Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om julehjelp på Finn/Facebook de siste årene, og ble nysgjerrig nå og sjekket Finn. Hos nesten samtlige «sitter det langt inne» å spørre om hjelp, og det ønskes i hovedsak gavekort på matbutikk og gaver til barna. Det ønskes alt fra småting både nytt, hjemmestrikket og brukt, til spesifikke gaver til mange tusen kroner (litt hårreisende må jeg innrømme). 

Har dere hjulpet noen? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hva har dere i så fall bidratt med? 

Anonymkode: 9e2f8...8fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidligere år bidratt med en førjulspakke. Pepperkakehus-byggesett og det som skal til av snop + en liten oppmerksomhet til mor siden hun oftest sitter igjen uten gaver. Men nå ser jeg at mange skriver at de har tvangstrekk, og tenker at de har faenmeg satt seg i situasjonen selv ved å sløse tidligere. Da skal ikke jeg som har levd sparsommelig og ikke unnet meg lange dyre ferier feks. , dekke over for deres dumskap. 

Anonymkode: 0ea9e...053

• Liker 28
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, og kommer antagelig heller aldri til å gjøre. Fordi det er så mange som prøver å lure til seg noe ekstra. Mye er bare svindel. Noen er sikkert helt reelle, men det er så alt for mange som ødelegger. Gir heller til organisasjoner, leverer mat og gaver der. Så håper jeg de har en slags kontroll, på at de pengene de faktisk har ikke går til røyk og alkohol nå i jula om de har barn.

Anonymkode: 66e5f...f09

• Liker 17
Skrevet

Nei ansolutt ikke! Jeg lette etter et spill på finn i går, og kom over mange annonser om «alenemødre til multiple barn» som «med tungt hjerte ba om hjelp». Til playstation, nintendo switch og dyre iphoner 😵

Kanskje jeg skal lage meg en egen annonse fordi jeg ikke har råd til diamantøredobber eller TV 🙄

Anonymkode: 8bc68...772

• Liker 31
Skrevet

Jeg gir til Dyrebeskyttelsen eller andre veldedige organisasjoner, ikke til norske opportunister.

Anonymkode: 3f1da...076

• Liker 15
Skrevet

Nei, gir ikke til anonyme på Finn, det skjer ikke. Gavekort, switch og ipad liksom..:rolleyes:

Har gitt litt til hjelp oss å hjelpe før men ikke noe mer enn det. Vi har såpass mange støtteordninger her i Norge at man bør kunne klare seg uten hjelp av private. Frelsesarmeen og andre organisasjoner leverer ut mat osv. Skjønner at man kan ha dårlig økonomi på grunn av arbeidsledighet og at man er ufør og alt det der men da må man søke hjelp på sosialkontoret hvis man ikke får det til uten.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har og sett at det er flere hundre annonser på finn nå. Har lest mange og de virker mye like syns jeg, få som skiller seg ut. Vet ikke hva som er sant og hva som er svindel. Jeg går på uføretrygd selv så jeg har ikke råd til å hjelpe noen, men hvis jeg hadde hatt mulighet å hjelpe så hadde jeg vært veldig usikker på hvem jeg skulle hjelpe. Så vet ikke om jeg ville hjelpet noen uansett. Men alle får halv skatt så noe ekstra penger får alle. Og i oktober fikk uføre endel til etterbetaling fra mai, som kunne hjelpet til julen og. Men det tenkte de vil ikke på. Gjeld er skyldpålagt ja. Mange har tatt dumme valg som har ført til konsekvenser økonomisk. Men er synd og trist mtp de som har lite og ingen penger til julegaver og julemat osv. Nei vet ikke hva jeg skal si mer. Blir mer og mer fattige i Norge er hvertfall sikkert. Mange som driver hjelpeorganisasjoner melder om enda større pågang i år av folk som trenger hjelp. Men forundrer meg ikke, det vil øke for hvert år som går dessverre. 

Anonymkode: 412fb...df2

• Liker 2
Skrevet

Nei. Med velferdssystemet i dette landet har jeg 0 tro på at det finnes fattige. Trenger ikke skjennepreken om at jeg tar heeelt feil da jeg er vokst opp med foreldre med minstesats uførerygd og manglet likevel aldri noe. Det er typisk uføre som tigger i disse annonsene. Mine foreldre levde etter evne og brukte hodet for å prioritere, i motsetning til disse tiggerne.

Anonymkode: 6f355...2ab

• Liker 8
Skrevet

Jeg hjalp en enslig mor med to barn før jul i fjor, som hadde vært uheldig og mistet jobben i en konkurs noen mnd tidligere. Hun pleide selv å gi gave til de med mindre penger via organisasjoner, og det satt langt inne for henne at hun nå slet med å få endene til å møtes.
Hun hadde to barn som syntes det var utrolig leit å ikke kunne kjøpe noen gave til henne, så jeg ga dem et gavekort på kjøpesenteret slik at barna kunne få muligheten til å velge ut noe selv. 
Jeg så ingen grunn til å tvile på henne, for jeg tror ingen synes det er morro å måtte ty til en slik annonse. og hun virket veldig troverdig og takknemlig. Men om det skulle være lureri var det uansett ikke store summen i tap for min del, så det er ikke noe jeg ville brukt energi på å stresse over.

I år har jeg gitt via en organisasjon, da fikk jeg vite hvilke kjønn og alder jeg skulle kjøpe til. 

Anonymkode: 66947...620

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Er det ikke svindel, så er det noen som har prioritert pengene sine veldig feil. Jeg gir til organisasjoner som hjelper de som faktisk trenger det.

Det på finn.no er bare tull og fanteri, og det er trist at mange kaster bort penger på slikt.

Anonymkode: 99a0d...880

• Liker 6
Skrevet

Å, nei. Barna i de familiene reddes ikke av en julepakke på døra. Noen må inn i familien, skremme de voksne kraftig opp, melde dem på obligatorisk undervisning i økonomi og drift av en familie og følge dem tett og grundig over år. Og ingen gjør det. 

Bedre da å gi til ekte fattige barn, ikke barn av foreldre som ikke evner ta seg av dem. Barnevern er riktig instans, ikke Finn.no.

Anonymkode: 79be9...77c

• Liker 8
Skrevet

Ja, jeg har hjulpet noen. Spesielt barnefamilier eller enslige mødre med barn. De føler jeg ekstra for. 

Men i dag stusset jeg over en annonse, ei enslig mor med et barn, hun ville jeg skulle vippse, fikk en dårlig magefølelse på henne og sjekket henne opp. Viste seg at hun ikke har barn og er godt gift. Synes det var trist å se for jeg følte meg litt lurt siden hun ikke hadde ærlige intensjoner. Jeg fikk også bekreftet mine mistanker. Så pengene i dag gikk faktisk til enda et fadderbarn💜

• Liker 18
Skrevet

Absolutt ikke.... en julegave trenger ikke koste skjorta heller så folk bør faktisk tenke på det før desember kommer.... Det er tross alt 11 måneder å spare på!

Jeg kjøpte en julegave på tilbud til 150kr til mitt eget barn. Og jeg vet at hun vil elske den. Resten av pengene jeg kunne bruke av kjøpte jeg godt og varmt tøy for! Så sånn blir det, barna lærer av oss. 

Noen ganger så kan vi unne oss selv noe mer andre ganger ikke...

Anonymkode: 38245...40c

• Liker 6
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg gir hvert år et par gaver til Frelsesarmeens julehjelp. Regner med at familiene som får gjennom dem faktisk trenger hjelpen.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Nei jeg har aldri gitt til noen på Finn, men jeg gir hvert år før jul til en hjelpeorganisasjon. Ikke til den samme, men varierer litt fra år til år. 

Endret av Oppland
  • Liker 4
Skrevet

Ja jeg har gitt litt penger, og gitt pakkekalender via finn.no 2 år på rad. 

Anonymkode: 6f4bb...a09

• Liker 2
Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Har gitt en babydukke en gang, og gavekort et par ganger. Sjekker ut litt at det stemmer at de bor der de sier og at de faktisk har barn, ellers spør jeg ikke om detaljer om hvorfor de har dårlig økonomi eller hvordan de prioriterer pengene sine, da det er barn jeg vil hjelpe. Jeg er selv vokst opp med en aleneforelder med elendig økonomi (og til tider dårlig økonomisk sans) og vet nå at vi også fikk hjelp av snille fremmede når jeg var liten. 

Anser det bare som at jeg har fått et ekstra barn/en ekstra familie å kjøpe julegaver til, og synes egentlig det koselig å finne gave og sånt. Ville ikke kjøpt latterlig dyre ting, men det har jeg ikke økonomi til å gjøre til meg selv heller, så det hadde uansett ikke gått. 

Anonymkode: 81f81...496

• Liker 4
Skrevet

Nei! Har kikka litt og skjønner ikke hvordan de får seg til å spørre etter slike dyre gaver. 
jeg er vel kvalifisert for å spørre etter hjelp der nå,  men jeg gjør det ikke. Har jo hørt om de som får dritt av de som sender gaver. Og Har ikke lyst til at evt bekjente skal kjenne meg igjen. Så i år blir det små gaver og julepølser fra fryseren som ble kjøpt på tilbud! Men skal kose oss fordet, med tv og sånt. Vurderte å spørre etter brukte ski til barna. Har arvet skisko, men skiene var ikke brukandes, og de gamle altfor korte og ødelagte(arv etter tre barn fra før mine to) . Men syns det er litt mye å spørre etter. 

Anonymkode: 80367...a6d

• Liker 2
Skrevet

Ja selvsagt gjør jeg det. 

Anonymkode: 6e5f4...25d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...