Gå til innhold

Har et sikkelig dilemma her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

No nærmar jula seg, og eg klarer ikkje å bestemme meg om kor eg skal feire jul... foreldra mine har vert skilt siden eg var veldig liten. Har budd hos min mor mesteparten av barndommen min, men blei henta av barnevernet siden ho ikkje tok vare på meg og drakk veldig mykje. Eg har ein storebror som ikkje vil ha noke med ho å gjøre, samme med resten av familien.. så ho har bare meg igjen.

Eg får ganske dårlig samvittighet siden eg ikkje har vert hos ho i jula på 2 år, ho har vert heilt aleine då. I år så er ho veldig ivrig på at skal komme, men veit ikkje heilt kva eg vil. Er redd for at eg blir sittande aleine heime for ho stikker ut på fest eller at ho drikker så mykje at ho bli sint og vi begynner å krangle. 

Eg har dårlig samvittighet for min far, for vist eg reiser til min mor så vil eg ikkje at han skal sitte på julaften å bekymre seg på kordan eg har det... 

Veit ikkje kva eg skal gjøre! :/

Anonymkode: 0c2cf...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil DU da? Hvis du ser bort fra dårlig samvittighet og hva alle andre vil?

Anonymkode: 0d509...adc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

No nærmar jula seg, og eg klarer ikkje å bestemme meg om kor eg skal feire jul... foreldra mine har vert skilt siden eg var veldig liten. Har budd hos min mor mesteparten av barndommen min, men blei henta av barnevernet siden ho ikkje tok vare på meg og drakk veldig mykje. Eg har ein storebror som ikkje vil ha noke med ho å gjøre, samme med resten av familien.. så ho har bare meg igjen.

Eg får ganske dårlig samvittighet siden eg ikkje har vert hos ho i jula på 2 år, ho har vert heilt aleine då. I år så er ho veldig ivrig på at skal komme, men veit ikkje heilt kva eg vil. Er redd for at eg blir sittande aleine heime for ho stikker ut på fest eller at ho drikker så mykje at ho bli sint og vi begynner å krangle. 

Eg har dårlig samvittighet for min far, for vist eg reiser til min mor så vil eg ikkje at han skal sitte på julaften å bekymre seg på kordan eg har det... 

Veit ikkje kva eg skal gjøre! 😕

Det som jeg har uthevet, har hun gjort dette de siste årene?

Skrevet

Nå gir du faen i samvittigheten og så reiser du der du vil. Hva VIL du, det er det viktigste her. Du skylder ikke din mor noenting.

• Liker 4
Skrevet
Bernardette skrev (Akkurat nå):

Det som jeg har uthevet, har hun gjort dette de siste årene?

Nei, ho har alltid gjort det. Når eg har besøkt ho så har eg såtte ofte aleine og venta til langt ut på natt før ho kjem heim. 

Vi har krangla ganske mykje, som oftast så ringer ho min far eller politet og ber dei om å komme å hente meg.. for ho vil ha meg ut av huset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ho har alltid gjort det. Når eg har besøkt ho så har eg såtte ofte aleine og venta til langt ut på natt før ho kjem heim. 

Vi har krangla ganske mykje, som oftast så ringer ho min far eller politet og ber dei om å komme å hente meg.. for ho vil ha meg ut av huset. 

Da tenker jeg at du, helt uten samvittighetskvaler, kan droppe henne denne jula også. Det er ikke som om du bruker noe hun gjorde for 25 år siden mot henne. Hun klarer åpenbart ikke endre seg, og når det blir så ugreit for deg, er det helt rimelig at du feirer jul med andre. Du fortjener en fin jul, og du har virkelig gitt henne nok sjanser.

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvifor reiser du dit då? 

Anonymkode: 807e3...58f

Skrevet

Julen kan være vanskelig nok i seg selv, og jeg tenker at du ikke skal legge mer på deg selv. Feir der DU vil få en fin jul! Din mor har hatt mange sjanser, men ødelagt de hver gang, og det vil hun gjøre iår og. 

Jeg har vokst opp med det samme, og har ikke feiret jul "hjemme" på 15år. De siste 3 årene har jeg bedt de til meg, men det blir alkoholfritt. Nå har jeg barn og en mann, så litt enklere å feire hjemme og sette grenser for oss. Før det feiret jeg med andre enn egen familie. Det er lov å sette seg selv først når ting er som de er. 

Anonymkode: 9f6b8...e4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvifor reiser du dit då? 

Anonymkode: 807e3...58f

Fordi det er min mor, og eg er fortsatt glad i ho. Sjølv om ho har gjort meg mykje vondt så klarer eg ikkje bare å stenge ho ute. 
Ho er ganske grei og lett å snakke meg når ho er edru. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Julen kan være vanskelig nok i seg selv, og jeg tenker at du ikke skal legge mer på deg selv. Feir der DU vil få en fin jul! Din mor har hatt mange sjanser, men ødelagt de hver gang, og det vil hun gjøre iår og. 

Jeg har vokst opp med det samme, og har ikke feiret jul "hjemme" på 15år. De siste 3 årene har jeg bedt de til meg, men det blir alkoholfritt. Nå har jeg barn og en mann, så litt enklere å feire hjemme og sette grenser for oss. Før det feiret jeg med andre enn egen familie. Det er lov å sette seg selv først når ting er som de er. 

Kunne ønske eg kunne invitert ho heim til min far, men stemora mi og min mor kjem ikkje godt overens i det heile tatt. Dei er i slekt, men aldri likt kvarandre. 

Skrevet

Kan du ikke besøke henne på dagen? Julelunsj, eller en annen dag i jula? Forstår at du har dårlig samvittighet, men noen ganger må man bare gjøre det som er best for en selv. 

Dumt at de ikke vil ha henne der, er det noen sjans for at de kan endre mening? 

• Liker 1
Skrevet

Besøk henne om formiddagen eller en annen dag i julen. Det du beskriver skal du ikke utsette deg selv for i jula!

Du skal ikke ha dårlig samvittighet, dette er en oppførsel hun velger! Skjønner at du er glad i din mor, men vær sammen med henne andre dager i jula enn akkurat julaften kveld!

• Liker 1
Gjest Hummel34
Skrevet

For meg er ikke dette et dilemma. Du skal ikke feire jul hos din mor, du skal ha det bra. Og det lille du beskriver tilsier at du ikke vil ha det bra, og at du kommer til å bekymre deg mye i forkant på hvordan det kan komme til å gå om du drar dit. Gi henne tydelig beskjed nå om at du ikke kommer til å feire jul med henne, for deg skal jula være alkohol og bekymringsfri. God jul til deg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan du ikke besøke henne på dagen? Julelunsj, eller en annen dag i jula? Forstår at du har dårlig samvittighet, men noen ganger må man bare gjøre det som er best for en selv. 

Dumt at de ikke vil ha henne der, er det noen sjans for at de kan endre mening? 

Ho bur ca 2/5 time fra der eg bur, og eg har ikkje lappen så må enten ta båt eller buss. Blir ikkje så lett å bare stikke innom ein kjapp tur 😕 

Nei, dei kjem ikkje overens så det hadde ikkje godt. Har tatt det opp før, men min stemor nekter. 

Skrevet (endret)

Hvor gammel er du, TS? 

Jeg forstår at en del av deg naturlig føler forpliktelse overfor din mor, og du ser for deg at dere endelig skal få den der idylliske drømmejula sammen. Og, du vil jo ikke skuffe henne på julaften.

Jeg skal skrive noe nå som kan føles som en knyttneve i magen, men jeg må skrive det likevel:

Den følelsen du har av lojalitet og omsorg som gjør at du ikke er i stand til å ignorere mora di på julaften, er en følelse din mor enten har aldri følt, og/eller ignorert, når det gjelder deg.

Hun har ikke vært bekymra for din opplevelse av ensomhet på julaften. Eller å forlate deg. I alle fall ikke nok til at hun valgte å prioritere deg. 

Hun har, for lenge siden, mistet rett og verdig din tillit. Din omsorg.

Du må faktisk rette din omsorg mot deg selv!

Du må ta ansvar for din jul, ikke din mors!

Spesielt fordi hun ikke tok dette ansvaret for deg. 

Legg skyldfølelser bort. - Kjenn etter hvor klumpen i magen føles minst? Hvor frykt for at alt skal gå til helvete, føles minst. - I samvær med din bror? Din far? Eller din mor? 

Ingen har prioritert din jul. Ikke la det fortsette. Ikke la din mor bestemme enda en gang, fordi du skal hensynta henne, enda en gang. 

Hun gleder seg?

Ja vel.

-Har ikke du gjort det samme mange ganger?

Ikke møt jula nok en gang med å forberede deg på avvising og intriger. Forbered deg til at du skal kose deg, på dine premisser! Uten frykt for alt det styret og dramaet der! 

Ta vare på deg selv, TS! Sett grenser for deg selv. Ha omsorg for deg selv. Noen må faktisk gjøre det! 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veit ikkje kva eg skal gjøre! 😕

Det hørtes ikke ut som jul hos din mor er noe hyggelig, og upålitelig og tankeløs er hun også om det er mulighet for at hun forsvinner på fest eller lager krangel. Jeg skjønner ikke engang hvorfor du tenker tanken på å være hos en som ikke bryr seg om deg (for mennesker som bryr seg om deg ville aldri gjort slike ting). Dette er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Dårlig samvittighet er det hun som skal ha. 

Skrevet

Valget er enkelt. Tilbring julen med de som setter pris på deg og gir deg en god følelse. Ikke tenk på at du skylder moren din noe når hun ikke evner å forandre seg. 
Feir med broren din, faren din eller annen familie. Rus ødeleggelse mye og hører ikke hjemme i julen mener no jeg. 
Sender deg en god klem❤️

Anonymkode: 49d4f...35a

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

Hvor gammel er du, TS? 

Jeg forstår at en del av deg naturlig døler forpliktelse overfor din mor, og du ser for deg at dere endelig skal få den der idylliske drømmejula sammen. Og, du vil jo ikke skuffe henne på julaften.

Jeg skal skrive noe nå som kan føles som en knyttneve i magen, men jeg må skrive det likevel:

Den følelsen du har av lojalitet og omsorg som gjør at du ikke er i stand til å ignorere mora di på julaften, er en følelse din mor enten har aldri følt, og/eller ignorert, når det gjelder deg.

Hun har ikke vært bekymra for din opplevelse av ensomhet på julaften. Eller å forlate deg. I alle fall ikke nok til at hun valgte å prioritere deg. 
Hun har, for lenge siden, mistet rett og verdig din tillit. Din omsorg.

Du må faktisk rette din omsorg mot deg selv! Du må ta ansvar for din jul, ikke din mors! Spesielt fordi hun ikke tok dette ansvaret. 
Legg skyld følelse bort. Kjenn etter hvor klumpen i magen føles minst? Hvor frykt for at alt skal gå til helvete føles minst. - I samvær med din bror? Eller din mor? 

Ingen har prioritert din jul. Ikke la det fortsette. Ikke la din mor bestemme enda en gang, fordi du skal hensynta henne, enda en gang. 
Hun gleder seg? Ja vel. Har ikke du gjort det samme mange ganger? Ikke møt jula nok en gang med å forberede deg på avvising og intriger. Foebered deg til at du skal kose deg, på dine premisser! Uten frykt for alt det styret og dramaet der! 
Ta vare på deg selv, TS! Sett grenser for deg selv. Ha omsorg for deg selv. Noen må faktisk gjøre det! 

Eg er 22år. 
Eg får skyldfølelse når ho ringer meg å sier ho trenger meg og savner meg. Spesielt når eg veit at ho ikkje har noken andre rundt seg, som er der for ho. 
Min bror snakker eg ikkje med lenger, vil ikkje det heller! 
Føler meg trygg hos min far, han har alltid stilt opp for meg :) 

Må sei at det du skreiv fekk tårene til å renne sikkelig...

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vil DU da? Hvis du ser bort fra dårlig samvittighet og hva alle andre vil?

Anonymkode: 0d509...adc

Endret av Silice
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eg er 22år. 
Eg får skyldfølelse når ho ringer meg å sier ho trenger meg og savner meg. Spesielt når eg veit at ho ikkje har noken andre rundt seg, som er der for ho. 
Min bror snakker eg ikkje med lenger, vil ikkje det heller! 
Føler meg trygg hos min far, han har alltid stilt opp for meg :) 

Må sei at det du skreiv fekk tårene til å renne sikkelig...

Jeg gråter med deg, slik du har hatt - og har det - det er ikke sånn det skal være. Det er vanskelig å prioritere seg selv når en aldri før har gjort det - og du drømmer nok om hvordan det kunne ha vært. Men, det er ikke slik som du drømmer. Det er lov å sette grenser for seg selv og det er viktig at du begynner å gjøre det. Velg med god samvittighet å feire jul hos din far, eller et annet sted der du unngår engstelse og uro for hvordan ting vil bli.

Sender deg en god klem - og ønsker deg alt godt 🌟❤️

Anonymkode: e4d3b...4c3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...