Gå til innhold

Han vil jobbe masse, jeg trenger han mer hjemme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i midten av januar. Føler meg utslitt for jeg er mye alene med barnet vi har fra før, som straks fyller to. Jeg sover dårlig, har bekkenløsning. Er delvis sykemeldt og nå starter perm snart. Pappan reiser bort for å jobbe 12 dager i måneden, og jobber ofte 2-4 dagwr ekstra.

Nå var planen å ha fri 3 uker rundt juletider. Han var sikker på at det ble så mye fri, og mente det skulle bli godt. Men så plutselig, og slett ikke for første gang, lurer han på om han kan jobbe 5-6 dager før jul, og mener at ting blir vanskeligere etter fødsel og at han lettere kan få litt fri da, hvis han er fleksibel nå. Men selv om han har fri, skynder han seg for å hjelpe hvis en kollega trenger hjelp i noen timer. Han svarer på jobbtlf i hytt og pine, og jobber som sagt ofte ekstra. Så han bør allerede ha jobbet nok til  å kunne få fri etter fødsel, hvis det er sånn det funker.

Har ingen som kan avlaste noe særlig.

Jeg er ganske ferdig nå. Vet ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at jeg trenger å hvile og samle krefter nå, til tida fremover og etter fødsel....

Har flere ganger snakket om det, jeg har et par ganger begynt å gråte når han nevner å jobbe ekstra. Hele poenget med den jvla reisejobben er jo at lønna i utgangspunktet er bra. Han forstår og forstår, men så begynner han plutselig å si at jeg er lat, vil bare at "han og bare skal sitte på sofaen". Som om det er dét jeg gjør når jeg er alene med en aktiv 2åring, og et hjem å holde sånn passe rent og greit. Han føler seg sliten etter jobb han og, skjønner ikke hvordan han tror vi skal klare oss etter fødsel. 

Hvordan forklare på en forståelig og ikke kritiserende måte? Han sammenligner meg med gravide mødre som jobber 100% frem til fødsel, har et par barn fra før og ser ut til å klare seg fint. Og glemmer at disse gjerne har en mann som er mer hjemme, garantert ikke har like mye plager med f eks bekken, kanskje har masse hjelp fra foreldre, svigers, annen familie, venner etc.

Anonymkode: 4c75d...5ef

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jobber han med?

Anonymkode: 58c6f...3c0

Skrevet

For en kuk. Å sammenligne deg med andre gravide som klarer ditt og datt er enten ondskap eller totalt manglende empati. Har han vært sånn hele veien, eller er det først nå som det for alvor begynner å bli krevende rundt ham, at han er direkte stygg mot deg?

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva jobber han med?

Jobber på anlegg 

Skrevet

Var dere enige om å få barnet eller var det mest du som ville ha det? Hvis dere var enige synes jeg han må bidra mer og det kan du kreve, du kan kreve at han tar fri i julen. Hvis det var mest du som ville ha barnet og du visste at han ikke ville ha det, så synes jeg han skal få lov å jobbe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har termin i midten av januar. Føler meg utslitt for jeg er mye alene med barnet vi har fra før, som straks fyller to. Jeg sover dårlig, har bekkenløsning. Er delvis sykemeldt og nå starter perm snart. Pappan reiser bort for å jobbe 12 dager i måneden, og jobber ofte 2-4 dagwr ekstra.

Nå var planen å ha fri 3 uker rundt juletider. Han var sikker på at det ble så mye fri, og mente det skulle bli godt. Men så plutselig, og slett ikke for første gang, lurer han på om han kan jobbe 5-6 dager før jul, og mener at ting blir vanskeligere etter fødsel og at han lettere kan få litt fri da, hvis han er fleksibel nå. Men selv om han har fri, skynder han seg for å hjelpe hvis en kollega trenger hjelp i noen timer. Han svarer på jobbtlf i hytt og pine, og jobber som sagt ofte ekstra. Så han bør allerede ha jobbet nok til  å kunne få fri etter fødsel, hvis det er sånn det funker.

Jeg er ganske ferdig nå. Vet ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at jeg trenger å hvile og samle krefter nå, til tida fremover og etter fødsel....

Har flere ganger snakket om det, jeg har et par ganger begynt å gråte når han nevner å jobbe ekstra. Hele poenget med den jvla reisejobben er jo at lønna i utgangspunktet er bra. Han forstår og forstår, men så begynner han plutselig å si at jeg er lat, vil bare at "han og bare skal sitte på sofaen". Som om det er dét jeg gjør når jeg er alene med en aktiv 2åring, og et hjem å holde sånn passe rent og greit. Han føler seg sliten etter jobb han og, skjønner ikke hvordan han tror vi skal klare oss etter fødsel. 

Hvordan forklare på en forståelig og ikke kritiserende måte? Han sammenligner meg med gravide mødre som jobber 100% frem til fødsel, har et par barn fra før og ser ut til å klare seg fint. Og glemmer at disse gjerne har en mann som er mer hjemme, garantert ikke har like mye plager med f eks bekken, kanskje har masse hjelp fra foreldre, svigers, annen familie, venner etc.

Jeg jobber 100% frem til fødselen med en mann med 250-320 reisedøgn men jeg har lette graviditeter.

Forskjellen er at om jeg bare tomter frempå at jeg trenger han hjemme så reiser han hjem (har kun skjedd 1 gang men likevel)

Forøvrig har jeg langt flere barn men har ikke annen avlastning enn det mine eldste barn evt har lyst til.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var dere enige om å få barnet eller var det mest du som ville ha det? Hvis dere var enige synes jeg han må bidra mer og det kan du kreve, du kan kreve at han tar fri i julen. Hvis det var mest du som ville ha barnet og du visste at han ikke ville ha det, så synes jeg han skal få lov å jobbe.

Han har alltid vært mer gira enn meg på dette med barn. Han følte seg klar for å få en til tidligere enn meg, jeg ville helst ha venta i ca et halvår til, men så ble jeg uplanlagt gravid.

Skrevet

Han kommer ikke til å orke å jobbe i det hele tatt etter at han har fått det ballesparket han VIRKELIG fortjener...

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har alltid vært mer gira enn meg på dette med barn. Han følte seg klar for å få en til tidligere enn meg, jeg ville helst ha venta i ca et halvår til, men så ble jeg uplanlagt gravid.

Da kan du si at nå må han ta seg fri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan du si at nå må han ta seg fri.

Da blir han kanskje hjemme, og surmuler om pengene han går glipp av. Hvor mye fornuftig han kunne gjort istedet for å bare være hjemme. Han mener selv at han er en familiemann, men da tror jeg han tenker mest på det med å skaffe penger.. Jeg tror vi hadde fått det bedre om han jobba mindre, men ikke mindre enn normal 12 dagers.. og mindre lønn, men mer kvalitetstid, å faktisk rekke å roe ned og hygge oss sammen før han forsvinner på jobb igjen. Det er når han er sliten det kommer mass drit fra munnen hans. Men jobbe på,det vil han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jobber på anlegg 

Hva det innebærer?

Anonymkode: 730f5...363

Skrevet

For en dritt. Han må skjerpe seg hvis forholdet og du skal overleve. Hvis ikke er det nesten bedre å bo alene. Så kan han ha barna når han ikke jobber,og du får avlastning 

Anonymkode: 329eb...748

• Liker 5
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (14 minutter siden):

Jeg jobber 100% frem til fødselen med en mann med 250-320 reisedøgn men jeg har lette graviditeter.

Forskjellen er at om jeg bare tomter frempå at jeg trenger han hjemme så reiser han hjem (har kun skjedd 1 gang men likevel)

Forøvrig har jeg langt flere barn men har ikke annen avlastning enn det mine eldste barn evt har lyst til.

Det høres ut som om du har vært svært heldig med din helse og slik din kropp fungerer og reagerer på svangerskap osv men jeg synes egentlig ikke det passer å sitte og fortelle det her i denne tråden fordi TS har all verdens grunn til å være gørrende sliten fordi å være sprek slik du beskriver er faktisk ikke noe man kan forvente av noen. Så når du sier sånn så føler hun seg bare enda mer dritt. Så vær så grei heller og lytt og støtt og ikke fyr opp under mannen hennes sine ufine sammenligninger.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ville ha bestilt en time hos jordmor og snakket med henne i forkant og fortalt henne alt det du føler og alt hvordan han holder på og spurt om hun kan være så grei og prøve å få han til og forstå fordi du er så sliten av å stå alene med barn og svangerskap og trenger at han nå er der for deg og ikke at han bare venter til han kan være der for ungen. Så tvinger du han med på timen (ikke si at han skal få preken fordi da kommer han jo selvfølgelig ikke).

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Da blir han kanskje hjemme, og surmuler om pengene han går glipp av. Hvor mye fornuftig han kunne gjort istedet for å bare være hjemme. Han mener selv at han er en familiemann, men da tror jeg han tenker mest på det med å skaffe penger.. Jeg tror vi hadde fått det bedre om han jobba mindre, men ikke mindre enn normal 12 dagers.. og mindre lønn, men mer kvalitetstid, å faktisk rekke å roe ned og hygge oss sammen før han forsvinner på jobb igjen. Det er når han er sliten det kommer mass drit fra munnen hans. Men jobbe på,det vil han.

Jeg tror du hadde fått det bedre uten han. Her er det fullstendig mangel på empati. Og det virker heller ikke som han er så interessert i å tilbring tid med dere. Tror denne mannen hadde passer best som singel, så kan kan jobbe så mye han vil og henge med kompiser. Og nei, det blir nok ikke bedre etter at barnet kommer. Jeg spår han kommer til å jobbe like mye. 

Anonymkode: ad94a...263

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Du har en mann som jobber 12 dager i mnd? Det vil si at han er hjemme 18 dager i mnd. Og om han jobber litt ekstra i ny og ned , så gjør han jo det i bunn og grunn pga dere. 

Og det er lurt det han sier, at jobber han mer nå er det kanskje lettere for han å spør om fri etter babyen er kommet.

Du sier du er 50 % sykemeldt, og termin i januar. Det er jo ingenting, kontra damene som virkelig sliter i graviditeten og er 100% sykemeldt gjerne hele svangerskapet. 

Nei, desverre. Her får du heller prøve å tenke mer på familien og ikke bare deg selv.

Anonymkode: 65f8b...12d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Du har en mann som jobber 12 dager i mnd? Det vil si at han er hjemme 18 dager i mnd. Og om han jobber litt ekstra i ny og ned , så gjør han jo det i bunn og grunn pga dere. 

Og det er lurt det han sier, at jobber han mer nå er det kanskje lettere for han å spør om fri etter babyen er kommet.

Du sier du er 50 % sykemeldt, og termin i januar. Det er jo ingenting, kontra damene som virkelig sliter i graviditeten og er 100% sykemeldt gjerne hele svangerskapet. 

Nei, desverre. Her får du heller prøve å tenke mer på familien og ikke bare deg selv.

Anonymkode: 65f8b...12d

Han er hjemme i 16 dager. Hvor mye av 2 av dagene går med til reising. Jobber ekstra i mer enn ny og ne. Føler ikke han jobber for oss. Han har mer fancy bil enn nødvendig, bruker dyre klær, vil ha dyre møbler etc.

Hvor leser du 50%? Jeg skrev at jeg er delvis sykmeldt. 

På en fin måte, få han til å forstå at han er betydningsfull hjemme. Tips?

• Liker 1
Skrevet

Hver gang han sier ja til å jobbe ekstra, bør halvparten av det han tjener vippses til deg. Som lønn for det du må gjøre som han egentlig skulle gjort. Evt kan du begynne å takke ja til andre ting. (Kanksje når du ferdig med graviditeten) så sier du «Nei, må en tur innom jobb så du må passe ungene» osv

Anonymkode: 12c90...231

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han er hjemme i 16 dager. Hvor mye av 2 av dagene går med til reising. Jobber ekstra i mer enn ny og ne. Føler ikke han jobber for oss. Han har mer fancy bil enn nødvendig, bruker dyre klær, vil ha dyre møbler etc.

Hvor leser du 50%? Jeg skrev at jeg er delvis sykmeldt. 

På en fin måte, få han til å forstå at han er betydningsfull hjemme. Tips?

Få hjelp av jordmor til å ta dette med mannen din. Ellers kan https://bufdir.no/ bistå også.

Skrevet

Jo mer han jobber jo mer blir dere ha å rutte med. Vær fornøyd over at du har en arbeidsom mann i stedet for en trygdesnylter. Hans jobb er å skaffe penger, din jobb er hjemmet og ungene. Slik skal det være.

Anonymkode: 9615a...55e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...