å begynne på hormoner siden lokal behandling av tørre slimhinner ikke fungerte godt nok. Sa til legen min at jeg var ikke klar for å parkere sexlivet mitt. Må legge til at jeg er singel. Null hetetokter og humørsvingninger. Selvstendig som før. Egentlig så merker jeg bare at mensen er borte. Anonymkode: 441ef...6e1 Sexlyst som før skulle det stå! Anonymkode: 441ef...6e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg valgte å begynne på hormoner siden lokal behandling av tørre slimhinner ikke fungerte godt nok. Sa til legen min at jeg var ikke klar for å parkere sexlivet mitt. Må legge til at jeg er singel. Null hetetokter og humørsvingninger. Selvstendig som før. Egentlig så merker jeg bare at mensen er borte. Anonymkode: 441ef...6e1 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sexlyst som før skulle det stå! Anonymkode: 441ef...6e1 😆 Anonymkode: 76c24...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #17 Del Skrevet 9. desember 2020 Se denne listen. Det er nesten ikke grenser for hva vi skal slite med: https://patient.info/forums/discuss/66-peri-menopause-menopause-symptoms-you-may-experience-which-may-help-some-ladies-271903 😬 Anonymkode: 1a5fb...703 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #18 Del Skrevet 9. desember 2020 Altså, så forskjellig det er for noen. Det eneste jeg merker er litt milde hetetokter, en sjelden gang og fraværende menstruasjon selvfølgelig. Sexlyst, fuktighet o.l. er faktisk det samme og jeg går ikke på hormoner, det forundrer meg litt siden jeg har lest at det er normalt å få tørrere slimhinner, men kanskje fordi lysten er såpass stor at jeg ikke plages med tørrhet, har alltid vært veldig glad i sex. Kjenner ikke noe sinne eller hissighet. Livet er godt❤️ Anonymkode: 69bd5...baa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #19 Del Skrevet 9. desember 2020 Jeg er i samme båt bare yngre en deg. Tidlig overgangsalder har jeg fått. Måtte begynne på antidepressiva pga dette. Ble så nedstemt at jeg ikke hadde noe mer å leve for omtrent. Kjipe greier. Anonymkode: 4c0e1...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #20 Del Skrevet 9. desember 2020 Vi er jammen ulike, jeg hadde litt hetetokter en kort tid, og det var det. Det var for ca 2 år siden. Jeg er 54 år. Føler virkelig med dere som har mye plager med dette. Anonymkode: 4837b...04e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå